سولفاته شدن یا شوره زدن باتری یعنی چه؟

0

زمانی که برای مدت زمان خاصی از باتری ماشین استفاده می‌کنید، به مرور زمان بلورهای کوچکی روی سر باتری ایجاد می‌شوند که با نام سولفاته یا شوره شناخته می‌شوند.

این سولفاته شدن در اغلب اوقات طبیعی و قابل پاک کردن است. سولفاته و یا شوره‌های سر باتری باعث کاهش ماده فعال آن می‌شوند و در طول زمان کارایی باتری خودرو را دچار اختلال می‌کنند. این اختلال عملکرد کلی اتومبیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خالی شدن باتری خودرو خرید باتری خودرو زمان تعویض باتری خودرو عمر باتری خودرو چقدر است قیمت باتری خودرو علت خرابی باتری خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آدرس باطری سازی تهران فروشگاه باتری در تهران تاریخ باطری صبا نحوه خواندن تاریخ باطری ماشین نحوه خواندن تاریخ باطری پراید

انواع سولفات

سولفاته شدن در دو نوع وجود دارد که هر نوع با ویژگی‌های خاصی بروز می‌کنند. سولفات سر باتری یا شوره زدن سر باتری ماشین را می‌توان به دو نوع زیر تقسیم کرد:

سولفات برگشت‌پذیر یا نرم

زمانی که باتری خودرو به شکل مرتب و به موقع سرویس شود، بار اضافی روی آن اعمال شود، باتری به طور کامل شارژ شده و به صورت جریان تنظیم شده در حدود ۲۰۰ میلی‌آمپر باشد، سولفات برگشت‌پذیر یا نرم تشکیل می‌شود.

دلایل ضعیف شدن برق خودرو علت خالی کردن باتری دلایل سوختن فیوز ماشین آموزش باطری سازی آموزش مکانیک و برق خودرو عیب یابی برق خودرو چرا دینام شارژ نمی کند تعمیر و نگهداری خودرو برق و الکترونیک خودرو دلایل برق دزدی خودرو

سولفات دائمی یا سخت

سولفات دائمی که نوع دیگری از شوره زدن سر باتری است، در حالتی به وجود می‌آید که باتری برای مدت زمان طولانی در حالت شارژ اندک باقی بماند. اگر باتری به این مرحله برسد، هیچ راهی برای ترمیم و حل شدن آن موجود نیست. در این حالت به اصطلاح گفته می‌شود که باتری با سولفات دائمی یا سخت روبه‌رو شده است.

علت سولفاته شدن سر باتری ماشین

دلایل متعددی برای خوردگی باتری وجود دارد که هر کدام از یک منبع مشخص شروع می شوند. باتری‌ها ترکیبی از اسید سولفوریک و آب هستند. هنگامی که گاز یا مایع خورنده از داخل باتری با فلز خارجی باتری تماس پیدا می کند، واکنش شیمیایی ایجاد می‌شود. به زبان ساده، این واکنش شیمیایی است که باعث خوردگی می شود.

از مهم‌ترین علت‌های این اتفاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید گاز هیدروژن

در بسیاری از موارد دلیل مهم سولفاته شدن سر باتری ماشین تولید گاز هیدروژن از سوی باتری است. گاز هیدروژنی که باتری خودرو تولید می‌کند، واکنش‌های شیمیایی خاصی را انجام می‌دهد. واکنش شیمیایی حاصل از گاز هیدروژن و ترکیب آن با مواد زائد باتری خودرو، جرم و رسوبات ریزی را به وجود می‌آورد که در نهایت به سولفاته شدن یا شوره زدن سر باتری خودرو منجر می‌شود.

آموزش نکات فنی خودرو دلایل خالی شدن باتری آموزش مکانیک و برق خودرو خطرات هول دادن خودرو آموزش باتری به باتری کردن خودرو دانستنی های فنی خودرو شرایط نگهداری از باطری

خروج گازها و مایعات

سر باتری‌ها جزء مهمی از سیستم الکتریکی خودرو شما هستند. آن‌ها از فلز بسیار رسانا مانند مس ساخته شده‌اند و باتری را به سیستم الکتریکی متصل می‌کند. متأسفانه، گاهی اوقات خروج گازها یا مایعات خورنده می‌توانند با پایانه ها تماس پیدا کرده و باعث خوردگی آن‌ها شوند.

شارژ ناقص

اگر باتری وسیله نقلیه شما، به طور کامل شارژ نباشد، افزودن بیش از حد آب مقطر به آن می‌تواند باعث نشت مخلوط اسید به قسمت خارجی باتری شود. این اتفاق نیز می‌تواند باعث خوردگی شود.

محل قرارگیری دریچه‌ها

گاهی، باتری‌های بدون تعمیر نیز دارای دریچه‌های کوچکی هستند که اجازه خروج گاز سولفوریک اضافی را می‌دهد. بسته به محل قرارگیری این دریچه ها، ممکن است اجازه دهند گاز خروجی به سر باتری برخورد کرده و به خوردگی منجر شود.

شارژ بیش از حد باتری

شارژ بیش از حد باتری شما می تواند باعث گرم شدن آن شود. این گرمای اضافی باعث انبساط مایع داخل باتری شده و به مایع خورنده اجازه می‌دهد از سوراخ‌های تهویه وارد کابل‌های باتری شود.

به پایان رسیدن عمر مفید باتری ماشین

عمر مفید هر باتری نهایتا ۳ الی ۴ سال است. اگر عمر باتری به سال‌های پایان یخودش نزدیک شود، به مرور زمان سولفاته شده و شوره می‌زند.

کارکرد زیاد باتری

یکی دیگر از دلایل سولفاته شدن سر باتری خودرو کارکرد زیاد آن است. زمانی که باتری خودرو بیش از اندازه کار می‌کند، شروع به تولید اسید سولفوریک می‌کند. این اسید سولفوریک به مرور زمان رسوب و جرم‌های سفید رنگی را به وجود می‌آورند و سولفاته شدن سر باتری خودرو را به دنبال دارد.

وجود مخلوط آب و بخار آب

وجود آب و بخار آب سپس ترکیب آن‌ها با یکدیگر سولفاته شدن سر باتری ماشین را به دنبال دارد. بنابراین باید دقت داشته باشید که پس از هر بار شست‌وشوی باتری ماشین، از خشک بودن محل اتصال باتری به کابل‌های مثبت و منفی مطمئن شوید.

برای جلوگیری از این اتفاق در باتری خودرو می‌توانید از درپوش‌های پلاستیکی مناسب سر باتری هم استفاده کنید و امکان سولفاته کردن آن را به حداقل برسانید.

شارژ ناقص

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، ناقص بودن شارژ باتری ماشین به مروز زمان به ایجاد جرم و رسوب و شوره شدن منجر می‌شود. این حالت عمر مفید باتری خودرو را بسیار کاهش می‌دهد و علاوه‌بر باتری، به دیگر قطعات خودرو نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

آسیب‌های سولفاته شدن سر باتری

شوره زدن سر باتری ماشین با آسیب‌ها و عوارضی همراه است که می‌تواند به سلامت خودرو و دیگر قطعات ماشین آسیب برساند. این آسیب‌ها را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  1. سولفاته شدن باتری ماشین می‌تواند تا حدود ۵۰ درصد از عمر مفید و عملکرد مثبت آن بکاهد.
  • با سولفاته شدن سر باتری ماشین احتمال آتش گرفتن آن و اختلال در سیستم برق خودرو هم افزایش می‌یابد. این اتفاق خسارات مالی و جانی زیادی را به همراه دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.