بررسی تخصصی کیا سورنتو SX لیمیتد ۲۰۱۶

0

بررسی تخصصی کیا سورنتو SX لیمیتد ۲۰۱۶+عکس ومشخصات

کار آسانی است که نگاهی به سورنتو بیندازیم و از آن رده شده و به کراس اوور دیگری فکر کنیم. اما این بار به این کره‌ای کمی اعتبار ببخشید. سورنتو نه‌تنها کراس اوور خوبی است بلکه در قلمرو پریمیوم ها قدم برمی‌دارد.

2016 Kia Sorento SX Turbo
۲۰۱۶ Kia Sorento SX Turbo

پلت فرم اصلاح‌شده، نمای داخلی ارتقا یافته و نمای ظاهری بازطراحی شده تغییرات اصلی این خودرو هستند. به‌علاوه یک پیشرانه‌ی توربوی جدید نیز وجود دارد که در خودروی حاضر در تست نیز استفاده‌شده است. واحد قدرت ۲ لیتری که در اپتیما نیز بکار گرفته‌شده و توان خروجی ۲۴۰ اسب بخار و ۲۶۰ پاوند فیت گشتاور را دارد.AutoWeb-2015-July-Review-2016-Kia-Sorento-Limited-V6-003
این پیشرانه که به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت شده و از سیستم چهارچرخ محرک سود می‌برد، مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی برابر با ۱۲٫۳/۹٫۳/۱۰٫۹ لیتر در هر صد کیلومتر را نشان می‌دهد که نسبتاً مناسب است. مصرف سوخت این خودرو نسبت به دیگر رقبا نظیر فورد اِج (مصرف ترکیبی ۱۰٫۲) و یا نیسان مورانوی ۶ سیلندر (مصرف ترکیبی ۹٫۸) بیشتر است اما از برخی دیگر رقبا مانند سانتافه اسپورت بهتر است، جای شگفت آنکه این دو از پلت فرم و سیستم‌های انتقال قدرت یکسانی برخوردارند. دلیل اصلی برای استفاده از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر توربوشارژ دار کاهش مصرف سوخت نسبت به نسخه‌ی ۶ سیلندر (مصرف ترکیبی ۱۲٫۳) است.

2016-Kia-Sorento-SX-Turbo-12
سواری خوب
اگرچه که مصرف سوخت سورنتو به‌خوبی رقبا نیست اما این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر در جاده شتاب قابل‌توجهی دارد. جای بحثی وجود ندارد که کیا یک خودروی خوب برای مسافرت‌های طولانی ساخته است و این پیشرانه‌ی توربو بی‌سروصدا است. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر نسبت به نسخه‌ی ۶ سیلندر ۵۰ اسب بخار قدرت کمتری دارند اما ۸ پاوند فیت گشتاور بیشتری را نسبت به آن تولید می‌کند! احتمالاً کسانی که نگران کافی نبودن قدرت پیشرانه‌ی ۴ سیلندر بودند، با دانستن مطلب بالا متعجب شوند. حداکثر گشتاور در مدل ۴ سیلندر خیلی زودتر به دست می‌آید و از ۱۴۵۰ دور بر دقیقه شروع می‌شود. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز با پیشرانه هماهنگی خوبی دارد و تعویض‌های سریع و به موقعی دارد. گیربکس هرگز احساس منتظر ماندن برای تعویض دنده در یک کراس اوور را نشان نمی‌دهد.

Sorento SX Turbo
دیگر سورپرایز غیرمنتظره که در طول تست مشخص شد، رانندگی و سواری لذت‌بخش این کراس اوور بود. توصیفات کیا – با مضمون پلت فرم ارتقا یافته‌ی سورنتو با استحکام بیشتر- مرا در فکر فروبرده بود اما آنچه بسیار جلب‌توجه می‌کرد آن بود که این کراس اوور ۱۸۱۴ کیلویی علیرغم وزن و اندازه‌ی چشمگیرش، واکنش‌های حساب‌شده‌ای بروز می‌داد. سستی محدودی در چرخ‌ها وجود داشت که در کراس اوورهای غیر پریمیوم کمیاب است. فرمان نیز به‌خوبی بالانس شده است و بین دو حالت بسیار سنگین و نرم قرار می‌گیرد.
کیفیت سواری نیز بالای متوسط است. کراس اوور بزرگ در مواجه با دست اندازها و مسیرهای ناهموار تکان شدیدی نمی‌خورد اگرچه که سورنتو اثرات همه‌ی ناهمواری‌ها را خنثی نمی‌سازد. درمجموع سورنتو برای رانندگی گزینه‌ی لذت بخشی محسوب می‌شود و حس اعتمادبه‌نفس را در راننده تقویت می‌کند و ترکیبی از سیستم انتقال نیروی خوب، هندلینگ مناسب و کیفیت سواری سفتی را ارائه می‌کند که به‌آسانی می‌تواند با مورانو و اِج رقابت نماید.

Sorento SX Turbo
نمای بیرونی زیبا، نمای داخلی متوسط
اولین مورد برجسته در نمای ظاهری ارتقا یافته‌ی سورنتو، خمیدگی‌های اغراق‌آمیز اطراف چرخ‌های جلو است که حس یک کراس اوور خانواده‌دوست را القا کرده و نمایی قهرمانانه را رقم‌زده است. قابل‌توجه‌ترین تغییر مه شکن‌های LED هستند که ظاهر ارزان‌قیمتی دارند اما در عوض از تکنولوژی بالایی استفاده می‌کنند. رینگ‌های ۱۷ تا ۱۹ اینچی نیز برای سورنتو قابل سفارش هستند. تمامی مدل‌های SX از رینگ‌های ۱۹ اینچی سود می‌برند اما در نسخه‌های ۶ سیلندر SX Limited این رینگ‌ها با کروم پوشانده شده‌اند که ظاهری شکیل‌تر را ایجاد می‌کنند.

کابین خودرو کمتر از ظاهر بیرونی جلب‌توجه می‌کند. اگرچه که نمای داخلی خوب طراحی‌شده اما واضح است که درک کیا از مواد ممتاز استفاده‌شده با رقبای آمریکایی و ژاپنی متفاوت بوده و از آن‌ها عقب‌تر است. سطوح پوشانده شده با چرم وجود دارند که کیا قول داده در درجه‌ی ناپا هستند اما شاید تنها نام آن را داشته باشند. در اینجا مخصوصاً احساس یا نمای خاصی وجود ندارد. به‌عنوان یک خودروی خانوادگی، سورنتو با وجود مقدار قابل‌توجهی فضا برای سرنشینان ردیف دوم واقعاً می‌درخشد. افرادی که خواهان ردیف سوم هستند باید نسخه‌ی ۶ سیلندر را سفارش دهند اما هر دو مدل فضای صندوق مشابهی را (۲۰۹۵ لیتر) فراهم می‌کنند. سرنشینان ردیف دوم باوجود صندلی‌های گرم شونده و سایبان‌ها احساس خوبی خواهند داشت.

ویژگی‌ها و قیمت
مدل SX Limited با پیشرانه‌ی توربو از تجهیزاتی سود می‌برد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه‌ی دو ناحیه‌ای و فرمان گرم شونده به همراه صندلی‌های جلوی گرم و سرد شونده اشاره کرد. سیستم صوتی در این تریم ارتقا یافته و درگاه USB اضافی به همراه خروجی ۱۱۰ ولت وجود دارد. سیستم اطلاعات سرگرمی UVO واضح و کار با آن آسان است هرچند که گرافیک نقشه می‌توانست بهتر نیز باشد. در بحث کاربردی بودن نیز سورنتو خود را با صندلی‌های عقب تاشونده و درب صندوق برقی نشان می‌دهد.2016-Kia-Sorento-SXL-cargo
در بحث تکنولوژی های کمک‌راننده نیز سورنتو با دست پر وارد میدان شده است: کروز کنترل تطبیق شونده، تشخیص نقاط کور، هشدار خروج از خط، سیستم هشدار برخورد جلو و سیستم دوربین محیطی که پارک کردن چنین خودروی بزرگی را بسیار آسان می‌کند. همه‌ی این سیستم‌ها جزو پکیج تکنولوژی ۲۵۰۰ دلاری هستند که قیمت سورنتو SX Limited دیفرانسیل جلو را به ۴۰۷۹۵ دلار می‌رساند. نسخه‌های چهارچرخ محرک سورنتو SX Limited از شروع قیمتی ۴۲۵۹۵ دلاری دارند. سورنتو با این قیمت در محدوده‌ی فورد اِج تیتانیوم چهارچرخ محرک با پیشرانه‌ی ۲ لیتری اکوبوست و نیسان مورانوی پلاتینیوم چهارچرخ محرک قرار می‌گیرد و کار سختی است که کیا را به این دو ترجیح دهیم، خصوصاً آنکه مورانو بسیار جذاب‌تر و قدرتمندتر است.

قضاوت نهایی
سورنتو با سیستم انتقال قدرت عالی یک انتخاب شگفت‌انگیز در این سگمنت محسوب می‌شود. درحالی‌که نمای داخلی بحث‌برانگیز و احساس سواری متوسط مانع انتخاب این کراس اوور به‌عنوان گزینه‌ای فوق‌العاده می‌شوند اما کفه‌ی ترازو به نفع خوبی‌های این کره‌ای سنگینی می‌کند.

نقاط قوت: رانندگی عالی، تجهیزات زیاد، پیشرانه‌ی قدرتمند
نقاط ضعف: کابین یکنواخت و خسته‌کننده، کیفیت سواری متوسط

مشخصات کیا سورنتو SX Limited 2016

پیشرانه: ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت: ۲۴۰ اسب بخار، ۲۶۰ پاوند فیت گشتاور
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۱۲٫۳/۹٫۳/۱۰٫۹ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت پایه: ۴۰۷۹۵ دلار برای مدل‌های دیفرانسیل جلو، ۴۲۵۹۵ دلار برای مدل‌های چهارچرخ محرک
قیمت در هنگام تست: ۴۵۰۹۵ دلار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.