آیا مخفف اصطلاحات ماشین را می دانید؟

0


آیا اصطلاحات ماشین را می دانید؟

acc: مخفف adaptive cruise control) سیستم کروز کنترل (بسیار سازگار وهما هنگ با شرایط) جاگوار سیستمی است که بدون کم کردن سرعت به راننده اجازه می دهد از امواج رادار بهره بگیرد وهمواره در ترافیک و وجود مانع بهترین عملکرد را داشته باشد.

سیستم کروز کنترل سرعت وفاصله را بطور اتوماتیک کنترل میکند، با استفاده از رادار بطور دائم فاصله خود را با اتومبیل جلویی اندازه گیری کرده ومیزان سرعت رادرهر لحظه ثبت می کند وهمواره فاصله منا سب را بطور خودکار باآن حفظ می کند .

حداقل سرعت ۳۰کیلو متر در ساعت وحداکثر ۸۰کیلومتر در ساعت میباشد بیشتر از این و کمتر از این سرعت کنترل ازمدار خارج می شود.

arts: مخفف ( adaptive restraint technology system )سیستم سازگار مهار کردن اتو مبیل(تحت هر شرا یطی)این سیستم بر روی مد لها ی(xj) بهره گرفته وسیستم سازگار مهار کردن اتومبیل ؛ برای راننده وسر نشینان جلو حسگرها ی صدا تعبیه شده که بطور خود کار عمل می کند واز لحاظ ایمنی کار آیی بسیار دارد.

agma: مخفف american gear manufacturers association )اتحادیه آمریکایی سیستمهای انتقا ل نیرو (دنده)

awd: مخففall well drive) انتقال نیرو به چهار چرخ، ترمز ضدبلوکه abs ،پخش نیروی تر مز به چهار چرخ.

ast: مخفف all season traction)کشش در تمام فصول درهرشرایطی نیروی مناسب رابه هرچهار چرخ میر ساند تابهترین کشش حاصل شود. این سیستم بر روی ۵ bmw x نصب شده است.

abc: مخفف active body control)) کنترل فعال بدنه است

bas: مخففbrake assist system) )سیستم الکترونیکی کمکی ترمز،این سیستم در موقع حادثه وارد مدار شده وجهت ترمزکردن به پدال فشار می آورد.

command : سیستم کنترل دستورات راننده (در خصوص رادیو ،cd پلیر،تلویز یو ن ، راهیاب ماهواره ای،تلفن،۰۰۰۰)

cvirss : مخفف( contnvously variable roadsensing suspention)

سیستم فنر بندی هوشیار و قابل تغییر بسته به شرایط جاده علا وه بر بالا بردن ضریب امنیت خودرو راحتی بیشتری رادرشرایط گوناگون رانندگی به خودروبخشیده است.

crash test: آ زمایش تصادف

ncap – مخفف european new car assessment drogram )تست آزمایش تصادف توسط این مرکز اروپایی اجرا میشود.

طریقه آزمایش تصادف:

۱- ازجلو باسرعت ۶۰کیلومتر درساعت انجام میشود.

۲- ازجانب باسرعت ۵۰کیلومتر درساعت بادیوار متحرک ضربه می زند.

distronic : کنترل سرسخت هوشمند وکنترل فاصله ازاتومبیل جلو یی.

disi : مخفف direct injection spark iguition )تزریق مستقیم سوخت وجرقه زدن شمع در موتور

did: مخفف (direct injection diesel)سوخت پاش مستقیم گازوئیل

dsc: مخفف dynamic stability control) سیستم کنترل مقاومت حرکتی دینامیکی

ebfd: مخفف (electronic brake force distribvtion) ترمز abs مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیرو.

ebd : electronic brake force distribution) سیستم ضد بلوکه ترمز وتوزیع الکترو نیکی نیروی ترمزکه در داخل abs نصب میشود ووظیفه دیگرش تنظیم مداوم نیرو وترمز بین چرخهای عقب وجلو میباشد.طرز کار آن اینگونه است که به محض اینکه بروز پدیده قفل شدن در یک چرخ تشخیص داده شود ،کامپیوتر مرکزی از طریق واحد کنترل هیدرولیکی یک سیستم هماهنگ کننده راوادار به انجام واکنش مینماید.

 

سیستم ebd سیستمهای مکانیکی راکه درحکم یک سوپاپ یا دریچه تقسیم کننده نیرو به چرخهای عقب وجلو هستند حذف کرده واطلاعات برای کار خود رااز حسگرها یabs دریافت کرده وسیستم هیدرولیکی رابکار می اندازد وطرز کاری بسیار پیچیده ترودر عین حال پیشرفته تر دارد.

ebs : موتور ویافعال کردن ترمز برروی یک ویا چند چرخ عاملی می شود برای بازگشت مجدداتومبیل به مسیر اصلی آن ، درصورت بروز پدیده under steer یا انحراف چرخهای جلو اگر شدت انحراف زیاد نباشد عمل کنترل از طریق دوچرخ دایره پیچ انجام میگیرد وچنانچه شدت آن زیاد باشد کنترل برروی هرچهار چرخ اعمال می شود.

eco: دراین حالت چنانچه خودرو توقفی بیش از ۴ ثانیه داشته باشد موتور خود بخود خا موش میشود.

ecu: واحد کنترل الکترونیکی

efi: (electronic fuel injection)

سیستم تزریق سوخت الکترونیکی میباشدوبجای کاربراتور از انژکتو ر استفاده شده ومقدار آلایندگی کم میباشد.

egr:  (exhaust gas recirculation)

این سیستم موجب بر گشت دو باره مقدار معتنا بعی از گازها ی خروجی وهوا می شود.

eon: (enhanced other network)

درصورت وجود ترافیک ویاخرابی هوا سسیتم ضبط وسی- دی بصورت خودکار قطع وبخش خبر اطلاعات فوق راگزارش مینماید.

esp: (electronic brake force distribltion)

برنامه پایداری الکترونیکی (درگیر کنده ترمز هادر ویراژها می باشد) وکنترل برای حرکت اتومبیل ازانجام مانورهای سریع وتقسیم قدرت ترمز به چهار چرخ ویا سیستم تعلیق ایرماتیک قابل تنظیم میباشد.

این سیستم به راننده کمک میکند که درانجام مانورهای سریع کنترل خودروی خود را از دست ندهد ولی نباید تصور کرد این سیستم می تواند کنترل خودرو را به عهده گیرد

هرزمان که انحرافی از مسیر تعیین شده تشخیص داده شود سیستمesp بااستفاده از کاهش نیروی تورک .

eps :

پخش نیروی ترمز به چهار چرخ همواره باچراغ چشمک زن خطر را به اتومبیل پشتی اعلا م میدارد

fsi:

سیستم سوخت رسانی؛ که مخلوط هوا و سوخت با تخلیه الکتریکی مشتعل می شود وحرکت در محفظه احتراق کنترل شده وفنر این سیستم سوخت قبل از محفظه احتراق انجام می شود همین امر موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت است .

چون مخلوط کامل هوا وسوخت در محفظه احتراق اشتعال پذیریی بالایی دارد. از آنجایی که در موتورهای مسابقه ای تنها از مخلو ط همگن استفاده می شود وممکن است از این طریق استفاده بهینه ازسوخت بشود.

fcs : ( flonting  car  data system )

سیستم اطلاع رسانی خودروی در حال حرکت این سیستم درظرف چندسال آینده قادر خواهد بود ،تصویر بسیار جامعی از ازوضعیت ترافیک در سراسر آلمان رادر اختیار افراد مسئول ترافیک قراردهد.

gdi:   (gasoline direct injection engine)

سیستم سوخت پاش مستقیم
ابتدا هوا وارد سیلندر شده وبعد در بهترین زمان از لحاظ  تراکم و زمان جرقه زنی ، سوخت درون آن تزریق میگردد . بااین روش موتور ازنظر مصرف سوخت وکارآیی دررتبه بالاتری قرار می گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.