بعد از جوش آوردن ماشین چکار کنیم؟

0

جوش آوردن خودرو از جمله معضلاتی است که ممکن است بسیاری از افراد را درگیر کند و علاوه بر گرفتن وقت برای خودرو هم مضر باشد. در صورت مواجه با چنین مشکلی بهتر است اقدامات لازم را انجام داده و بعد از اطمینان از قرار گیری خودرو خود رد یک مکان امن، سرعت خنک کردن موتور را بالا ببرید.

تا به حال برای شما هم بسیار پیش آمده که دچار جوش آوردن خودرو خود شوید و در حالی که در مسیر رفتن به محل کار یا مهمانی بوده اید گیر کنید. در این مواقع چه می‌کنید؟ به نظر شما علت جوش آوردن خودرو شما چیست؟ به هیچ عنوان نگران نباشید و خونسردی خود را حفظ کنید. این مشکل برای بسیاری از افراد پیش می‌آید.

جوش آوردن خودرو از جمله معضلاتی است که افراد بسیاری با آن درگیر می‌شوند و در مسیر رفت و آمد خود می‌مانند. این معضل به علت های مختلفی رخ می‌دهد که در این مقاله قصد داریم تا به بررسی و رفع آنها بپردازیم. با این بخش از یدک یار همراه باشید.

جوش آوردن چیست؟

جوش آوردن ماشین که معمولا با بیرون آمدن بخار از زیر کاپوت در روز های کرم تابستانی اتفاق می‌افتد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای خودرو پیش می‌آید. منظور از جوش آوردن خودرو همان جوش آمدن آب رادیاتور و گرم شدن بیش از حد خودروست.

چرا ماشین جوش می‌آورد؟

هنگامی که در سیستم خنک کننده خودرو مشکلی به وجود می‌آید و انتقال گرما به خوبی در آن انجام نمی‌شود خودرو به اصطلاح جوش می‌آورد. در این هنگام بهترین راه حل این است که خودرو خود را متوقف کنید تا کمی خنک شود. البته این مشکل به دلایل مختلفی است که در ادامه آن را بیان خواهیم کرد.

اگر خودرو شما بیش از حد دچار جوش می‌آورد باید بدانید که مشکل مهمی در سیستم فنی خودرو شما وجود دارد که باید نسبت به رفع آن اقدام کنید.

علت جوش آوردن ماشین

همانطور که گفته شد، جوش اوردن ماشین از جمله مشکلاتی است که افراد بسیاری را درگیر می‌کند و بهترین راه حال برای آن در وهله اول اطلاع از علت بروز آن است که در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • استفاده از مایع خنک کننده نامناسب

اصلی ترین عنصر تاثیر گذار در سیستم خنک کنندگی خودرو آب رادیاتور و مایع خنک کننده آن است. توجه داشته باشید که مایع رادیاتور همیشه باید در حد مشخصی باشد و کم و زیاد نشود و همچنین از مایع خنک کننده مناسب و باکیفیت در آن استفاده شود. کم بودن حجم آب و نامرغوب بودن مایع خنک کننده از مهم ترین دلایل جوش آوردن خودرو است.

  • گرفتگی در مسیر حرکت آب

وجود ذرات ریز، گرد و غبار، قطعات زنگ زده، تکه لوله های فرسوده و همچنین ذرات آلوده به مرور زمان منجر به گرفته شدن مسیر و مجرای جریان مایع رادیاتور شده و بعد از مدتی آن را مسدود می‌کند. در این حالت، سیستم خنک کننده به درستی کار خود را انجام نداده و دمای موتور بالاتر از حد معین رفته و ماشین جوش می‌آورد.

  • نشتی در سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده خودرو شامل بخش های مختلفی است  و اتصالات متعددی را در بر می‌گیرد. حال اگر این اتصالات و کابل ها دچار مشکل شود منجر به نشتی و در ادامه جوش آوردن خودرو خواهد شد.

  • خرابی پمپ آب یا ترموستات

میزان خنک کنندگی خودرو و به گردش درآوردن آب در رادیاتور به ترتیب از جمله وظایف ترموستات و پمپ آب است که هر گونه اختلال در آنها موجب خنک نشدن موتور و جوش اوردن ماشین خواهد شد.

  • فن رادیاتور

فن رادیاتور با چرخش خود منجر به خنک سازی مایع می‌کند اما هر گونه ایراد در چرخش این فن موجب عملکرد ناقص خودرو در خنک سازی آب و در نتیجه جوش آوردن خودرو خواهد شد.

  • تسمه پروانه

تسمه پروانه قطعه بسیار حساسی در سیستم خنک کننده خودرو است. در مواقع مختلفی ایراد در این بخش به وجود می‌آید که در نتیجه باعث جوش آوردن خودرو می‌شود.

دیگر دلایل جوش اوردن ماشین عبارتند از:

  1. رانندگی در سربالایی به مدت طولانی
  2. استفاده از دنده های سنگین در مدت زمان طولانی
  3. خرابی در محفظه رادیاتور
  4. نامیزان بودن باد لاستیک ها
  5. تنظیم نبودن دلکو

بعد از جوش آوردن ماشین چکار کنیم؟

اقدامات لازم هنگام جوش آوردن خودرو جلوگیری از جوش آوردن موتور جوش آوردن پژو 207 جوش آوردن خودرو دلایل جوش آوردن 206 علت جوش آوردن ال 90 علت جوش آوردن پژو 405 علت جوش آوردن پراید آموزش تعمیر خودرو مجله مکانیک

مهم ترین قدم حفظ آرامش و خونسردی خود است که در مواقع باعث می‌شود بهتر و بهینه تر فکر کنید و به دنبال راه چاره بگردید. در وهله دوم، نیاز است تا به مواردی توجه ویژه داشته باشید که عبارتند از:

  • رانندگی نکنید!

زمانی که خودرو جوش می‌آورد رانندگی مجدد در این مواقع وضعیت خودرو را بدتر می‌کند چرا که پیستون و سیلندر مجدد در حال فعالیت و بالا بردن دمای موتور هستند. بنابراین، بهتر است بعد از بروز این مشکل در جایی امن توقف کنید تا به موتور فشار نیاید.

  • ماشین را خاموش نکنید!

در حالتی که خودرو شما جوش اورده به هیچ عنوان ماشین را خاموش نکنید و اجازه دهید تا مایع خنک کننده سریعتر موتور را خنک کند. اگر در این حالت ماشنی را خاموش کنید، نه تنها موتور سریع خنک نمی‌شود بلکه باعث چسبیده شدن رینگ به دیواره سیلندر شده و موتور به اصطلاح جام می‌کند.

  • به هیچ عنوان درپوش رادیاتور را باز نکنید!

یکی از خطرناک ترین اقدامات بعد از جوش اوردن خودرو این است که درپوش رادیاتور را باز کنید! دمای بسیار بالا آب رادیاتور ممکن است به صورت انفجار باشد و با این کار جان خود را نیز به خطر بیاندازید. با استفاده از دستمالی مرطوب درپوش را به خلاف جهت عقربه های ساعت کمی بچرخانید تا آب داغ و بخار با زاویه متناسب خارج شود.

  • کاپوت را بالا بزنید!

بعد از اینکه متوجه جوش اوردن خودرو شدید، کاپوت ماشین را بالا بزنید تا بخار سریعتر از کاپوت خارج شده و موتور زودتر خنک شود.

  • روی موتور آب نریزید!

به علت جنس بدنه چدنی حساس و شکننده موتور، در صورت ریختن آب سرد بر روی آن، احتمال ترک خوردگی وجود خواهد داشت. می‌توانید مقداری آب را که با دمای محیط یکسان است بر روی دیواره رادیاتور بریزید تا به سرعت بخشیدن خنک شدن آن کمک کنید.

  • ماشین را در مسیر مستقیم قرار دهید!

ماشین را نه در سربالایی و نه در سرازیری قرار دهید! تنها آن را در مسیری مستقیم قرار داده تا بعد از ریختن مقداری آب بر روی رادیاتور جریان هوا بتواند این میزان خیسی را خنک تر کرده و در نتیجه به خنک شدن زودتر موتور کمک کند.

نکاتی ایمنی در هنگام جوش آوردن خودرو

  • از محلول های بالای ۶۰% یا کمتر از ۳۵% ضدیخ استفاده نکنید
  • هرگز متانول یا الکل به مایع خنک کننده وارد نکنید
  • درب رادیاتور را باز نکنید
  • از مایع خنک کننده موتور برای شستن شیشه استفاده نکنید

در نهایت بهتر است کمی صبر کنید و توقف خود را به عقب بیاندازید تا موتور به طور کامل خنک شود و آب رادیاتور نیز بتواند خود را بازیابی کند. بعد از خنک شدن ماشین، بهتر است میزان آب موجود در رادیاتور را چک کنید و در صورت کم بودن به آن آب اضافه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.