خطرات ترک داشتن لاستیک چیست ؟

0

ترک در لاستیک: عواقبی که می تواند زندگی را تغییر دهد

هر وسیله نقلیه ای، صرف نظر از عملکرد و موتور، بدون لاستیک بی فایده است. این چند اینچ مربع لاستیک که به پیاده رو وصل می شود به حرکت وسایل نقلیه کمک می کند. برای دارندگان خودرو، مشاهده ترک در لاستیک خودروها ممکن است تعجب آور نباشد. با این حال، بدیهی گرفتن ترک های لاستیک می تواند زندگی را تغییر دهد.

مطالب مرتبط

 علت ترک خوردن لاستیک  پوسیده شدن لاستیک  راه های افزایش عمر لاستیک  دلایل ترکیدن لاستیک  علت ترکیدن لاستیک ماشین  مجله مکانیک  مجله خودرو کارستان  آموزش نکات فنی خودرو

ترک در لاستیک چیست؟

همانطور که همه ما می دانیم، تایرها از “مواد طبیعی” که لاستیک است ساخته می شوند. به طوری که با گذشت زمان، لاستیک ها شروع به پوسیدگی می کنند. در برخی موارد، حتی اگر لاستیک ها زیاد استفاده نشوند، باز هم پوسیده می شوند در حالی که هنوز آج زیادی باقی مانده است. اشعه ماوراء بنفش خورشید یکی دیگر از دلایلی است که برای لاستیک ها نیز بسیار مضر است و قرار گرفتن در معرض بیش از حد می تواند روند پوسیدگی را سرعت بخشد.

اگر یک یا چند تایر خودروی شما دچار پوسیدگی خشک شده است، علائمی وجود دارد که می توانید به راحتی آنها را کشف کنید.

ترک در لاستیک چیزی است که برای لاستیک ها هنگام پوسیدگی اتفاق می افتد. به پوسیدگی خشک نیز معروف است. همانطور که از اصطلاح پیشنهاد می شود، پوسیدگی خشک در درجه اول با ترک در لاستیک تایر مشخص می شود. اگر یک یا چند تایر خودروی شما دچار پوسیدگی خشک شده است، علائمی وجود دارد که می توانید به راحتی آنها را کشف کنید. ممکن است متوجه شوید که لاستیک‌ها شکننده‌تر هستند یا ترک روی آج یا ترک در دیواره جانبی وجود دارد. اگر لاستیک های آسیب دیده به زودی تعمیر نشدند، ممکن است لازم باشد کل لاستیک خودرو را تعویض کنید.

قبل از اینکه بدانیم چگونه لاستیک های پوسیده خشک را تعمیر کنیم ، بیایید حقیقت تلخ در مورد ترک لاستیک ها را دریابیم.

 تق تق فرمان دنا  تق تق فرمان هنگام چپ و راست کردن  صداي تق تق فرمان 206  صدا گیری تق تق ماشین  صدای تق تق در سر پیچ  صدای تق تق در دست انداز  صدای تق تق از پراید  صدای تق تق موتور  صدای تق تق موتور از چیست  صدای تق تق موتور 206  صدای تق تق موتور ماشین  علت تق تق سمند  علت تق تق فرمان پژو پارس  علت تق تق کله پلوس  تق تق چرخ تارا  تق تق چرخ دنا  علائم خرابی کله پلوس

دلایل ترک خوردن تایر خودرو

لاستیک ها عمر بسیار سختی دارند. آنها شرایط سختی مانند سرما، نور خورشید و تغییرات آب و هوایی را پشت سر می گذارند. استفاده از شانس سوار شدن به وسیله نقلیه ای که لاستیک های آن ترک خورده است ممکن است ایده ای بی ضرر به نظر برسد. از این گذشته، ما اغلب تمایل داریم از چیزهای کوچک در زندگی خود غافل شویم.
لاستیک ها عمر بسیار سختی دارند. آنها شرایط سختی مانند سرما، نور خورشید و تغییرات آب و هوایی را پشت سر می گذارند
متأسفانه، مشکل ترک لاستیک یا ترک خوردن لاستیک در دیواره جانبی چیزی نیست که نباید به آن اهمیت داد. تعویض لاستیک ها برای جلوگیری از موقعیت های خطرناک ضروری است.

بیایید بحث کنیم که چه چیزی باعث ترک خوردن دیواره های جانبی لاستیک می شود !

عمر تایر

مانند هر چیز دیگری، لاستیک ها عمر محدودی دارند، زیرا با گذشت زمان انعطاف پذیری خود را از دست می دهند. اکسیداسیون علت اصلی ترک خوردگی دیواره تایر است . مواد شیمیایی ضد پیری ممکن است به افزایش عمر کمک کنند، اما بیشتر لاستیک ها در عرض ده سال علائم هشدار دهنده را نشان می دهند. به صاحبان وسایل نقلیه همیشه توصیه می شود که نکات نگهداری را برای عملکرد بهینه وسایل نقلیه خود مطالعه کنند.

نور خورشید و ازن

قرار گرفتن منظم خودرو در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند لاستیک ها را خراب کند. و باعث ترک خوردن لاستیک ها می شود. در واقع لاستیک‌ها با محافظت در برابر ازن طراحی شده‌اند، اما شوینده‌ها و حلال‌های خشن به احتمال زیاد لباس لاستیک‌ها را از بین می‌برند. بسیاری از مردم ازن را با اتمسفر مرتبط می دانند، اما گاز را می توان با الکتریسیته ساکن از ماشین ها نیز تولید کرد. به همین دلیل است که لاستیک‌هایی که در گاراژ ذخیره می‌شوند همچنان می‌توانند ترک‌های لاستیک ایجاد کنند: موتورهای الکتریکی می‌توانند ازن ایجاد کنند که لاستیک لاستیک‌ها را تخریب می‌کند. این نوع ترک خوردگی دیواره تایر گاهی اوقات ترک خوردگی ازن یا هوازدگی نامیده می شود . در نتیجه تایرها در برابر خطرات آسیب پذیر هستند. علاوه بر این، مایعات، روغن و نمک در جاده ها می توانند باعث ترک خوردن لاستیک شوند.
قرار گرفتن منظم خودرو در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند لاستیک ها را خراب کند.

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی یکی دیگر از دلایلی است که باعث ایجاد ترک در لاستیک ها می شود. همانطور که معمولا ماشین خود را می شویید و استفاده نادرست از محصولات تمیز کننده و پانسمان می تواند به لاستیک لاستیک آسیب برساند. ترک خوردگی زمانی ظاهر می شود که پلیمرهای موجود در لاستیک شروع به شکستن می کنند. پس چرا و چه زمانی ترک های دیواره جانبی لاستیک ایمن نیستند؟ ترک خوردگی دیواره جانبی خطرناک است زیرا توانایی راننده را برای تحمل افزایش شدید بار در هنگام پیچیدن کاهش می دهد و احتمال ترکیدن لاستیک را افزایش می دهد. مراقب باشید که چه محصولاتی را برای مراقبت از لاستیک انتخاب می کنید.
مواد شیمیایی یکی دیگر از دلایلی است که باعث ایجاد ترک در لاستیک ها می شود.

رانندگی اشتباه

رانندگی روزانه می تواند روی لاستیک های یک وسیله نقلیه تأثیر بگذارد، به ویژه در هنگام رانندگی با حداکثر سرعت، دریفت کردن و توقف ناگهانی وسیله نقلیه. همه این موارد باعث می شود لاستیک ها خیلی سریع کهنه شوند. سازندگان لاستیک اغلب تعویض لاستیک ها را در ده سال اول پیشنهاد می کنند. همچنین ترک های زودرس در کناره لاستیک ها ممکن است باعث کاهش طول عمر تایرها به نصف شود. می شود بدون تعویض لاستیک های ترک خورده و رانندگی مداوم، باعث ترک خوردن لاستیک لاستیک .
رانندگی روزانه می‌تواند روی لاستیک‌های خودرو تأثیر بگذارد، به‌ویژه هنگام رانندگی با حداکثر سرعت، دریفت کردن و توقف ناگهانی وسیله نقلیه.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است!

 نحوه جدا کردن لاستیک از رینگ  آموزش تعویض لاستیک  تعویض رینگ لاستیک خودرو  آموزش تعویض لاستیک ماشین  جا انداختن لاستیک تیوبلس  مجله مکانیک

نحوه تعمیر لاستیک های ترک خورده

اکثر مردم وقتی با لاستیک ترک خورده روبرو می شوند به فکر تعویض لاستیک جدید می افتند. اما ارزش آن را دارد که ابتدا ترک خوردگی لاستیک ها را برطرف کنید زیرا در هزینه های شما صرفه جویی می شود. با چند مرحله ساده از نحوه تعمیر لاستیک های ترک خورده ، لاستیک های تعمیر خوبی خواهید داشت که اگر آن را به گاراژ ببرید ممکن است هزینه زیادی داشته باشد.

روش هایی وجود دارد که می توانید آنها را در خانه امتحان کنید. ما از کم تهاجمی ترین روش تا تهاجمی ترین روش را به شما معرفی می کنیم.

روش 1: درزگیر مفید

چه زمانی می توانید از این روش استفاده کنید؟

این روش برای ترک‌های کوچک‌تری که به سختی دیده می‌شوند مؤثر خواهد بود، زیرا بیشتر شبیه به آب‌بندی یک سوراخ است. نکته مهم این است که قبل از استفاده از درزگیر بررسی کنید که آیا برای لاستیک هایی که دارید یا نه مناسب است یا خیر. درزگیر اشتباه می تواند به لاستیک های شما آسیب بیشتری وارد کند.
درزگیر می تواند به درمان ترک خوردگی لاستیک خودرو کمک کند.

چه چیزی نیاز دارید؟

  • شما نیاز خواهید داشت:
  • درزگیر ترک لاستیک
  • فشار سنج
  • باد کننده لاستیک

چطور انجام دادن؟

مرحله 1

در مرحله اول، مهم است که بگذارید تایرها خنک شوند، ترک در لاستیک ها کوچک هستند و به سختی قابل مشاهده هستند، بنابراین باید قبل از استفاده از درزگیر، آنها را در دمای اتاق قرار دهید. در غیر این صورت کار شما را نابود می کند.

گام 2

مرحله بعدی برداشتن و بررسی لاستیک است. اگر لاستیک ها روی ماشین شما باشند، مهر و موم کردن ترک دشوار خواهد بود. بنابراین قبل از معاینه آنها را از خودرو خارج کنید . شما باید لاستیک ها را به طور کامل بررسی کنید تا میزان آسیب را مشخص کنید و از این رو یک برنامه مناسب برای مقابله با مشکل ارائه دهید. در این مرحله مشخص می کنید که آیا نیاز به تعویض کل لاستیک دارید یا می توانید آنها را آب بندی کنید.

مرحله 3

پس از بررسی لاستیک ها و اطمینان از اینکه می توانید ترک کوچک روی لاستیک ها را ببندید، محل ترک را علامت بزنید، اکنون زمان استفاده از درزگیر است. شما باید آن را با پیروی از دستورالعمل های ارائه شده در داخل لاستیک اعمال کنید. برای اکثر انواع، این شامل قرار دادن نازل یا انژکتور در میل سوپاپ است.

مرحله 4

زمان باد کردن مجدد لاستیک ها فرا رسیده است. به خاطر داشته باشید که از فشارسنج استفاده کنید تا مطمئن شوید که سطح فشار را به درستی دریافت می کنید. باد مجدد بسیار مهم است زیرا احتمالاً هنگام کار بر روی لاستیک هوا از دست خواهید داد.

مرحله 5

آخرین مرحله این روش این است که لاستیک ها را مجدداً نصب کنید و در اطراف رانندگی کنید تا ببینید آیا موفق هستید یا خیر. حرکت در اطراف در اینجا مهم است زیرا اطمینان حاصل می کند که درزگیر در داخل لاستیک گردش می کند تا تمام ترک ها را ببندد.

این روش برای اکثر افراد به نوعی آسان است. فقط باید محل ترک را پیدا کنید، سپس ترک روی لاستیک ها اصلاً مشکلی نیست.

روش 2: درزگیری ترک خارجی

چه زمانی می توانید از این روش استفاده کنید؟

برای ترک بزرگ‌تر لاستیک‌ها، درزگیر دیگر مفید نیست یا فقط برای مدت کوتاهی مفید است. بنابراین باید از یک محافظ برای مهر و موم کردن ترک ها از بیرون استفاده کنید. این روش همچنین زمانی عالی خواهد بود که می خواهید لاستیک لاستیک ها را جوان کنید و همچنین از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.

چه چیزی نیاز دارید؟

  • شلنگ اب
  • اسفنج بزرگ
  • محافظ تایر
  • چربی گیر لاستیک بر پایه آب

چطور انجام دادن؟

مرحله 1

مانند روش اول، باید اجازه دهید لاستیک ها خنک شوند یا تا زمانی که تایرها در برابر لمس گرم نباشند تا از عملکرد ایمن قبل از آب بندی اطمینان حاصل کنید.

گام 2

مرحله بعدی این است که لاستیک های ترک خورده را بردارید و آنها را بررسی کنید. مانند روش آب بندی داخلی بالا، وقتی لاستیک ها هنوز در خودرو هستند، نمی توانید به طور موثر کار کنید. هنگامی که لاستیک ها از خودرو خارج شدند، باید آنها را به طور کامل بررسی کنید تا محل و اندازه تمام ترک ها مشخص شود.

مرحله 3

بنابراین شما قبلاً میزان ترک ها را شناسایی کرده اید، مرحله بعدی چربی زدایی سطح لاستیک است. هر نوع چربی‌زدا دستورالعمل مخصوص به خود را دارد، بنابراین قبل از انجام آن، آن را بررسی کنید. به طور کلی، شما باید کمی چربی‌گیر را روی یک اسفنج بمالید و سپس آن را سخاوتمندانه روی لاستیک پخش کنید. و باید لاستیک را بشویید و بیشتر روی نواحی دارای ترک تمرکز کنید.

مرحله 4

پس از استفاده از چربی زدا، به مرحله بعدی که پاک کردن آن است بروید و لاستیک ها را آبکشی کنید. استفاده از چند فرش تمیز برای پاک کردن سطح لاستیک ها. سپس لاستیک ها را با شلنگ به دقت بشویید و بگذارید مدتی خشک شود.

مرحله 5

مهمترین مرحله استفاده از محافظ تایر است. شما باید بسته به نوع تایر، محافظ لاستیک را روی سطح لاستیک اسپری یا اعمال کنید. به خاطر داشته باشید که شما باید تمام سطح را بپوشانید و نه فقط نواحی دارای ترک را. پس از آن، آن را برای چند ساعت بگذارید تا خوب شود.

مرحله 6

در مرحله آخر، مانند روش بالا، باید لاستیک ها را پس از چربی زدایی مجدد نصب کنیم. اما اگر از لاستیک راضی نیستید، می توانید این روند را دوباره تکرار کنید تا زمانی که احساس کنید مشکلی ندارد.

این روش به زمان بیشتری نسبت به روش درزگیر نیاز دارد، بنابراین آن را در روز تعطیل یا هر روزی که حداقل 2 تا 3 ساعت رایگان دارید انجام دهید.

نحوه محافظت از لاستیک های ترک خورده ماشین خود را بررسی کنید!

نکته برای جلوگیری از ترک خوردگی لاستیک ها

رانندگی ایمن

به دلیل ترک خوردگی لاستیک، احتمال انفجار افزایش می یابد. اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی ضروری است. رانندگی ایمن بهترین نکته ای است که همه باید هنگام رانندگی وسیله نقلیه در نظر بگیرند. ترمز با سرعت بالا و لغزش در گوشه ها منجر به افزایش دما می شود. علاوه بر این، ترک های جزئی را در کمترین زمان بدتر می کند.
رانندگی ایمن بهترین نکته ای است که همه باید هنگام رانندگی وسیله نقلیه در نظر بگیرند

مراقبت های لازم

لاستیک تنها چیزی است که بین افرادی که وسایل نقلیه رانندگی می کنند و سطح جاده هستند. بنابراین، خرید لاستیک از بهترین شرکت های تولید تایر خیال را راحت می کند. برای محافظت از لاستیک، استفاده از روکش ها در طول تغییرات آب و هوایی به این هدف عمل می کند. علاوه بر این، حفظ فشار باد لاستیک به حداکثر سود کمک می کند.
ماشین خود را مرتباً نگهداری کنید تا به خشک شدن لاستیک بلافاصله پس از پیدا کردن ترک کمک کنید.

پایان

این همان چیزی است که در لاستیک های خودروها وجود دارد! لاستیک از جمله اجزای حیاتی وسایل نقلیه است. بنابراین، مراقبت و بازرسی مناسب به طور منظم ضروری است. قبل از سوار شدن به وسیله نقلیه خود، مطمئن شوید که فشار تایر و سطح آن را از نظر ترک و بریدگی بررسی کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.