فشگی آب چیست و چرا خراب می شود؟
فشنگی آب چیست؟چه کاری در موتور آنجام می دهد؟چرا خراب می شود ؟
برای کنترل دمای آب داخل سیلندر یا در مدار سیستم خنک کننده اتومبیل از فشنگی ها در دماهای مختلف استفاده می شود ، وظیفه ی فشنگی برقراری جریان برای روشن شدن فن رادیاتور یا اعلام درجه ی آب به سیستم کنتزل موتور ECU و یا کنترل دمای آب داخل مدار موتور می باشد ، رنگ های مختلف فشنگی ها تنها برای مشخص شدن درجه ی حراراتی است که فشنگی به آن درجه حساسیت دارد و عمل می کند.
سنسور دمای آب
نحوه عملکرد سنسور دمای آب
این سنسور که عموما به نام فشنگی آب نیز شناخته می شود یک مقاومت از نوع NTC ( Negative Termal Coefficient ) می باشد . این نوع مقاومت ارتباط و تاثیر پذیری مستقیم با دما دارد به نحوی که اگر دمای پیرامون آن افزایش یابد ، مقاومت آن کاهش می کند. روش کار این سنسور به این شکل است که ECU ولتاژ ورودی به سنسور می دهد( ۵ ولت ) و سنسور بر اساس مقاومتی که در آن لحظه دارد که وابسته به دما است ، ولتاژ خاصی را به ECU بر میگرداند که هر ولتاژ تعریف خاصی دارد و بیانگر دمای خاصی است . از آنجایی که سنسور دمای آب از نوع NTC میباشد ، اگر دمای آب بالا برود مقاومت آن کم می شود ، درنتیجه هرچه ولتاژ برگشتی به ECU بالا تر و نزدیک ۵ ولت باشد یعنی دمای آب موتور بالا تر است و درصورت سرد بودن دمای آب موتور چون مقاومت سنسور بالا میرود ولتاژ برگشتی به ECU کمتر می شود و ECU بر اساس آن ولتاژ برگشتی ، از دمای آب موتور اطلاع پیدا می کند .
ECU با اطلاع پیدا کردن از دمای آب موتور تصمیم میگیرد که چه زمانی فن دور کند و یا دور تند را فعال کند ویا اینکه بر اساس سرد یا گرم بودن موتور چه میزان بنزین پاشش کند و اصطلاحا ساسات کند یا خیر .
چه تعداد سنسور دمای آب در خودرو وجود دارد ؟
در حال حاضر در برخی از ماشین ها ( مثل سمند – ۴۰۵ – پرشیا مدل های دارای کنترل یونیت فن هستند ) سه عدد سنسور دمای آب وجود دارد که رنگ قهوه ای آن برای کنترل یونیت فن جهت دستور راه اندازی فن و رنگ سبز برای ECU موتور جهت اطلاع از دمای آب و تنظیم سوخت و رنگ آبی برای نمایشگر پشت آمپر استفاده می شود.
درخودرو پراید و برخی خودرو ها که فاقد کنترل یونیت فن هستند و ECU عملکرد فن را کنترل می کند ، دو عدد سنسور دمای آب موتور وجود دارد که یکی جهت ارسال اطلاعات دما به ECU و دیگری جهت نمایش پشت آمپر استفاده می شود .
اما در خودروی ۲۰۶ / ۲۰۷ تنها یک سنسور دمای آب وجود دارد ، زیرا تمامی پرامتر های آمپر توسط BSI ( Built-in Systems Interface ) کنترل می شود و تمامی ECU ها و کنترلر ها در این خودرو به هم متصل و اطلاعات مورد نیاز همواره در دسترس تمامی قسمت ها و کنترلر ها هست ، لذا نیازی به سنسور اضافه نیست .
مشکل سنسور دمای اب چیست؟
۱-دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور.
۲- بد روشن شدن خودرو در اب و هوای سرد.
۳- داغ کردن خودرو و دیر روشن شدن فن .
۴- یکسره کار کردن فن رادیات.
حالا چرا بد کار کردن این سنسور چرا باعث بروز این مشکلات میشود؟
برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و ECU میباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته میشود. حال اطلاعات این سنسور چه کار هایی انجام میدهد؟؟
۱- فرستادن اطلاعات به کنترل یونیت انژکتور های برای زمان پاشش و شمع ها برای جرقه.
۲- ساسات اتوماتیک.
نکته : با خرابی این سنسور فن رادیات درست عمل نمیکند وخودرو گرم کرده وجوش می اورد ودمای اب در هنگام روشن شدن فن بسیار بالاتر از قبل در پشت امپر دیده میشود وخودرو بدون هیچ دلیل مکانیکی هنگام صبح با استارت زیاد روشن می شود
روش تعمیر:
۱- وقتی به این نتیجه رسیدید که این سنسور خراب است ابتدا مسیر سیم کشی برسی شود وسپس تعویض قطعه مورد نظر
سلام ماشین و بردم تعمیر گیربکس کردم. وقتی تحویل گرفتم . حدود یربع ک روشن میمونه دور تند فن روشن میشه و پشت آمپر علامت استوپ و چراغ آمپر روشن میشه درصورتی که آمپر هنوز پایین از سی درجه بالا نمیره. وقتی هم ک ماشین کلن خاموش میکنم دور کند فن یذره میشه. آیا از قشنگی آب قهوه ای خراب شده.؟ دلیل خ آب شدنش از چیه ؟
سلام ماشینو وقتی روشن میکنم دود نمیکنه ولی در اگزوز ماشین قطره کوچک آب ودود قطره قطره میریزه روی زمین دود خیلی سیاه آبم کم میکنه مشکلش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام و عرض ادب .سمند ال ایکس مدل ۸۹دارم جدیدا صبح سرده اولا بعضی وقتها دو سه استارته روشن میشه دوم اینکه وقتی موتور گرمه خواموش میکنم موقع روشن کردن از اگزوز بخار میده بیرون واستارت زدنی موتور مبارزه وگاها موتور که داغ هست تو مسیر انگار افسار ماشینم میکشی .ممنون میشم که راهنماییم کنید.اینم بگم که دوماهی پیش واشر سوزنده بودم
سلام
تیبا یک دارم مدل ۹۱ صبح موقع استارت زدن دور موتور به چهار میرسه ، بعد از حدود پنج دقیق خوب میشه،انژکتور شستشو داردم ، سنسور دور موتور و استپر ، شمع و وایر هم برام عوض کردن ، برنامه هم فلش کرد و سنسور دما کله مشکی هم عوض شد ، مشکل همچنان هست، ممنون میشم راهنمایی کنید
احتمالا ترموستات کامل باز و بسته نمیشه ضد یخ حتما استفاده کن اگر ضد یخ نداره کاسپین بعد از چند روز باعث آزاد شدن ترموستات میشود
سلام ماشین خاموش فن رو دور تند روشن میشه و خاموشم نمیشه مشکل از چیه..
سلام رله ها و فشنگی دمای آب چک شد.
سلام دوستان ی پراید 90 دارم امپر اب وقتی گاز میدادم بالا میرفت خلاص که میکردم بعد ی دقیقه یخرده پایین میامد رفتم پیش رفیقم مکانیک بود گفت برو ی فشنگی سر مشکی بخر تعویض کرد نشد گفت برو پیش امپرساز رفتم گفت فشنگی شرکتی بگیر سر سفید با 30سانت سیم 4 با چندتا پیچ و پولکی دستش درد نکنه واقعا درست شد ولی نمیدانم چرا نور دور موتور صفحه کیلومتر سیاه شد
سلام .ممنون میشم جواب بدید.تیبا دارم فنش زیاد کار میکنه.هروقت میخوام ماشینو خاموش کنم باید ده دقیقه صبر کنم تا فن خاموش بشه.همیشه ماشین کار میکنه امپر روی خط اول هستش.سوییچو میبندم دوباره باز میکنم میره روی خط دو فن ماشین تند کار میکنه بعد میاد روی خط اول .تقریبا فن یکسره کار میکنه.ترموستات عوض کردم .رادیات سرویس کردم.باتری ساز فشنگی اب و مهره اب سبز بود مشکی انداخت(شایدم ازین باشه).به سرم زده واتر پمپ عوض کنم.به نظرتون از چیه؟
با سلام
یه سمند مولتی پلکس دارم مدل ۹۴وقتی کولر میزنم آمپر یه خط از وسط رد میکنه تازه واشر و سر سیلند عوض کردم رادیات و فشنگی تعویض وسیم اتصال باطری به بدنه هم زدم تغییری نکرد
سلام داداش مشکلت حل شد
سلام چند وقت هست که دور کند فن ماشینم (روآ)از کار افتاده و فقط دور تند فن سمت شاگرد کار میکنه،ترموستات و فشنگی را هم عوض کردم.اوایل با تکون دادن رله سمت راننده موقت کار میکرد ،الان اونم دیگه کار نمیکنه.چیکار کنم؟
سلام آقای مهندس وقت بخیر
این سنسورهای آب که سه نوع هستند
آیا مقاومت داخلی آنها با هم فرق دارند
و اینکه اگه ecu به همه چیز فرمانمیده لزوم استفاده از ۳ تا سنسور چیه؟
سلام.پژو ۴۰۵ دارم.هر چند وقت یک بار چراغ قرمز آب و چراغ stopبا هم روشن میشه و این در حالی هست که دمای آب روی خط اوله و ماشین جوش نمیاره…ولی اینا روشن میشه…میشه راهنمایی کنید.ممنون میشم.در ضمن دمای آب معمولیه و آمپر آب کامل نخوابیده…
سلام یه پارس ۹۳ دارم وقتی موتور سرده حرکت میکنم خیلی ریپ میزنه ولی وقتی امپر اب بالا میره خوب میشه
سلام یه پژو پارس ۹۳ دارم ماشین وقتی سرده ریپ میزنه خیلی اما وقتی امپر اب بالا میره خوب میشه خواستم عیب شو بدونم مرسی
زدیخ بیار مهم هستش اگر چنانچه ترموستات به دلیل زنگ زدگی باز یا نیمه باز بسته یا نیمه بسته بماند باعث بد کار کردن موتور وهمچنین سنسور دمای آب باعث اطلاعات غلط ارسالی به Ecu میگردد زد یخ کاسپین بعد از چند روز باعث آزاد شدن ترموستات میشود
سلام صبح استارت زدنی چند ثانیه طول میکشه روشن بشه با اولین استارت
سلام
سلام ممنون از سایت خوبتون
میخاستم بدونم فشنگی اب رنگ ابی پژو ۴۰۵ چه سیم هایی به دو پایه فشنگی وصل میشه منظورم اینه مبدا اون سیم ها کجاست و از کجا میان ممنون از پاسخ گوییتونmofh1370@gmail.com
استپ موتور تعویض کنید
سلام پراید مدل ۸۹ انژوکتری چراغ چک روشن هست وروحالت بنزین ریپ میزنه وخاموش میشه در حالت ایستاده ولی که بهاش حرکت کنم درست کارمیکنه بردم پیش تنظیم موتور سنسور مپ منیفولد میزنه بعد عوض کردم بازهم چراغ چک خاموش نشد چکار کنم
ترموستات تعویض کنید
سلام خسته نباشی پراید دارم مدل ۸۹ وقتی ک کولر روشن کنم امپر بیشتر از نصف میره بالا وقتی که بدون کولر باشه نرمال هست چکار کنم فن کولر هم روشنه همشون کار میکنن
با سلام ۴۰۵ دوگانه شرکتی مدل ۸۶. بین شلنگ ترموستات و رادیاتور سه راهی پلاستیکی زدن و شمع آب رنو بستن . مدنیه فن یکسره شده و باطری سازها میگن سیم کشی مشکل ندارد . ایراد از شمع آبه عوضش کن . هیچ جایی همچین شمع آبی گیر نیاوردم آیا میشه شمع اب دیگری بکار برد ؟ شمع آبهای فابریک از رده خارج کردن و تنها این شمع آب ابتکاری جوابگو هستش ۴ ساله بدون مشکل استفاده کردم الان میگن چون شمع آب سوخته فن رادیاتور یکسره شده .راهنماییم بکنید ممنون میشم . بدجوری گیر افتادم .
سلام
زانتیا دارم. صبح ها یه چند دقیقهای آمپر آب کار میکنه بعد کلا آمپر از کار میافته یا قطع و وصل میشه. با دستکاری سوکت سر فشنگی آبی رنگ بعضی وقتها کار میکنه اما برای چند دقیقهست. فشنگی رو هم باز کردم زنگ زدگی داشت تمیزش کردم دوباره بستم اما مشکل حل نشد.
سلام فشنگی آب را تعویض کنید و سیم کشی را چک کنید
تاکسی سمند مدل ۸۸ دارم چند روز پیش لنت صفحه کلاچ عوض کردم از اون روز به بعد امپر اب کمی از وسط در این هوای سرد رد میشه حتی در مسیر صاف البتهدر سر بالایی ماشین قدرت داره در ترافیک کم هم اینجوری میشه و ماشین خلاص میکنم وکمی به ماشین گاز میدم کمی امور پایین میاد لطفاً راهنمایی کنید علت چیست
تاکسی سمند دارم چند روز پیش صفحه کلاچ عوض کردم بعد از اون روز امور اب ماشین حتی تو مسیر صاف از وسط رد میشه در سر پایینی میاد پایین وچند لحظه ماشین خلاص میکنم وکمی به پدال گاز فشار میارم کم کم امور کمی میاد پایین در ترافیک این حالت زیاده
سلام دیاگ بزنید و سیم کشی ماشین را چک کنید
سلام من پژو ۴۰۵ دارم هروقت در زمستان باماشین جایی میرم دمای موتور پایین میاد وبه صفر میرسه وچراغ چک روشن میشه وفن روی دور تند عمل میکنه ومن مجبور میشم رله دوبل باز کنم ودوباره ببندم بعد از اینکار دمای موتور یه مقدار تو همون لحظه بالا میاد من ترموستاتو عوض کردم فشنگی اب که رنگش سبزه رو عوض کردم ضد یخ تو موتور به اندازه کافی هست ماشین الان طوریه که من تو زمستون مثل قدیم یه کارتن جلو رادیات میزارم که دمای موتور بالا باشه وهر وقت این کارو میکنم دمای موتور بالا میاد لطفا راهنمایی کنید ممنونم
من موقعی که کولرم زیاد کار میکنه و بعد ماشینو خاموش میکنم (عقربه آمپر هم از نصف پایین تره) بعد ۱۰ دیقه که میخوام روشن کنم ماشینو عقربه آمپر بالا چسبیده و ماشین روشن نمیشه تا زمانی که کمی ماشین خنک بشه و روشن بشه. ۳ تا نمایندگی بردم سردرنیاوردن برنامه ECU رو آپدیت کردن باز هم درست نشد. میشه راهنماییم کنید؟
سلام
دیاگ بزنید و پارامترهای سنسور دمای آب را چک کنید
سیم اتصال باتری به بدنه خودرو را چک کنید و پیچ آن را سفت کنید
من دنا دارم ، دقیقا مشکل شما را دارم اول فکر کردم ترموستات خرابه ولی تعویض کردم درست نشد ،،، حالا دارم به فشنگی فکر می کنم می خوام یه دیاگ بزنم
داداش کابل منفی دو سر بخر بزن یکیشو به سر کمک یکیشو به سر سر سیلندر درست میشه
سلام.چندماهیه البته نه دایم،وقتی ماشینو استارت میکنمو حرکت کردم،با اینکه امپر هنوز کاملا پایینه،متوجه کار کردن فن میشم ووقتی که ماشینو خاموش و مجدد روشن کنم مشکل حل میشه.البته این مشکل گاهی بروز میکنه.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
با سلام و خسته نباشید.ماشین پراید ۸۸ دارم که فن رادیاتش بیش از حد کار میکنه.مثلا ۲۰ دقیقه کار میکنه،۵ قطع میشه و دوباره همین پروسه تکرار میشه .ترموستات و شمع آب عوض کردم ولی بازم فرقی نکرده.مسیر ورودی و خروجی آب هم بازه و مشکلی نداره.ممنون میشم راهنمایی کنین.
سلام
مقاومت فن ،رله فن ،و سیم کشی را چک کنید
فشنگی اب خراب شده
باسلام ماشینم چندروزپیش خاموش شدبعددیدم اب رادیات نداره اب داخلش ریختم بعد دیدم ازلوله جنت اب ریخته میشه بیرون واب کم میکنه لوله جنتشوعوض کردم اب نمیکنه ولی امپرمیاره ۵۰۰متریا۱کیلومترکه میرم امپراب ازنصف ردمیشه یک خط به اخرمیرسه.لطفاراهنماییم کنیدبدونم مشکلش چیه؟باتشکر
سلام ماشین شما واشر سرسیلندر سوزانده