کد خطای P0128 در ECU چیست و چه علائمی دارد و چگونه تعمیر می شود؟

0

ما در این مطلب قصد داریم، کد خطای P0128 در ECU را بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا از این کد خطا بیشتر بدانید.

کد خطای P0128 در ECU چیست؟

کد خطای P0128 در ECU چیست و چه علائمی دارد و چگونه تعمیر می شود؟

کد P0128 نشان می‌دهد که دمای خنک کننده اتومبیل شما در دمایی غیر معمول است. در حالت عادی دمای موتور باید درمدت زمان 15 دقیقه به 71 درجه سانتی گراد برسد.

ECU موظف است سیگنال هایی را که از دمای خنک کننده می رسد بررسی نماید تا ببیند آیا در زمان مناسب به دمای متعادل می رسد یا خیر.

در واقع کد P0128 در ECU، زمانی ظاهر می‌شود که ای سی یو،  اطلاعات مناسب را از سنسورها دریافت نکرده و مدت زمان بسیاری طول می‎‌کشد تا به دمای خنک کننده برسد. گاهی اوقات نیز اصلا به دمایی استاندارد برای خنک شدن نمی رسد.

کد خطای P0128 در ECU به چه معناست؟

قبل از اینکه خطا را توضیح دهیم، بهتر است اطلاعاتی را از نحوه عملکرد مایع خنک کننده موتور ببینید.

بعد از روشن شدن اتوموبیل، مایع خنک کننده درون بلوک موتور به گردش درمی‌آید تا گرمای اضافی را جذب نماید.

در این مدت ، نسبت سوخت به هوا بیشتر است و به موتور سوخت بیشتری می دهد تا گرم شود. پس از رسیدن به دمای مناسب ، ECU تنظیم نسبت سوخت را روی سنسورهای اکسیژن انجام می دهد تا مصرف سوخت بهینه شود.

هنگامی که سیگنال‌های خنک کننده به صورت نامنظم ارسال شده و یا ارسال نمی‌شود، کد خطای P0128 در ECU ظاهر خواهد شد.

نشانه‌های کد خطای P0128 در ECU

بیشتر مواقع کد خطای P0128 در ECU، تنها با روشن شدن چراغ چک نمایان می‌شود. با این حال یک سری علائم دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشد، که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • گرم نشدن موتور در زمان استاندارد، علی الخصوص در هوای سرد
  • دمای متغیر و نامنظم موتور هنگام رانندگی
  • عملکرد ضعیف بخاری
  • مصرف بیش از اندازه سوخت

دلایلی که منجر به بروز کد خطای P0128 می‌شود، شامل چه مواردی هستند؟

هر دلیلی که منجر به نامنظم شدن دریافت سیگنال از ترموستات گردد، می‌تواند منجر به بروز کد خطای P0128 در ECU  شود. در ادامه شایع‌ترین دلایلی را که منجر به بروز کد خطای P0128 می‌شود، بررسی می‌کنیم.

نشت مایع خنک کننده

نشت مایع خنک کننده و یا گیر افتادن مایع خنک کننده در حالت بسته ترموستات، یکی از دلایلی است که منجر به بروز کد خطای P0128 در ECU می‌گردد.

عیب درسنسور دمای خنک کننده

اگر سیم کشی سنسور و یا خود سنسور دچار اشکال شده باشد، منجر به بروز کد خطای P0128 می‌شود.

عملکرد نادرست فن رادیاتور

اگر فن رادیاتور اتوموبیل شما عملکرد نادرستی داشته باشد، باعث ایجاد مشکل در عملیات خنک کنندگی موتور خواهد شد.

مسدود شدن رادیاتورها

اگر رادیاتور شما بر اثر گرد و غبار مسدود شده باشد، در عملکرد صحیح سیستم‌های خنک کننده تاثیر خواهد گذاشت. بدین ترتیب خروج گرما از موتور دچار مشکل شده و خطا ظاهر خواهد شد.

مشکل در ECU

گاهی اوقات وجود مشکل در خود ECU ‌می‌تواند منجر به بروز خطای P0128 گردد.

آیا خطای P0128 در ECU، مشکلی جدی است؟

کد خطای  P0128  در ECU، آنقدر جدی نیست که نیاز به تعمیر فوری یا جلوگیری از رانندگی با وسیله نقلیه داشته باشید. با این حال، از آنجا که می‌تواند تا حد زیادی بر مصرف سوخت و میزان آلایندگی تأثیر بگذارد، باید به موقع به این مسئله رسیدگی شود.

از طرفی اگر دمای موتور طولانی مدت بالا بماند، منجر به وارد شدن آسیب‌های جبران ناپذیر به دیگر اعضای موتور و اتوموبیل خواهد شد.

کد خطای P0128 چگونه برطرف می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که منجر به بروز کد خطای P0128 در ECU می‌گردد، وجود نشتی در ترموستات خنک کننده موتور است. به همین دلیل در مرحله اول پیشنهاد می‌کنیم این موضوع را بررسی نمایید.

اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه کاملا خنک است و سپس آن را روشن کرده و دست خود را بر روی شلنگ رادیاتور قرار دهید. مراقب باشید، زیرا اگر به اندازه کافی خنک نشده باشد، شلنگ بسیار داغ خواهد بود. اگر شلنگ در مدت زمان استاندارد گرم نشد و یا کلا سرد بود، احتمال نشتی وجود خواهد داشت.

اگر شلنگ سریع داغ شد، مرحله بعدی بررسی سیستم خنک کننده است.

برای بررسی سیستم خنک کننده، بایستی از روشن بودن یا روشن نبودن فن رادیاتور با خبر شوید.

اگر سیستم خنک کننده به نظر سالم می‎‌رسید و فن روشن نبود، باید بررسی کنید که آیا سنسور دمای مایع خنک کننده معیوب است، یا خیر.

حالا لازم است اطلاعاتی را که ابزار اسکن به شما نشان می‌دهد با یک خواندن دستی توسط دماسنج مادون قرمز مقایسه نمایید. اگر اطلاعات نشان داده شده، با هم مطابقت نداشتند، سیم کشی و اتصالات سنسور را بررسی نمایید. اگر لازم بود، می‌توانید آن‌ها  را تعویض یا تمیز کنید.

در صورت ظاهر شدن مجدد کد، ممکن است نیاز به تعویض سنسور باشد. اگر سنسور را تعویض کردید و مشکل همچنان ادامه داشت، ممکن است لازم باشد ECU خود را تعویض کنید. به صورت کلی خیلی کم پیش می‌آید که با کد خطای P0128، نیاز به تعویض ECU باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.