تمسخر پژو توسط رسانه انگلیسی، فروش پژو ۴۰۵ پس از سی سال

0

تولید خودروهای تاریخ گذشته در ایران، موضوع جدیدی نیست و رسانه‌های داخلی بارها به این مساله پرداخته‌اند. اما این مساله با گذشت زمان، حادتر شده و از مرزهای کشور فراتر رفته است. در این خصوص، رسانه انگلیسی carthrottle، به ادامه تولید خودروهای قرن بیستمی پژو در ایران و آذربایجان پرداخته است. این رسانه ضمن تمسخر شرکت خودروسازی پژو ، خبر داده که قرارداد جدیدی برای تولید نسخه فیس لیفت پژو ۴۰۵ یا همان پژو پارس در آذربایجان منعقد شده و این خودرو سی ساله از بازنشستگی نجات یافته است.

تعطیلی کارخانه ایران خودرو تعطیلی کارخانه سایپا اخبار ایران خودرو قیمت پژو 2008 قیمت خودرو در نمایندگی تعطلات آخر هفته
مطابق این قرارداد، نسل چهارم پژو ۴۰۵ که ما آن را به نام پژو پارس می‌شناسیم، با تیراژ سالیانه ۱۰ هزار دستگاه در سال در آذربایجان به تولید خواهد رسید. این قرارداد مابین شرکت فرانسوی پژو و شرکت خودروسازی خزر که با سرمایه گذاری مشترک بین ایران و آذربایجان ساخته شده، منعقد گردیده است. این خودرو با نام خزر ۴۰۶ به تولید می‌رسد و اشتراکات بسیاری با پژو پارس تولیدی در ایران دارد. قرارداد مشترک پژو پارس بین ایران خودرو و پژو منقضی شده است و تولید این خودرو در عراق نیز متوقف شده است. سایت تولیدی پژو در عراق، پس از توقف تولید پژو پارس، به تولید نسخه اصلی پژو ۴۰۶ اشتغال دارد.

پژو پارس

پژو پارس

پژو ۴۰۵ در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، در سایت‌های تولیدی مختلفی در اروپا به تولید می‌رسید و مونتاژ نسخه راست فرمان آن را کارخانه پژو در کاونتری بر عهده داشت. همین کارخانه، بعدها به تولید پژو ۲۰۶ و پژو ۳۰۶ پرداخت. شرکت فرانسوی در سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفت تا پژو ۲۰۷ را در انگلستان تولید نکند و این سایت تولیدی در سال ۲۰۰۶ تعطیل شده و سپس تخریب گردید. بنابراین طبیعی است که انگلیسی‌ها دل خوشی از پژو نداشته باشند، چرا که تصمیم این شرکت موجب بیکاری بسیاری از آنها شده است.

پژو پارس

پژو پارس

پژو ۴۰۵ که یکی از مشهورترین و بهترین تولیدات این شرکت فرانسوی است، برای نخستین بار در سال ۱۹۸۷ به مشتریان معرفی شد. در پیام بازرگانی پژو ۴۰۵ در انگلستان، این خودرو مشابه ” آن‌چه نفس شما را حبس می‌کند ” لقب گذاری شد و حتی توانست به بازار خودرو آمریکا راه یابد. به بیان جرمی کلارکسون، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۵ آخرین تولیدات حیرت انگیز پژو بودند و پس از آن، این شرکت به ساختن خودروهای کسل کننده پرداخت. پس از گذشت سالها از تولید این سدان فرانسوی، با انژکتوری شدن موتور ۱.۸ لیتری، قدرت آن اندکی افزایش یافته و به ۹۹ اسب بخار رسیده است. البته مشتریان آذربایجانی یک انتخاب دیگر برای پیشرانه دارند که ایرانی‌ها در این سال‌ها از آن محروم بوده‌اند، آن‌ها قادر هستند تا خزر ۴۰۶ خود را با پیشرانه توربودیزل ۱۰۴ اسب بخاری نیز سفارش دهند. خزر ۴۰۶ به گیربکس اتوماتیک مجهز است، و با امکاناتی همچون سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی‌های برقی جلو، دو کیسه هوا و سنسور دنده عقب عرضه می‌شود. خزر ۴۰۶ آذربایجانی یا پژو پارس ایرانی، در جمهوری آذربایجان با قیمت ۱۷،۵۰۰ منات آذربایجان یا ۷۸۳۰ پوند انگلستان به فروش می‌رسد و رقیب قیمتی داچیا ساندرو در این کشور است. با احتساب نرخ فعلی پوند در ایران، پژو پارس تولیدی در خودروسازی خزر آذربایجان، قیمتی در حدود ۱۰۹ میلیون تومان دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.