فیلتر هوای خودرو استاندارد چه ویژگی هایی دارد ؟

0

فیلتر هوا یکی از قسمت های مهم در موتور خودرو است این قطعه اجازه ورود گرد و غبار موجود در هوا و دیگر آلودگی های موجود را به بخش موتور خودروی شما نمی دهد و سبب می شود تا موتور خودرو با راندمان بهتری در خدمت وسیله نقلیه شما قرار داشته باشد.

بهترین قطعات مصرفی خودرو از دیدگاه بسیاری از دیدگاه مشتریان قطعاتی هستند که علاوه بر دوام و کیفیت و قیمت از نظر عملکرد نیز کارایی بهتر و بیشتری داشته باشند که در این میان فیلتر روغن و فیلتر هوا خودرو جزو مهمترین اقلام به شمار می روند.

نقش فیلتر هوای استاندارد در خودرو چست؟

فیلتر کابین

روش های کاهش مصرف سوخت خودرو نیز همواره یکی از دغدغه های رانندگان به شمار می رود. به ویژه این روزها که قیمت بنزین روند رو به رشدی را دنبال می کند و بسیاری از مردم تلاش می کنند تا به هر نحو ممکن مصرف سوخت خودرو را کاهش دهند.

در چنین شرایطی بررسی نقش فیلتر هوا در خودرو بسیار مهم و ضروری است. در واقع فیلتر هوا نقش اساسی را در خودرو ایفا می کند. به عبارت دیگر فیلتر هوا در خودروها دارای عملکردی مشابه ریه در بدن انسان است. از این رو آلودگی فیلتر هوا و مسدود شدن آن می تواند به اصطلاح تنفس خودرو را با مشکل مواجه کند.

فیلتر هوا تاثیر به سزایی در سوخت صحیح بنزین در خودرو دارد به گونه ای که در صورت مسدود بودن آن، هوا به درستی به سوخت نمی رسد از این رو سوخت بنزین کامل نخواهد بود این امر موجب می شود تا مصرف بنزین در خودرو افزایش پیدا کند.

فیلتر هوا علاوه بر تاثیر گذاری در کاهش سوخت خودرو  در بخش کابین نیز کاربرد دارد و موجب تصفیه هوای ورودی به کابین خودرو نیز می شود. با این وجود اصلی ترین نقش فیلتر هوا در خودرو، همان تصفیه هوای ورودی به سیستم احتراق و سوخت است. با اینکه قیمت فیلتر هوا در مقایسه با سایر قطعات خودرو بسیار کم و ارزان قیمت است اما عدم توجه به آن می تواند مشکلات عدیده و هزینه های گزافی را به دنبال داشته باشد.

نکات کلیدی خرید فیلتر هوا خودرو که باید بدانید

با خرید فیلتر هوای خودرو ارزان فکر نکنید که سود کردید زیرا ارزان‌ ترین فیلتر هوا مسلماً بهترین محافظ برای موتور خودروی شما نخواهد بود. مسلماً فیلتر هایی با کیفیت بالا گران‌ تر خواهند بود زیرا در ساخت آنها از الیاف با کیفیت‌ تری استفاده می‌ شود .تا بتواند بهترین بازدهی را در ظرفیت نگهداری گرد و خاک ارائه دهد. بازدهی یک فیلتر هوای با کیفیت حداقل ۹۸٫۵% است.

– در هنگام خرید فیلتر هوای خودرو فیلتری را انتخاب کنید که بازدهی بالا و طول عمر طولانی‌ تر داشته باشد.

– مهم ترین نکته در خرید فیلتر هوای خودرو ، اندازه فیلتر هوا است زیرا اندازه فیلتر باید دقیقا با سیستم تهویه مطابقت داشته باشد. به همین جهت ابتدا باید اندازه فیلتر هوا قبلی را در سیستم تهویه اندازه بگیرید. اندازه گیری ابعاد در فیلتر هوا کار بسیار ساده ای است. همچنین می توانید از دفترچه راهنمای سیستم تهویه نیز ابعاد فیلتر هوا ا به دست آورید.

– همچنین می توان مهم‌ترین نکته در حین خرید فیلتر هوا برای خودرو به عایق بندی آن اشاره کرد.در خرید فیلتر هوا لازم است توجه کنید که فیلتر به خوبی عایق بندی شده باشد.

– از دیگر نکاتی که باید حین خرید فیلتر خودرو به آن توجه کرد، می‌توان به حجم هوای تصفیه شده عبوری و مقاومت کافی در برابر حرارت و مکش هوا اشاره کرد.

– انتخاب نوع فیلتر هوا نیز یکی از نکاتی است که به هنگام خرید فیلرت هوا باید به آن توجه کنید.فیلتر هوا در انواع مختلف فیلتر هوا کاغذی ، فیلتر هوا هپا ، فیلتر هوا کربنی و غیره وجود دارد. برای خرید فیلتر هوا باید به نوع آن دقت کنید و در نهایت مناسب ترین فیلتر هوا را که برطرف کننده نیازهای شما است را با دقت انتخاب کنید.

– به علاوه توصیه می شود به نحوه پاکسازی،تمیز کردن و نگهداری فیلتر هوا نیز دقت نمایید.

زمان تعویض فیلتر هوای خودرو

 فیلتر سرکان  بهترین فیلتر هوای خودرو  آموزش تعویض فیلتر هوای پژوپارس  فیلتر هوای تارا  تعویض فیلتر هوای سمند  انواع فیلتر هوا  انواع فیلتر خودرو  جنس فیلتر هوا چیست  تعویض فیلتر هوای رانا  تعویض فیلتر هوای پراید 131

اگر به دنبال یافتن نکات طلایی برای افزایش طول عمر خودرو هستید باید بدانید که تعویض به موقع فیلترها یکی از این موارد است. زمان تعویض فیلتر هوا خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد . به عنوان نمونه ، خودروهایی که در مسیر های خاکی تردد می کنند ، معمولا فیلتر هوای آن ها باید زودتر از خودروهایی که در جاده های آسفالته تردد می کنند تعویض گردد . به همین ترتیب خودروهای موجود در شهرهای آلوده تر ، فیلتر هوای کثیف تری نسبت به خودروهای در حال تردد در شهر های نسبتا پاک تر دارند.

علاوه بر این موارد ، نوع خود خودرو و همچنین کیفیت ساخت خود فیلتر هوا نیز در این مورد دخیل بوده و یک فیلتر هوای با کیفیت ، معمولا مدت زمان بیشتری می تواند عمل فیلتراسیون هوا را در خودرو انجام دهد  به این ترتیب نمی توان مدت زمان مشخصی را برای تعویض فیلتر خودرو در نظر گرفت .

با این حال ، به طور متوسط پیشنهاد می شود در شهرهای شلوغ و آلوده ، اگر از فیلتر هوای معمولی استفاده می کنید ، هر ۵ هزار کیلومتر یک بار فیلتر هوا را تعویض نمایید . تعویض فیلتر معمولا در هر بازه زمانی تعویض روغن خودرو، انجام می گردد . اما در شهر های آلوده تر پیشنهاد می شود که این بازه زمانی را کمتر کرده و هر ۳ الی ۴ هزار کیلومتر فیلتر هوای خودرو خود را تعویض نمایید .

اما برای دانستن دقیق زمان تعویض فیلتر هوا خودرو ، بهترین کار بازدید چشمی فیلتر هوا و مطمئن شدن از عملکرد صحیح آن است . معمولا فیلترهای هوا به رنگ های سفید یا زرد تولید می شوند که در صورت کثیفی ، سریعا بتوان آن را تشخیص داد . اگر فیلتر هوای خودرو خود را باز کرده و مشاهده نمودید که مقدار آلودگی سطح آن افزایش یافته است ، بهتر است به فکر تعویض فیلتر هوا باشید .

ویژگی‌های فیلتر هوای خوب و باکیفیت

یک فیلتر خوب فیلتری است که توانایی جذب کردن ذرات معلق در حد حداقل ۲۰ میکرون را داشته باشد.

همان طور که می‌دانید آلودگی هوا هم برای موتور و هم برای سلامتی انسان خطرناک است. شما با یک فیلتر هوای خوب می‌توانید، سلامت بدن و موتور خودرو خود را تضمین کنید.

یکی از ویژگی‌های این قطعه جلوگیری از ورود صدای موتور به کابین است.

مصرف سوخت خودرو شما را تا حد چشم گیری کاهش دهد. اگر مصرف سوخت شما بالا رفت به احتمال زیاد فیلتر هوای خودرو شما بی‌کیفیت است.

اگر بعد از یک مدت به فیلتر خود نگاه کنید باید حجم زیادی از خاک و دوده را به خود جذب کرده باشد.

انواع فیلتر هوای‌خودرو

فیلتر هوای شرکتی: این فیلتر یک فیلتر استاندارد است که به وسیله شرکت سازنده خودرو تولید و روی خودروها نصب می‌شود. این مدل فیلتر دارای زنبور گیر هستند و صدای موتور خودرو را تا حد زیادی کم می‌کنند. قیمت آن‌ها در مقایسه با سایر فیلتر‌ها ارزان‌تر است. حجم هوای ورودی به موتور خودروها به وسیله این فیلترها دقیق و به اندازه صورت می‌گیرد بنابراین مصرف سوخت را کاهش می‌دهند.

فیلتر هوای اسپورت: خودروهای معمولی به دلیل اینکه به شتاب صفر تا صد بیشتری برای مسابقه نیاز دارند، از فیلترهای اسپورت استفاده می‌کنند. فیلتر‌های اسپورت فاقد زنبور گیر بوده به همین علت هوای بیشتری را وارد موتور خودرو می‌کنند. اگر میزان پاشش سوخت را ریمپ نکنید و از فیلتر اسپورت استفاده کنید. علاوه بر وارد کردن فشار به موتور خودرو خود مصرف سوخت آن را نیز افزایش می‌دهید.

فیلتر هوای کابین: فیلتر کابین که به فیلتر کولر هم معروف است، مسئول فیلتر کردن ذرات معلق موجود در هوا قبل از ورود به داخل کابین خودرو است. زمانی که شما کولر یا بخاری خود را روشن می‌کنید. هوایی که از دریچه‌های خودرو خارج می‌شود قبل از ورود به داخل خودرو از فیلتر کابین عبور می‌کند. امروزه با وجود آلودگی هوا توصیه می‌شود فیلتر کابین را زودتر از زمان تعویض روغن تعویض نمایید.

جنس فیلتر هوای خودرو از چیست؟

  • فیلتر هوای نمدی: نمد یکی از بهترین مواد برای فیلتر کردن ذرات معلق موجود در هوا است. به طوری که فیلترهای نمدی قادر به دریافت ذرات حتی کوچکتر از ۲۰ میکرون می‌باشد. قیمت این فیلترها مقداری بیشتر از مدل‌های دیگر است.
  • فیلتر هوای کاغذی: یکی از رایج‌ترین نمونه فیلتر هوای خودرو در ایران هستند. خوشبختانه قیمت‌ها بسیار ارزان است و شما به راحتی می‌توانید آن را به موقع تعویض نمایید. معمولا فیلتر خودرو را هر ۷ هزار کیلومتر تعویض می‌کنند البته این موضوع به شرایط آب و هوایی منطقه و نوع رانندگی شما هم دارد.
  • فیلتر هوای روغنی: این مدل فیلتر بیشتر در ماشین‌های سنگین دیده می‌شود. شاید بتوان آن را یکی از بهترین فیلترهای هوا دانست. سطح روغنی این فیلترها باعث می‌شود که ذرات را با دقت بیشتری به خود جذب کنند. با اینکه این فیلترها یکبار مصرف نیستند ولی به علت اینکه سریع تر از فیلترهای معمولی گرفته می‌شوند باید ان‌ها را به موقع شستشو دهید.
  • فیلتر هوای بدون روغن: یکی از نمونه های فیلتر هوای دائمی در خودرو هستند. این فیلترها نیاز به تعویض ندارند و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را شستشو داده و مجدد استفاده کنید. اگر می‌خواهید به جای فیلتر کاغذی از این مدل استفاده کنید بهتر است مقداری بیشتر هزینه کنید.

نحوه تشخیص فیلتر هوا با کیفیت از انواع تقلبی آن چگونه است؟

بسیاری از افراد همواره این پرسش را مطرح می کنند که علل سخت گاز خوردن خودرو چیست. در این رابطه باید گفت کیفیت فیلتر می تواند یکی از دلایل باشد. در تولید فیلتر هوا تقلبی کاغذ کمتری به کار می رود و فیلتر از نظر ظاهری، مشخص است که چین کمتری خورده و مساحت کمی دارد،و این امر باعث کمبود هوا برای موتور خودرو شده و مصرف سوخت را بالا می برد و به موتور فشار می آورد.

این اتفاق زمانی که فیلتر هوا کثیف شود هم اتفاق می افتد. همچنین کم بودن مواد پلی یورتان در لایه بیرونی باعث نفوذ گرد و خاک به موتور شده و خرابی دستگاه سوخت رسانی را به دنبال دارد. در فیلتر هوای فلزی نیز ضعف لاستیک های درز گیر همین مشکل را به دنبال دارد.

بهترین مارک فیلتر هوای خودرو

در ادامه به شما لیستی از بهترین برندهای تولید کننده فیلتر هوای خودرو را معرفی می‌کنیم.

  • فیلتر هوای سرکان
  • فیلتر هوای گالریا
  • فیلتر هوای جینیون پارتز
  • فیلتر هوای هنگست
  • فیلتر هوای پاور فلو
  • فیلتر هوای پرفلاکس
  • فیلتر هوای کی اند ان
  • فیلتر هوای کاسپین
  • فیلتر هوای یونیورسال
  • فیلتر هوای لوکومبیل
  • فیلتر هوای دیجی اس پارت

 راهنمای نگهداری از فیلتر هوا خودرو

  • جهت افزایش طول عمر فیلتر هوا خود بهتر است تا جای امکان در شرایط آب و هوایی آلوده رانندگی نکنید.
  • از طرفی یادتان باشد برخی از فیلترها اصلا مناسب شستشو و به کار گیری مجدد نیستند! با این کار تنها سلامت موتور خود را به خطر می اندازید.
  • برای شستن مابقی فیلترهایی که از قابلیت تمیزی و شستشوی مجدد برخوردارند، بهتر است از مواد شوینده مناسب بهره گیری نمایید.
  • برای این کار ابتدا اقدام به جدا کردن گرد و غبار چسبیده به فیلتر هوای خودرو کنید.
  • سپس آن را شسته و در فضای آزاد قرار دهید تا با عبور و مرور هوا خشک شود.

اگر فیلترتان از نوع روغنی است، حتما پیش از کار گذاشتن مجدد آن را روغن کاری نمایید.

قیمت انواع فیلتر هوای خودرو در بازار:

عنوان قیمت (تومان)
فیلتر هوا اسپرت ۱۴۵,۰۰۰
فیلتر هوا تیبا ۳۲,۵۰۰
فیلتر هوا پراید ۱۶,۵۰۰
فیلتر هوا لیفان 620 ۴۲,۰۰۰
فیلتر هوا ام وی ام 530 ۵۶,۰۰۰۰
فیلتر هوا خودرو برلیانس H230 ۴۴,۰۰۰
فیلتر هوا چانگان CS35 مدل GL35 ۷۲,۰۰۰
فیلتر هوا پژو پارس ۳۳,۶۰۰
فیلتر هوا جک J3 ۳۸,۰۰۰
فیلتر هوا مزدا 3 ۱۲۲,۵۰۰

منبع:خودرونویس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.