عیب یابی سنسور اکسیژن پژو ۲۰۶ ،پراید ،سمند ،تیبا
سنسور اکسیژن چه وظیفهای دارد؟
سنسور اکسیژن یک قطعه الکترونیکی کوچک است که در برخی از خودروها ابتدای لوله اگزوز و در برخی دیگر بر منیفولد دود قرار میگیرد. بسته به مدل خودرو، برخی یک سنسور و برخی دیگر چند سنسور اکسیژن دارند. این سنسور، اکسیژن سوخت را اندازی گیری میکند و اطلاعات آن را به ECU میفرستد. خرابی سنسور اکسیژن کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندهها را به دنبال دارد.
زمان تعویض سنسور اکسیژن :
فهرست مطالب
برای حفظ حداکثر توان مـــوتور بهتر است کــه سنسور اکسیژن کمی قبل از خرابی ، تعویض شود. برخی کارشناسان توصیه می کنند ، برای جلوگیری از کاهش توان حداکثر مـــوتور باید پس از طی مسافت های مشخص نسبت به تعویض سنسور اقدام نمود. مقدار مسافت توصیه شده برای سنسور های اکسیژن یک یا دو سیمه ی فاقد گرم کن کــه از سال ۱۹۷۶ تا دهه نود مورد استفاده بودند ، ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ مایل است. سنسورهای اکسیژن سه یا چهار سیمه ی دارای گرم کن کــه از اواسط دهه هشتاد تا اواسط دهه نود به کار می رفتند ، پس از طی ۶۰۰۰۰ مایل تعویض می شدند. سرانجام از سال ۱۹۹۶ تا کنون در خودروهای دارایOBD II توصیه شده کــه پس از طی ۱۰۰۰۰۰ مایل سنسور اکسیژن تعویض گردد.
علائم خرابی سنسور اکسیژن
علائم خرابی سنسور اکسیژن
افزایش مصرف سوخت
اگر مصرف سوخت خودرو شما به صورت غیر عادی افزایش پیدا کرده یکی از دلایل آن میتواند افزایش مصرف سوخت باشد.
خارج شدن بوی نامطبوع از اگزوز
با کمک رنگ دود خارج شده از اگزوز میتوانید به برخی مشکلات خودرو پی ببرید. اگر تغییری در دود اگزوز به همراه بوی نامبطوع سوخت در اگزوز مشاهده کردید باید به خراب بودن سنسور اکسیژن شک کنید.
روشن شدن چراغ چک
چراغهای هشدار خودرو یکی از راههای ساده برای فهمیدن اشکالات موجود در بخشهای مختلف است. روشن شدن چراغ چک نیز میتواند به دلیل خرابی سنسور اکسیژن باشد.
?بیشتر بدانید (دلایل روش شدن چراغ چک)
بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو
نرخ عادی دور موتور RPM در زمانی که خودرو در سطح صاف (تراز) متوقف است، زیر ۱۰۰۰ است. اما اگر برای مثال دور موتور خودروی شما حداکثر تا ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ بالا رود، با یک مشکل جدی مواجه هستید. این مورد میتواند نشانهای از بسیاری از مشکلات خودرو از جمله حسگر اکسیژن باشد. از آنجا که خروجی سنسور اکسیژن به کنترل زمان موتور، فواصل احتراق و نسبت هوا به سوخت کمک میکند، یک سنسور خراب میتواند کارکردهای صحیح خودرو را مختل کرده و باعث نامنظم شدن ریتم موتور شود.
ریپ زدن خودرو
خرابی سنسور اکسیژن، شتاب خودرو را کاهش میدهد. همچنین خودرو در سربالایی توان کافی را ندارد و ریپ میزند.
مسافت پیموده شده گاز معیوب و بوی تخم مرغ فاسد!
اگر سنسور اکسیژن خراب شود، سیستمهای انتقال سوخت و احتراق سوخت خاموش میشوند. اگر سنسور اکسیژن معیوب، ترکیب نسبت هوا به سوخت را قطع کند یا سوخت زیادی به موتور تزریق کند، مسافت پیموده شده گاز خودرو، کاهش مییابد. این سوخت اضافی در موتور، میتواند بویی نظیر تخم مرغ فاسد شده و گوگرد ایجاد کند و حتی ممکن است دود سیاهی را از اگزوز خارج کند. اگر خودتان بیشتر اوقات مخزن گاز را پُر میکنید، یادداشت کنید که چند گالن استفاده کردید و چند مرتبه آن را پُر کردید. اگر بیش از حد طبیعی باشد، باید یک مکانیک حرفهای پیدا کنید، تا سنسور اکسیژن را بررسی کند
عیب یابی سنسور اکسیژن خودرو
اقدامات و روشهای اندازه گیری که می بایستی انجام شود:
الف – عیب یابی و خواندن کد خطای ثبت شده مربوط به سنسور اکسیژن :
با کمک دستگاه عیب یاب PPS وارد منوی ECU شده و Reading Fault انجام دهید و سپس برای خواندن کد
ایراد
( p code) دکمه F6 دستگاه عیب یاب را فشار دهید.
ب – بررسی ظاهر قطعه
ج – اندازه گیری پارامترهای سنسور
الف – شرح کدهای ایراد (p code )سنسور اکسیژن
جدولهای زیر لیستکدهای خطا (p code )را تشریح می نمایند :
– در صورت تغییر کدهای ایراد فوق ، لیست جدید آنها اعلام خواهد شد.
– پیش از باز نمودن و تعویض سنسور باید مراحل عیب یابی به شرح زیر انجام گردد :
– در صورتیکه پس از خواندن خطا توسط دستگاه عیب یاب و پاک کردن ایراد ، یکی از کدهای فوق دوبـاره تکـرار
شد،
میبایستی مراحل بعدی عیب یابی قطعه سنسور اکسیژن ادامه یابد ، نیستدر غیر اینصورت تعویض آن مجاز .
ب – بررسی ظاهری قطعه سنسور اکسیژن
– سیمهای سنسور آسیب دیده ، عقب نشینی داشته یا بیرون کشیده شده باشد.
– روکش دسته سیمها آسیب دیده باشد.
– خوردگی اتصالات کانکتور
– صدمه و چکش خوردگی بدنه سنسور
برای مثال به شکلهای زیر دقت نمائید :
– خرابی و چکش خوردگی بدنه سنسور
خرابی و چکش خوردگی بدنه سنسور
– بریدگی ،پارگی روکش و کشیدگی سیمهای سنسور
ج – اندازه گیری پارامترها
ایراد ظاهری مشاهده نگردید بایستی دو پا اصلیرامتر سنسور ( A و B ) اندازه گیری شود:
A – بررسی نسبت اختلاط سوخت و هوا (Regulation Mixture )
(Heating Resistor) گرمکن مقاومت – B
A – بررسی نسبت اختلاط سوخت و هوا (Regulation Mixture )
تجهیزات مورد نیاز :
– اندازه گیری می بایستی به صورت زیر انجام گردد :
-۱ سوئیچ بسته ، کانکتور سنسور اکسیژن را جدا نمائید.
-۲ مولتی متر را بهکانکتور سنسور اکسیژن متصل نمائید. ( پایههای شماره ۳ و ) ۴
-۳ کانکتور سنسور را متصل نمائید. (در حالیکه کانکتور سنسور اکسیژن متصل می باشد، اندازه گیری باید صورت
بگیرد).
-۴ موتور را روشن نمائید تا به مدت ۲ دقیقه ، موتور در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه کارکند.
-۵ تست را در زمانی که موتور گرم است انجام دهید.
-۶ پدال گاز را تا انتها فشار دهید.
و سپس نتایج زیر بایستی در مولتی متر نمایش داده شوند :
– زمانی که پدال گاز تا آخر فشرده شده باشد، ولتاژ سنسور نزدیک به۱ ولت باشد.
– زمانی که پدال گاز رها میگردد ، ولتاژ سنسور نزدیک به صفر ولت باشد.- بررسی مقدار ولتاژ سنسور ( voltage sensor oxygen upstream ( توسـط دسـتگاه عیـب یـاب در حالـت
موتور گرم ، از طریق منوی زیر نیز امکان پذیر است :
سنسور اکسیژن تعویض گردد.
عهده دارد.
اندازهگیری مقاومت گرمکن
مقاومت گرمکن سنسور در دمای محیط (در دمای آب ۲۵ درجـه C ( از روی دو پایـه ۱ و ۲ کـانکتور سنسـور
اکسیژن اندازه گیری می شود.
تجهیزات مورد نیاز در این اندازه گیری پارامتر
-۱ اهم متر
اندازه گیری و خواندن پارامترها طبق روش زیر می باشد:
-۱ سوئیچ بسته ، کانکتور سنسور اکسیژن را جدا نمائید.
-۲ مولتی متر را به کانکتور سنسور اکسیژن متصل نمائید.
و سپس مقدار مقاومت گرمکن نمایش داده شده در اهم متر را بخوانید.
⚙️ با توجه به سنسورهایی که در حال حاضر بر روی خودروهای پژو ۲۰۶ نصب می گردد.
– پس از مشاهده کدهای خطا (p code )یو بدست آوردن مقادیر اهم خارج از محدوده ذکر شده ، بایستی قطعـه
سنسور اکسیژن تعویض گردد.
فرسوده شدن سنسور اکسیژن :
هنگامی که عمر سنسور در حال اتمام باشد ، عکس العمل آن نسبت به تغییرات مخلوط سوخت همچون گذشته سریع نخواهد بود. تاخیر زمانی سنسور برای ارسال سیگنال به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) افزایش یافته و سنسور کند عمل می کند که این امر از نزدیک شدن مخلوط سوخت و هوای موتور به محدودهء بالانس جلوگیری خواهد کرد. اگر موتور روغن سوزی داشته باشد و یا مایع خنک کننده به درون موتور نشت کند ، امکان آلوده شدن المنت سنسور وسپس خرابی سنسور وجود دارد. در گذشتهء نزدیک که بنزین سرب دار مورداستفاده بود ، سرب موجود در بنزین پس از طی کمتر از ۱۰۰ مایل ، سبب خرابی سنسور می شد ( به همین دلیل سرانجام دولت بنزین سرب دار را حذف کرد )
داغ شدن سنسور اکسیژن :
بد نیست بدانید که یک سنسور اکسیژن زمانی سیگنال ولتاژ تولید می کند که با دمایی در حدود ۶۱۷ تا ۶۶۲ درجه فارنهایت ، گرم شود. اگر سنسور با دمای اگزوز گرم شود ، چند دقیقه طول می کشد تا به دمای کارکرد خود برسد. بنابراین اکثر سنسورهای اکسیژن در خودروهای جدید توسط مدار گرم کن الکتریکی که درون سنسور قرار گرفته ، سریعاٌ به درجه حرارت مورد نظر می رسند. این گونه سنسور ها معمولاٌ سه یا چهار سیمه هستند. لازم به ذکر است که سنسور های اکسیژن فاقد گرم کن یک یا دو سیمه می باشند.
اگر مدار گرم کن خراب شود ، در عملکرد سنسور اکسیژن خللی ایجاد نمی شود ، بلکه سنسور همچون گذشته توسط حرارت اگزوز گرم می شود ؛ اما شکل گیری سیستم حلقه بسته با تاخیر همراه است که این امر ممکن است موجب عدم تایید خودرو در تست آلاینده ها شود.
دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن
کیفیت سوخت
این سنسور با سوخت ارتباط مستقیمی دارد و پایین بودن کیفیت سوخت مصرفی از عمر سنسور اکسیژن میکاهد.
ضربه
این سنسور ضربه گیر نیست و ضربه شدیدی مانند تصادف، سبب آسیب زدن به آن میشود.
شمعها
خرابی شمعهای خودرو به سنسور اکسیژن آسیب میزند چراکه شمعهای معویب موجب احتراق ناقص و تولید دود میشوند. این دود عملکرد سنسور اکسیژن را مختل میکند.
?بیشتر بدانید(علائم خرابی شمع)
سنسورهای اکسیژن در کیفیت و قیمتهای متفاوتی در بازار به فروش میرسند. سنسورهایی که کیفیت پایینی دارند به درستی عمل نمیکنند، بنابراین بهتر است از سنسور با کیفیت استفاده کرد تا کارکرد خودرو را مختل نکند.
تعویض سنسور اکسیژن:
سنسور اکسیژنی که عیب آن مشخص شود ، نیاز به تعوض دارد. از طرفی تعویض سنسور اکسیژن در بازه زمانی مشخص می تواند از بروز برخی مشکلات جلوگیری کند. تعویض نکردن یک سنسور اکسیژن فرسوده که فاقد کارایی لازم است ، می تواند سبب کاهش یا از بین رفتن حداکثر راندمان سوخت ، حداقل آلاینده های خروجی و طول عمر مبدل کاتالیزوری شود.
سنسورهای اکسیژن یک یا دو سیمه فاقد گرم کن که از سال ۱۹۷۶ تا حدود دهه نود مورد استفاده بودند ، پس از ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ مایل تعویض می شدند. سنسورهای سه یا چهار سیمه دارای گرم کن که در اواسط دهه هشتاد تا اواسط دهه نود مورد استفاده بودند ، به ازای هر ۶۰۰۰۰ مایل تعویض می شدند. در خودروهای مبتنی بر OBD II ( از سال ۱۹۹۶ تا کنون ) به ازای پیمودن هر ۱۰۰۰۰۰ مایل نسبت به تعویض سنسور توصیه شده است.
کارستان
ممنونم از توضیحات خوبتون
من به کمک همین راه کار هایی که ارائه دادید متوجه وجود مشکل تو سنسور اکسیژن پرایدم شدم، بعد رفتم تو اینترنت گشتم قیمت مناسب پیدا کنم، جا های مختلفی این قطعه رو داشتن اما من دیدم یدک یار سنسور اکسیژن پراید رو به ضمانت اصالت میفروشه، ازش سفارش دادم همون روز هم اوردن برام. بر عکس قطعه قبلی که از دیجی کالا گرفتم و چند روز بعد سفارشم بهم تحویل داد و کلا فقط ۳ ماه رو ماشینم کار کرد الان این جدیده که گرفتم یه ۹ ماهی میشه که بی درد سر دارم با ماشینم اینور اونور میرم و مشکلی نداشته، تازه ماه پیش هم معاینه فنی برتر گرفتم.
بسیار مطلب خوب و مفیدی بود با تشکر از سایت کارستان