معرفی اجزا سیستم خنک کننده موتور پژو ۲۰۶ و عملکرد هر کدام ؟

0

سیستم خنک کننده موتور پراید ،سیستم خنک کننده سمند ،سیستم خنک کننده پژو ۴۰۵ ،سیستم خنک کننده ۲۰۶ ،مایع خنک کننده موتور چیست ،مایع خنک کننده موتور و ویژگی های آن ،منبع انبساط پراید ،سیستم روغن کاری خودرو

 معرفی اجزا سیستم خنک کننده می پردازیم:

منبع انبساط : وظیفه نگه داشتن آب ذخیره و آب برگشتی از رادیاتور را دارد و فشار سیستم خنک کننده را با کمک درب مبنع کنترل می نماید.
واتر پمپ: وظیفه به گردش کردش درآوردن آب در سیستم خنک کننده را بر عهده دارد.
ترموستات: وظیف نگه داشتن دمای آب در حداقل ممکن (دمای ایدآل) و کنترل حرکت آب موتور به رادیاتور را بر عهده دارد.
فشنگی آب: وظیفه اندازه گیری دمای آب و فرستادن اطلاعات لازم به ECU برای نمایش در آمپر و یا روشن شدن فن های دور تند و کند را بر عهده دارد.
سنسور ۱۱۸ درجه: متصل به بدنه موتور است که به عنوان سنسور پشتیبان، در صورتی که دمای موتور به هر دلیلی مثل خالی شدن ناگهانی آب و یا تشخیص نادرست فشنگی آب، بالاتر از حد مجاز رود، چراغ استوپ روشن شده و فن دور تند کار کند.
مقاومت فن: یک سنسور است که جلوی رادیاتور نصب شده و عملکرد دور کند فن بر عهده آن می باشد. با افزایش حرارت تابشی رادیاتور، مقاومت سیم پیچ آن تغییر کرده و ای سی یو تشخیص می دهد که دما بالا رفته است.
رادیاتور: با کمک فن و جریان هوا وظیفه خنک کردن آب موتور را بر عهده دارد.

در موتور پژو ۲۰۶ به طور کلی برای خنک کردن موتور چرخه زیر انجام میشه:
آب اطراف سیلندر بخاطر همجواری با سیلندر ها و احتراق، شروع به گرم شدن میکنه و پس از رسیدن به دمای ترموستات (۸۹- ۹۱) آب گرم شده برای خنک شدن به رادیات رفته و آب منبع و یا رادیات جایگزین آب اطراف سیلندر میشه تا دما به دمای ایدآل برگرده و این جریان تا همدما شدن تمام آب ادامه داره و در مرحله بعد از فن ها برای خنک شدن سریع تر آب کمک گرفته میشه

فشنگی 206

فشنگی آب (سنسور دمای آب) :
این سنسور بر روی هوزینگ (پوسته) ترموستات قرار داره (در موتور ۱۴۰۰ با ۱۶۰۰ تفاوت هایی در محل قرار گیری و روش تعویض وجود داره). این فشنگی، دمای آب قبل از ترموستات رو اندازه گیری میکنه! پس دمایی که این سنسور اندازه میگیره دمای آب اطرف سیلندر هست! این اطلاعات (دمای آب) بسیار مهم هستن چون هم به آمپر فرستاده میشه تا راننده مشاهده کنه و هم به فن ها دستور روشن شدن در دور کند و تند رو میده؛ پس عملا پایه عمل کرد سیستم خنک کننده خودرو همین اطلاعات دریافتی از فشنگی هست. این سنسور هم مثل بقیه سنسور ها می تونه دچار مشکل و خرابی بشه که در اثر کثیفی آب، دمای زیاد و یا پایان عمر سنسور هست.

اجزای سیستم خنک کاری، واترپمپ چیست، ترموستات چیست ،رله فن چیست؟ رادیاتور چیست، مقاومت فن چیست ،سنسور دمای آب چیست، کار فشنگی آب چیست، معایب سنسور دمای آب

تشخیص خرابی سنسور آب:
۱- اگه به آمپر آب دقت کنید در هنگام سرد شدن و یا گرم شدن به آرامی تکان میخوره، پس اگه ناگهان آمپر پایین اومد و یا بالا پرید امکان داره که سنسور ایراد داشته باشه
۲- اگه لوله رابط ترموستات به رادیات گرم باشه ولی دمای آمپر پایین باشه نشان از خرابی سنسور هست
۳- هنگامی که موتور در درمای پایین و نرمال کار کنه ولی آمپر عدد بالا نشون بده و پایین نیاد هم نشان از خرابی سنسور داره

 به این نکته توجه کنید که اگر فیش این سنسور از جاش خارج بشه، آمپر تا بالاترین حد بالا میره و چراغ stop روشن میشه و فن تند هم شروع به کار میکنه؛ که معمولا برای خنک کردن موتور توسط بعضی از تعمیرکارها انجام میشود.

نکته مهم: گاهی اوقات ممکنه صفحه کیلومتر خراب باشه و یا کالیبره نباشه به همین دلیل آمپر عدد درست درست رو نشون نمیده؛ پس حتما به وسیله دیاگ PPS از سلامت پشت آمپر خود مطمئن شوید!!!

باز کردن فشنگی 206

مقاومت فن: همانطور که گفته شد مقاومت فن در مقابل رادیاتور قرار دارد در صورت خرابی، دور کند فن از کار افتاده ، دمای موتور بالاتر از حد نرمال رفته و سپس دور تند روشن می شود و دما پایین می آید. این قضیه دائما تکرار می شود و خبری از دور کند نیست.

2k7d9ae27bd2

رادیاتور 206

سنسور ۱۱۸ درجه: این سنسور که به فشنگی خشک هم معروف است به بدنه سرسیلندر متصل شده و از مزایای موتور ۲۰۶ است. این سنسور در هر ۲ موتور موجود در ایران نصب شده است. در صورتی که آب رادیاتور به صورت ناگهانی تخلیه شود، فشنگی آب (فشنگی متصل به هوزینگ ترموستات) با هوا در تماس می شود و نمی تواند دمای درستی را تشخیص دهد. در این حالت همه چیز تا حدودی عادی به نظر می رسد ولی ظرف مدت کمتر از ۱ دقیقه (موتور در حال کار در جاده یا خیابان) دمای موتور به بیش از ۱۲۰ درجه می رود. در این حالت است که سنسور ۱۱۸ درجه به کمک آمده و به دلیل سنجش دما به صورت تماسی، چراغ STOP را روشن کرده و آمپر به صورت ناگهانی تا انتها بالا می رود. همچنین در صورتی که به هر دلیلی، فشنگی، پارامتر غلط ارسال کند و دمای موتور بالا برود، سنسور ۱۱۸ درجه این افزایش دما را تشخیص داده و دستور دور تند فن را صادر می کند.

رله فن: در صورت خرابی رله فن، فن (دور کند و تند به صورت مجزا) از کار افتاده و عمل نمی کند. این مورد با تست سیمکشی (برق دادن) و یا دیاگ به راحتی قابل تشخیص است. ضمنا” در صورتی که فن به صورت دائمی روشن بماند ولی دما عادی باشد، احتمال قفل کردن رله وجود دارد. در این صورت در شرایط اضطراری ممکن است با چند ضربه رله آزاد شود.

رادیاتور : تشکیل شده از لوله های باریک و فشرده که با عبور جریان هوا باعث خنک شدن آب درون خود میشود که این عمل به کمک هوایی که به خودرو بر اثر حرکت ایجاد میشود و یا فن ها انجام می پذیرد
رادیات در تمامی تیپ ها مشترک هست ولی در اتومات ها خروجی برای خنک کردن گیربکس اتومات وجود داره و از نظر ظاهری کمی متفاوت هست ولی از نظر کارکرد مشابه بقیه تیپ ها عمل میکنه!

رادیات 206

ترموستات :
یک وسیله مکانیکی هست! پس عمر مشخصی ندارد و بیشتر به نحوه کارکرد و شرایط نگهداری بستگی دارد. ترموستات وظیفه بالا نگه داشتن دمای آب رو بر عهده داره و اگه خراب بشه دمای آب پایین میاد. در شرایط خاصی هم در صورت خرابی ترموستات، دمای موترو بالا میره و خطر جدی رو ایجاد میکند پس باید سریعا مورد رسیدگی قرار بگیره.

ترموستات تیپ 2

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.