چه زمانی برای تعویض روغن موتور مناسب است؟

0

آیا کیلومتر اعلام‌شده به ما توسط اتو‌سرویس‌ها در خصوص زمان تعویض روغن درست است یا خیر؟
اکثر مواقع هنگام مراجعه به تعویض‌روغنی، به ما اعلام می‌کنند این روغن موتور تا۷۰۰۰الی ۱۰۰۰۰کیلومتر نیاز به تعویض ندارد. حالا
این سوال مطرح است آیا این اعداد اعلامی صحیح است؟ آیا نحوه رانندگی ما هرگونه‌ای باشد باز هم به این اعداد اعلام‌شده باید اعتماد نمود؟

پاسخ منفی است. اعداد اعلامی(۷۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰کیلومتر) صرفاً جهت رانندگی در شرایط استاندارد است. هرچند روغن‌موتورهای دیزلی داریم که تا۷۰۰۰۰کیلومتر هم نیاز به تعویض ندارند.

رانندگی در مسیر صاف و بدون شیب، کیفیت بالای سوخت، نبود آلودگی و گرد وغبار در هوا، شرایط استاندارد است. که در ایران هیچکدام از این موارد را نداریم.

 

پس زمان تعویض‌روغن ارتباط چندانی به میزان کیلومتر پیمایش‌شده ندارد. بلکه به نحوه رانندگی و مکان رانندگی‌کردن بستگی دارد. (رانندگی با کولر روشن، گرد و غبار و آلودگی موجود در هوا، اضافه‌بار داشتن، رانندگی در ترافیک و درجا کار‌کردن ماشین، رانندگی در هوای خیلی سرد و خیلی گرم) همه این موارد بر روی کیلومتر تعویض روغن اثرگذار است.

روغن موتور مناسب پراید روغن موتور مناسب بنز E200 روغن موتور مناسب تندر 90 روغن موتور مناسب پژو 206 روغن موتور مناسب پژو 405 راههای کاهش مصرف سوخت پراید راههای کاهش مصرف سوخت سمند کاهش مصرف سوخت پژو 405 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک

پس توصیه می‌شود اگر در شهرهای ایران زندگی می‌کنیم حتماً خیلی زودتر از کیلومتر استاندارد روغن موتور را تعویض کنیم تا همیشه موتور خودروی ما سالم بماند.

در خودروهای تولید داخل از چه روغن موتوری استفاده کنیم؟
روغن موتور اولیه‌ای که توسط خودروسازان پس از تولید، در کارتل وجود دارد با نام First Fill شناخته می‌شود.

زمانی که خودرویی در کشور به تولید میرسد، روغن موتوری در همان ابتدا در کارتل موتور موجود هست که به آن First Fill(تزریق اولیه) گفته می‌شود. این روغن موتور در پالایشگاه‌هایی مانند نفت ایرانول، نفت بهران، نفت پارس و نفت سپاهان به تولید میرسد.

لذا روغن موتوری که در خودروهای تولید داخل می‌باشد یکی از ۴ نوع روغن مذکور است. روغن First Fill براده‌های فلزی ناشی از سایش قطعات موتور و همچنین دوده‌های ناشی از احتراق ناقص را جمع آوری می کند.، پس بهتر است روغن موتور خودروی صفر کیلومتر را در بازه ۱۰۰۰کیلومتر تعویض نمائیم.

در حال حاضر از ۳ ورودی اصلی، روغن موتورهای موجود در بازار تأمین می‌شوند:

۱-پالایشگاه‌های داخلی(بهران،ایرانول،نفت پارس،نفت سپاهان)

۲- شرکت‌های کوچک که مواد اولیه را از همین پالایشگاه‌ها دریافت می‌کنندو صرفاً ترکیب اولیه مواد را انجام می‌دهند.

۳- روغن‌موتورهای وارداتی(کاسترول، لیکومولی ، میلرز و…)

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.