اسپارک (Aspark) رکورد سریعترین خودروی الکتریکی جهان را شکست

0

اسپارک (Aspark)، خودروساز ژاپنی با ثبت سرعت ۴۳۸.۷ کیلومتر در ساعت، رکورد سریع‌ترین خودرو الکتریکی جهان را شکست.

این کارخانه با ماشینی به نام ال (Owl) یا جغد به زبان انگلیسی به این رکورد دست یافت. ال تنها محصول اسپارک است و با همکاری یک خودروساز ایتالیایی به نام «مانیفاتورا اتومبیلی تورینو» یا به اختصار MAT تولید شده است.

اسپارک (Aspark) رکورد سریعترین خودروی الکتریکی جهان را شکست

اسپارک را ماسانوری یوشیدا در سال ۲۰۰۵ تاسیس کرد. این شرکت کارش را با ارائه خدمات مهندسی آغاز کرد و در سال ۲۰۲۰ با تولید سوپرکار ال خبرساز شد که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۱.۷۲ ثانیه بود.

MAT هم یک شرکت مهندسی و خودروسازی در شهر تورین ایتالیا است که به جز اسپارک با چند پروژه ساخت سوپرکار همکاری کرده است.

رکورد اسپارک در پیست پاپن‌بورگ آلمان و توسط مارک باسنگ، راننده حرفه‌ای مسابقات اتومبیلرانی ثبت شد.

رکورد سریع‌ترین ماشین الکتریکی پیش از این در اختیار شرکت ریماک بود که در سال ۲۰۲۲ با مدل نوارا (Nevara) سرعت ۴۱۲ کیلومتر در ساعت را ثبت کرد.

اسپارک پس از ماه‌ها آزمایش در تونل باد، ایجاد تغییرات زیاد در آئرودینامیک و نصب باتری‌های تازه مدلی از ال را برای ثبت رکورد سرعت آماده کرد. قدرت ماشین اعلام نشده اما بدون شک بیشتر از ۱۹۵۰ اسب بخار مدل معمولی ال است.

تنها ۵۰ دستگاه از اسپارک ال ساخته می‌شود و قیمتش دو میلیون و ۹۰۰ هزار یورو (سه میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) است.

ماشینی که اسپارک با آن رکوردشکنی کرده فروشی نیست و یک خودروی آزمایشی به شمار می‌آید. در نتیجه ریماک با حداکثر سرعت ۴۱۲ کیلومتر در ساعت همچنان رکورددار سرعت ماشین‌های الکتریکی است که برای فروش تولید می‌شوند.

اسپارک در وب‌سایت خود حداکثر سرعت مدل معمولی ال را ۴۱۳ کیلومتر در ساعت اعلام کرده، اما این رکورد هنوز به طور رسمی ثبت نشده است.

فقط زمان زیادی بود که هایپرکار الکتریکی دیگری ریماک نورا را به چالش بکشد . یک برند کمتر شناخته شده اکنون جانور فاتح کرواسی را از بین برده است. در 8 ژوئن، Aspark ژاپنی با SP600 جدید به 438.7 کیلومتر در ساعت در هر Racelogic V-Box روی برد رسید. این سرعت به 272.6 مایل در ساعت می رسد، بنابراین رکورد Nevera با سرعت 16.6 مایل در ساعت بهبود می یابد.

Aspark SP600 که در ایتالیا توسط Manifattura Automobili Torino ساخته شده است، در میدان آزمایشی ATP در پاپنبورگ به حداکثر رسیده است. این همان پیست آزمایشی آلمان است که در آن Nevera رکورد قبلی بالاترین سرعت را در سال 2022 و 23 رکورد اضافی را در سال بعد از آن ثبت کرد. به لطف یک جفت مسیر مستقیم 2.4 مایلی، این مکان عالی برای آزمایش قابلیت های یک هایپرکار است. قبل از رکوردشکنی، Aspark SP600 به سرعت 261.4 مایل در ساعت و 267.1 مایل در ساعت رسیده بود که قبلاً از Nevera پیشی گرفته بود.

پشت فرمان پادشاه جدید سرعت خودروهای برقی، مارک باسنگ، راننده 45 ساله آلمانی مسابقه ای بود که در سال 2010 با پاگانی زوندا R رکورد دور نوربرگ رینگ را به نام خود ثبت کرد و در مدت 6 دقیقه و 47 ثانیه از خط پایان عبور کرد. این زمان دور متعاقباً توسط سایر خودروها بهبود یافت و AMG One در حال حاضر با دور 6:35 این عنوان را در اختیار دارد . در سال 2012، همان مارک باسنگ در حالی که یک آئودی R8 LMS اولترا را هدایت می کرد، در مسابقه استقامت 24 ساعته برنده شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.