تون آپ موتور چیست و شامل چه چیزهایی می شود؟

1

آموزش تون آپ ،تون آپ ماشین چیست ، تون آپ پراید ،تفاوت تون آپ با دیاگ ،تون آپ موتور

تون آپ یه نوع سرویس کردن خودرو است که دیگر خیلی باب نیست. تون آپ شامل تعویض قطعات برای بالا بردن عملکرد سیستم احتراق و سوخت است که در نتیجه ی آن بهترین و کارآمدترین عملکرد موتور به دست می آید. سال هاست که دیگر تون آپ به معنای سنتی اش نه ارائه می شود نه اصولاً لازم است.

آموزش مکانیک خودرو آموزش تنظیم موتور خودرو تون آپ چیست آدرس تعمیرگاه های تهران بهترین زمان سرویس خودرو آموزش تعمیر و سرویس خودرو

مطالب مرتبط

امروزه تنها بخش های باقی مانده از تون آپ عبارتند از: تعویض شمع و فیلتر هوای اتاق که مانند چک کردن فشار لاستیک یا تعویض روغن از جمله مواردی هستند که برای نگهداری از خودرو باید مدام به آنها رسیدگی شود. امروزه معنای تون آپ بیشتر شبیه به یک نوع چک آپ برای خودرو است.
برای مثال، شمع را به طور معمول هر صد هزار مایل (حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر) تعویض می کنند. وزارت انرژی و سازمان حفاظت از محیط زیست هر دو معتقد هستند که تعویض فیلتر هوا به بهتر شدن مصرف سوخت کمک چندانی نمی کند اما سرعت گرفتن خودرو را بین ۶ تا ۱۱ درصد افزایش می دهد.
آژانس های خدمات خودرو نمی گویند که تعویض شمع چه مزایایی دارد ولی کامپیوترهایی که امروزه بر کار موتور خودرو نظارت می کنند، ترکیب هوا-بنزین و زمانبندی شمع را طوری تنظیم می کنند که استهلاک را جبران کند؛ مثلاً زمانی که الکترودهای شمع مستهلک شده باشند.

سیستم جرقه زنی - سیستم جرقه زنی چیست ؟ سیستم جرقه زنی چیست ؟ برای خرید محصولات مربوط به سیستم جرقه زنی خودرو بر روی اینجا کلیک نمایید . اولین نکته قابل توجه برقراری هماهنگی کامل بین سیستم جرقه زنی با بقیه اجزای موتورمی باشد. سیستم جرقه زنی در موتور وقتی سوخت وارد سیلندر ها می شود باید چیزی باعث محترق شدن آنها شود و عمل احتراق وانفجار سوخت در سیلندر ها انجام شود . هدف از اشتعال سوخت در یک تایم معین این است که گازهای منبسط شده قادر به ارائه بیشترین کار خود باشند . زیرا چنانچه سیستم جرقه زنی در زمانی نادرست و بدون هماهنگی با بقیه اجزای موتور عمل کند قدرت موتور افت محسوسی نموده ، سبب هدررفت سوخت وتولید آلایندگی می شود. منظور از زمان درست جرقه زنی یعنی اینکه جرقه باید قبل از این که پیستون به انتهای کورس تراکم برسد، اتفاق بیافتد . آوانس تنظیم زمانی جرقه در سیستم جرقه به چه معنا است ؟ مدت زمان اشتعال سوخت تقریبا ثابت است ولی به خاطر افزایش سرعت موتور ، سرعت پیستون افزایش می یابد. برای دست یابی به افزایش سرعت موتور باید جرقه زنی زودتر اتفاق بیافتد که به آوانس جرقه معروف شده است. وهرچه سرعت موتور بیشتری مد نظر باشد بایستی به همان میزان آوانس رابیشتر کرد. بنابراین آوانس کردن به معنای جلو انداختن زمان جرقه زنی نسبت به استاندارد آن می باشد وهدف آن افزایش سرعت پیستون برای دست یابی به سرعت بیشتر موتور است زمانی که ماکزیمم قدرت هدف نباشد آنگاه کاهش آلودگی در اولویت قرار خواهد گرفت . ریتارد کردن تنظیم زمانی جرقه در سیستم جرقه زنی یعنی چه ؟ ریتارد کردن زمان جرقه به مفهوم به تاخیر انداختن زمان جرقه زنی ، نزدیک نقطه مرگ بالا در کورس تراکم می باشد وبا این کارحداکثرفشار در داخل سیلندر، و دما می تواند کاهش پیدا کند . کاهش دما به معنای کاهش تشکیل اکسید نیتروژن (NOx) می باشد که به این ترتیب آلودگی کنترل وتنظیم می شود .عمل ریتارد شدن تنظیم زمانی جرقه نیز احتمال رفع یا کاهش مناسب ضربه را افزایش می دهد ، برخی از خودروها دارای سنسور ناک (حسگر ضربه) بوده که این کار به شکل خودکار انجام می گیرد . تنظیم زمانی جرقه زنی برای خودروهای مدرن امروزی آنچنان برای عملکرد موتور بحرانی است که بیشتر خودرو ها از پلاتین استفاده نمی کنند وبه جای آن از یک حسگرکه موقعیت مکانی دقیق پیستون را به واحد کنترل موتور (ای سی یو)اعلام می کند بهره می برند.آنگاه سیستم کامپیوتر موتوربرای قطع و وصل جریان برق کویل یک ترانزیستور راکنترل می کند. سیستم جرقه زنی بدون دلکو ، ازجمله فن آوری هایی است که زمان تنظیم موتور را به تعویق می اندازد به نحوی که خودروهای امروزی حتی تا 180000 کیلومتر نیازی به تنظیم ندارند. سیستم های فاقد دلکو به جای یک کویل اصلی ، برای هر یک شمع یک کویل دارند که مستقیماً روی شمع قرار می گیرد . چگونگی کار کویل در این نوع از سیستم ها مشابه کار کویل اصلی سیستم های قدیمی است واحد کنترلی موتوراقدام به کنترل ترانزیستور ( برای قطع کردن اتصال به زمین مداربه کار می رود ) می نماید تا جرقه تولید شود . ECU کنترل تمام تایمینگ جرقه را برعهده دارد. این سیستم جرقه زنی نوین دارای مزایای چشمگیری می باشد. اولاً، دلکو ندارند ، در نتیجه مشکل کهنه شدن آن برطرف می شود. همچنین فاقد وایر های ولتاژ بالای شمع هستند که خود ازبین رفتنی اند. و سرانجام کنترل تایمینگ منظمی را تدارک می بینند که می تواند هم راندمان موتور را افزایش دهد وهم آلایندگی را بهبود بخشد و به طور کلی سبب افزایش قدرت موتور گردد . سیستم جرقه زنی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که آنها را می توان به شکل زیر نام برد : وسیله ی افزایش دهنده انرژی فشار الکتریکی ( مانند کوئل ) منبع انرژی الکتریکی ( مانند باتری ) وسیله ی قطع و وصل کردن جریان پلاتین وسیله ی پخش کننده برق فشار قوی ( مانند دلکو ) درخودروهای قدیمی وسیله ای برای تولید جرقه در سیم کشی های خودرو ( مانند سیستم جرقه شمع ) با چرخاندن سوئیچ باعث به کار افتادن سیستم جرقه زنی شده و با انجام کارهایی در قطعات باعث تولید جرقه در خودرو می شود که باعث احتراق مخلوط سوخت شده و اتومبیل روشن می شود .
با این همه، برخی راننده ها همچنان خودرویشان را به طور مداوم برای تون آپ به تعمیرگاه می برند. در عوض اتفاقی که می-افتد این است که مکانیکشان سیستم سوخت، احتراق و خروج آلاینده ها را چک یا تست می کند تا اگر شیلنگ خلا یا سنسورهای اکسیژن ایرادی دارد یا در قسمت های دیگری مشکلی وجود دارد که بر عملکرد خودرو تاثیر منفی می گذارد، پیدایش کند.
برای مثال دولت فدرال می گوید سنسور اکسیژن معیوب به کامپیوترهای موتور، داده های غلط می دهد و صرفه جویی در مصرف سوخت را تا ۴۰ درصد پایین می آورد.

خدمات فنی خودرو دانستنی های برق خودرو مزایای سیستم انژکتوری علت بالا رفتن مصرف سوخت پراید علت بالا رفتن مصرف سوخت پژو 405 دلایل افزایش مصرف بنزین علائم خرابی سنسور اکسیژن علائم خرابی استپر موتور

تون آپ واجب نیست، فقط برنامه ی نگهداری خودرویتان را دنبال کنید
اگر خودرویتان را به طور مرتب سرویس و چک کنید، هم عمرش بیشتر می شود هم عملکرد و کارایی اش بهینه باقی می ماند. با این حال اینکه وارد تعمیرگاه بشوید و تقاضای تون آپ بکنید خیلی کار درستی نیست. اگر این کار را بکنید به نظر می رسد یا از یک قرن قبل آمده اید و اصلاً خبر ندارید خودرویتان واقعاً به چه چیزی نیاز دارد یا پولتان زیادی کرده و نمی دانید چطور خرجش کنید. و همیشه کسانی هستند که از چنین موقعیت هایی سواستفاده کنند.
به دفترچه ی راهنمای خودرویتان (یا برنامه ی نگهداری از خودرو) مراجعه کنید تا ببینید خود خودروساز چه توصیه ای برایتان دارد و ببینید می توانید عبارت تون آپ را پیدا کنید یا نه. حتی اگر تون آپ نبود و تیون آپ بود هم قبول است. امکان ندارد چنین عبارتی پیدا کنید. برای مثال، ما به برنامه ی نگهداری فورد فیستا نگاهی انداختیم که برای سایر خودروهای فورد هم به کار می رود. اولین جایی که به چیزی برخوردیم که در تون آپ سنتی انجام می شود این بود: هر سی هزار مایل (حدود پنجاه هزار کیلومتر) فیلتر هوا را عوض کنید. و تنها چیز دیگری که مرتبط با تون آپ پیدا کردیم تعویض شمع در هر صد هزار مایل بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. پاکشوما می گوید

    دوست عزیز کاملا مشخصه شما یه دفترچه ماشین خارجی دیدی که مشمول وظایف راننده خودرو هست دقت کن راننده خودرو نه متخصص مکانیک و هنوز درب رادیات و از درب قالپاق روغن نمیتونی تشخیص بدی چه برسه به تون آپ و تنظیم موتور که بعد از استادی در تعمیرات شخص به سطح عیب یابی و تنظیم میرسه. غیر از این طرفت چوپونه جسارت نباشه.یه ماشین tu5 صفر ایرانی تحویل بگیر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر استفاده کن فقطم همون باد لاستیک و منبع شیشه شوری که تو دفترچه ماشین خارجی دیدی ببر تعویض روغنی میزون کنه. اگر یک هزارم درصد شانس بیاری ماشینت تو این مدت خراب نشه. بعد ۵ سال هم میتونی بری بقالی محلتون معاینه فنی تو بگیری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.