مشکلات سیستم توربوشارژر خودرو

0

توربو شارژ  یک سیستم کمک دهنده است که هدف از اختراع آن، طراحی موتورهای سبک‌تر و پرقدرت با بازدهی بالا است. برای همین توربینی که بتواند انرژی هدررفته که به‌ صورت دود از اگزوز بیرون می‌رود را به شکل بهینه استفاده کند.

باز کردن توربوشارژر تعمیر توربوشارژر دنا تعویض توربوشارژر ماشین توربوشارژ چیست توربوشارژر الکتریکی توربوشارژر سیموتا چیست توربوشارژر سمند ef7 کجاست مشخصات ساندرو توربوشارژ مشکلات موتور توربوشارژ معایب موتورهای توربوشارژ تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر زمان تنفس پیستون چیست موتور تنفس طبیعی چیست مقالات آموزشی مقالات آموزشی خودرو مقالات تخصصی خودرو مقالات تخصصی مکانیک مقالات فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله خودرو کارستان مجله مکانیک
به بیان ساده‌تر توربو شارژ، موتوری مکانیکی است که مقدار هوای وارد شده به درون موتور را می‌افزاید. این سیستم هوای پرفشار را به درون سیلندرها می‌دمد و بدین صورت دود راحت تراز اگزوز خارج می‌شود. به‌علاوه این کار باعث بیشترشدن هوای داخل سیلندر می‌شود و این افزایش قدرت و راندمان موتور را به دنبال دارد.
هوای بیشتر، اکسیژن بیشتر برای سوختن را به دنبال دارد و وقتی اکسیژن بیشتری وارد شود، سوختن بهتری ایجاد شده که این امر سبب می‌شود که قدرت موتور بالاتر برود

مشکلات سیستم توربوشارژر

یکی از مهم‌ترین علل بروز مشکل در موتورهای توربوشارژ، به سیستم روغن‌کاری مرتبط است. اتصالات توربوشارژر برای داشتن عملکردی مناسب به روغنی با خلوص، فشار و شدت جریان مناسب احتیاج دارند. روغن پس از استارت زدن و روشن شدن خودرو برای رسیدن به موتور و رسیدن به دمای مناسب نیاز به زمان دارد. بنابراین باید در نظر داشت که بعد از استارت زدن خودرو، چیزی حدود ۳ تا ۵ دقیقه برای گرم شدن صبر کنیم.

با خاموش کردن خودرو، پمپ روغن در موتور هم خاموش می‌شود و این باعث می‌شود مقداری از روغن در سیستم باقی بماند و چون دمای موتور هنوز بالاست، روغن در برخورد با این بخش‌های داغ می‌سوزد و کیفیت و ویسکوزیته‌ی مطلوب را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از این آسیب، باید قبل از خاموش کردن خودرو برای مدتی کوتاه صبر کنید تا دمای موتور پایین بیاید و بعد آن را خاموش کنید.

نکاتی درباره نگهداری توربوشارژ

استفاده از هر سیستمی در خودرو نیاز به برخی مراقبت‌ها و توجهات ویژه دارد. درخصوص توربوشارژر این موارد توصیه می‌شود.
هنگام رانندگی با خودروی مجهز به توربوشارژر باید به استفاده از دنده مناسب دقت بیشتر داشت.
درصورت ورود توربوشارژر به مدار باید نسبت به خاموش کردن صحیح خودرو دقت کرد.
در صورت حرکت طولانی‌مدت با خودروی مجهز به توربوشارژر توقف چند ثانیه‌ای و درجا کارکردن خودرو توصیه می‌شود.
اجازه دهیم تا خودرو به‌خوبی و طی روندی مناسب گرم شود و برای ورود سریعتر توربوشارژر به مدار از گاز دادن بیهوده به موتور پرهیز کنیم.
سیستم توربوشارژر به کیفیت سوخت حساس است و باید نسبت به این نکته دقیق بود. توربوشارژر نسبت به کیفیت و زمان تعویض روغن موتور آن حساس است و باید نسبت به آن دقیق بود.
توجه به زمان تعویض فیلتر سوخت و فیلتر هوا نیز در خودروهای مجهز به این سیستم توصیه می‌شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.