وسایلی که در تابستان داخل خودرو نباید جا بگذارید

0

تصور کنید خودرویتان را در آفتاب ظهر تابستان در گوشه‌ای بدون سایه پارک کرده‌اید. براساس اندازه‌گیری‌ها در چنین حالتی دمای داخل خودرو به سرعت افزایش پیدا می‌کند و در صورت توقف طولانی به دمایی بالای 60 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

دمایی که هواشناسی اعلام می‌کند براساس یک روش جهانی، دمایی است که در سایه اندازه‌گیری می‌شود و به این ترتیب دمایی که زیر آفتاب تجربه می‌کنید چندین درجه بیشتر است. حال تصور کنید خودرویتان را در آفتاب ظهر تابستان در گوشه‌ای بدون سایه پارک کرده‌اید. براساس اندازه‌گیری‌ها در چنین حالتی دمای داخل خودرو به سرعت افزایش پیدا می‌کند و در صورت توقف طولانی به دمایی بالای 60 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

این دما برای انسان بسیار خطرناک است اما خوشبختانه شما بیرون خودرو هستید اما چه اتفاقی برای وسایل داخل خودرو می‌افتد؟ سایت اینترنتی www.weather.com متعلق به کانال تلویزیون  Channel Weather که به طور تخصصی در زمینه آب و هوا و پیش‌بینی وضعیت هوا فعالیت می‌کند، با فرا رسیدن تابستان از اعضای خود خواست تجربیات خود را در مورد وسایلی که در خودرو جا گذاشته‌اند و در اثر گرمای هوا آسیب‌دیده بیان کنند. بیش از 2000 پاسخ به سایت ارسال شد و آن‌ها هم جواب‌ها را در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی کردند که در ادامه می‌خوانید. شاید بعضی از آن‌ها به نظر بدیهی برسند اما معمولاً گرمای هوا را دست کم می‌گیریم و تجربه دیگران را تکرار می‌کنیم.

 تعمیر و نگهداری پژو 206  تعمیر و نگهداری پژو 405  تعمیر و نگهداری سمند  نحوه تمیز کردن داشبورد  تمیز کردن داشبورد پژو پارس  آموزش تمیز کردن خودرو  تمیز کردن کابین خودرو  بهترین راه های تمیز کردن خودرو

اسپری‌ها:

از اسپری خوشبوکننده هوا تا اسپری کوچک برای بیماران مبتلا به تنگی نفس، همه و همه در فصل تابستان در معرض خطر هستند. بدنه اسپری‌ها معمولاً آنقدر محکم است که می‌تواند فشار ماده درونی را که در اثر گرم شدن زیاد منبسط می‌شود تحمل کند اما درب اسپری آسیب‌پذیر است و ممکن است نتواند در مقابل فشار مقاومت کند و محتویات قوطی را با فشار خارج کند. میزان دمای قابل تحمل اسپری‌ها بر روی آن‌ها درج می‌شود که معمولاً در محدوده 50 درجه سانتی‌گراد است ولی دمای خودرو در تابستان ممکن است بیش از این باشد.

فندک گازی:

این فندک‌ها هر چند کوچک هستند اما می‌توانند خطرات زیادی به دنبال داشته باشند. در یک نمونه، یکی از این فندک‌ها که بر روی صندلی جلوی خودرو قرار داشت و حتی در معرض آفتاب مستقیم هم نبود منفجر شد به گونه‌ای که اجزای فلزی سر آن با چنان شدتی به شیشه جلوی خودرو برخورد کردند که شیشه ترک برداشت و مالک ناچار به تعویض آن شد. در نمونه‌ای دیگر، تکه‌های پلاستیک در خودرو پراکنده شده بود. البته بر روی بعضی از انواع این فندک‌ها هشداری در مورد حداکثر دمایی که می‌توان این فندک‌ها را در آن قرار داد که معمولاً در حدود 50 درجه سانتی‌گراد است اما در یک روز آفتابی دمای محیط خودرو به راحتی به محدوده 60 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

 سرقت خودرو  روش های سرقت خودرو  جلوگیری از سرقت خودرو  سرقت خودرو پراید  سرقت خودرو در ایران  محافظت از سرقت خودرو  سیستم ضد سرقت خودرو  سرقت خودرو سمند  سرقت باتری خودرو  جلوگیری از سرقت 206  جلوگیری از سرقت سمند  جلوگیری از سرقت مزدا 3  جلوگیری از سرقت دنا  جلوگیری از سرقت تیبا  جلوگیری از سرقت کوییک

وسایل الکترونیکی:

گرمای هوا می‌تواند بلایی بر سر دوربین عکاسی و یا MP3 Player نازنینتان بیاورد که تا مدت‌ها از یاد نبرید. گرما از یک سو به بخش‌های داخلی این وسایل خسارت وارد می‌کند اما بدتر از آن، آسیب به بخش‌های پلاستیکی این دستگاه‌ها است. اغلب این دستگاه‌ها با وجود استحکام ظاهری، در مقابل گرما بسیار حساس‌اند و به سرعت تغییر شکل می‌دهند و تغییر شکل قطعه‌ای مانند  MP3 Player به معنی از میان رفتن آن است. حافظه دوربین هم از دیگر بخش‌های حساس است اما از همه این‌ها مهم‌تر باتری این لوازم الکتریکی است که در اثر گرمای زیاد ممکن است مواد اسیدی داخل آن نشت و یا بدتر از آن منفجر شود. لوازم الکتریکی برای کار در محدوده دمایی مشخصی طراحی شده‌اند که در مورد دوربین‌ها شامل دمای 50 درجه نیز می‌شود اما دمای داخل خودروی پارک شده در تابستان به سرعت به بیش از 50 درجه می‌رسد و اگر دوربین در معرض تاب آفتاب باشد به دلیل رنگ تیره‌اش با سرعت بیشتری گرم شده و در ادامه تغییر شکل می‌دهد.

عینک:

عینک‌های آفتابی و طبی معمولاً به راحتی در خودرو جا می‌مانند و احتمالاً انتظار نداریم با وجود گرما تغییر کنند اما گرما به فریم و لنز عینک‌ها به شدت آسیب می‌زند. لنزهای پلاستیکی در گرمای شدید داخل خودرو و تحت تابش مستقیم به راحتی تغییر شکل می‌دهند و این مسأله در مورد فریم‌های پلاستیکی هم وجود دارد هر چند در مواردی فریم‌های فلزی هم دچار دفرمگی شده‌اند. همیشه در نظر داشته باشید چه چیزی را بر روی داشبورد رها می‌کنید.

CD، DVD و …:

این روزها تقریباً اکثر خودروها به پخش‌کننده‌های CD و DVD مجهز هستند و معمولاً هم تعداد زیادی از این دیسک‌ها در خودرو وجود دارد اما در فصل تابستان مراقب دیسک‌هایتان باشید چون گرمای هوا به راحتی می‌تواند آن‌ها را خراب کند. گرمای هوا موجب می‌شود در سطح این دیسک‌ها اعوجاج ایجاد شود که این به معنی از بین رفتن دیسک است ضمن آنکه پوشش محافظ روی دیسک‌ها نیز در مقابل گرمای زیاد و برتر از آن تابش مستقیم آفتاب بسیار حساس است. همیشه دیسک‌ها را در پوشش مخصوص دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.

اشیا پلاستیکی:

پلاستیک‌ها خیلی سریع‌تر از آنکه فکرش را بکنید در مقابل گرما تغییرشکل می‌دهند و این وضعیت در صورتی که این مصنوعات پلاستیکی در مقابل نور مستقیم باشند تشدید هم می‌شود. بطری‌های آب خوردن یکی از اشیایی هستند که معمولاً در تابستان در خودروها دیده می‌شوند اما این کار می‌تواند خطرناک باشد. پلاستیک به کار رفته در ساخت بطری‌ها در مقابل گرما واکنش نشان می‌دهد و مواد مضری آزاد می‌کند که از طریق آب جذب بدن می‌شود. کارت اعتباری یکی دیگر از اشیایی است که در گرمای داخل خودرو ممکن است تغییر شکل دهد. شیشه شیر نوزادان هم گاهی در خودرو جا می‌ماند که در اثر گرما ممکن است تغییر شکل داده و یا موادی از خود آزاد کند که برای نوزاد مضر است.

مداد شمعی:

مداد شمعی یکی از وسایل بازی کودکان است و در طول سفرهای طولانی هم به خوبی می‌تواند آن‌ها را سرگرم کند. این یکی البته در اثر گرما به ماده‌ای خطرناک تبدیل نمی‌شود اما اگر مدادهای شمعی در اثر گرمای زیاد آب شوند می‌توانند صندلی خودروی عزیزتان را کاملاً کثیف کنند. البته از آن جایی که پایه این وسایل معمولاً موم است، قرار دادن یخ بر روی آن‌ها در نهایت باعث سفت شدنشان می‌شود و پاک کردنشان را راحت‌تر می‌کند اما برای جلوگیری از دردسرهای بعدی، بعد از رسیدن بد مقصد از کودکتان بخواهید همه مداد شمعی‌هایش را جمع کند و آن‌ها را دوباره بشمارد تا از این طریق هم صندلی خودرویتان حفظ شود و هم فرزند دلبندتان شمردن اعداد و البته نظم را تمرین کند!

شکلات و آب نبات و … :

شاید این یکی اصلاً نیاز به توضیح نداشته باشد. شکلات و کاکائو گاهی در دمای اتاق هم آب می‌شود. حالا در نظر بگیرد یک بسته شکلات که روی صندلی یا داشبورد خودرو جا مانده می‌تواند چه بلایی بر سر آن بیاورد! البته براساس تجربه، آب و صابون و یک برس می تواند کمک بسیار موثری باشد.

قوطی‌های نوشابه گازدار:

معمولاً آنقدر کوچک هستند که زیر صندلی بیافتند اما یک قوطی پر نوشابه فراموش شده بر روی صندلی جلو یا کف خودرو می‌تواند در هوای گرم منفجر شود و داخل خودرو را به محیطی چسبناک و غیر قابل تحمل تبدیل کند. گرما فشار درونی قوطی را بالا می‌برد تا در نهایت این فشار درونی به بالاتر از حد تحمل قوطی می‌رسد و حاصل کار هم مشخص است.

مواد غذایی:

شاید باورش سخت باشد اما مواد غذایی و خریدهای روزانه دشمن شماره یک خودرو در فصل گرما هستند و بیشترین آمار گزارش را در نظرسنجی به دست آوردند. در این لیست خوراکی‌های عجیبی به چشم می‌خورند. از ترکیدن ظرف چیپس تا ترکیدن گوجه‌فرنگی و کیسه شیر. باز هم به عنوان یک تجربه شخصی، مراقب میوه‌هایی که از سبد خرید زیر صندلی می‌افتند باشید چون در فصل تابستان به سرعت فاسد می‌شوند و بوی نامطبوعی تمام خودرو را بر می‌دارد و پیدا کردن منشأ آن هم سخت است تا جایی که حاضرید خودرو را بفروشید تا از شر بو راحت شوید.

آب آشامیدنی!

یکی دیگر از مواردی که به دلیل عقاید ناصحیح در خودرو نگهداری می‌شود، آب آشامیدنی است که برای روز مبادا نگهداری شده و در مواقع تشنگی از آن استفاده می‌شود. آب معدنی‌های موجود در بازار به دلیل بافت پلاستیک آنها، پس از چند ساعت گرما دیدن، در صورتی که ذوب نشوند، قطعا بخشی از مواد سازنده آنها در آب نفوذ کرده و سلامت آب را از بین می‌برد.

دارو!

یکی دیگر از مواردی که معمولا در خودرو به جا می‌ماند، داروهایی است که مورد نیاز راننده یا دیگر سرنشینان خودرو بوده و علاوه بر مشکلاتی که به دلیل نیاز بیمار به داروها در زمانی غیر از حضور در خودرو، به همراه خواهد داشت، باعث می‌شود که با احتمالا گرمای زیادی که در جلوی آفتاب روی آن اثر می‌گذارد، با تغییر حالت دادن و یا حتی ذوب شدن روکش و ….. منجر به صحنه‌های عجیبی شود.

طبق توصیه‌هایی که پزشکان و اهالی فن می‌گویند، دارویی که یک روز در خودروی گرم زیر آفتاب باقی مانده است، نه تنها خواص خود را از دست می‌دهد بلکه به سمی تبدیل می‌شود که حتی منجر به اتفاقات جبران ناپذیر در افراد می‌گردد. به طور کلی اگر عادت به نگهداری دارو در خودرو دارید، این عادت را به کلی ترک نمایید.

کیف دستی

وسوسه انگیزترین تصویری که سارقان را به یک اشتیاق بی‌نظیر وا می‌دارد. اشتیاقی که دیدن یک کیف دستی در خودرو در سارق ایجاد می‌کند، هیچ چیز دیگر در او تاثیر نمی‌گذارد. حتی اگر سارقین نگاهی به کیف دستی نداشته باشند و مورد طمع آنها قرار نگیرد، قطعا تابش آفتاب و گرمای داخل خودرو، باعث خرابی کیف‌هایی می‌شود که معمولا عمومیت داشته و جنس خوبی ندارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.