علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو پراید ،پژو ۲۰۶ و سمند و ۴۰۵

0

سنسور اکسیژن چیست؟

خرابی سنسور اکسیژن یکی از اتفاقاتی است که می تواند برای هر وسیله نقلیه ای پیش بیاید. این خرابی باعث افزایش مصرف سوخت و درست کار نکردن موتور می شود.

یکی از پارامتر های مهمی که برای هر راننده وسیله نقلیه بسیار اهمیت دارد، چک کردن میزان مصرف سوخت است.

سنسور اکسیژن در خودرو ها می تواند در میزان مصرف سوخت تاثیر زیادی داشته باشد.

البته مصرف سوخت در خودرو های مختلف به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل طراحی خودرو و رفتار هوا با بدنه خودرو در زمان حرکت است. ولی مهمترین عامل نسبت هوا به سوخت است. این نسبت در هر خودرویی تعیین کننده بخش زیادی از مصرف سوخت است. سنسور اکسیژن در واقع این نسبت را کنترل می کند.

این سنسور به نام های دیگری مثل سنسور O2 و سنسور لاندا نیز شناخته می شود.(لاندا یک حرف یونانی است که به معنی برابری درصد اکسیژن و سوخت می باشد ).

تاریخچه استفاده از سنسور اکسیژن به این صورت است که در اوایل دهه ۶۰ میلادی، شرکت رابرت بوش برای نخستین بار از این قطعه در خودرو استفاده کرد. تا سال ۱۹۸۰ قانونی وضع شد که استفاده از این قطعه در خودروها اجباری شد.

در سال ۱۹۷۶ این قطعه بر روی خودروی VOLVO 240 به کار رفت. از آنجایی که این سنسور در کاهش آلایندگی های هوا نقش بسزایی داشت، ایالت کالیفرنیا به کار گیری آنرا ضروری دانست.

وظیفه سنسور اکسیژن در خودرو به این صورت است که میزان گاز های خروجی از موتور را اندازه گیری می کند. این اطلاعات توسط ماژولی به نام ماژول کنترل نیرو (PCM) بررسی می شود. توسط این ماژول، نسبت میزان هوا به سوخت مناسب برای خودرو، در زمان واقعی تعیین می شود.

میزان درصد اکسیژن موجود در موتور، به موارد مختلفی بستگی دارد. این موارد می تواند دمای موتور، فشار فشار سنج و … باشد. اگر سطح اکسیژن پایین باشد، یعنی مقدار زیادی از سوخت پس از احتراق باقی می ماند. اگر میزان اکسیژن از یک حدی بالاتر باشد، یعنی سوخت ناکافی در خودرو موجود می باشد.

هر دو حالت ذکر شده برای خودرو مضر هستند و سنسور اکسیژن این اطلاعات را به کامپیوتر ماشین (ECU) ارسال می کند. با این کار، میزان سوخت ورودی موتور تنظیم می شود.

پس همانطور که گفته شد، این سنسور داده ها را به PCM منتقل می کند تا نسبت بهینه میزان هوا به سوخت حفظ شود. بنابراین در صورت خرابی سنسور اکسیژن، عملکرد موتور مختل شده و آلودگی های زیادی وارد هوا می شوند.

به طور کلی این سنسور به دو دسته پایین دست و بالا دست تقسیم می شود. نوع اول بین مبدل صدا خفه کن و مبدل کاتالیزوری قرار دارد. نوع دوم نیز بین مانیفولد اگزوز و مبدل قرار دارد.

وظیفه این دو نوع سنسور در خودرو متفاوت است. سنسور بالادست وظیفه دارد سیگنال های سطح اکسیژن را به ECU ارسال کند، در حالی که سنسور پایین دست وظیفه دارد راندمان مبدل کاتالیزوری را اندازه گیری کند.

میزان اختلاف درصد اکسیژن بین اگزوز ماشین و هوای محیط در درون سنسور اکسیژن، باعث تولید نسبت جریان در میان حباب سرامیکی می شود. هر چقدر این میزان اختلاف بیشتر باشد، ولتاژ تولیدی سنسور نیز بیشتر است.

به صورت عددی اگر بخواهیم مثالی بزنیم، یک سنسور اکسیژن هنگامی که مخلوط سوخت غنی باشد و میزان اکسیژن محترق نشده در اگزوز کم باشد، ولتاژی در حدود ۰.۹ ولت تولید می کند. زمانی که میزان مخلوط سوخت کم باشد (رقیق باشد)، ولتاژ خروجی افت کرده و به حدود ۰.۲ ولت می رسد.

زمانی که میزان سوخت و هوا متناسب باشد (بالانس شده باشد)، سنسور ولتاژی حدود ۰.۴۵ ولت را تولید می کند. البته این نسبت هوا به سوخت در شرایط مختلف تغییر می کند. به عنوان مثال در هوای سرد و هوای گرم و یا در هوای کم فشار یا پر فشار، این نسبت تغییر می کند.

عوامل مختلفی می توانند بر غنی با رقیق بودن نسبت مخلوط سوخت و هوا تاثیر گذار باشند، از جمله درجه حرارت هوا، درجه حرارت مایع خنک کننده موتور، موقعیت دریچه گاز، جریان هوا و بار موتور.

محل نصب این سنسور بر روی مانیفولد دود است.

همانطور که گفته شد، خرابی سنسور اکسیژن می تواند عملکرد موتور را مختل کند. ما در این مقاله به بررسی علائم و دلایل این خرابی پرداخته ایم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

اجزای سنسور اکسیژن چیست انواع سنسور اکسیژن بهترین سنسور اکسیژن 206 تعمیر سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن چیست علائم خرابی سنسور اکسیژن پراید تعویض سنسور اکسیژن پژو 206 قیمت سنسور اکسیژن وظیفه سنسور اکسیژن زمان تعویض سنسور اکسیژن آموزش تعمیر خودرو

علائم خرابی سنسور اکسیژن

خرابی سنسور اکسیژن دارای نشانه هایی است که دانستن آن به شما کمک می کند که به موقع به آن رسیدگی کرده و از خرابی موتور خودرو جلوگیری کنید. در ادامه به معرفی این نشانه ها خواهیم پرداخت.

  • روشن شدن چراغ چک
  • خارج شدن بوی نامطبوع از اگزوز
  • عملکرد نادرست موتور
  • رد شدن در تست آلایندگی
  • مکث کردن موتور در هنگام شتاب
  • بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو

روشن شدن چراغ چک: در صورت خرابی سنسور اکسیژن، چراغ چک حتما روشن می شود. البته روشن شدن این چراغ می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. اگر مسافت های طولانی با خودروی خود پیموده باشید، احتمال خرابی سنسور اکسیژن بیشتر است.

خارج شدن بوی نامطبوع از اگزوز: خرابی سنسور اکسیژن باعث می شود سیستم انتقال سوخت و احتراق سوخت خاموش شود. در این صورت ترکیب نسبت هوا به سوخت قطع شده و یا سوخت زیادی به موتور تزریق میشود. این سوخت اضافی می تواند بوی خیلی بدی، شبیه به بوی تخم مرغ یا گوگرد ایجاد کند.

در صورت آشنایی با نشانه های دود خروجی از اگزوز خودرو، حتما با دود سیاهی که ممکن است از اگزوز خارج شود آشنا هستید. خرابی سنسور اکسیژن نیز یکی از عواملی است که می تواند موجب خروج دود سیاه از اگزوز شود.

عملکرد نادرست موتور: زمانی که شاهد خرابی سنسور اکسیژن باشید، وسیله نقلیه شما بسیار نامنظم کار می کند. در واقع موتور شما دچار مشکل شده و قدرت آن کاهش می یابد و حتی شاید متوقف شود.

رد شدن در تست آلایندگی: حسگر اکسیژن خراب، مقادیر زیادی کربن به بیرون منتشر می کند. بنابراین در صورتی که در تست آلایندگی ماشین رد شدید، یعنی خرابی سنسور اکسیژن برای خودروی شما اتفاق افتاده است.

مکث کردن موتور در هنگام شتاب: خرابی سنسور اکسیژن باعث می شود واحد کنترل برقی (ECU) به سختی میزان سوخت مورد نیاز در هنگام شتاب ناگهانی را تنظیم کند. در این مورد ، حسگر اکسیژن میزان اکسیژن لازم هنگام شتاب گرفتن را تامین نمی کند.

بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو: در حالت عادی، نرخ دور موتور، برای زمانی که خودرو در سطح صاف حرکت می کند، زیر ۱۰۰۰ است. ولی اگر دور موتور خودروی شما تا ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ بالا رود، می تواند نشان دهنده خرابی سنسور اکسیژن باشد. یک سنسور خراب می تواند باعث نامنظم شدن ریتم موتور شود.

دلایل خرابی سنسور اکسیژن

حالا که با نشانه های خرابی سنسور اکسیژن آشنا شدید، بهتر است دلایل این خرابی را نیز بدانید. ما در ادامه به معرفی دلایل خرابی این حسگر حیاتی خواهیم پرداخت.

  • کیفیت پایین سوخت (در بخش های قبلی به طور مفصل توضیح دادیم که این سنسور ارتباط مستقیمی با سوخت خودرو دارد. پس پایین بودن کیفیت سوخت مصرفی، عمر مفید آن را کاهش می دهد.)
  • وارد شدن ضربه(در صورت وارد شدن ضربه شدید به این سنسور در حین تصادفات، به احتمال زیادی خراب می شود)
  • شمع ها (در صورتی که شمع خودرو خراب باشد، احتراق ناقص بوده و دود تولید می شود. این دود باعث خرابی سنسور اکسیژن می شود. پس از طریق آشنایی با علائم خرابی سیستم جرقه زنی خودرو، از خرابی این سنسور حیاتی می توانید جلوگیری کنید)

پس متوجه شدیم که ارتباط نزدیکی میان سنسور اکسیژن و عملکرد موتور و هم چنین عملکرد سیستم جرقه زنی وجود دارد. به کارگیری لوازم یدکی خودرو مرغوب و با کیفیت می تواند از هزینه های هنگفت در آینده جلوگیری کند.

چیزی که یک راننده وسیله نقلیه همواره باید به آن توجه داشته باشد، بررسی مداوم و چک کردن درستی عملکرد اجزای خودروی خود است. این امر برای خودرو های خارجی مثل بنز، بی ام و، هیوندا و … بیشتر صدق می کند.

چه موقع باید سنسور اکسیژن معیوب را تعویض کرد؟ روی عنوان زیر کلیک کنید.

زمان تعویض سنسور اکسیژن

سن اتومبیل در خرابی سنسور اکسیژن تاثیر دارد. خودروهایی که بین سالهای ۱۹۷۶ و ۱۹۹۰ ساخته شده اند، باید در هر ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ کیلومتر سنسورشان عوض شود. سنسور هایی که بر روی خودروهای تا اوایل دهه ۹۰ نصب شده اند، باید هر ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر عوض شوند.  در خودرو های مدرن نیز سنسور در هر ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر تعویض می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.