آشنایی با مهارت‌ های کنترل ماشین + عکس

0

اگر به خبرهای اطرافمان توجه کنیم می‌بینیم که هر روز افراد زیادی دچار سانحه تصادف می‌شوند که در بهترین حالت به سرنشینان و راننده صدمه ای وارد نمی‌شود. اما همیشه اینطور نیست. گاهی خسارات مالی و جانی برجا مانده از این تصادفات، غیر قابل جبران است. اگر برگردیم به قبل از صحنه تصادف، احتمالاً یکی از رانندگان به خود مغرور شده و حس کرده است که می‌تواند با یک حرکت ظریف خودرو مقابل را رد کند! شاید هم این شوماخر سرعت بسیار بالایی داشته و در آن ثانیه قادر به کنترل خودرو نبوده است. البته دلایل زیادی وجود دارد که در دامنه مقاله امروز رادار نیست. روی صحبت ما با رانندگانیست که راندن با سرعت کم را نمی‌توانند تحمل کنند. خب، شروع می‌کنیم:

برای کنترل فرمان در سرعت بالا چه باید کرد؟

اگر به هر دلیلی عاشق سرعت هستید و یا مجبورید در زمان هایی با سرعت بالا رانندگی کنید، چند نکته را فراموش نکنید:

برای کنترل خودرو فرمان را با یک دست نگیرید!

زمانی را به یاد بیاورید که در حال یادگیری رانندگی بودید و بهترین نحوه گرفتن فرمان را به شما آموزش می‌دادند. استانداردترین حالت برای گرفت فرمان به صورت ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه است! اما این یعنی چی؟ یعنی اینکه وقتی دست‌های ما بر روی فرمان خودرو باشد و دست‌هایمان را عقربه ساعت در نظر بگیریم، باید در حالتی باشد که این ساعت را نشان دهد. اگر می‌پرسید چرا این مدل بهترین حالت برای گرفتن فرمان است باید بگوییم:

    1. در رانندگی‌های طولانی که بسیار خسته کننده است در این وضعیت دست های شما کمتر خسته خواهند شد.
    2. اگر به استایل خود و زیبایی نشستن، در پشت فرمان اهمیت بدهید، این حالت یک ظاهر خیلی رسمی را فراهم می‌کند.
    3. در سرعت بالا و زمانی که لازم است تمام و کمال کنترل خودرو را به دست داشته باشید، این شیوه به دست گرفتن فرمان به شما اجازه می‌دهد بهترین عکس العمل را از خود نشان دهید.

توجه!
هرگز از بخش پایینی فرمان خودرو برای هدایت آن استفاده نکنید. زیرا در سرعت بالا کنترل خودرو در این وضعیت بسیار دشوار است و ممکن است به قیمت جان شما تمام شود.

موسیقی بلند، انرژی دهنده‌ی خطرآفرین

این را نمی‌شود کتمان کرد که شنیدن یک موسیقی چقدر می‌تواند در حال و هوای ما تاثیر گذار باشد. اما جای گوش کردن به یک موسیقی با صدای بلند در خودرو نیست! تحقیقاتی که در سال این زمینه در سال ۱۹۷۰ انجام شد و همچنان ادامه دارد مشخص کرد که هر چقدر موسیقی از نظر میزان صدا و شدت بالاتر باشد به همان میزان تاثیرات منفی آن در رانندگی بیشتر است. دلیل آن هم کاملاً واضح است! زمانیکه در خودرو سکوت حاکم باشد و یا یک موسیقی با صدای کم توجه شما تنها به سمت جلو و رانندگی خواهد بود. اما با زیاد کردن صدای موسیقی به دلیل نشنیدن صداهای اطراف و یا غرق شدن در حس و حالی که از آن دریافت می‌کنید امکان پرت شدن حواس شما به مراتب بالاتر می‌رود.

جدا از بحث تصادف و کنترل خودرو، بلند بودن موسیقی باعث خواهد شد که صدای خودرو خود را نشنوید و متوجه مشکلی که برای ماشین شما پیش آمده نشوید و این اولین زنگ خطر برای بوجود آمدن یک اتفاق ناگوار است.!

روش تنظیم ساب ووفر تنظیم حرفه ای سیستم تنظیم ضبط پایونیر تنظیم ضبط پایونیر 7150 تنظیمات ضبط ماشین تنظیم سیستم صوتی خودرو افزایش صدای سیستم صوتی خودرو قیمت سیستم صوتی خودرو مشکلات سیستم صوتی خودرو مشکلات ضبط ماشین

لطفا درست بنشینید!

شاید نحوه صحیح نشستن خیلی پیش پا افتاده باشد، اما چه از نظر امنیت و چه سلامتی آنقدر با اهمیت است که ارزش گوشزد کردن را دارد. اول از همه باید به نحوی پشت فرمان قرار بگیرید که کاملاً احساس راحتی داشته باشید و  بهتر است که وسایلی مانند موبایل و … را از جیب خود خارج کنید. حواستان باشد که گردن و پشت شما باید تکیه گاه مناسبی داشته باشد تا در صورت بروز حادثه دچار آسیب جدی و شدید نشود. علاوه بر این نشستن صحیح در خودرو باعث می‌شود که شما دیرتر احساس خستگی کنید و از لحاظ فیزیکی مشکلی برای شما ایجاد نشود. بهترین شیوه نشستن زمانیست که پاهای شما با کمی زاویه به پدال ها برسد و دست شما به راحتی روی فرمان قرار بگیرد تا بتوانید در مواقع حساس بهترین عکس العمل را داشته باشید. دید مناسب شما یکی دیگر از موارد مهمی است که در گرو نشستن صحیح شما می‌باشد. زمانی که بدون دید کافی به اطراف و جلوی خود، شروع به حرکت کنید قطعاً یکی از پرریسک ترین اتفاقات زندگی خود را رقم زده ‌اید. بنابراین بهتر است زمانی که وارد ماشین خود می‌شوید ابتدا نسبت به نحوه نشستن خود حساس باشید و در گام اول راحتی خود، دید کافی، تسلط به آینه ها را چک کنید.

دانستنی های مهم رانندگی رانندگی در شب اطلاعات عمومی خطرات رانندگی در شب آموزش رانندگی اخبار راهنمایی و رانندگی هشدارهای ایمنی خودرو آموزش نکات ایمنی

حواستان پرت نشود! جاده را ببینید

داستان حواس پرتی ها و برای یک لحظه غافل شدن از جاده و خیابان ها سر دراز دارد… چه بسیار افرادی که به دلیل یک سهل انگاری کوچک قادر به کنترل خودرو خود نبودند و حادثه آفرین شدند. پس در هنگام رانندگی تلفن همراه، موسیقی بلند و هرچیزی که مانع از تمرکز شما می‌شود را کنار بگذارید و با دقت به اطراف خود نگاه کنید.

کنترل خودرو در پیچ

کاهش سرعت در هنگام رسیدن به یک پیچ، از مهم‌ترین اقداماتیست که هر فرد در حین رانندگی باید رعایت کند. طی کردن یک پیچ با سرعت بالا می‌تواند تعادل خودرو را به هم بزند و با حرکت به سمت خلاف پیچ کنترل خودرو را بسیار دشوار کند. بنابراین بهترین کار این است که قبل از رسیدن به این پیچ ها سرعت خود را کم کنید و از دنده معکوس استفاده نمایید تا بتوانید در ایمن ترین حالت، مسیر را طی کنید. معمولا در جاده‌های استاندارد قبل از هر پیچ تابلویی برای هشدار دادن از وجود آن نصب شده است و توصیه می‌شود به آن توجه کنید تا بتوانید به بهترین شیوه ماشین را کنترل نمایید.

از خطوط امن خود خارج نشوید

یکی از الزامات رانندگی با سرعت بالا، حرکت در مسیر مطمئن است. اگر بخواهید مسیر خود را سالم به انتها برسانید، نباید در سمت مخالف جاده حرکت کنید. زیرا در غیر این صورت کنترل خودرو در شرایط بحرانی سخت‌تر خواهد بود و وضعیت را برای دو ماشین خطرآفرین خواهید کرد.

اگر در سرعت بالا ترمز بریدیم باید چکار کنیم؟

شاید این اتفاق برای شما کمی دور از ذهن باشد، اما اصلاً غیرممکن نیست. بگذارید برای چند لحظه تصور کنیم که در یک بزرگراه با سرعت در حال راندن هستید. قصد دارید ترمز بگیرید و پدال را فشار می‌دهید اما اتفاقی نمی‌افتد! خودرو شما ترمز بریده و کاری از دست کسی ساخته نیست. در چنین موقعیتی چه تصمیمی می‌گیرید؟ بهترین عکس العمل چیست؟

قدم اول: اولین کاری که باید انجام دهید این است که پای خود را از روی پدال گاز بردارید و یا دکمه کروز خودرو را خاموش کنید. چندین بار پشت سر هم پدال را فشار دهید تا مطمئن شوید مشکل از روغن ترمز یا سیلندر نیست.

قدم دوم: دومین حرکتی که باید انجام دهید این است که از دنده معکوس استفاده کنید. حتی اگر خودرو شما اتومات است، آن را در حالت دستی قرار داده و دنده را یک و یا دو کنید.

قدم سوم: سومین حرکت استفاده از ترمز دستی است. البته نه بطور ناگهانی! چون در این صورت چرخ‌های اتومبیل شما قفل خواهد شد. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ‌ها حرکت کند. در مرحله بعد در همان حالت ترمز دستی را نگه دارید تا بتوانید سرعت ماشین را کاهش دهید. در مدل اتوماتیک باید پدال ترمز اضطراری را کم کم فشار دهید.

نکات فنی و کاربردی دانستنی های فنی خودرو آموزش رگلاژ ترمز دستی تعمیر و نگهداری خودرو ترمز اضطراری افزایش عمر قطعات خودرو نحوه صحیح کشیدن ترمز دستی نام دیگر ترمز دستی

قدم چهارم: اگر تلاشتان برای کاهش سرعت به کمک روش‌های قبل بی نتیجه ماند، بهترین تصمیم این است که از اصطکاک های اطراف جاده کمک بگیرید. با رفتن بر روی خطوط لرزاننده اطراف جاده، می‌توانید سرعت خودرو را کاهش دهید.

قدم پنجم: بقیه را از اتفاقی که افتاده با بوق و چراغ مطلع کنید. از آنجایی که ممکن است متوجه وضعیت شما نشوند، بهتر است به آن ها اطلاع بدهید و از علامت‌های خاص استفاده کنید تا خسارات را کاهش دهید. روش دیگری که استفاده از آن را بجز در مواقع بحرانی پیشنهاد نمی‌کنیم، این است که خودرو را بین دو مسیر چپ و راست حرکت دهید تا به این وسیله بر اثر اصطکاک بتوانید سرعت را کم کنید.

قرار دادن گیربکس در دنده عقب، هنگام رانندگی با سرعت بالا چه پیامدی در پی دارد؟

اگر در حال رانندگی با سرعت بالا باشید و ناگهان گیربکس را در دنده عقب بگذارید، دو پیامد متفاوت نسبت به مدل گیربکس در انتظارتان خواهد بود. به عبارت دیگر اگر گیربکس ماشین شما اتومات باشد، عکس العملی متفاوت نسبت گیربکس های قدیمی نشان خواهد داد. در گیربکس های امروزی قابلیتی به نام Reverse Inhibit در نظر گرفته شده است که به هنگام رانندگی با سرعت بالا، اگر ماشین را در حالت دنده عقب بگذارید، خودرو هیچ واکنشی از خود نشان نداده و به راهش ادامه خواهد داد. این پدیده مانع از آسیب به قطعات داخلی گیربکس شده و سلامت ماشین را حفظ خواهد نمود.

در یک خودروی دنده ای قدیمی، اگر بخواهید ماشین را یکباره در دنده عقب قرار داده و جهت حرکتش را تغییر دهید، گیربکس ممکن است با شما مخالفت کرده و ادامه حرکتش را دنبال کند. اما اگر بر این امر اصرار ورزید، قطع به یقین دنده خودرو تغییر نموده و در پی آن آسیب های شدیدی به گیربکس وارد خواهد شد.

سیستم کنترل خودرو در سربالایی (HSA) چیست؟

زمانی که خودرو در خیابانی دارای شیب سربالایی قرار دارد و می خواهید آن را به حرکت درآورید، طی فاصله ای که ترمز را رها کرده و پدال گاز را می فشارید، ممکن است ماشین کمی به سمت عقب حرکت می کند. اگر پشت سر شما ماشین دیگری قرار داشته و یا عابری در حال حرکت باشد، احتمال برخورد با آن ها زیاد بوده و ممکن است خساراتی به بار آورد. این مشکل در خودروهای دنده دستی کمی بیشتر نمود پیدا می کند. زیرا در این ماشین ها راننده برای شروع حرکت باید سرعت کافی برای نیم کلاچ کردن داشته باشد، در غیر این صورت خودرو کمی به سمت عقب متمایل خواهد شد.

راهکاری مهندسان خودروسازی برای رفع این مشکل در نظر گرفته اند، سیستم HSA (Hill-start Assist Control) است. این سیستم از طریق چند سنسور شیب را تشخیص داده و زمانی که راننده پدال ترمز را رها می کند، مانع از حرکت ماشین به سمت عقب شده و آن را سر جای خود نگه می دارد. در سیستم HSA (برخی آن را HAC نیز می نامند.) با وجود این که پدال ترمز توسط راننده رها شده است، باز هم سیستم به صورت اتومات از نیروی ترمز برای جلوگیری از حرکت ماشین کمک می گیرد. به این ترتیب تا زمانی که راننده پدال گاز را نفشارد، خودرو تکان نخواهد خورد اما پس از فشار دادن گاز، ماشین بدون حرکت به سمت عقب، شروع به حرکت به سمت جلو می کند.

سیستم کنترل خودرو در سرازیری (DAC) چیست؟

رانندگی در سرازیری های تند و لغزنده کوهستانی کار سختی است و احتمال شتاب گرفتن شدید خودرو وجود دارد. در چنین شرایطی سرعت ماشین غیر قابل کنترل بوده و خطرات زیادی در پی دارد. سیستم DAC (Downhill Assist Control) در خودروهای امروزی به منظور کنترل ماشین در سرازیری طراحی شده است.

عملکرد سیستم DAC به گونه ای است که هنگام قرار گرفتن در سرازیری، باید ابتدا سرعت ماشین را به کمتر از 25 کیلومتر در ساعت رساند. (در برخی از خودروها سرعت مجاز برای استفاده از DAC توسط شرکت خودروسازی تعریف شده است.) سپس با فشردن دکمه DAC، پای خود را از روی پدال گاز و ترمز بر می دارید. حال گیربکس در حالت سنگین قرار گرفته و سرعت حرکت ماشین، به صورت اتوماتیک و هوشمند با درگیر کردن ترمزها، کنترل خواهد شد. در این زمان شما تنها وظیفه هدایت فرمان خودرو را بر عهده خواهید داشت. در نهایت پس از اتمام مسیر سراشیبی، با فشار دادن مجدد دکمه DAC، سیستم کنترل سرازیری را خاموش نموده و به راهتان ادامه دهید.

سیستم کنترل خودرو در سرازیری DAC، به کمک سامانه های ESP و EBD از قفل شدن چرخ ها و یا انحراف ماشین جلوگیری نموده و خودرو را با سرعتی ثابت و مطمئن به سمت پایین سراشیبی هدایت می کند.

مزایای استفاده از سیستم های ایمنی خودرو HSA و DAC چیست؟

  1. سیستم های کنترل خودرو HSA و DAC در پیشگیری از بروز تصادفات در مسیرهای سرازیری و سربالایی، به دلیل لغزش ماشین بسیار موثر است.
  2. رانندگی با خودرویی که مجهز به سیستم های ایمنی HSA و DAC است، آرامش و راحتی را به دنبال خواهد داشت.
  3. این سیستم ها عمر کلاچ را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
  4. هزینه راه اندازی سیستم های ایمنی خودرو در سراشیبی و سربالایی ارزان و مقرون به صرفه است.
  5. استفاده از این سیستم ها در خودروهای دارای سرنشین و یا بار زیاد، توصیه می شود.
  6. این سیستم ها مناسب ماشین هایی با گیربکس دستی می باشند.

ترس از رانندگی در سربالایی

اغلب کسانی که به تازگی گواهینامه دریافت کرده اند، دچار ترس از رانندگی در مسیرهای سربالایی می باشند. به این افراد توصیه می کنیم هنگام رانندگی در سربالایی ها ابتدا دستی ماشین را بکشند. سپس پدال کلاچ و بعد از آن پدال گاز را فشار دهند. این فشار باید در حدی باشد که ماشین گاز بخورد. حال کم کم کلاچ را رها نموده و تا نیمه پای خود را بالا بیاورید. به این ترتیب ماشین نیروی کمی برای حرکت به جلو به دست خواهد آورد. اکنون زمانی است که باید دستی را خوابانده و حرکت خود را آغاز کنید. اگر مطابق این تکنیک در سربالایی ها رانندگی کنید، ماشین قادر به حرکت رو به جلو بوده و از عقب رفت آن پیشگیری خواهید نمود.

در سر بالایی با چه دنده ای حرکت کنیم؟

هنگام رانندگی در سربالایی بهتر است از دنده های سبک استفاده کنید. البته برای این کار باید پیش از رسیدن به سربالایی ماشین سرعت کافی را به دست آورده و در دنده ۴ یا ۵ در حال حرکت باشید. سپس وارد مسیر سربالایی شوید. البته بهتر است سرعت خود را در کنترل داشته باشید تا اگر بالای سربالایی با پیچ مواجه شدید، بتوانید واکنش مناسب را انجام دهید.

اگر در زمان راندن در سربالایی احساس کردید موتور قدرت کافی را ندارد و با وجود گاز دادن سرعت آن آهسته می‌شود، باید دنده را کم کنید. در این حالت راندن با دنده ۲ یا ۳ مناسب به نظر می‌رسد.

نکات مهم رانندگی در سرازیری با خودرو دنده دستی

  • در تمام سرازیری ها باید خودرو را با دنده سنگین برانید. بهترین دنده برای این مسیرها، دنده ۲ می باشد. چه بسا در سراشیبی های تند، انتخاب دنده ۱ (سنگین ترین دنده)، کار عاقلانه تری باشد.
  • همواره آمادگی استفاده از ترمز را داشته باشید، تا اگر مانعی سر راهتان ایجاد شد، بتوانید در کمترین زمان واکنش مناسب نشان دهید.
  • در جاده های کوهستانی که سراشیبی های پر پیچ و خم دارند، هرگز ماشین را در حالت خلاص قرار ندهید. این کار موجب افزایش سرعت خودرو شده و شما را برای کنترل خودرو در پیچ ها، مجبور به استفاده بیشتر از ترمز خواهد نمود.
  • هنگام رانندگی در سراشیبی های طولانی، هر از گاهی توقف کنید تا لنت های ترمز ماشین کمی خنک شوند. این امر به حفظ توانایی ترمز در سرازیری کمک می کند.
  • هنگام ترمز گرفتن در سرازیری ها، تا زمانی که ماشین در حالت خاموشی قرار نگرفته، از فشردن پدال کلاچ بپرهیزید. این کار موجب دور گرفتن خودرو شده و در پی آن سرعت ماشین بیشتر می شود.
  • پیش از رفتن به مسیرهای کوهستانی و دارای سراشیبی، حتما سلامت ترمز، چرخ ها و لاستیک ها را بررسی نمایید.

نکات مهم رانندگی در سرازیری با خودرو دنده اتومات

  • خودروهای مجهز به گیربکس اتومات، معمولا به طور هوشمند، سرازیری را تشخیص داده و ماشین را به راحتی کنترل می کنند. با این حال اگر مسیر سرازیری طولانی است، پیشنهاد می کنیم ماشین را در حالت دنده دستی قرار داده و با دنده ۱ یا ۲ به رانندگی ادامه دهید.
  • اگر با تصمیم دارید با دنده اتومات به مسیرتان در سراشیبی ادامه دهید، به هیچ عنوان اجازه سرعت گرفتن را به ماشین ندهید.
  • در تمام مسیر پایتان آماده فشردن ترمز باشد، تا اگر مانعی رخ داد، بتوانید واکنش نشان دهید. البته این حرف به معنای استفاده مداوم از ترمز در طول سرازیری نیست. این کار موجب داغ شدن بیش از حد لنت ها شده و کارایی ترمز را کاهش می دهد.
  • بهتر است برای کنترل سرعت خودرو از ترمز موتور استفاده کنید. منظور از ترمز موتور، رانندگی با دنده سنگین و برداشتن پا از روی پدال گاز به جهت کاهش سرعت می باشد.

چند نکته هنگام ترمز کردن و کنترل خودرو با استفاده از موتور

  • برای کنترل بهتر ماشین در مسیرهایی با شیب تند، دنده ۱ را انتخاب کنید. در این دنده سرعت شما باید زیر ۲۵ کیلومتر در ساعت باشد که در مسیرهای سراشیبی، سرعت مطمئنه به شمار می آید.
  • هنگام رانندگی با دنده ۱ و ۲، سرعت ماشین بسیار کم است. از این رو نیاز به استفاده از ترمز در مسیرهای دارای شیب کمتر شده و سلامت ترمز و لنت ها بیشتر خواهد بود.
  • پس از رسیدن به مسیرهای مسطح می توانید گیربکس را در دنده مورد نظر قرار داده و به رانندگی با سرعت معمول بازگردید.

کنترل ماشین از راه دور

GPS ، سامانه موقعیت یابی جهانی است که به کمک آن می توان از محل دقیق شیء مورد نظر اطلاع یافت. امروزه از این فناوری برای کنترل خودرو از راه دور نیز استفاده می شود. به طوری که می توان از راه دور، سرعت ماشین، مسیر حرکتی آن، محدوده مجاز حرکت و مواردی از این قبیل را تحت کنترل در آورد.

حالا که بحث کنترل خودرو شد بهتر است به معرفی یک سیستم مطمئن بپردازیم و با ویژگی‌های آن آشنا شویم. ردیاب خودرو رادار این قابلیت را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانید در هر فاصله‌ای به کمک اپلیکیشن، کنترل ماشین از راه دور بدست بگیرید.

این جی پی اس با هشدارهایی مثل رانندگی پرخطر، سرعت غیر مجاز، هشدار سرویس دوره‌ای و … وضعیت غیرطبیعی خودرو را به شما اطلاع خواهد داد. اما این تمام امکاناتی نیست که با خرید ردیاب رادار در اختیار شما قرار می‌گیرد.

قیمت لوازم خودرو قیمت لوازم یدکی قیمت gps خورو لیست قیمت ردیاب خودرو قیمت ردیاب خودرو ارزانترین ردیاب خودرو بهترین ردیاب خودرو

خب، این هم از پایان این مقاله. امیدواریم به شما کمک کرده باشیم که بتوانید در همه حال حتی در سرعت بالا، بهترین شیوه کنترل خودرو را انتخاب و عملی کنید. در این مطلب با هم از استانداردهایی که برای کنترل خودرو لازم است بدانید خواندیم و مرور کردیم که اگر ماشین در سرعت بالا ترمز برید باید چه کارهایی انجام داد تا خسارت جدی وارد به راننده و خودرو وارد نشود. حالا نوبت شماست! اگر تجربه ای در این زمینه دارید در بخش دیدگاه با  ما به اشتراک بگذارید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.