رول بار ایمنی Roll Bar چیست ؟

0

رول بار ایمنی

رول بار چیست ،رول کیج ،قیمت رول بار کاپرا ؛رول بار پراید ؛رول بار پاترول ؛رول بار پاژن

https://sites.google.com/site/mohammadmercury/rollbar8.JPG

یک اتاق برای اینکه به تولید انبوه برسد، باید حداقل استانداردهای ایمنی تعیین شده را بگذراند، اما در مصارف خاص ممکن است نیاز به بـاﻻ بـردن ایــن قابلیـت بـه صـورت عمـده باشــد. بــه طـور مثـال بــرای مصـارف مسابقات سرعت Race و یا رالی Rally  . از جمله این اقدامات نصب رول بــار Roll Bar   و یـا رول کیـج Roll Cage است .

 رول بار  : رول بار عبارتست از مجموعه لوله هایی که در داخل اتاق برای باﻻ بردن استحکام آن نصب می شـود. این لوله ها با پیچ و مهره به هم متصل می گردد و نحوه طراحی این مجموعه به این صـورت اسـت کـه ضــربات  ناشی از تصادفات و یا واژگون شدن اتومبیل را به خود جذب کرده و مانع از له شـدن اتـاق و رسـیدن صــدمه بــه سرنشینان می شود . رول بار ها اقسام مختلفی دارند و بسته به نوع اتومبیل و نحوه استفاده و مـیزان امنیــت  مورد نیاز، قطعات آن اضافه می شود.

http://www.4x4iran.com/attachment.php?attachmentid=80975

قسمتی برای حفاظت از قسمت میانی اتومبیل (ستون بین درهای جلو و عقب )که از پایین ستون یک سمت شروع شده و در امتداد ستون باﻻ می رود، خم شده و در امتداد سـقف به سمت ستون دیگر پیش رفته و مجددا در امتداد ستون دوم تا کف اتومبیل پـایین مــی رود. ایــن قسمــت را  U میانی می نامند که عمدتا به صورت یک لوله یک تکه است که در دو قسمت خم شده اسـت. بــه دو انتهـای U  میانی دو صفحه Plate جوش داده می شــود و بــه کـف اتومبیـل پیــچ مـی شـود . ســپس بــا توجــه بــه مــورد استفاده و سطح امنیت مورد نظر، قطعات دیگری به آن افزوده می شود .

https://sites.google.com/site/mohammadmercury/Imenidardrift2.JPG

 رول کیج  : وظیفه ای همانند رول بار دارد. با این تفاوت که قطعات رول بار به وســیل پیــچ و مهــره بـه هـم متصـل  می شوند ولی قطعات رول کیج به هم جوش داده می شوند و بصورت یک قفــس ایمـنی یکپارچـه در مــی آیــد. معموﻻ از رول بار در اتومبیل های شهری و از رول کیج در اتومبیل های مسابقه استفاده مــی شـود. در تصاویــر   زیر می توانید نمونه هایی از رول کیج  و رول بار را مشاهده نمایید .

 سازه زیر حداقل سازه ای است که می توان آن را رول بار نامید . که شـامل U  وسـط و بــازو هـای عقــب و جلـو  می باشد . 

 در صورت نیاز برای تقویت قسمت های مختلف رول بار، قطعات نشان داده شده در تصاویر زیر به رول بار اضــافه می شود .

 تقویت بازوهای عقب : 

تقویت U  وسط به همراه میله های کناری برای ایمنی بیشتر سرنشین در ضربات جانبی : 

 در تصاویر زیر قطعاتی که برای تقویت سقف و U  وسط و بازوهای عقب و درها مورد استفاده قرار مـی گیرنــد را مشاهده می نمایید

نمونه ای از رول بار برای خودروهای هاچ بک دو در : 

http://scontent-sjc2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/c236.0.607.607/15305890_237382476693299_5142003433103949824_n.jpg?ig_cache_key=MTM5ODM4OTcwMTIzMjExNTczOQ%3D%3D.2.c

 نمونه ای از رولبار برای مسابقات سرعت : 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.