بررسی چری تیگو ۹ پلاگین هیبرید (PHEV)
نمایشگاه خودرو پکن، یکی از مهمترین رویدادهای خودرویی جهان برگزار شد. در هجدهمین دوره برگزاری این نمایشگاه، کمپانی چری محصولات جدیدش را با شعار New Energy, New Eco, New Age رونمایی کرد. چری تیگو ۹ پلاگین هیبرید (PHEV) یکی از این خودروهاست که با ظاهری تازه پیش روی علاقهمندان قرار گرفت. چری تیگو 9 PHEV پرچمدار خانواده تیگو خواهد بود و انتظار میرود بهعنوان سومین خودرو هیبریدی از برند فونیکس به بازار ایران بیاید. هر چند نسخه بنزینی این خودرو با نام لوکانو ۸ توسط ماموت خودرو در دسترس مشتریان ایرانی قرار میگیرد.
اگرچه شکی وجود ندارد که رقیبی قوی برای تویوتا کلاگر هیبریدی، کیا سورنتو PHEV و مزدا CX-80 PHEV آینده با سوخت WLTC ادعایی خود خواهد بود.
فهرست مطالب
سیستم PHEV مبتنی بر یک موتور 2.0 لیتری توربو بنزینی 175 کیلووات/385 نیوتن متر و یک موتور الکتریکی 165 کیلوواتی است، با این حال، ظرفیت باتری و قدرت و گشتاور ترکیبی هنوز تایید نشده است.
طراحی ظاهری
چری تیگو 9 پلاگین هیبرید در نگاه اول شباهت زیادی به نسخه بنزینی دارد. زبان طراحی تغییر چندانی نداشته است و همچنان مدرن و شیکی به نظر میرسد.
البته جلوپنجره جدید به سبک خودروهای برقی یکدست و یکپارچه است و رینگهای تازهای برای نسخه هیبرید تیگو ۹ در نظر گرفته شده است. طرح جلوپنجره شامل فلشهایی است که لوگو چری را نشانه گرفتهاند. طرح T شکل روی سپر جلو همراه به ۳ خط آبیرنگ و مهشکنهای مستطیلی پایین سپر تفاوت تیگو ۹ هیبرید را با بنزینی نشان میدهد.
در نمای جانبی همان طرح آشنای لوکانو ۸ و تیگو ۸ پرو مکس را میبینیم، با این تفاوت که پنجرههای سوم طرح متفاوتی دارند.
چراغهای عقب مثل مد روز به صورت سراسری هستند و از یک سمت خودرو به طرف دیگر امتداد پیدا کردهاند.
در مجموع، اگرچه نمای کلی خودرو تغییر چندانی پیدا نکرده، اما استفاده از المانهای روز باعث شده تا تیگو ۹ شمایل مدرنتری داشته باشد.
طراحی داخلی
تحول اصلی در کابین چری تیگو ۹ پلاگین هیبرید اتفاق افتاده است. چری همهچیز را به روز کرده است و کلاستر و نمایشگر مولتی مدیا جدیدی را به کار برده است.
اولین نکتهای که در تیگو 9 PHEV جلب توجه میکند، نمایشگرهای مجزا از هم روی داشبرد است. برعکس مد روز که کیلومترشمار و صفحه اطلاعات و سرگرمی در یک قاب قرار دارند، در تیگو ۹، یک نمایشگر کوچک دیجیتال پشت فرمان قرار گرفته است و صفحه نمایش ۱۵.۲ اینچی بزرگ روی داشبرد سوار شده است.
با وجود هیبریدی بودن، خبری از اهرم تعویض دنده روی کنسول میانی نیست و به جای آن، یک اهرم کوچک برای تغییر دنده پشت فرمان نصب شده است. البته روی کنسول میانی چرخانهای برای تغییر حالتهای رانندگی و تنظیمات به چشم میخورد.
صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و سردکن هستند و میتوان آنها را با دکمههایی که روی درها تعیبه شده، در جهتهای مختلف تنظیم کرد. علاوه بر این، پشتی صندلیهای ردیف دوم و سوم نیز به صورت برقی قابل تنظیم است.
چری تیگو ۹ پلاگین هیبرید گنجایش ۷ سرنشین را دارد، هرچند ۲ صندلی ردیف سوم برای استفاده کودکان مناسب است. در صورت استفاده از هر ۷ صندلی، ظرفیت صندوق عقب به حدود ۲۰۰ لیتر، برابر با گنجایش صندوق لوکانو ۸ میرسد که کافی نیست، اما با خواباندن صندلیهای ردیف سوم فضای زیادی برای در اختیار ۵ سرنشین قرار میگیرد.
مزایا و معایب تیگو ۹ پلاگین هیبرید
+ طراحی ظاهری جدید
+ پیشرانه پرقدرت
+ مصرف پایین بنزین
مشخصات فنی
همانطور که از اسم چری تیگو ۹ پلاگین هیبرید، از یک پیشرانه ترکیبی بنزینی و برقی بهره میبرد. یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر به قدرت ۲۳۵ اسب بخار و گشتاور ۳۸۵ نیوتن.متر همراه با یک موتور الکتریکی به قدرت ۱۶۵ کیلووات (۲۲۱ اسب بخار) پیشرانه هیبریدی تیگو ۹ را تشکیل میدهند. هنوز مجموع قدرت و گشتاور تیگو ۹ PHEV اعلام نشده است.
اگرچه خودروهای هیبریدی تیگو ۷ پرو e پلاس و تیگو ۸ پرو e پلاس با گیربکس DHT در بازار ایران عرضه میشوند، اما چری تیگو ۹ PHEV به یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته مجهز شده است که پیش از این در نسخه بنزینی آن به کار رفته بود. بدین ترتیب، قدرت موتور به هر ۴ چرخ منتقل میشود.
سیستم هیبریدی جدید، بین قدرت و کارایی تعادل برقرار کرده است تا پرچمدار جدید چری در هر صد کیلومتر فقط ۵.۲ لیتر بنزین مصرف کند. همچنین این خودرو با یک بار شارژ باتری و یک بار سوختگیری امکان پیمایش ۱۴۰۰ کیلومتر را فراهم میکند.
باتری تیگو ۹ هیبرید هم با برق شهری قابل شارژ است و هم امکان شارژ سریع دارد. در صورت استفاده از فست شارژ، باتری خودرو هیبریدی در ۲۰ دقیقه تا ۸۰ درصد پر میشود. همچنین میتوان وسایل الکتریکی را در محیطهایی که شبکه برقی وجود ندارد، متصل و روشن کرد.
مشخصات کلی تیگو ۹ پلاگین هیبرید
نوع موتور خودرو | خطی بنزینی پلاگین هیبرید |
حجم موتور | ۲ لیتر |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۱۶ |
تنفس موتور | توربوشارژر |
قدرت | ۲۳۵ اسب بخار (موتور بنزینی)
۲۲۱ اسب بخار (موتور برقی) |
گشتاور | ۳۸۵ نیوتن.متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | دو دیفرانسیل |
شتاب | – |
سرعت | – |
مصرف سوخت | ۵.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
فرمان | برقی |
بدنه | کراس اوور بزرگ |
نوع رینگ | آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۴۸۲۰ میلیمتر |
عرض | ۱۹۳۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۷۱۰ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۸۲۰ میلیمتر |
وزن خالص | – |
تعداد سرنشین | ۵ – ۷ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | – |
حجم مخزن سوخت | ۶۵ لیتر |
قطر رینگ | ۲۰ اینچ |
آپشن ها و امکانات
چری تیگو ۹ پلاگین هیبرید ردهبالاترین و لوکسترین محصول خودروساز چینی است و فهرست کاملی از امکانات و تجهیزات شامل نمایشگر هداپ، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو و عقب، ترمز اضطراری، ماساژور صندلیهای جلو، سقف پانوراما و… را در اختیار راننده و سرنشینان میگذارد.
کروز کنترل | دارد |
کروز کنترل هوشمند | دارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد |
کنترل سرعت در سرازیری | دارد |
کنترل کشش | دارد |
کنترل پایداری | دارد |
اتو پارک | دارد |
سنسور جلو | دارد |
سنسور عقب | دارد |
رادار نقطه کور | دارد |
رادار تغییر لاین | دارد |
رادار تصادف جلو | دارد |
رادار تصادف عقب | دارد |
ترمز ضدقفل | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد |
ترمز کمکی | دارد |
ترمز اضطراری | دارد |
ترمز پارک برقی | دارد |
پدال شیفتر | ندارد |
اتولایت | دارد |
چراغ روز | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد |
گرمکن فرمان | دارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد |
ناوبری | دارد |
نمایشگر هدآپ | دارد |
دوربین عقب | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد |
کیسه هوا | دارد |
ورود بدون کلید | دارد |
استارت بدون کلید | دارد |
تهویه اتوماتیک | دارد |
صندلی برقی راننده | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | دارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد |
سردکن صندلی جلو | دارد |
ماساژور صندلی جلو | دارد |
آینه بغل برقی | دارد |
گرمکن آینه بغل | دارد |
پانوراما | دارد |
سانروف | دارد |
قیمت چری تیگو ۹ پلاگین هیبرید در بازار
تیگو ۹ پلاگین هیبرید یکی از محصولات جدید چری است که با ظاهری بهروزتر در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ معرفی شد. شعار «انرژی نو، محیط زیست نو، دوران نو» در طراحی ظاهری و داخلی و مشخصات فنی این خودرو به چشم میخورد. طبق اعلام مدیران چینی، چری تیگو 9 پلاگین هیبرید در سهماهه چهارم ۲۰۲۴ به بازار چین میآید. به احتمال زیاد این خودرو سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ با نام فونیکس تیگو ۹ پرو e پلاس وارد بازار ایران شود و با لوکانو ۸، لوکانو ۸ پلاگین هیبرید و اکستریم VX رقابت کند.
منبع:خودرو45