نحوه تعویض تایر و تیوب موتور سیکلت + آموزش تصویری
آموزش پنچرگیری موتور سیکلت ،اموزش تعویض لاستیک موتور ،قیمت لاستیک تیوبلس موتور ،لاستیک موتور سیکلت ،لاستیک تیوبلس موتورسیکلت ،لاستیک پهن موتور سیکلت ،آموزش تعویض لاستیک موتورسیکلت ،اموزش پنچرگیری موتور
احتمال پنچری و پارگی لاستیک و تیوب چرخ های موتور کراس به دلیل استفاده زیاد روی سطوح ناهموار بسیار بالا است. این آموزش را دنبال کنید تا خودتان از پس این تعویض بر آیید.
مرحله ۱ابتدا اشپیل روی محور چرخی که تایر آن آسیب دیده را بوسیله ی اشپیل کش جدا کنید. سپس مهره روی محور را باز کنید.
مرحله ۲زنجیر همچنان روی چرخ دنده قرار دارد، به راحتی می توانید آن را از کنار چرخ دنده بیرون بکشید.
مرحله ۳
مهره چرخ را قبلا باز کرده اید، پس کافی است با چکشی لاستیکی چند ضربه به چرخ بزنید تا چرخ از محور خود خارج شود. وقتی به اندازه کافی حرکت کرد، می توانید با دست آن را جدا کنید.
مرحله ۴چرخ جدا شده است. حالا باید والف تیوب را با ابزاری مخصوص جدا کرده و هوای تیوب را کامل خالی کنید. با آچار سایز ۱۲ میلی متر مهره والف را باز کنید.
مرحله ۵مهره را جدا نکنید، تنها تا حد ممکن آن را شل کنید.
مرحله ۶بعد از اینکه هوای تیوب کامل خالی شد، باید طوقه را از دو سمت آزاد کنید. لاستیک را به پایین فشار دهید تا از طوقه فاصله بگیرد. سپس در دو سمت چرخ محلول آب و کف بین طوقه و لاستیک بریزید. میله ای بلند و فلزی بین طوقه و لاستیک فرو کنید. به خوبی آن را قرار داده و با اهرم کردن آن، لاستیک را از بلند و دور کنید.
مرحله ۷میله را بین طوقه و لاستیک قرار داده و مانند مرحله قبل با اهرم کردن آن، لاستیک را بیرون دهید.
مرحله ۸وقتی این قسمت از لاستیک را بیرون دادید، میله را حدود ۱۵ سانتی متر حرکت دهید و اهرم کردن را تکرار کنید. همینطور ادامه دهید تا یک سمت از لاستیک از طوقه خارج شود.
مرحله ۹اگر قصد دارید لاستیک را کامل عوض کنید، عملیات مرحله قبل را تا جایی که کامل خارج شود ادامه دهید. در غیر این صورت تیوب را از شکافی که ایجاد کردید بیرون بکشید.
مرحله ۱۰تیوب جدید را وارد لاستیک کنید. والف هوا را وارد سوراخ درون طوقه کرده و سپس یکی از مهره ها را روی آن بگذارید. مقدار کمی هوا وارد تیوب کنید.
تیوب جدید را وارد لاستیک کنید. والف هوا را وارد سوراخ درون طوقه کرده و سپس یکی از مهره ها را روی آن بگذارید. مقدار کمی هوا وارد تیوب کنید.
مرحله ۱۱حالا عمل اهرم کردن را تکرار کنید، با این تفاوت که این بار لاستیک را به داخل برگردانید.
بسیار مراقب باشید تیوب بین طوقه و لاستیک گیر نکند.
مرحله ۱۲وقتی که لاستیک مثل قبل روی طوقه سوار شد، هوای بیشتری وارد کنید، این کار باعث بیرون آمدن بیدلاک نیز می شود. حالا می توانید مهره ی بیدلاک را هم ببندید، اما آن را سفت نکنید. مطمئن شوید که لاستیک دارای فشار هوای مناسب بوده و همه چیز به درستی انجام شده است. حالا می توانید مهره های میله شیر هوا و بیدلاک را محکم کنید. بعد از این که مهره شیر هوا را سفت کردید، مهره دوم را ببندید.
مرحله ۱۳حالا چرخ آماده ی نصب دوباره است. هنگام نصب چرخ مراقب باشید تا اسپیسر ها در جای مناسب قرار داشته باشند. مطمئن شوید زنجیر روی چرخ دنده قرار گیرد. در آخر، مطمئن شوید که دیسک ترمز داخل پد های ترمز قرار دارد.
مرحله ۱۴مهره روی محور چرخ را ببندید و اشپیل آن را قرار دهید. موتور شما آماده ی حرکت است.
راهنمای نصب و نگهداری تایر و تیوب
هرگز از مشتعل کردن مواد اشتعالپذیر (مانند اسپری) برای راحتی و تسهیل در رینگ کردن تایر استفاده نکنید.
تایرهای موتورسیکلت باید تنها بر رینگهای موتورسیکلت نصب شوند. شرح علامتگذاری جدید تایرها، علامت M/C را بر روی دیواره بهمنظور شناسایی تایرهایی که تنها میتوانند بر رینگ موتورسیکلت نصب شوند در نظر گرفته است. انتخاب عرض صحیح رینگ برای سواری و پایداری از اهمیت بالایی برخوردار است. نصب تایر بر رینگ بسیار عریض یا کمعرض، مقطع تایر را تغییر داده و تأثیری منفی بر عملکرد کلی تایر میگذارد.
ایران یاسا توصیه میکند زمانی که عمق ترد به ۸/۰ میلیمتر رسید، بلافاصله آن را با تایری نو تعویض نمایید. چندین نشانه بر بخش فوقانی دیواره تایر با حروف اختصاری “TWI” همراه با مثلثی کوچک در بالای آن وجود دارد که «نشاندهنده میزان سایش تایر» است. بهتر است تایر را پیش از رسیدن عمق ترد به مثلث موجود با تایری نو تعویض نمایید.
تایرهای تیوب دار: تعمیر تیوب مجاز نیست. درون تایرهای تیوب داری که پنچر شدهاند میبایست تیوب نو قرار گیرد؛ علاوه بر جایگزینی تیوب معیوب با تیوب نو، تایر و رینگ نیز باید توسط فرد متخصصی بازرسی شود. پنچری تایر باید توسط فرد متخصص بهگونهای رفع شود که مانع از ورود رطوبت به درون بدنه تایر گردد. تنها تعمیرکار در قبال مصرفکننده مسئول تعمیر و بازرسی تایر تعمیر شده خواهد بود.