دلایل اصلی روشن شدن چراغ چک پراید ،پژو ،سمند ،پژو ۲۰۶

15

چراغ چک (چراغ خطا)، چراغ چک چیست؟ چرا روشن می شود؟

فهرست مطالب

آیا روشن شدن چراغ چک نشانه خرابی خودرو می باشد؟

چراغ چک

چراغ چک یا چراغ خطا که در بین رانندگان بعنوان چراغ موتور نیز شناخته میشود، نام یکی ازچراغ های هشدار یا آلارم اتومبیل است که معمولا در پنل نشانگرهای اتومبیل قرار دارد. استفاده از چراغ چک در اتومبیل ها بعد از تغییر سیستم سوخت رسانی از کاربراتوری به انژکتوری عمومیت پیدا کرد اما از اوایل دهه هفتاد میلادی در برخی از خودروهای سبک و سنگین استفاده میشد.

عملکرد چراغ چک

چراغ چک در اتومبیل معمولا بطور مستقیم توسط  ECU یا باصطلاح “کامپیوتر” اتومبیل کنترل میشود. بعضی از اتومبیل ها فقط دارای یک ECU ساده هستند که صرفا برای کنترل سیستم جرقه و سوخت رسانی (انژکتورها) استفاده میشود. اتومبیلهای انژکتوری اولیه با طراحی دهه نود اغلب در این گروه قرار دارند که شامل بسیاری از اتومبیل های تولید داخل میشود. روشن شدن چراغ چک در این اتومبیل ها به معنی اشکال در سیستم جرقه و سوخت رسانی می باشد. اتومبیل های امروزی اغلب یا دارای ECU های مرکب ویا چندین ECU میباشند که قسمتهای مختلف اتومبیل مانند موتور، گیربکس، ترمز ، تهویه مطبوع و…. را کنترل میکنند. ECU ,(کامپیوتر) اتومبیل اطلاعات تمام قطعات و عملگرها را بصورت پیش فرض در اختیار دارد و درصورت تغییر هر کدام از پارامتر ها چراغ چک یا اخطار روشن میشود. به طور مثال تغییر مقاومت یا ولتاژ الکتریکی یکی از قطعات سیستم باعث روشن شدن چراغ چک میشود

خطاهای ECU (کامپیوتر اتومبیل)

نتیجه تصویری برای چراغ چک چیست

به طور کلی خطاهایی که باعث روشن شدن چراغ چک میشود، به دو دسته موقت و دائمی تقسیم میشوند. خطاهای موقت یا لحظه ای خطاهایی هستند که برای چند لحظه بوجود می آیند و در حافظه ECU ثبت میشوند. خطاهای موقت میتوانند کاملا طبیعی و قابل چشم پوشی و یا علامتی برای شروع یک خطای دائمی و اشکال جدی باشند. خطاهای دائمی خطاهایی هستند که در صورت بروز اشکال طولانی در قطعات الکتریکی اتومبیل یا تغییر در داده های سنسورها به طوری که نشانه خرابی قطعات مکانیکی اتومبیل باشند در ECU ثبت میشوند.

دلایل روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک اتومبیل دلایل گوناگونی دارد که ممکن است بسیار ساده و یا بدلیل یک اشکال اساسی باشد. در اینجا به تعدادی از مهمترین دلایل روشن شدن چراغ چک و مقدار اهمیت آن در شرایط متفاوت اشاره میکنیم.

چراغ چک

روشن شدن چراخ چک در حین رانندگی بسیار نگران کننده است اما همیشه چراغ چک نشانه خرابی قطعات اتومبیل نیست. بسیاری از قطعات الکتریکی و الکترونیکی اتومبیل میتوانند باعث روشن شدن چراغ اخطار یا چک اتومبیل شوند در صورتی که اتومبیل میتواند حتی در هنگام خرابی این قطعات هزاران کیلومتر را طی کند.

اولین نکته قابل توجه در هنگام روشن شدن چراغ چک توجه به چراغ های اخطار دیگر مانند چراغ ABS ، ایربگ ، ترمز دستی یا موارد دیگر است. بطور مثال واضح است که روشن شدن چراغ چک همراه با چراغ ABS نشانه اشکال در سیستم ترمزABS است و یا روشن شدن چراغ چک همراه با چراغ ترمز دستی معمولا بخاطر پایین بودن سطح روغن ترمز (مایع ترمز) میباشد . در این گونه موارد با توجه به اهمیت آلارم همراه چراغ چک میتوان تصمیم به ادامه مسیر یا مراجعه به تعمیرگاه گرفت. بهتر است در هنگام روشن شدن چراغ چک به هر شکل موتور اتومبیل را خاموش کرده و سوییچ را از محل خود بیرون بیاورید و بعد از چند دقیقه مجددا موتور اتومبیل را روشن کنید. تکرار این عمل در صورت جدی نبودن دلیل روشن شدن چراغ چک باعث خاموش شدن آن میشود.

روشن شدن چراغ چک در استارت سرد(صبح)

روشن شدن چراغ چک هنگام روشن کردن موتور اتومبیل بعد از چندین ساعت یا همان استارت سرد یکی از شایع ترین موارد آلارم چک میباشد که باعث نگرانی رانندگان میشود. هرچند روشن شدن چراغ چک در هر زمان را میتوان نشانه بروز اشکال در اتومبیل دانست اما میتوان گفت الارم صبحگاهی چک در اغلب موارد قابل چشم پوشی است. در اتومبیل هایی با کارکرد چند ساله، افت فشار بنزین ، افت ولتاژ باطری، خالی شدن استکانی های اتوماتیک سوپاپ ، نشتی جزئی یکی از انژکتورها و حتی آشکار شدن رطوبت حاصل از احتراق صبحگاهی توسط سنسور اکسیژن و موارد بسیار دیگر میتواند باعث روشن شدن چراغ چک در هنگام صبح یا سرد بودن موتور اتومبیل شود. معمولا در این موارد چراغ چک پس از طی مسافتی نسبتا کوتاه و یا روشن خاموش کردن موتور اتومبیل خاموش میشود اما در صورت روشن ماندن دائمی چراغ چک یا تکرار این مساله در روزهای آینده باید جهت تشخیص و رفع اشکال اتومبیل به تعمیرگاه مراجعه شود.

دلایل اصلی روشن شدن چراغ چک خودرو چیست ؟

بیشترین سئوالات مطرح شده درباره دلایل روشن شدن چراغ چک بدین شرح می باشد :

۱-روشن شدن چراغ آب به همراه چراغ stop در خودروی خانواده ۴۰۵ و RD:

پاسخ: روشن شدن چراغ آب به همراه stop زمانیکه درجه آب پایین باشد و دور تند فن یکسره عمل نماید احتمال قوی ایراد از سنسور دمای آب خودرو و یا سیم کشی و ECU می باشد و با چک کردن میزان آب رادیاتور و خنک بودن موتور به نزدیک ترین نمایندگی جهت تعویض سنسور و بازدید سیم کشی و ای سی یو مراجعه نمایید . حال در صورتیکه دمای آب نیز بالا باشد در نتیجه موتور واقعا جوش آورده و نیاز به بررسی سیستم خنک کننده دارد . در صورت عدم عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای (داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر ) که داخل آن ۴ فیوز سبز رنگ وجود دارد ۲ فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل می باشند یدک بوده و ۲ فیوز دیگر اصلی می باشند در صورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند . حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید . در صورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید .بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملا سرد گردد . دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی می باشد را با احتیاط باز نموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از این دو پیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده وپیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید .در صورت جوش آوردن مجدد، ایراد احتمالی از ترموستات ، سنسورآب و فن ها ، رله ها و یا یونیت مربوطه و سیم کشی می باشد . جهت بازدید بیشتر توسط شماره تماس ۰۹۶۴۴ و انتخاب گزینه ۱ درخواست امداد در محل نمایید.

۲-جوش آوردن خانواده خودروی ۴۰۵ و RD :

نتیجه تصویری برای چراغ چک چیست

پاسخ: اگر دمای مایع خنک کننده بالا و در حد جوش باشد در صورت عدم عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای (داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر ) که داخل آن ۴ فیوز سبز رنگ وجود دارد. ۲ فیوز فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل می باشند یدک بوده و ۲ فیوز دیگر اصلی می باشند. در صورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند . حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید . در صورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید .بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملا سرد گردد . دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی می باشد را با احتیاط باز نموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از این دو پیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده وپیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید .در صورت جوش آوردن مجدد،ایراد احتمالی از ترموستات ، سنسورآب و فن ها ، رله ها و یا یونیت مربوطه و سیم کشی می باشد . جهت بازدید بیشتر توسط شماره تماس ۰۹۶۴۴ و انتخاب گزینه ۱ درخواست امداد در محل نمایید.

۳-ایراد دزدگیر خودروی سمند و پارس ELX:

پاسخ: اگر خودروی شما از خانواده سمند و یا پارس ELx و دارای سیستم هوشمند(دزدگیر) می باشد جهت تنظیم ابتدا میزان حساسیت شوک سنسور را در سیستم هوشمند روی ۳۰-۴۰ تنظیم نمایید . حال جهت ریست نمودن سیستم هوشمند ابتدا توسط کلید آژیر صدای آن را قطع کرده و سپس با برداشتن سر منفی باتری و سوکت سه پایه قهوه ای آژیر مشکی رنگ (داخل محفظه موتور سمت شاگرد) سیستم را ریست نموده و مجدد سوکت و سر باتری نصب و سیستم آژیر را با کلید مربوطه فعال نمایید. در صورت برطرف نشدن ایراد با آزاد کردن سوکت دو پایه مشکی پشت چراغ جلو سمت راننده ، موقتا میکروسوئیچ درب موتور را از مدار خارج نموده و جهت بازدید سیستم هوشمند ، میکروسوئیچ ها و آژیر با تماس ۸۲۲۷۱ و یا ۰۹۶۴۴ بخش تخصیص وقت نمایندگی ها ارتباط برقرار نمایید.

۴-روشن شدن چراغ چک (انژکتور) در خودرو :

تصویر مرتبط

پاسخ: روشن شدن چراغ چک موتور زمانیکه خودرو روشن می باشد نشاندهنده ایرادی در سیستم سوخت رسانی و کنترل آلایندگی خودرو است . که این ایراد می تواند مربوط به سنسور اکسیژن ، ناک سنسور ، ایرادات کوئل، انژکتور ، موتور دریچه گاز (در صورت وجود) ، ECU و غیره … باشد . حال اگر خودرو در حرکت ریپ نمی زند و صدای غیرعادی از قسمت موتور شنیده نمی شود ، حرکت خودرو بلامانع می باشد . می توانید با ریست کردن یعنی برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت و یا مصرف بنزین سوپر عیب های احتمالی موجود در سیستم انژکتور را پاک نمایید و در صورت برطرف نشدن ایراد با تماس ۰۹۶۴۴ درخواست امداد و یا تخصیص وقت نمایندگی نمایید.

۵-سیستم گازسوز روی حالت گاز نمی رود:

پاسخ: لازم به ذکر است در خودروهای دوگانه سوز، هنگام روشن شدن ابتدایی خودرو در دمای آب زیر ۴۰ درجه و دور موتور زیر ۱۲۵۰ سیستم در حالت گاز قرار نمی گیرد. اگر از پر بودن مخزن گاز اطمینان دارید ، چنانچه با باز کردن شیر مخزن گاز و شیر گاز داخل محفظه موتور(در صورت وجود) در حالت گاز قرار نگیرد و یا آلارم اخطار گاز را مشاهده نمایید ابتدا توسط ریست نمودن ، یعنی برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت و نصب مجدد آن عیب های احتمالی موجود در حافظه ای سی یو را پاک نمایید . درصورت برطرف نشدن ایراد دو حالت زیر بررسی می گردد.

۱-عدم تبدیل وضعیت بنزین به گاز مربوط به خرابی قطعات زیر می باشد:

کلید تبدیل-سنسور دما و فشار گاز- سنسور دمای آب-رگلاتور-شیرهای برقی(روی مخزن و رگلاتور)-وجود نشتی در مسیر گاز-مسدود بودن فیلتر گاز-خرابی ECU

۲-پس از تبدیل وضعیت به گاز بعد از چند لحظه به حالت بنزین باز گردد:

در حالتیکه پس از تبدیل به گاز فشارسنج افت فشار را نشان دهد، مربوط به کافی نبودن گاز مخزن و یا خرابی شیر سر مخزن می باشد. همچنین ایراد می تواند از گرفتگی فیلتر گاز ،خرابی رگلاتور و یا سنسورها باشد. نهایتا شیرهای گاز سر مخزن و داخل موتور را بسته و جهت چک کردن سیستم گاز با تماس ۸۲۲۷۱و یا ۰۹۶۴۴ بخش تخصیص وقت نمایندگی ها ارتباط برقرار نمایید.

۶-روشن شدن چراغ آچار در پشت آمپر خودرو ۲۰۶:

تصویر مرتبط

پاسخ: روشن شدن چراغ آچار در پشت آمپر خودرو ۲۰۶ نشاندهنده زمان سرویس دوره ای در خودرو می باشد که باید روی ۲۰۰۰۰ کیلومتر تنظیم شده باشد . حال اگر زمان سرویس نرسیده و یا تازه سرویس دوره ای خودرو را انجام داده اید جهت ریست کردن آلارم مربوطه ابتدا انگشت خود را روی دکمه مشکی سمت راست پشت آمپر قرار داده و فشرده نگه دارید، حال با دست دیگر سوئیچ را داخل مغزی کاملا باز نموده تا چراغ های پشت آمپر روشن شود در قسمت کیلومتر عددی از ۱۰ بصورت معکوس شمرده می شود به محض صفر شدن این عدد دست خود را از روی دکمه پشت آمپر برداشته و سوئیچ را مجدد بسته و باز نمایید در این حالت آلارم مربوطه ریست می شود . و حال در مراجعه بعدی به نمایندگی این کیلومتر سرویس را توسط دستگاه روی ۲۰۰۰۰تنظیم نمایید.

۷-کم شدن روغن موتور در موتورهای خانواده پژو:

تصویر مرتبط

طبق طراحی موتور خانواده پژو در ۵۰۰۰ کیلومتر اولیه در هر ۱۰۰۰کیلومتر حداکثر ۵/۰ لیتر روغن کاهش می یابد و بعد از این کیلومتر کاهش سطح روغن کم می شود ولی همواره بدلیل نیاز روغن کاری سوپاپها این تبخیر روغن وجود دارد و طبیعی می باشد. حال اگر کاهش روغن بصورت دود آبی خروجی از اگزوز و یا نشتی روغن مشهود باشد ، در این صورت جهت مراجعه به نمایندگی های مجازازطریق شماره تماس ۸۲۲۷۱و یا ۰۹۶۴۴ بخش تخصیص وقت نمایندگی ها ارتباط برقرار نمایید.

۸-آلارم تعویض فیلتر روغن و … در هوشمند سمند:

در خودرو خانواده سمند در کیلومترهای ۵۰۰۰ بازدیدها و سرریزها و در کیلومترهای ۱۰۰۰۰تعویض روغن و فیلترها تعریف شده است و نیاز به سرویس دوره ای می باشد .حال اگر خودرو در این بازه کیلومتری قرار ندارد و یا سرویس را تازه انجام داده اید در منوی تنظیمات هوشمند در قسمت روغن و فیلتر کیلومتر مربوطه را روی ۵۰۰۰ تنظیم نمایید . و یا با ریست نمودن یعنی برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت و نصب مجدد آن کیلومترسرویس به کیلومتر پیش فرض کارخانه یعنی ۵۰۰۰ بصورت اتومات تنظیم خواهد شد.

۹-روشن شدن چراغ Stop به همراه ترمز دستی در خودروی ۲۰۶:

نتیجه تصویری برای چراغ چک چیست

پاسخ : روشن شدن چراغ Stop به همراه چراغ ترمز دستی در پشت آمپر خودروی ۲۰۶ نشاندهنده موارد زیر است:

۱- بالا بودن ترمز دستی و یا ایراد میکروسوئیچ آن(در حین حرکت)

۲- کاهش سطح روغن ترمز ، قرارگیری در سراشیبی نیز ممکن است این آلارم را ایجاد نماید.

۳- اتمام لنت ترمز حال جهت چک کردن موارد فوق با تماس ۸۲۲۷۱و یا ۰۹۶۴۴ بخش تخصیص وقت نمایندگی ها ارتباط برقرار نمایید.

۱۰-خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا می رود(نوسان دور موتور):

پاسخ : ایراد احتمالی از قسمت های زیر می تواند باشد:

۱-استپر موتور

۲-سنسورو موتور دریچه گاز (در صورت وجود)

۳-مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)

۴-ایراد سیم و پدال و دریچه گاز

۵-سیستم ورودی هوا و منیوفلد

۶-سنسور دور موتور

۷-ECU موتور

۸-انژکتورها و غیره

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
15 نظرات
  1. وهاب می گوید

    سلام. سمند ef7 صفر که از زمان خرید، چراغ چک روشن شده، سه بار نمایندگی کاتالیزر و یکبار نیز سنسور اکسیژن پایین را تعویض نموده، باز چراغ چک روشن شده، علتش مشخص نیست. راهنمایی فرمایید. باتشکر

  2. محمد علی باقری می گوید

    من پارس xu7دارم داشتم رانندگی میکردم با سرعت بالا ۱۲۰ به بالا که چراغ چکم روشن شد و وقتی سرعت اوردم پایین و دورموتور اومد پایین خاموش شد علت از چیه باتشکر

  3. هادی می گوید

    من پراید ۱۱۱ دارم چراغ چک ماشینم گاهی اوقات روشن میشه و با خاموش کردن ماشین ااونم خاموش میشه و دوباره چندروز دیگه روشن میشه.بردم دیاگ زدم هیچ مشکلی نداشت بردم معاینه فنی موتورش رو دستگاه زد گفت تنظیمه. به نظرتون مشکل از چیه؟ میتونه از کاتالیزورش باشه؟

  4. کریم می گوید

    سلام بنده ۱۰روز هستش که پژو۴۰۵صفرکیلومترخریدم و از روز اول تا الان چراغ چک روشنه هنوزمدارک و حتی برگ گارانتی نیومدن که ببرم نمایندگی میشه راهنمای کنید که عیب از کجاست؟درضمن ماشین تک سوز هستش.باتشکر یاعلی

    1. مدیر می گوید

      سلام باید دستگاه دیاگ بنزنی از خیلی جاها میتونه باشه ،سوزن انژکتور ،شمع ،استپر موتور ،کامپیوتر ….

  5. شاهین می گوید

    سلام خسته نباشین
    دیروز دکمه چک ماشینم روشن شد بعد که رفتم تمیرگاه دستگاه زد نفهمید مشکل چیه گفت مشکلش خاص و کوچیکه هیچ مشکلی تو رانندگی هم نداره فقط دزدگیر درست کار نمیکنه و همیشه الکی اژیر می زنه

    1. شاهین می گوید

      (پراید ۱۱۱ )

    2. مدیر می گوید

      سلام باید پیش کسی که کارش تنظیم موتور هست ببری اگر خطای دزدگیر میزنه عیبش رفع کن

  6. پدرام می گوید

    سلام

    چراغ چک تیبای من موقع حرکت گاهی مواقع روشن می شد.
    دو روز بعد بعضی مواقع که تازه حرکت می کردم و یا توی حرکت ماشین ریپ می زدو یهو سرعتش میومد پایین انگار که نیش ترمز گرفتی بعد برمیگشت به حالت طبیعی اش.
    بردمش تعمیرگاه، موقع مراجعه گفت سنسور گازش مشکل داشت تعویض کردم.
    با تعویض این سنسور حالا کلا چراغ چک دیگه روشن دایمی شد. که گفت به خاطر اینه که سنسور ی که گذاشتم اصل نیست خوب و باید یه سنسور اصل بگیری تا اونو بزارم خوب بشه
    حالا علاوه بر اینکه چراغ چک همیشه روشن است ، موتور گاز زیادی می خورد و گاهی مواقع بعد از ایستادن ناگهان گاز موتور روی ۵ و ۶ می رود که من ماشین را خاموش میکنم .
    به نظر شما عیب ماشین چی هست و باید چی کار کرد و آیا تشخیص تعمیرکار درست بوده است؟

    1. پدرام می گوید

      فراموش کردم بگم که تعمیرکار از دیاگ استفاده کرده است.

    2. مدیر می گوید

      سلام دیاگ بزن مشکل دریچه گاز و استپر موتور هست و جنس اصلی ببند جاش ببر پیش کسی که کارش تنظیم موتور می باشد

  7. سعید می گوید

    سلام
    پراید ۱۴۱ دارم وقتی ماشین راروشن میکنم پس از طی مسافتی تقریبا” پس از ۵دقیقه چراق چک روشن میشود واحساس میکنم فن ماشین با دور بالا کار میکند ولی آمپر آب بالا نمیاد ورادیاتور هم جوش نمیاره مشکل از کجاست باتشکر

    1. مدیر می گوید

      سلام مقاومت فن ایراد دارد باید تعویض بشه

  8. مجید می گوید

    سلام و خسته نباشید
    سمند۸۶ دوگانه کارخانه دارم زمان حرکت با بنزین چراغ چک روشن میشه اما با گاز به هیچ عنوان روشن نمیشه،هر وقت که با بنزین کار میکنه با حرکت کردن و گاز دادن روشن میشه و نمیتونه بره رو سیستم گاز ،باید حتما خاموش بشه و چند دقیقه بعد روشن کنم تا بتونم با گاز کار کنم.به نظر دوستان مشکل چه میتونه باشه.

    1. مدیر می گوید

      سلام باید دیاگ بزنی تا مشخص بشه مشکلش چیه ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.