جزوه آموزشی سیستم تعلیق پژو ۴۰۵ ،پژو پارس ،سمند و پژو ۲۰۶
یکی از بهترین خودروهای مونتاژشده در ایران است و شرکت ایرانخودرو تمام تلاشش را کرده تا این خودرو را به عنوان بهترین اتومبیل تولیدی در خاورمیانه معرفی کند. ۴۰۵، زمانی جزو زیباترین خودروهای موجود در بازار ایران، از نظر طراحی بدنه، محسوب می شد و طرفداران بسیاری هم داشت و البته دارد. اتاق جادار و بزرگ این خودرو، یکی از دلایل محبوبیت آن است. ۴۰۵، در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی (با ضریب ۳۱ درصد) دارد که این هم یکی دیگر از مزایای آن به شمار میرود.
۲ محور عقب و جلو ۲۶۶۹ میلی متر از هم فاصله دارند و اکسل آن ۴۰۵، مجهز به بازوهای عرضی و فنرهای مارپیچ است که این فنرهای مارپیچ، خودشان به فنر لول و فنر ضدچرخش به کمک فنرهای دو جهته مجهز است. بد نیست بدانید که سیستم تعلیق در هر یک از ۴ چرخ ۴۰۵، به صورت جداگانه عمل می کنند که این ویژگی باعث چسبندگی بهتر ماشین در جاده و مخصوصا پیچ ها می شود و در نتیجه، سرنشینان آرامش بیشتری را هنگام سفر تجربه می کنند.
سیستم فرمان پژو ۴۰۵، دنده شانهای است؛ یعنی راننده می تواند برحسب قد خودش آن را بالا و پایین ببرد و تنظیم کند. پژو ۴۰۵ ایرانی، ۲ گاردان و دیفرانسیل جلو است و این یعنی آنکه وزن ۱۰۲۰ کیلوگرمی آن به صورت نامتوازن در جلو و عقبش تقسیم می شود؛ ۶۰۵ کیلوگرم (۳/۵۹ درصد) در جلو و ۴۱۵ کیلوگرم (۷/۴۰ درصد) در عقب! ناگفته نماند که این مدل ایرانی از پژو می تواند ۱۷۷ کیلومتر در ساعت، سرعت داشته باشد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در زمان ۱۲ ثانیه طی کند. تولیدکنندگان می گویند باید هنگام تحویل ۴۰۵، ۲ عدد سوییچ با ریموت و دربازکن صندوق عقب را هم تحویل گرفت.
کمربند ایمنی این خودرو هم قابلتنظیم است و اگر قد کوتاهی داشته باشید، با کمربند آن مشکلی نخواهید داشت. سیستم ترمز ۴۰۵، به صورت دیسکی پره دار در ترمز جلو و کاسهای در ترمز عقب است که البته به تازگی روی برخی از آنها ترمز ABS نصب شده است و قرار است که به زودی هم نصب این نوع ترمز روی تمامی ۴۰۵های تولیدی آغاز شود. نصب ترمز ABS روی خودرو، هم هزینه بیشتری دارد که البته خریداران برای حفظ بیشتر جانشان باید این هزینه را بپردازند.
لینک مستقیم جزوه آموزشی سیستم تعلیق پژو۴۰۵ ،پژو پارس ،سمند و پژو۲۰۶ برای دانلود