۱۲ راهکار موقت تعمیر خودرو برای مواقع ضروری

0

تجربه نشان داده که برخی از ایراداتی که به توقف خودرو منجر می شوند، ارزش تماس گرفتن با نمایندگی مجاز را ندارند و شاید با وسایل و تجهیزاتی بسیار ساده توسط خود ما قابل رفع باشند. در اینجا به ذکر برخی راهکارهای مفید برای رفع خرابی موقت خودرو و راه اندازی مجدد آن می پردازیم.

مطمئناً برای اکثر کسانی که چند سالی از اخذ گواهینامه آنها گذشته است و سابقه نسبتاً بالایی در رانندگی با خودرو دارند، پیش آمده که خودروی آنها هر چقدر هم که مدل بالا یا نو باشد، در حین رانندگی به دلیل بروز ایرادی هر چند کوچک متوقف گردد و آنها را از رسیدن به مقصد بازدارد. در چنین مواردی معمولاً مجبور هستید که با نمایندگی مجاز جهت تعمیر، رفع ایراد یا در نهایت برای انتقال خودرو به تعمیرگاه تماس بگیرید. تجربه نشان داده که برخی از ایراداتی که به توقف خودرو منجر می شوند، ارزش تماس گرفتن با نمایندگی مجاز را ندارند و شاید با وسایل و تجهیزاتی بسیار ساده توسط خود ما قابل رفع باشند. در پایگاه خبری سبقت آزاد ما به ذکر برخی راهکارهای مفید برای رفع خرابی موقت خودرو و راه اندازی مجدد آن می پردازیم. لازم به ذکر است که این راهکارها موقت هستند و فقط باید در مواقع اضطراری و با احتیاط و رعایت اصول ایمنی انجام گیرند و لازم است تا بعد از رسیدن به محلی مناسب از مشورت نمایندگی مجاز خودرو استفاده نمود.

آموزش عیب یابی خودرو جدول عیب یابی خودرو عیب یابی خودرو پژو 405 رفع خرابی ماشین آموزش تعمیر خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو

۱. جا گذاشتن کلید در خودرو:
جا گذاشتن کلید در داخل خودرو و یا گم کردن آن ممکن است برای هر راننده ای پیش بیاید. البته با کمی آینده نگری می توانید از قبل کلید یدکی خودرو را در تکه پلاستیکی پیچیده و با یک تکه سیم در مکانی که تنها خود و افراد خانواده از آن مطلع باشند، در پشت سپر یا زیر خودرو نصب نموده و پنهان نمایید. برای خودروهایی که کلید آنها کد مخصوص دارد و یا مجهز به سیستم Immobilizer هستند، باید کلید اصلی را در کابین خودرو مخفی کنید و از کلید یدکی برای باز کردن درب خودرو استفاده کنید.

۲. لیز خودرون خودرو در روی زمین:
لیز خوردن چرخ یا به اصطلاح بکسواد کردن خودرو در گل و لای و یا بر روی زمینهای یخ زده یا برفی از مشکلاتی است که معمولاً در زمستان با آن مواجه هستیم. برای کاهش یا حتی رفع موقت این اشکال می توان باد لاستیکها را کم کرد و یا در زیر آنها کفی لاستیکی یا گونی قرار دادو این کار باعث افزایش اصطکاک بین چرخها و زمین می شود و به راحتی می توانید خودرو را از محل جا بجا کنید.

۳. خرابی برف پاک کن خودرو:
اگر در هنگام بارش برف و باران، برف پاک کن خودروی شما خراب شده باشد، می توانید یک سیب زمینی را از وسط نصف کنید و روی شیشه خودرو بمالید، چرا که نشاسته موجود در سیب زمینی باعث پائین آمدن قطرات آب از روی شیشه می گردد و اجازه نمی دهد که قطرات آب میزان دید شما را کاهش دهند. البته در هنگام بارش برف، بهتر است که به طور همزمان بخاری خودرو روشن بوده و جهت باد به سمت شیشه ها باشد تا ابتدا برف روی شیشه آب شده و سپس از روی نشاسته به قسمت پایین شیشه لیز بخورد.

۴. پاره شدن تسمه پروانه:
در زمانی که تسمه پروانه خودروی شما پاره شده و تسمه اضافی در خودرو ندارید، می توانید با شل کردن پیچ تنظیم تسمه با استفاده از یک جوراب زنانه نایلونی و یا نوارهای بریده شده از تیوپ کهنه خودرو، خود را به اولین تعمیرگاه یا نمایندگی مجاز برسانید.

۵. نشتی لوله های رادیاتور:
زمانی که احساس کردید لوله ها و اتصالات رادیاتور نشتی دارند و آب رادیاتور از سوراخ یا شکافی بیرون می آید، می توانید برای رفع موقت نشتی لوله های رادیاتور از نوارهای بریده شده تیوپ خودرو یا نوارهای لنت مخصوص استفاده کنید تا به اولین نمایندگی مجاز یا فروشگاه لوازم یدکی برسید. اگر تا مقصد راه زیادی در پیش دارید، در صورت امکان، ترموستات خودرو را از مدار خارج کنید و درب رادیاتور را باز بگذارید. در تمام مدت از مخزن شیشه شوی استفاده نموده و شلنگ آن را به داخل ورودی رادیاتور یا بر روی شبکه های رادیاتور هدایت کنید. می توانید یک ظرف آب را بر روی باربند قرار دهید و توسط شلنگی آن را به مخزن برف پاک کن وصل نمایید.

۶. ورود رطوبت در سیستم برق خودرو:
در برخی اوقات که رطوبت محیط بالا است، ممکن است سیستم برق خودرو دچار مشکل گردد که معمولاً به علت ورود رطوبت به سیستم برق خودرو شامل دلکو، شمعها، کویل و وایرها می باشد. همچنین پس از انجام کارواش یا موتورشویی خودرو، نقص در سیستم برق رسانی ایجاد می گردد. در چنین مواقعی می توانید با احتیاط کامل به وسیله یک سشوار یا هیتر خانگی تجهیزات و اتصالات برق خودرو مانند دلکو،کویل، شمعها و وایرها را گرم کنید. این کار باعث تشریع در تبخیر آب و رطوبت موجود در اتصالات برقی می گردد و خودروی شما آسان تر روشن خواهد شد.

۷. جوش آوردن خودرو:
در هنگامی که خودروی شما جوش آورده است، باید سریعاً بخاری خودرو را با درجه حداکثر روشن نمایید تا گرمای اضافی موتور را جذب کند. به هیچ وجه خودرو را خاموش نکنید و قبل از اینکه درب رادیاتور را باز کنید، مقداری آب سرد به شبکه های رادیاتور بپاشید تا حرارت موتور به خوبی جذب شود و از طرف دیگر باعث پاشش محتوای درون رادیاتور به بیرون نگردد.

۸. کم بادی لاستیک:
کم بادی لاستیکها معمولاً یکی از ایراداتی است که در سفرها دردسرساز می باشد. برای رفع موقت ایراد می توانید از یک شلنگ باد که از قبل به هر دو سر آن «والوخور» نصب کرده اید، از باد لاستیکهای دیگر برای لاستیک کم باد استفاده کنید، چرا که فشار بیشتر باد لاستیک پربادتر روی فشار لاستیک کم باد غلبه کرده و نهایتاً باد هر دو لاستیک یکسان خواهد شد. حتی در صورت لزوم می توانید از باد لاستیک کامیونهای عبوری در جاده نیز به همین منوال استفاده کنید. همچنین یک تلمبه پایی معمولی یا حتی در صورت لزوم، یک کمپرسور هوای ۱۲ ولتی برای مواقع پنچری یا کم باد بودن لاستیکها شدیداً مورد نیاز خواهد بود تا شما را به اولین تعمیرگاه برساند. درزگیرهای رزینی نیز در مواقعی که سوراخ لاستیک قابل تشخیص می باشد، بسیار مفید می باشند.

۹. فقدان جک در خودرو:
در مواقعی که برای تعویض چرخ جک خودرو در دسترس نیست و یا گم شده است، ابتدا باید جسمی را بیابید که اندازه آن بیشتر از ارتفاع شاسی خودرو از سطح زمین باشد و سپس با حرکت دادن خودرو، چرخ را به روی یک آجر ببرید و جسم مورد نظر را زیر شاسی گذاشته و با وارد کردن یک ضربه، آجر را از زیر چرخ خودرو خارج کنید تا شاسی خودرو بر روی جسم مورد نظر قرار گیرد. پی از اینکه کار تعویض چرخ تمام شد، می توانید با هل دادن خودرو را از روی جسم انتقال دهید.

۱۰. فقدان سیم بکسل در خودرو:
در مواقعی که ناچار به بکسل کردن خودرو هستید و در خودرو سیم بکسل ندارید، می توانید برای کشیدن خودرو از کمربند ایمنی استفاده کنید. نحوه صحیح بکسل کردن خودرو به صورت مورب می باشد، یعنی سمت چپ خودروی عقبی باید به سمت راست خودروی جلویی متصل گردد.

۱۱. بریدن سیم کلاچ:
در زمانی که سیم کلاچ خودرو بریده است و امکان ترمیم یا وصل مجدد آن توسط یک سیم فلزی نباشد، می توان به طور موقت(برای مسافتهای کوتاه) و با احتیاط کامل، خودرو را در دنده ۲ قرار داد و همزمان استارت زد و حرکت کرد. با چنین روشی می توان خودرو را به اولین تعمیرگاه رساند.

۱۲. برخورد اگزوز به زیر بدنه:
اتصالات فلزی لوله اگزوز به زیر بدنه خودرو شکننده هستند و به دلیل حرارت یا فرسودگی به راحتی می شکنند که باعث برخورد لوله اگزوز به زیر بدنه خودرو و ایجاد صدای نامطلوب و یا حتی جرقه می کند. در این صورت می توانید لوله اگزوز را توسط سیم محکمی به زیر شاسی خودرو نصب کنید تا لقی نداشته باشد. البته در خودروهای امروزی که اگزوز به طور ایمن در زیر خودرو نصب می شود، بروز چنین ایرادی کمتر شده است و بیشتر در خودروهای قدیمی تر دیده می شود.
البته مواردی که ذکر شد، تنها باید در مواقع اضطراری و با احتیاط کامل مورد استفاده قرار گیرند؛ چرا که شما به عنوان یک راننده باید در سفرهای خارج شهری، حداقل وسایل ضروری و ایمنی را به همراه داشته باشید و آنها را درون خودرو قرار دهید. این وسایل عبارتند از جعبه ابزار مجهز به انواع آچارهای مورد نیاز، کیف کمکهای اولیه، کپسول اطفای حریق، سیم فلزی، سیم برق روکش دار، چراغ قوه، چسب دوقلو، تیغ موکت بری، سیم رابط به همراه لامپ ۱۲ ولت(چراغ اضطراری)، تلمبه (در صورت امکان کمپرسور ۱۲ ولت)، شلنگ برای انتقال بنزین، گالن آب، گالن اضافی، نوار چسب(لنت)، چند تکه نوار بریده شده از تیوپ، سیم بکسل، طناب، تعدادی پیچ و مهره در سایزهای مختلف، مثلث خطر شبرنگ، بیلچه کوچک، فندک یا کبریت، چند فیوز مناسب و سیم اتصال باطری به باطری. این تجهیزات ساده وسایلی هستند که همواره یک راننده باید آنها را در خودرو به همراه داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.