۵ دلیل برای آنکه یک پژو ۲۰۶ مدل پایین را نخرید!
۵ دلیل برای آنکه یک پژو ۲۰۶ مدل پایین را نخرید!
یکی از محبوبترین خودروهای کشور ما، پژو ۲۰۶ است. خودرویی هاچ بک که در تیپهای مختلف به بازار عرضه شده و در کنار آن مدلهای صندوقدارش نیز از چند سال پیش، راهی بازار شد و با استقبال خوبی نیز همراه گشت. با توجه به مدلهای محدود خودرو در کشور و البته قیمتهای متفاوت خودروها، بیشتر افرادی که از پراید به عنوان وسیله نقلیه استفاده میکنند، پس از مدتی به سراغ تعویض خودروی خود رفته و با توجه به قیمت کم ۲۰۶ در مدلهایی پایین، این هاچ بک زیبا یکی از بهترین گزینهها برای آنها میشود.
با توجه به اینکه ۲۰۶ در بازار طرفداران زیادی دارد، سعی داریم تا کمی از این خودرو و شرایط خاصش برای شما بگوییم. این ماشین از لحاظ جمع و جور بودن و شتاب نسبتا خوبش نسبت به پراید و ماشینهای هم سطح طرفدار پیدا کرده و البته ظاهر زیبای آن هم یکی از پارامترهای این خودرو است.
ناگفته نماند که قیمت نمونه صفر این ماشین در تیپهای مختلف به ۴۵ میلیون تومان هم میرسد که نشانه متنوع بودن این خودروست؛ اما با توجه به تب تغییر خودرو در کشور، لازم است به چند نکته اساسی راجع به این ماشین در مدلهای پایین توجه شود.
در این مقاله میخواهیم ۵ دلیل بیاوریم که چرا خرید یک ۲۰۶ مدل پایین، ریسک زیادی دارد.
- استهلاک و سیستم هیدرولیک
این ماشین همانند زانتیا ماشین پر استهلاکی است که حتی خوابیده آن هم استهلاک خاص خود را دارد.
۲۰۶ حتی اگر به مدت چند سال گوشه پارکینگ بوده و استفاده هم نشده باشد، بازهم از استهلاک برخوردار است که مهمترین آنها شامل جلوبندی، اکسل و جعبه فرمان و سیستم هیدرولیک است که اساسیترین معضل همان سیستم هیدرولیک به شمار میآید. سیستم هیدرولیک پژو ۲۰۶ بسیار حساس و استهلاکپذیر است که این موضوع در مدلهای پایین بسیار شایعتر است. ۲۰۶ مدل ۸۰ که معمولا بدون تیپ بوده و با عنوان تیپ ۱ شناخته میشود، معمولا این ایراد را پس از چند سال خواهد داشت. پس در واقع مدلهای ۸۰ تا حدودا مدل ۸۵ به احتمال ۹۵ درصد هیدرولیک آنها به صدا افتاده و کمکم باید به فکر تعویض آن بود. البته ناگفته نماند که در ۵ درصد باقی مانده اگر هیدرولیک به صدا در نیامده باشد، نشان از یک سیستم فوق العاده دارد.
۲- مشکل دسته راهنما
مشکل بعدی این خودرو در مدلهای پایین دسته راهنمای آن است که به سیستم کام ۲۰۰۰ معروف است. این دسته راهنما خیلی حساس بوده و یکی از ارکان اصلی رانندگی در خودرو محسوب میشود
سیستم کام ۲۰۰۰ یا همان دسته راهنما طبیعتا بعد از گذشت ۱۰ سال کارکرد و ایجاد اتصالی نه تنها راهنماهای شما از کار میافتد، بلکه در بعضی موارد کیلومتر نیز دچار اختلال شده و سپس بوق خودرو نیز غیر فعال میشود. روشن بودن دائم چراغهای جلو در تمامی حالات نیز از مشکلات مربوط به همین سیستم است. پس اگر دیدید خودرو ۲۰۶ در خیابان در اوقات روز چراغهای آن روشن است، بدانید سیستم کام ۲۰۰۰ آن خراب شده و نیاز به تعمیر دارد که معمولا ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان هزینه بر روی دست صاحبش میگذارد. پس در خرید ۲۰۶ مدل پایین دقت کامل داشته باشید که دسته راهنمای خودش را رها نکرده و کاملا سفت و محکم باشد.
- سیستم جلوبندی
پژو ۲۰۶ علی رغم ویژگیهای خاصش، دارای سیستم جلوبندی ضعیفی است که معمولا در مدلهای پایین، جلوبندی بهتر از مدلهای جدید است، اما خب طبیعی است که به خاطر کارکرد زیاد ماشین طبیعتا مستهلک شده و باید تعویض گردد. شاید هم اکنون از خودتان بپرسید که تعویض و یا تعمیر جلوبندی تمامی خودروها پس از چند سال امری طبیعی است، درست است، اما قیمت سر سام آور قطعات این خودرو کمی شما را آزار خواهد داد. یک دست کامل جلو بندی بین ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است!
- سیستم ترمز
سیستم ترمز پژو ۲۰۶ تقریبا عالیست. این سیستم در تیپهای بالا که هر ۴ لاستیک از سیستم دیسکی نیز برخوردار است، بهتر میشود؛ اما سیستم بوستر ترمز این خودرو کمی ضعیف است که پس از چند سال متوجه خواهید شد هنگام ترمز صدای سوت و هوایی از زیر پایتان شنیده میشود. این صدا نوید این را میدهد که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان باید خرج بوستر ترمز کنید!
- سیستم گیربکس تیپ ۶
سیستم گیربکس ۲۰۶ در تیپ ۶ کمی آزار دهنده بوده و هزینه کلانی به صاحب این خودرو تحمیل میکند. باید به این موضوع نیز دقت کرد که تعمیر و سرویس گیربکسهای اتوماتیک از تعمیرکاران کم و محدودی هم برمیآید و به تبع آن هزینهای بالغ بر ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان دارد.
همانطور که گفته شد، پژو ۲۰۶ هم اکنون یکی از محصولات مناسب ایران خودرو به شما میرود و به خاطر ظاهر و شرایط خاصش، هواداران زیادی دارد؛ اما اگر تصمیم به خرید یکی مدلهای پایین این خودرو رو دارید، حتما پیش از خرید با خود کمی فکر کنید!