چگونه رادیاتور بخاری پراید را تعویض کنیم؟ + عکس

33

اول بگم این از اون کارهاییه که وسطش ممکنه هزاران بار به خودتون فحش و لعنت بفرستید که چرا شروعش کردم و کاش یه نفر بیاد تمومش کنه. مخصوصا اگه وسط کار خرابکاری هم صورت بگیره

مثل من که زدم دزدگیر را به فنا دادم نمیدونم چش شده باید ببرم نشون بدم. ولی خوب باید مراقب باشید دیگه و حوصله داشته باشید.

ماجرا از اونجا شروع شد که دیدم یه مدت ماشین آب کم میکنه و چون تابستون بود گفتم حتما طبیعیه.
تا اینکه زمستون شد و دیدم این کم کردن آب تمومی نداره و چند بار که هوا سرد بود دیدم بدون اینکه بخاری را روشن کرده باشم وقتی که ماشین روشنه شیشه جلو بخار میکنه. بعدش هم تمام شیشه ها بخار میکنند. گفتم حتما یه بلایی سر رادیاتور اومده. اون هم با عمر ۸ سال.

خلاصه دیروز دست به کار شدم و دل و روده داشبرد را خورد خورد ریختم بیرون.

آموزش باز کردن داشبرد

ابزار مورد نیاز پیچ گوشتی چهار سو – دوسو – انبر دست – پیچ گوشتی مچی – بکس ۱۰ – رابط کوته – جغجغه- چراغ قوه – بکس ۱۹ –

شروع کار

اول شلنگ های رادیات بخاری را از سمت موتور باز  کنید

دوم کنسول وسط دنده را باز کنید – قاب ضبط و ضبط را باز کنید

۳- قربیلک فرمان را باز کنید –

۴- پیچ های دور داشبورد را باز کنید

۵- داشبورد را کامل نیاز نیست باز کنید فقط از جاش در بیارید و اندازه ۱۰ سانت جابه جا کید

۶- حال از زیر داشبورد شروع به باز کردن اطراف بخاری کید


فقط برای راحت تر درآوردنش لازمه که دسته راهنماها هم باز بشه. زیرش یه پیچ داره که پیچ یه بست هستش و وقتی که اون را باز کنید دسته راهنماها کلا جدا میشه و با جداکردن فیش هاش کارتون خیلی راحت تر میشه.

خوب حالا میریم سر باز کردن بخاری.

اول لوله ها را در بیارید
تصویر

بخاری با ۳ تا پیچ به فایروال بسته شده. یکی بالا و دو تا بغل پایین.

تصویر

تصویر

تصویر

بعدش نوبت به بستی میرسه که اوپراتور کولر را به فن وصل میکنه. فقط یه پیچ همین جلوش داره و با باز کردن اون پیچ از هم وا میشه.

تصویر

اینها که باز شدن میتونید برید لوله ها را از داخل موتور آزاد کنید.

تصویر

حواستون به این واشرهای دورش باشه که گم نشه

بعدش نوبت به جدا کردن فیش ها میرسه

تصویر

خوب حالا میتونید با خیال راحت مجموعه را خارج کنید.

بعدش بهتره که موتور و فن را از روی مجموعه باز کنید. البته میتونید هم باز نکنید ولی خوب اینطوری کارتون راحت تر میشه.
با سه تا پیچ بسته شده که حواستون باشه واشرهاش گم نشه.

بعدش نوبت به بستهای فنری میرسه که یه ۶-۷ تایی میشن. با یه پیچ گوشتی دو سو بندازید زیرشون تا در بیان.

تصویر
بعدش نوبت به باز کردن پیچ ها میرسه. این مجموعه ۴ تا پیچ داره که یکیشون خیلی نامرده /تقریبا وسطه قاب هست و با یک پیچ گوشتی بلند باید باز بشه

تصویر

تصویر

تصویر

و این هم اون نامرده که پیدا نبود

تصویر
بعدش نوبت به باز کردن صفحه ای میرسه که داشبرد روش بسته میشه.
این صفحه را باز کنید و میله زیرش را هم از یک طرف آزاد کنید. بستش مثل بست پایه نگهدارنده کاپوت هستش.

تصویر

تصویر
بعد از باز کردن مجموعه میتونید مجرم را شناسایی و دستگیر کنید.

تصویر

و با یه دونه بی آزار تعویضش کنید.

تصویر
بعدش رادیاتور جدید را توی مجموعه جایگذاری میکنید.

تصویر

و اون قسمت دیگه را روش قرار میدید.

تصویر
و در نهایت به این صورت در میاد.

تصویر

بعدش موتور را روش ببنید و حواستون باشه که فیشش رو به بالا باشه.

بعدش مراحل بستن را همینطوری ادامه بدید و ….

فقط در مورد بستن سیمهای تنظیم دریچه های هوا.
تنظیم هر کدومشون باید با دقت زیادی انجام بشه. مثلا اول پیچ تنظیم را روی هوای سرد قرار بدید، یعنی منتهی الیه سمت چپ بچرخونید. بعدش اهرم تنظیم روی اپراتور بخاری را هم روی حالت سرد قرار بدید و بعد سیم را سر جاش جا بزنید. ( یه بست کوچیک یه ذره بالاتر از هر کدومشون هست که سیم اونجا ثابت میشه.
برای اهرم تنظیم دریچه ها هم همینطور.

نهایتا کارها که تموم شد ماشین را روشن کردم و هواگیری کردم ولی دیدم که بخاری گرم نمیکنه. رفتم از تو موتور لوله هاش را دست زدم دیدم رفتش (سمت چپیه) گرمه، برگشتش ( سمت راستیه ) سرده.
حدس زدم باید هوا گرفته باشه. ماشین را خاموش کردم و در حالتی که ماشین کاملا گرم بود اون لوله برگشت را درآوردم . مقدار زیادی هوا با آب زد بیرون و فوری شلنگ را گذاشتم سر جاش و محکمش کردم. بعدش دیدم که اون لوله هم گرم شد و بخاری شروع کرد به گرم کردن.

نکته دیگه ای یادم نمیاد.
فقط اینطور جاها بهتره گوشی حتما دم دستتون باشه و از فیشها و اینکه مثلا سیمهای مجموعه تنظیم دریچه ها از کجا رد شدند عکس بگیرید یا با فیلمبرداری مراحلی را که انجام میدید برای خودتون ضبط کنید تا موقع بستن به مشکل نخورید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
33 نظرات
  1. کاظم می گوید

    داداش دمت گرم چند سال از زمانی که این توضیحات رو گذاشتی میگذره اما خیلی قشنگ بود

  2. میلاد می گوید

    سلام میلاد هستم از همدان ،خواستم خدمتتون عرض کنم ک چند وقتی بود ک ماشینم باد گرم نمیداد ،رفتم پیش باطری ساز گفت برو ی آب بگیر تو رادیاتور بخاری ماشین ،منم رفتم کارواش بافشار آب گرفت داخل رادیاتور ،الان رادیات بخاری من سوراخ شده و نمیدونم هم چقدر خرج گذاشته رو دستم ،خلاصه خواستم خدمتتون عرض کنم ی موقع با فشار زیاد آبد داخل رایاتور نگیرید ک مثل من ب مشکل میخورید
    موفق باشید❤️

  3. حسین می گوید

    سلام علت گرفتگی رادیات بخاری

  4. مهدی می گوید

    فقط یه چیز کوچیک المنت مانند داخل اون محفظه مشکی بخاری بود شبیه فنر بود نفهمیدم اصلا برای چه بود و به گمونم از وسط قطع شد اون موقع

  5. مهدی می گوید

    آقا من پراید قبلیم آب سبز رادیات کف پای شاگرد میریخت چند جا بردم گفتن رادیات بخاری سوراخه خلاصه تصمیم گرفتم بازش کنم لامصب تمومی نداشت بستن گزاشتم فردایی واقعا فشارم افتاده بود و به غلط کردن افتادم و کلی خودم فحش دادم حالا چهارسال پیش اجرت باز و بست ۲۵۰ اینا بود فک کنم که زورم میومد بعد باز کردن و بستن داشبورد به علت عدم آگاهی و کهولت وسایل ابر های دور سوکت و یه سری بسط های لاستیکی از بین رفت حتی داشبورد هم ترد بود و بعد از بستن و آب کم نکردن خوشحال شدم اما به صدا افتاد

  6. مرتضی می گوید

    سلام واقعا حوصله میخواد قشنگ ۶و۷ساعت زمان میبره اگه فنی نیستید دست نزنید

  7. بهزاد می گوید

    دوستت دارم داداش خدا خیرت بده.

    1. پیمان می گوید

      بسیارعالی وکامل و رسا.
      دمت گرم موفق باشی داداش

  8. علی می گوید

    خدایی دمت گرم توضیح در عین حال که خودمونی بود بسیار کامل و کاربردی هم بود.

  9. پویا می گوید

    با سلام دوست عزیز
    خیلی جالب و با حوصله توضیح دادی .ممنونم ازت

  10. حمید می گوید

    دوستان یه قطعه هست آنی گرما سرچ کنید میخوره قبل دری ترموستات میدونید که پراید از سردترین نقطه موتور کف رادیات آب سرد را میکنه داخل بخاری اونا بندازید مشکلتون حل میشه یا اگه دوستانی که منطقه سردسیر زندگی میکنن کولر نیاز ندارن یه رادیات کهنه کولر پیدا کنید ژیگلور داخل آن را دارید ببندید آب داغ را وصل کنید بهش ماشینتون میشه مثل آتیش از کاال های کولر باد داغ میزنه دیگه میگید خدا حافظ سرما

  11. ولی می گوید

    دروود بر شما .ولی هستم از بوشهر.امیدوارم سالم باشی.دمت گرم با این توضیح دادنت.مخصوصا داغ نبودن لوله برگشت.

  12. هادی می گوید

    باسلام عالی بودممنون ایول

  13. ک عباسپور خلیلی می گوید

    سلام ایام بکام و سلامتی و تندرستی، از توضیحات و راهنمایی جنابعالی کمال تشکر را دارم. موفق باشید.

  14. مهدی می گوید

    سلام، وقت بخیر،پراید۱۳۲ دارم، فشنگی فن وفشنگی پشت آمپر(ترموکوبل) رو عوض کردم،بخاری رو هم شستشو داده باطریساز، ترموستات هم عوض کردم، ولی بخاری داغ داغ نمیکنه علتش چیه، ممنون میشم بفرمایید

  15. Mohammad . Delir می گوید

    دمت گرم رفیق

  16. علیرضا می گوید

    حاجی دمت گرم خداییش ، بدون هیچ چشم داشتی این متن شیرین و گذاشتی من یکی کلی کیف کردم ، از لحنت فهمیدم ادم فوق العاده ای هستی مرحباااااا

  17. حمیدرضا می گوید

    ممنون از راهنماییتون
    منم دیشب باز کردم ولی به فنا رفتم ولی خداییش دردسره من رفتم پیش تعمیر کار گفت 450 اجرت تعویض میگیرم حقیقشو بخواین هزینش برا من زیاد بود خداروشکر از پسش بر اومدم… من الله توفیق

  18. فرید می گوید

    یه نکته فوق العاده مهم،اونهایی که برای جرم گیری میخوان بخاری رو باز کنن وقتی شلنگهای از داخل موتور بخاری رو درمیارن میتونن یک شلنگ به یکی از لوله ها وصل کنن و توش فوت کنن و اگر مسیر باز بود نیازی به باز کردن نیست،حتی میشه اون شلنگو به شلنگ آب حیات با فشار بالا وصل کرد و همین باعث میشه کلی از جرم های رادیات بخاری خارج بشه،برای اینکه شلنگ بخاری راحت دربیاد از قسمتی که شلنگ داخل لوله رفته شلنگو به چپ و راست بچرخوند بعد که ول کرد بیرون بکشید،به هیچ وجه شلنگو قبل از شل شدن بیرون نکشید ممکنه پاره بشه.موفق باشید

  19. فرید می گوید

    دوستان،دقت کنید،این توضیحات به هیچ وجه کامل نیست و من که فنی هستم از روی توضیحات برای باز کردن اقدام کردم که شدیدا به مشکل خوردم،یک پیچ سومی باکس بخاری داره که شدیدا بدجا و مخفیه و تو توضیحات نیومده بود وباعث شد داشبوردم بشکنه.موقع دراودن باکس حتما یکی باید کمکتون کنه و داشبوردو بالا نگه داره وگرنه از چندجا میشکنه.حتما باید تمام پیچ‌های داشبورد کامل باز بشه و داشبورد جلو بیاد تا اون پیچ که گفتم دیده بشه.یه مهره شماره ده که قسمت بالای باکسو نگه داشته.برای صداگیری حتما چنتا واشر تخت نازک پلاستیکی زیر پیچهای داشبورد ببندین،چون معمولا فابریکش پوسیدس و می افته.موفق باشید

  20. حامد می گوید

    واقعا دم شما گرم خیلی لطف کردین چقدر عالی توضیح دادین
    از وقتی که گذاشتین ممنون الهی دلتون شاد و عاقبتتون بخیر
    ماچ

  21. پارسا می گوید

    اقا سلام اول دستون درد نکنه که انقدر با جزئیات و با حوصله نوشتین خیلی کاربردی بود فقط یه سوال رفیق من رزیستور یا همون مقاومت فن بخاریم سوخته میشه بهم بگی میدونی کجا قرار گرفته و ایا میتونم خودم عوضش کنم یا کار تعمیرکار

  22. سعدی می گوید

    سلام
    ی سوال دارم
    میشه جای رادیات بخاری اپراتور کولر بخرم و جای رادیات بخاری نصبش کنم جا میشه
    واسه این میگم بزرگتره
    گرماشم قطعا بهترمیشه
    الان سوالم اینه که جامیشه؟

    1. حمید می گوید

      میتونی ریگراتور داخل رادیات کولرو دراری آب داغا وصل کنی بهش دیگه از بالا داشبورد باد میزنه مثل پژو ولی دیگه کولر نداری

  23. محمد می گوید

    آقا من به همه چی گیر میدم الا توضیح شما که واقعا جای گیر دادن ندارن فوق العاده بودی خیلی عالی فقط اگه بتونی این از این پراید های سری جدید۹۰به بالا ها هم گزارش بگیری عالیه ممنون داداش

  24. مهرداد می گوید

    سلام ممنون از راهنماییت. واقعا کار وحشتناکیه. به نظر من آدم بده باطریساز انجام بده بهتره. نمیدونستم اینقدر دردسر داره. ممنون

  25. Mmdraza می گوید

    سلام خسته نباشید کسی میدونه دلیل اینکه بخاری پراید از دریچه های پایین یک طرف باد گرم و یک طرف باد سرد در زمان حرکت میدهد. چیست ؟؟

  26. تهران المنت می گوید

    واقعا ممنون از توضیح کاملتون عالی بود استفاده کردیم

  27. بهزاد می گوید

    سلام. منم خیلی دوست دارم این کارو بکنم ولی رفیقم میگه نکن چون دیگه جلو داشبوردت شل و ول میشه و نمیتونی مثل اولش ببندیش . ماشین خیلی صدا میده. راست میگه؟ شما بعد از بستنش همچین مشکلی نداشتی؟

  28. محمود می گوید

    خسته نباشی اقا دمت گرم..واسه ما داشبور جدیده اون پیچ بالاییه پیدا نمیکنم.میشه کمکم کنید.ممنون

    1. فرشید می گوید

      چهار تا پیج پایین قسمت زیر کنسول ها داره،سه تا جلو شیشه،از بغل های داشبورد زیر قاب هرطرف دوتا و دو تاهم که فرمان بهش وصله ینی جمعا ۱۳ تا پیچ

  29. محمد می گوید

    یعنی کیف کردم از این مدل توضیح به همراه عکس .دم شما گرم

  30. danial می گوید

    داداش دمت گرم چ کردی شما دیگه در حد یک تعمییرکار ماهر رفتی جلو ایول داری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.