مکانیک و عیب یابی خودروها

0

اگر تایر ترکید ترمز نکنید

در اغلب لحظات ترسناک رانندگی، مانند ترکیدن لاستیک، اغلب بدترین کار کوبیدن روی پدال ترمز است. تصور کنید که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در حرکت هستید و ناگهان صدای ترکیدن تایر را می شنوید. خودرویتان تکانی می خورد انگار که روی یک مین کوچک رفته باشد و بعد به نظر می رسد خیلی زود کنترلش از دست شما خارج می شود. اگر از غریزه پیروی کنید احتمالا ترمز می کنید، اما غریزه در این مورد اشتباه می گوید. تایر ترکیده به بند کفشی می ماند که زیر پا گیر می کند و شما را به زمین می زند؛ بنابراین ترمز کردن در آن سرعت، یعنی چپ شدن خودرو، غلت خوردن آن و برخورد با خودروهای دیگر. درست آن است کاری را کنید که شاید دیوانگی به نظر برسد: فشردن پدال گاز، اما نه با شدت، تنها دو یا سه بار، به صورت مقطع و نه چندان با فشار. خودرو کم کم مهار می شود و بعد فرصت دارید به احتیاط آن را به کناری بکشید. اگر خوش شانس باشید تایر ترکیده خود خودرو را متوقف می کند و نیازی به مهارت های بدلکاری نیست.

🔺🔹چه زمانی باد تایرهای خودرو را تنظیم کنیم؟

بدون شک تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در جهت کارکرد بهینه خودرو و عمر لاستیک است. تنظیم باد لاستیک هر 30 روز یکبار و یا با هر بار بنزین زدن خودرو در یک ماه در عین حال با تغییر درجه حرارت به میزان 10 درجه سانتیگراد و بیشتر به رانندگان توصیه می‌شود.

⚜باید دقت شود که باد لاستیک خودروها را باید هنگامی بررسی و تنظیم کرد که برای مدت حداقل 3 ساعت بدون حرکت بوده یا مسافت بیش از 2 کیلومتر را طی نکرده باشد. بنابراین اگر لاستیک خودرو بر اثر پیمایش مسافتی هرچند کوتاه گرم شده باشد، برای جبران کاهش فشار باد در هنگام تنظیم، بهتر است آن را 3 تا 5 PSI بیش از میزان توصیه شده در حالت سرد، باد کرد.

دلیل بریده شدن میل پلوس خودرو

ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻣﯿﻞ ﭘﻠﻮﺱ ﺑﻪ ۳ﻋﻠﺖ ﺑﺮﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ

🔴 ﺑﺎﺭ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺭﻭﯼ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ

🔴ﻓﺸﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩ ﺭﻭﯼ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻭﺭ ﮔﻮﺩﺍﻟﯽ ﮔﯿﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ

🔴ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻓﺮﺍﯾﻨﺪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﮐﺎﺭ ﮐﺮﺩ ﺍﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﻥ ﻧﯿﺰ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻓﺮﺍﯾﻨﺪ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻣﺼﺎﻟﺤﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ *

🔴 ﻋﻠﺖ ﮐﻢ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺗﺮﯼ ﻧﯿﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻥ ﻧﯿﺰ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﻧﺪﮔﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻟﯿﺎﮊﻫﺎﯼ ﺿﻌﯿﻒ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﻪ ﻧﺪﺭﺕ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ

خروج آب از اگزوز ماشین

📛اگر این عمل در هوای سرد رخ بدهد عادی است و عیبی ندارد ولی اگر چکه کردن اب از لوله اگزوز در هوای گرم اتفاق بیافتد دو علت می تواند داشته باشد اول اینکه واشر سرسیلندر خراب شده باشد که با تعویض واشر سر سیلندر این عیب رفع می شود دوم اینکه سر سیلندر ترک خورده یا تاب برداشته باشد که در این صورت سرسیلندر به تراشکاری احتیاج دارد

📛توجه داشته باشید در صورت سوختن واشر سر سیلندر و یا ترک خوردن سیلندر اشکال دیگری نیز در ماشین مشاهده خواهد شد و ان گرم شدن بیش از حد موتور و ایجاد حباب در اب رادیاتور می باشد.
🔴دلایل سوختن واشر سرسيلندر:

1⃣كم بودن آب رادياتور
2⃣گرفتگي مجراهای گذر آب
3⃣خنك نشدن آب رادياتور
4⃣عدم گردش آب در سيستم خنك كنندەی موتور

چند ایراد متداول در خودرو و رفع ایراد آن ها :

1️⃣خودرو به صورت نیمه کامل روشن می شود ولی با ها کردن سوییچ خاموش میشود
خراب شدن و یا نیم سوز شدن کویل

2️⃣روشن نشدن خودرو در هنگام استارت گرم(یعنی 20تا 30 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور)
سنسور دور موتور ایراد دارد (این سنسور در اثر گرمای زیاد کیفیت خود را از دست میدهد) و یا براده های نوک آن تمیز گردد .

3️⃣بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد
سنسور دمای آب

4️⃣خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزی میشود
سنسور اکسیژن خراب است.

توجه

بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد، دور موتور آن را بالا نبرید

😐بسیاری از مردم این‌طور فکر می‌کنند که اگر بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد با آن تهاجمی رانندگی کنند به گرم شدن موتور کمک می‌کند و آن را برای رانندگی آماده می‌کند. ولی در واقع این کار #بدترین آسیب را به موتور خودروی شما می‌رساند.😕

👍هنگامی‌که موتور بیش از چند ساعت خاموش بوده است، روغن به #کارتل برمی‌گردد و هیچ روغنی در سر سیلندر برای روغن‌کاری قطعات بالایی موتور وجود ندارد. برای اینکه آسیبی به خودروی شما نرساند پس از روشن کردن موتور سرد #اجازه دهید یک دقیقه با دور آرام، درجا کار کند تا روغن به قطعات بالایی موتور برسد و بدون اینکه صدمه‌ای ببیند آماده حرکت شود. پس از یک دقیقه (در هوای خیلی سرد ۲ الی ۳ دقیقه) می‌توانید به‌آرامی حرکت کنید.

👈تا وقتی آمپر آب رادیاتور #بالا نیامده، از بالا بردن دور موتور خودداری کنید. اگر خودروی شما آمپر آب ندارد، می‌توانید گرم شدن بخاری خودرو را ملاک قرار دهید. به‌مرور زمان، صدای موتور را در حالت سرد و گرم تشخیص می‌دهید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.