تون آپ موتور چیست و شامل چه چیزهایی می شود؟
آموزش تون آپ ،تون آپ ماشین چیست ، تون آپ پراید ،تفاوت تون آپ با دیاگ ،تون آپ موتور
تون آپ یه نوع سرویس کردن خودرو است که دیگر خیلی باب نیست. تون آپ شامل تعویض قطعات برای بالا بردن عملکرد سیستم احتراق و سوخت است که در نتیجه ی آن بهترین و کارآمدترین عملکرد موتور به دست می آید. سال هاست که دیگر تون آپ به معنای سنتی اش نه ارائه می شود نه اصولاً لازم است.
امروزه تنها بخش های باقی مانده از تون آپ عبارتند از: تعویض شمع و فیلتر هوای اتاق که مانند چک کردن فشار لاستیک یا تعویض روغن از جمله مواردی هستند که برای نگهداری از خودرو باید مدام به آنها رسیدگی شود. امروزه معنای تون آپ بیشتر شبیه به یک نوع چک آپ برای خودرو است.
برای مثال، شمع را به طور معمول هر صد هزار مایل (حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر) تعویض می کنند. وزارت انرژی و سازمان حفاظت از محیط زیست هر دو معتقد هستند که تعویض فیلتر هوا به بهتر شدن مصرف سوخت کمک چندانی نمی کند اما سرعت گرفتن خودرو را بین ۶ تا ۱۱ درصد افزایش می دهد.
آژانس های خدمات خودرو نمی گویند که تعویض شمع چه مزایایی دارد ولی کامپیوترهایی که امروزه بر کار موتور خودرو نظارت می کنند، ترکیب هوا-بنزین و زمانبندی شمع را طوری تنظیم می کنند که استهلاک را جبران کند؛ مثلاً زمانی که الکترودهای شمع مستهلک شده باشند.
با این همه، برخی راننده ها همچنان خودرویشان را به طور مداوم برای تون آپ به تعمیرگاه می برند. در عوض اتفاقی که می-افتد این است که مکانیکشان سیستم سوخت، احتراق و خروج آلاینده ها را چک یا تست می کند تا اگر شیلنگ خلا یا سنسورهای اکسیژن ایرادی دارد یا در قسمت های دیگری مشکلی وجود دارد که بر عملکرد خودرو تاثیر منفی می گذارد، پیدایش کند.
برای مثال دولت فدرال می گوید سنسور اکسیژن معیوب به کامپیوترهای موتور، داده های غلط می دهد و صرفه جویی در مصرف سوخت را تا ۴۰ درصد پایین می آورد.
تون آپ واجب نیست، فقط برنامه ی نگهداری خودرویتان را دنبال کنید
اگر خودرویتان را به طور مرتب سرویس و چک کنید، هم عمرش بیشتر می شود هم عملکرد و کارایی اش بهینه باقی می ماند. با این حال اینکه وارد تعمیرگاه بشوید و تقاضای تون آپ بکنید خیلی کار درستی نیست. اگر این کار را بکنید به نظر می رسد یا از یک قرن قبل آمده اید و اصلاً خبر ندارید خودرویتان واقعاً به چه چیزی نیاز دارد یا پولتان زیادی کرده و نمی دانید چطور خرجش کنید. و همیشه کسانی هستند که از چنین موقعیت هایی سواستفاده کنند.
به دفترچه ی راهنمای خودرویتان (یا برنامه ی نگهداری از خودرو) مراجعه کنید تا ببینید خود خودروساز چه توصیه ای برایتان دارد و ببینید می توانید عبارت تون آپ را پیدا کنید یا نه. حتی اگر تون آپ نبود و تیون آپ بود هم قبول است. امکان ندارد چنین عبارتی پیدا کنید. برای مثال، ما به برنامه ی نگهداری فورد فیستا نگاهی انداختیم که برای سایر خودروهای فورد هم به کار می رود. اولین جایی که به چیزی برخوردیم که در تون آپ سنتی انجام می شود این بود: هر سی هزار مایل (حدود پنجاه هزار کیلومتر) فیلتر هوا را عوض کنید. و تنها چیز دیگری که مرتبط با تون آپ پیدا کردیم تعویض شمع در هر صد هزار مایل بود.
دوست عزیز کاملا مشخصه شما یه دفترچه ماشین خارجی دیدی که مشمول وظایف راننده خودرو هست دقت کن راننده خودرو نه متخصص مکانیک و هنوز درب رادیات و از درب قالپاق روغن نمیتونی تشخیص بدی چه برسه به تون آپ و تنظیم موتور که بعد از استادی در تعمیرات شخص به سطح عیب یابی و تنظیم میرسه. غیر از این طرفت چوپونه جسارت نباشه.یه ماشین tu5 صفر ایرانی تحویل بگیر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر استفاده کن فقطم همون باد لاستیک و منبع شیشه شوری که تو دفترچه ماشین خارجی دیدی ببر تعویض روغنی میزون کنه. اگر یک هزارم درصد شانس بیاری ماشینت تو این مدت خراب نشه. بعد ۵ سال هم میتونی بری بقالی محلتون معاینه فنی تو بگیری