آموزش نکات فنی و کاربردی برای سرویس و نگهداری از خودرو

0

حرکت از دنده‌ی عقب به جلو در حالی که خودرو هنوز توقف کاملا نکرده است

زمانی که می‌خواهید در یک فضای کوچک پارک کنید به طور معمول شاید بارها دنده را از حالت عقب به جلو ببرید در حالی که خودرو هنوز در حال حرکت به سمت عقب است. چنین کاری را باید به خاطر هزینه‌های زیادی که در بر خواهد داشت کنار گذاشت. این کار باعث وارد آمدن فشار زیادی روی سیستم انتقال نیرو می‌شود چراکه قطعات را مجبور می‌کند تا در خلاف جهت حرکتشان حرکت کنند. پیشگیری از چنین آسیبی ساده است، تنها کافی است تا چند لحظه وقت بیشتری را صرف کرده و در هنگام تعویض دنده‌ها از توقف کاملا خودرو مطمئن شوید.

هزینه تعمیر واشر سرسیلندر پژو 405 کاهش استهلاک خودرو کاهش هزینه تعمیرات خودرو تعمیر و نگهداری خودرو مراقبت از خودرو افزایش طول عمر خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش سرویس و نگهداری خودرو

نکته گیربکس اتوماتیک

در سرازیری چنانچه گیربکس در حالت d باشد ماشین میل به افزایش سرعت ماکزیمم پیدا میکند که شما فقط میتونید با ترمز کردن کنترل سرعت رو در دست بگیرید که این عمل ضمن داغ شدن و مصرف بی رویه لنت خطر ناشی از عدم ترمز گیری مطلوب و ناشی از داغ کردن لنتها را نیز ممکن میسازد لذا برای جلوگیری از ترمز زیاد نیاز است در سرازیریها گیربکس در حالت تیپ و دنده ۳ یا ۲( بسته به درجه شیب) قرار گیرد تا موتور نیز در دنده سنگین کمک و مانعی برای دور گرفتن بیش از حد موتور و ماشین باشد بدیهی است که در این حالت هم بنا به درجه شیب بعضا نیاز به استفاده از ترمز می باشد لیکن بسیار اندک و کمتر

۴ ترفند مفید برای افزایش عمر صفحه کلاچ خودرو

۱. هر چقدر ریگلاژ کلاچ پایین‌تر درگیر شود و زودتر آزاد کند، صفحه کلاچ دیرتر تمام می‌شود.
۲. در سر بالایی‌ها تا حد امکان با بار زیاد حرکت نکنید.
۳. هر چقدر می‌توانید از وزن خودرو کم کنید تا به موتور و صفحه کلاچ کمتر فشار وارد می‌شود.
۴. سیم کلاچ را بصورت دوره‌ای عوض کنید و پدال کلاچ همیشه نرم باشد.

دکمه کنترل حرکت در سرازیری(HDC) معمولا از آپشن اتومبیلهای ۴WD است.در پائین آمدن از سرازیری ها سرعت را ثابت میکند که بدون احتیاج به ترمز میتوان سرازیری های طولانی را طی کرد
دو نکته درباره برق خودرو
۱- مواقعی که ماشین خاموش است شارژر فندکی را از آن جدا کنی روی باتری ماشین اثر منفی دارد

۲-حین استارت زدن گوشی را از شارژر جدا کنید نوسان برق ممکن است به گوشی آسیب بزند
آینه ماشین
دلیل وجود نقطه‌های کوچک و عمودی روی آینه بغل سمت چپ خودروها چیست؟

این مسئله البته بر روی آیینه همه خودروها دیده نمی‌شود اما به‌طورکلی آیینه سمت راننده بعضی از خودروها را در سمت خارجی به‌صورت محدب طراحی می‌کنند و خطی که به آن اشاره کردید نیز مرز میان بخش تخت آیینه و محدوده محدب را نشان می‌دهد تا از این طریق به راننده گوشزد کند خودرویی که در بخش محدب دیده می شود نزدیک‌تر از آن چیزی است که در آیینه به نظر می‌آید تا راننده از این طریق بتواند به‌درستی در

مورد تغییر خطوط در بزرگراه و خیابان‌ها تصمیم بگیرد. آیینه محدب بنا به خاصیت تحدب خود می‌تواند فضای بیشتری از کناره‌ها و پشت خودرو را در بر بگیرد و از این نظر نقاط کور

کمتری دارد اما در مقابل تصویر جسم را کوچک‌تر از ابعاد واقعی آن نشان می‌دهد و این موضوع باعث می شود این‌گونه به نظر برسد که خودرویی که در باند کناری و از عقب به خودرو نزدیک می شود در فاصله دوری قرار دارد درحالی‌که در اصل خودرو نزدیک‌تر از آن چیزی است که در آیینه به نظر می‌رسد.

دانستنی فنی موتور

هرگز در حالتی که موتور گرم یا روشن است، درب رادیاتور خودرو را باز نکنید زیرا در این حالت سیستم خنک کننده موتور برخی از خودروها نیاز به هواگیری دارد و از همه مهمتر خطر پاشیدن آب با دمای بالای ۸۰ درجه سانتی گراد و سوختگی شدید از ناحیه دست و صورت وجود دارد.

هیچ گاه خودرویی را که جوش آورده است یکباره خاموش نکنید. اول خودرو را با استفاده از آب خنک کرده و سپس خاموش کنید و در هر دو دقیقه یک استارت کوچک بصورتی که خودرو روشن نشود، جهت جابجایی پیستون در سیلندر بزنید، تا زمانیکه موتور خودرو خنک شود.
تشخیص کیلومتر واقعی ماشین
چگونه تشخیص دهیم کیلومتر کارکرد خودرو واقعی میباشد یا دستکاری شده است؟؟؟

در درجه ی اول این امر یک حرکت غیر قانونی (کلاهبرداری ) میباشد,

این فعالیت غیرمجاز تنها در ایران رایج نیست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونیخ، در حدود ۳۰ درصد خودرو ها و در بلژیک این عدد در حدود ۸.۶ درصد از خودروهای دست دوم است!

بازدید های کارشناسی

بهترین روش برای خودروهایی که تعمیرات خود را در نمایندگی ها انجام می دهند، بررسی دفترچه نمایندگی و آگاهی از کیلومترهای ثبت شده در آن نسبت به تاریخ است.

در بعضی از خودروها کیلومتر اصلی خودرو در کامپیوتر مرکزی آن ثبت می شود. می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ، کیلومتر خودرو را بررسی کنید و بدانید در کیلومتر واقعی چه عددی ثبت شده است. به عنوان مثال در پژو پرشیا های ساخت پیش از سال ۹۱ می توان با استفاده از دیاگ کیلومتر واقعی را تشخیص داد.

ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می دهد. می توانید با بررسی اینکه پدال گاز و غربیلک چقد سائیدگی دارند و یا اینکه رادیاتور خودرو و رودری در چه وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو بستگی دارد.

با وجود ارائه راهکارهای فوق پیشنهاد می شود، اگر مایل به خرید خودرو از فروشنده های سطح شهر هستید، ابتدا آزمون کنید که آیا فروشنده دلال خرید و فروش خودرو است یا اینکه واقعاً مصرف کننده بوده است. همچنین استفاده از کارشناسی خودرو کاملاً منطقی و عقلانی به نظر می رسد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.