مراحل ساخت خودرو از صفر تا صد

0

مراحل ساخت خودرو  شامل چه مواردی می‌شود؟

مراحل ساخت خودرو موضوعی است که ما در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم. این مراحل تقریبا در تمامی کارخانه‌ها یکسان است ؛ اما ممکن است در جزئیات گاهی تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. تولید یک خودرو کار آسانی نیست و نیاز به انجام مراحل و فعالیت‌های پیچیده و متعددی دارد. امروزه تکنولوژی در صنعت خودروسازی، پیشرفت بسیاری داشته و باعث کاهش زمان مورد نیاز برای تولید یک خودرو شده است. با وجود تمام این پیشرفت‌ها از زمانی که ایده تولید یک خودرو روی کاغذ می آید تا زمانی که آن به مرحله تولید و عرضه برسد، به صورت متوسط 3 الی 5 سال طول خواهد کشید. البته این زمان با توجه به مدل خودرو می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر نیز باشد.

 سر طراح ایران خودرو کیست  حسین سلیمانی طراح خودرو  طراح دنا کیست  طراح شاهین کیست  طراح تارا کیست  آموزش طراحی خودرو  برترین طراحان خودرو  بهترین طراح خودرو  بهترین طراحان ایرانی  بهترین طراحان خودرو  زندگینامه طراحان خودرو

اولین مرحله، طراحی در ساخت خودرو

اولین مرحله طراحی تمامی خودروها، کشیدن شکل اولیه آن است. این کار توسط طراحان صنعتی انجام می‌شود و به صورت کلی باید قابلیت اجرایی شدن در تولید را داشته باشد. برای طراحی خودرو، این نکته مهم است که حتما تفاوت‌هایی با مدل‌های قبلی داشته باشید. در غیر این صورت این خودرو ارزش تولید و طراحی نخواهد داشت. اگر طراحی کاملا منطبق با نیازهای مشتری باشد و همچنین نقاط ضعف مدل‌های قبل را پوشش دهد، از امتیاز بالایی برای فروش برخوردار خواهد بود. جالب است بدانید طرح‌های اولیه خودرو از جمله اسرار مهم شرکت‌های خودرو سازی هستند و به هیچ عنوان فاش نمی شوند. زیرا در غیر این صورت ارزش و تازگی خود را برای بازار فروش از دست خواهند داد.

تولید قطعه و مواد اولیه در خودرو

بیشتر خودرو از فولاد ساخته شده؛ اما محصولات پایه نفتی مانند پلاستیک و وینیل نیز در ساخت اتوموبیل کاربرد فراوانی دارند.

پس از پذیرفته شدن طرح نهایی اتوموبیل، نوبت به طراحی و تولید قطعات مورد نیاز می‌رسد. تولید قطعه با تولید قالب آغاز می‌شود. همزمان با بالا بردن قابلیت فرایند تولید خودرو، باید فرایند تولید قطعه نیز انجام شود و این دو کار با هم انجام گردد تا بدون دردسر به تولید انبوه برسد. به این ترتیب اولین خودروها در کارخانه تولید می شوند.

مراحل ساخت خودرو از صفر تا صد

شاسی در مراحل ساخت خودرو

برای مونتاژ اتوموبیل در مراحل ساخت خودرو، ابتدا قسمت بیرونی که شاسی نام دارد، توسط گیره‌هایی محکم به میله حرکت در میان خطوط مونتاژ متصل شده و در هر مرحله به صورت جداگانه، قطعات روی آن قرار می‌گیرد. این قطعات شامل، سیستم تعلیق کامل جلو و عقب، مخزن بنزین، محورهای عقب و شافت محرک، جعبه دنده، اجزای جعبه فرمان، چرخ و سیستم های ترمز می‌شود.

کارگران از بازوهای رباتیک برای نصب این اجزای سنگین در داخل محفظه موتور قاب استفاده می‌کنند.

کارگاه بدنه و کارگاه پرس

ابتدا ورقه های آهن خریداری می‌شود. بعد در کارگاه پرس ورقه‌های آهن را توی قالب‌های شکل دهی می اندازند. سپس با پرس به آهن‌ها فرم می دهند. بعد از این که آهن‌ها فرم گرفتند، آنها را به کارگاه بدنه سازی می‌برند و این ورقه‌های فرم گرفته را به هم جوش می‌دهند.

ساخت بدنه ماشین

بدنه ماشین  از باربند، باله، ستون، صندوق عقب، کاپوت، گلگیر و قالپاق تشکیل شده است.

در کارگاه بدنه سازی ورقه‌های فرم گرفته را به هم جوش می‌دهند. به این ترتیب زیر مجموعه‌های مختلف خودرو، مثل مجموعه‌های جانبی بدنه، صندوق، مجموعه کف، مجموعه سقف و مجموعه ستون های عقب، وسط و جلو و مجموعه محفظه و موتور درست شود. بعد این مجموعه‌ها را به هم جوش می دهند تا بدنه خودرو ساخته شود.

نقاشی در مراحل ساخت خودرو

در این مرحله در مراحل ساخت خودرو، نوبت به رنگ زدن می رسد. در سالن رنگ ابتدا دو مرحله مقدماتی باید انجام شود. یکی انداختن بدنه داخل حوضچه‌ای که چربی اضافی روی بدنه آهنی را از بین ببرد و دیگری یونیزه کردن بدنه است. با این کار رنگ به راحتی روی بدنه نفوذ خواهد کرد.

در نهایت نیز با زدن سیلر روی بدنه، درزها گرفته می‌شود. حالا نوبت به آستر کشی بدنه می‌رسد. آستر پوششی با رنگ الکتروستاتیکی، است که تمامی شکاف‌ها و قسمت‌های مختلف آن را رنگ خواهد کرد. این پوشش در واقع لایه زیرین رنگ اصلی خواهد بود.

بعد از این مرحله بدنه ماشین به قسمتی دیگر برای خشک شدن منتقل می‌شود تا برای مرحله نهایی رنگ آماده گردد.

امروزه در بیشتر کارخانه های مونتاژ اتوموبیل، بدنه خودرو توسط ربات هایی که مقدار دقیق رنگ را در قسمت های دقیق می زنند، رنگ خواهند شد.

در این قسمت تحقیقات و برنامه ریزی های متعددی انجام می‌شود تا کوچک ترین خطایی در رنگ آمیزی ربات‌ها وجود نداشته باشد.

کوره‌های پخت رنگ اتومبیل، بیش از 275 درجه فارنهایت (135 درجه سانتی گراد) دارند و بعد از پخت، مجموعه بدنه و شاسی چفت می‌شوند.

آدرس اتحادیه مکانیک خودرو تهران علیرضا نیک آیین کیست تفاوت گارانتی و وارانتی وارانتی چیست افتر مارکت چیست طراحی خودرو شرکت های قطعه ساز

مونتاژ در ساخت خودرو

بعد از این که بدنه خودرو رنگ شد به سالن مونتاژ فرستاده می‌شود. در سالن مونتاژ اجزای مختلف اتومبیل با استفاده از بازوهای رباتیک را به هم متصل می‌کنند.

برای مونتاژ در مراحل ساخت خودرو، ابتدا قطعاتی که زیر کاری به آن‌ها می‌گویند، سوار خواهند شد. بعضی از زیرکاری ها برای جلوگیری از نفوذ آب هستند و بعضی دیگر برای جلوگیری از نفوذ حرارت و گرما که در ابتدا این موارد نصب می‌شوند.

به عنوان مثال عایق بندی صوتی و حرارتی پشت داشبورد اول نصب می‌شود. بعد هم عایق بندی کف و سپس عایق بندی سقف انجام می‎شود که همگی مربوط به داخل اتاق هستند.

بعد قطعات دیگری نصب می‌شود که شامل تودری‌ها و داشبود و قطعات رودری یعنی قطعاتی که بیرون بدنه می‌بینید مثل دستگیره‌ها و تزیینات بدنه می‌شود.

در حین انجام شدن این عملیات، قطعات موتور نیز به یک‌دیگر متصل خواهند شد. قبل از نصب موتور گیربکس و جلوبندی متصل شده و سپس همراه با موتور به داخل کاپوت قرار می‌گیرند. نصب صندلی‌ها، برف پاک‌کن، چراغ‌ها و.. نیز در همین مرحله انجام خواهد شد.

در نهایت نیز اتوموبیل، به ایست بازرسی خط منتقل شده تا چراغ ها، بوق، لاستیک‌ها و سیستم شارژ آن بررسی شود.

هر نقصی که در این مرحله کشف گردد، آن را به قسمت تعمیر مرکزی منتقل می کنند.

کنترل کیفیت در مراحل ساخت خودرو

یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت خودرو، کنترل کیفیت آن است.

از آنجایی که تقریبا تمام قطعات داخلی اتوموبیل‌ها در جایی به غیر از کارخانه اصلی تولید و مونتاژ، وجود دارند. کارخانه‌ها از سازندگان قطعات درخواست می‌کنند تا تمامی قطعات را تحت آزمایش‌های دقیق و یکسان با استانداردهای خودروسازی در کارخانه مونتاژ قرار دهند. بدین ترتیب بعد از وارد شدن قطعات در قسمت مونتاژ، نگرانی از بابت ایراد و نقص وجود نخواهد داشت و قطعات می‌توانند در همان روز مورد استفاده قرار بگیرند.

هنگامی که اجزای سازنده خودرو در کارخانه تولید خودرو مونتاژ می‌شوند، متخصصان کنترل تولید می‌توانند با استفاده از شماره شناسایی خودرو  (VIN) تعیین شده در ابتدای خط تولید، پیشرفت هر اتوموبیل را دنبال کنند.

در بسیاری از مونتاژهای پیشرفته‌تر، یک فرستنده فرکانس رادیویی کوچک به شاسی و صفحه کف متصل است .این واحد اطلاعات شماره شناسایی خودرو را حمل کرده و پیشرفت آن را در طول فرایند تولید کنترل می‌کند.

دانستن اینکه وسیله نقلیه چه عملیاتی را طی کرده، کجا در حال حرکت است و چه زمانی باید به ایستگاه مونتاژ بعدی برسد، به پرسنل مدیریت تولید توانایی کنترل الکترونیکی توالی تولید را می‌دهد. در طول فرایند مونتاژ ایستگاه‌های حسابرسی کیفیت، اطلاعات حیاتی مربوط به یکپارچگی اجزای مختلف عملکردی خودرو را ردیابی می‌کنند.

فرایند کنترل کیفیت خودرو در طی سالیان گذشته تا به امروز پیشرفت‌های بسیاری داشته است. به طور مثال این فرایند در گذشته تنها در مرحله آخر انجام می‌شد؛ اما امروز در حین تولید خودرو نیز مدام کیفیت قسمت‌های مختلف بررسی می گردد و هر یک از کارگران در صورت مشاهده نقصی در فرایند تولید خودرو، سعی در برطرف کردن آن خواهند داشت و یا حتی می‌توانند فرایند تولید خودرو را به صورت کامل متوقف سازند.

به صورت کلی تست‌هایی که در این مرحله روی خودرو انجام می‌شود شامل:

  • تست های برقی
  • تست های عملکردی

مثل تست عملکرد ابزار داخل اتاق، تست روی جاده (خودرو را توی جاده می گردانند تا ایرادهایش مشخص شود).

تست ترمز نیز در ایستگاه مخصوصی  در مراحل ساخت خودرو انجام می‌شود.

تست نفوذ آب هم به این صورت انجام می‌شود که خودرو را زیر یک دوش می‌برند و آب فراوانی روی آن می‌ریزند.

نوارهای مشکی دور درها نوار آب بندی است که توی ایستگاه‌هایی که قطعات خرده‌ریز در آن‌ها به خودرو متصل می‌شود به خودرو چسبانده می‌شود.

شبیه سازی و تولید نمونه های اولیه خودرو

ابزارهای بسیاری همچون رایانه ها، نقشه های مفهومی و سیستم های طراحی به کارخانه های خودروسازی کمک می کنند ابتدا مدلی مجازی برای خودروها طراحی کنند.

پس از شبیه سازی، نمونه‌های سفالی اتوموبیل‌ها ساخته می شود و مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

مهندسان آیرودینامیک همچنین با بررسی پارامترهای جریان هوا و انجام مطالعات امکان سنجی در آزمایش‌های تصادف ، مدل‌ها را بررسی می‌کنند.

پس از بازبینی و پذیرش همه مدل‌ها، به طراحان اجازه داده می‌شود تا با استفاده از ابزارهای مخصوص، ساخت اتوموبیل را آغاز نمایند.

با توجه به تمامی مطالب ذکر شده، به نظر شما یک اتوموبیل باید دارای چه مشخصه خاصی باشد تا شما آن را انتخاب کنید؟

  • کم مصرف بودن در سوخت؟
  • وزن کم؟
  • سایز کوچک؟
  • امنیت بیشتر؟
  • داشتن اپشن‌های رفاهی و آسایشی بیشتر؟
  • زیبایی ظاهری؟
  • زیبایی داخلی؟
  • کم استهلاک بودن؟
  • داشتن قابلیت تعمیر آسان؟
  • و موارد دیگر….

لازم به ذکر است، برای ایجاد بهترین حالات ذکر شده بالا متخصصان بسیاری در مورد هر کدام فعالیت‌های گسترده انجام می‌دهند تا بتوانند محصولی مورد پسند برای بیشتر مردم طراحی و اجرا نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.