رشد ۳۵ تا ۴۵ درصدی قیمت خودروهای زراعی

0

تاثیر بالا رفتن نرخ مواداولیه به بازار ماشین‌آلات کشاورزی رسید

صنایع مختلف در سال‌های اخیر به‌ویژه در یک‌سال گذشته با افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات مصرفی و دیگر ملزومات تولید خود مواجه شدند. افزایش قیمت البته تنها مشکل صنایع داخلی کشور نیست، چراکه به تبع تاثیرپذیری از تحریم‌ها، مسائل بسیاری برای تولیدکنندگان داخلی به‌وجود آمده که باعث شده است نتوانند خود را با تولیدکنندگان خارجی تطبیق دهند و به امید آن‌که فعلا رقبای آن‌ها امکان چندانی برای ورود به کشور ندارند، به همان تولیدات گذشته بسنده کرده و مدل‌های جدید را تنها با اندکی تغییرات ظاهری نسبت به مدل‌های قبلی روانه بازار کشور کنند. این در حالی است که صادرات هم برای تولیدکنندگان داخلی، به امری محال تبدیل شده و به نظر نمی‌رسد پیش از کمرنگ‌شدن تحریم‌ها، راهی برای صادرات باز شود.

همان‌طور که گفته شد، افزایش قیمت مواد اولیه نیز برای تولید داخل در اکثر صنایع تاثیر گذاشته است؛ از سویی دولت با فشار بر تولیدکنندگان به‌دنبال جلوگیری از افزایش قیمت محصولات نهایی است و از دیگرسو نرخ نهاده‌های تولید و مواد‌اولیه به‌شدت روبه‌افزایش گذاشته است. تولیدکنندگان ماشین‌آلات نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در چند ماه گذشته با افزایش قیمت ۴۵درصدی مواجه بوده‌اند.

قیمت ماشین آلات کشاورزی قیمت تراکتور ۴۷۵ قیمت کمباین کامبیز عباسی کیست قیمت تراکتور کمرشکن قیمت دلار اخبار ماشین سنگین

   افزایش قیمت خودروهای کشاورزی
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی به‌تازگی از افزایش قیمت ۳۵ تا ۴۵درصدی قیمت ماشین‌آلات کشاورزی خبر داده است.
تولیدکنندگان این بخش که تا امروز فارغ از تحریم و تحدید توانسته بودند تولیدات خود را روانه بازار داخلی کنند، حالا با افزایش قیمت مواد اولیه خواستار افزایش قیمت محصولات خود شده‌اند.
به‌گفته کامبیز عباسی، این تولیدکنندگان در سال جاری به‌طور میانگین بین ۳۵ تا ۴۵درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‎اند. وی در توضیح این موضوع گفت: «کمباین‌سازی در یک‌سال گذشته تنها ۲۶‌درصد افزایش قیمت داشته و تراکتورسازی نیز تنهــــــا برای ۱۴هزار دستگاه از محصولات خود، افزایش قیـــــمت ۱۹درصدی را ثبت کرده است.»
افزایش بهای این محصولات گرچه با توجه به افزایش نرخ فولاد، لاستیک، قطعات پلیمری و… طبیعی به نظر می‌رسد، اما با نگاهی به کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم، کشاورزان و متقاضیان این بازار ضرر اصلی را متحمل خواهند شد. البته عباسی از ارائه تسهیلات ۳هزار میلیارد تومانی تا پایان سال خبر داده و عنوان کرده تاکنون ۱۶۰۰میلیارد تومان آن جذب شده است.

   سهم ۹۰ درصدی تولیدکنندگان داخلی از بازار
وضعیت اقلیمی در کشور به‌گونه‌ای است که شرایط مناسبی برای کشاورزی در بسیاری از مناطق به وجود آورده و در این راستا فضای ایده‌آلی هم برای تولید خودروهای کشاورزی ایجاد شده است.
به‌تبع تقاضای بالا برای این خودروها، تولیدکنندگان داخلی ماشین‌آلات کشاورزی همواره نقش موثری در تامین تقاضای این بخش داشته‌ و توانسته‌اند سهم ۹۰ تا ۹۵درصدی از بازار این ماشین‌آلات را به خود اختصاص دهند و تقریبا با قطع وابستگی به تولیدکنندگان خارجی همراه باشند.
در همین خصوص، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بارها اعلام کرده است با تلاش تولیدکنندگان داخلی و سهم بالای آن‌ها از بازار کشور، موفق شده‌ایم درصد بالایی از نیاز مکانیزاسیون کشور را بدون وابستگی به مدل‌های خارجی تامین کنیم. به‌گفته وی، تا امروز بیش‌از ۱۴هزار تراکتور و ۱۱۰ دستگاه کمباین به متقاضیان تحویل شده است. با این‌حال، همچنان ۱۰درصد از نیاز بازار داخلی را مدل‌های خارجی تامین می‌کند که با توجه به تحریم‌های فعلی روزنه‌ای برای ورود مدل‌های چینی به بازار خواهد بود.

   دور بودن تولیدات داخلی از تکنولوژی‌های روز
گرچه آمار و ارقام تولید داخلی خودروهای کشاورزی بسیار امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد، اما ناهمگامی محصولات داخلی با فناوری‌های روز جهان، موضوعی است که همچنان جای نگرانی برای ورود محصولات خارجی به کشور باقی می‌گذارد.
در صورت ادامه این روند، حتی ممکن است سهم تولیدکنندگان داخلی به رقبای خارجی آن‌ها واگذار شود و مانند سایر صنایع و سگمنت‌های مختلف خودروسازی، شاهد حضور مدل‌های چینی با کیفـــیت‌های مختلف باشیم. گرچه کامبیز عباسی امیدوار است با همکاری خودروسازان داخلی فناوری‌های نوین هم به این صنعت ورود کنند و تولیدکنندگان خارجی از بازار داخلی هیچ سهمی نداشته باشند، اما به‌نظر می‌رسد با‌توجه به وضعیت فعلی تحریم‌ها و عدم امکان خرید تکنولوژی از کشورهای پیشرفته، این صنعت نتواند همپای رقبای خارجی خود توسعه یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.