کد p0117 سنسور یا ترموستات ect چیست ؟

0

خودروهای مدرن بسیار پیچیده تر از همتایان سال های گذشته خود هستند بسیاری از عملکردهایی که زمانی از طریق اتصالات مکانیکی تسهیل می شدند، اکنون با استفاده از ماژول های کامپیوتری و موتورهای مختلف کنترل می شوند.

تقریباً هر عملکرد وسیله نقلیه اکنون توسط یک یا چند سنسور نظارت می شود که داده ها را به یک ماژول کنترل مربوطه منتقل می کند.

کد p0117 سنسور یا ترموستات ect

 

این سطح از پیشرفت با انبوهی از مزایا همراه است که بیشتر آنها حول محور افزایش گسترده عملکرد موتور است. خودروها در حال حاضر به طور معمول از خودروهای گذشته بهتر عمل می کنند، در حالی که مسافت پیموده شده بهتری نسبت به خودروهایی که 30 تا 40 سال پیش تولید می شدند، دارند. این، البته، زمانی است که همه چیز همانطور که در نظر گرفته شده است کار می کند.

متأسفانه، همیشه اینطور نیست، زیرا یک یا چند مدار مربوط به حسگر خودرو می‌توانند در هر زمان با مشکل مواجه شوند. یکی از این مدارها مداری است که به سنسور دمای مایع خنک کننده موتور مربوط می شود.

هنگامی که این مدار یک مشکل از یک نوع یا دیگری را ارائه می دهد، یک کد خطا، مانند P0117، معمولا ذخیره می شود. DTC P0117 یک خطای مربوط به ورودی را در خود مدار دمای مایع خنک کننده توصیف می کند.

مفهوم خطای کد p0117 ترموستات خودرو

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد DTC P0117 و همچنین نحوه رسیدگی به چنین مشکلاتی در صورت مواجه شدن با آنها در آینده به ادامه مطلب مراجعه کنید.

کد P0117 به چه معناست؟

کد عیب تشخیصی P0117 نشان دهنده مشکلی در مدار سنسور دمای مایع خنک کننده خودرو شما است. به طور دقیق تر، این کد خطا نشان می دهد که یک وضعیت ورودی پایین در مدار سنسور دمای مایع خنک کننده موتور شناسایی شده است.

با این حال، برای درک بهتر گرانش DTC P0117، ابتدا باید با نقش سنسور ECT خودرو آشنا شوید.

همانطور که از نام آن پیداست، سنسور دمای مایع خنک‌کننده خودرو دمای مایع خنک‌کننده داخل موتور آن را کنترل می‌کند. بازخورد این سنسور به ECM/PCM خودرو منتقل می شود.

مرتبط: کد P0523 (علائم، علل و نحوه رفع آن)

سپس از این داده ها برای تعیین عواملی مانند ترمیم سوخت و پیشروی زمان استفاده می شود. ارسال بازخورد نامنظم یا غیرمنطقی از سنسور دمای مایع خنک‌کننده موتور، توانایی موتور را برای کارکرد در حداکثر راندمان مختل می‌کند.

در مورد کد عیب تشخیصی P0117، ECM/PCM موتور مشخص کرده است که سیگنال ارسال شده توسط سنسور دمای مایع خنک‌کننده مربوطه زیر آستانه عملکرد استاندارد است.

این موتور را وادار می‌کند تا داده‌های «ایمن خراب» ذخیره‌شده توسط ECM/PCM را برای استفاده در صورت خرابی سنسور ECT خاموش کند. اگرچه این داده‌ها معمولاً کارکرد موتور را تسهیل می‌کنند، اما هزینه قابل توجهی برای بازده کلی دارد.

علائم خرابی کد P0117

استارت ماشین

کد مشکل تشخیصی P0117 اغلب با مجموعه وسیعی از علائم همراه است که برخی از آنها شدیدتر از سایرین هستند. تشخیص این علائم فردی اغلب هنگام تلاش برای رفع مشکل مورد نظر کلیدی است
در زیر چندین مورد از رایج ترین علائم مرتبط با DTC P0117 آورده شده است.

  • چراغ چک موتور روشن
  • مشکل در شروع
  • بیکار نامنظم
  • توقف
  • فقدان قدرت
  • داغ شدن بیش از حد موتور
  • افزایش انتشار گازهای گلخانه ای

علت خطای کد P0117

علائم بد حسگر دمای مایع خنک کننده

DTC P0117 می تواند به دلیل تعدادی از شرایط زمینه ای ایجاد شود که همگی دامنه و شدت متفاوتی دارند. درک این دلایل بالقوه می تواند هنگام تلاش برای تسریع روند بازگرداندن وسیله نقلیه خود به سرویس، ارزشمند باشد.

در زیر چندین مورد از رایج ترین دلایل کد P0117 عیب تشخیصی آورده شده است.

  • کیفیت خنک کننده ضعیف
  • جیب هوا در سیستم خنک کننده
  • سنسور ECT معیوب
  • سیم کشی سنسور ECT آسیب دیده
  • ECM/PCM معیوب

آیا کد P0117 جدی است؟

کد عیب تشخیصی P0117 به طور کلی ماهیت بسیار جدی دارد. این از این واقعیت ناشی می شود که این خطا اغلب با تعدادی علائم نسبتاً شدید مرتبط با رانندگی همراه است. در شدیدترین موارد، یک راننده حتی می‌تواند خود را سرگردان بیابد، با کمک کمی.

علاوه بر این، وجود DTC P0117 می‌تواند مانع از گذراندن تست آلایندگی خودرو شود که در برخی از قوانین ایالتی الزامی است. این می تواند برای کسانی که تلاش می کنند مجوز وسیله نقلیه خود را برای یک سال دیگر استفاده کنند، نگران کننده باشد. تنها راه برای دور زدن این مشکل، رفع علت اصلی وضعیت P0117 خودرو است.

مرتبط: P0123 سنسور موقعیت دریچه گاز

در هر صورت، علت زمینه‌ای وضعیت DTC P0117 خودرو باید در اولین فرصت موجود تشخیص داده و برطرف شود. انجام این کار از بروز مسائل ثانویه وخیم تر در آینده جلوگیری می کند.

اگر خودتان برای انجام چنین تعمیراتی احساس راحتی نمی کنید، در اسرع وقت با یک مرکز خدمات خودرو مورد اعتماد قرار ملاقات بگذارید.

نحوه رفع کد P0117

مایع خنک کننده حباب دار

مراحل زیر را می توان برای کمک به تشخیص و رفع علت اصلی DTC P0117 خودروی شما دنبال کرد. حالت مثل همیشه، قبل از انجام هر گونه تعمیراتی، حتماً با متون خدمات مخصوص کارخانه برای خودروی خود مشورت کنید.

شماره 1 – DTC های اضافی را بررسی کنید

قبل از شروع فرآیند تشخیص، وجود کدهای عیب تشخیصی اضافی را بررسی کنید. چنین کدهایی باید قبل از اقدام به طور کامل تشخیص داده شده و تعمیر شوند.

شماره 2 – مایع خنک کننده را ارزیابی کنید

با بازرسی مایع خنک کننده خودروی خود شروع کنید. مایع خنک کننده باید به اندازه ظرفیت پر شود و زنگ زدگی نداشته باشد. اگر اینطور نیست، سیستم خنک کننده خودرو خود را با مایع خنک کننده از نوع صحیح پر کنید.

شماره 3 – سنسور ECT را بازرسی کنید

اکنون باید تمام سیم‌کشی‌ها و کانکتورهای مدار سنسور ECT خودرو خود را به دقت بررسی کنید. هر گونه نقص آشکار باید قبل از اقدام به طور کامل تعمیر شود.

شماره 4 – داده های زنده را نظارت کنید

با یک ابزار اسکن با کیفیت به درگاه OBD II خودرو خود ضربه بزنید و شروع به نظارت بر دمای مایع خنک کننده موتور خودرو خود کنید. کانکتور را از سنسور ECT وسیله نقلیه خود جدا کنید.

اگر تمام سیم‌کشی مدار دست نخورده باشد، دمای مشاهده‌شده از یک افراطی به دیگری (بالا به پایین/ کم به زیاد) در نوسان خواهد بود. عدم پاسخگویی نشان دهنده یک خطای مربوط به سیم کشی است.

شماره 5 – مقاومت ECT را بررسی کنید

اکنون با استفاده از یک مولتی متر دیجیتال، مقاومت سنسور ECT وسیله نقلیه خود را بررسی خواهید کرد. این اندازه‌گیری‌های مقاومت را می‌توان با اندازه‌گیری‌های مشخص‌شده توسط سازنده خودرو مقایسه کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.