کاربرد دکمه A/C در زمستان چیست ؟

20

دکمه AC در ماشین چه کاربردی دارد؟

قطعاً خیلی از شما رانندگان از دکمه AC در ماشین خود استفاده کرده اید که این دکمه هنگام روشن کردن کولر خودرو به کار می آید ولی به غیر از این مورد، دکمه AC کاربردهای دیگری نیز دارد که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی کاربرد دکمه AC در ماشین پرداخته ایم.

وقتی هوا گرم می شود و زمان روشن کردن سیستم تهویه هوای خودرو فرا می رسد، دکمه‌ای به نام A/C یا همان Air Conditioning وجود دارد که ممکن است ندانید این دکمه چه کاربردی دارد و باید چگونه از آن استفاده کنید. آیا تا به حال دکمه‌ای را در ماشین خود دیده‌اید که روی آن AC نوشته شده است؟ این دکمه روشن کردن تهویه مطبوع ماشین است.

اگرچه برخی از رانندگان می دانند که به چه چیزی دکمه AC می گویند، اما بسیاری از افراد دیگر نمی دانند که این دکمه چیست. اگر تا به حال فکر کرده اید “دکمه AC” در ماشین چه کاربردی دارد و چرا وجود دارد، در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

کاربرد دکمه AC در ماشین

سیستم های تهویه مطبوع، دمای هوای داخل اتاق ماشین را ثابت نگه می دارند. در سیستم تهویه مطبوع دستی، شما با استفاده از دکمه AC انتخاب می کنید که می خواهید هوای اتاق خودرو خنک تر یا گرم تر شود. همچنین شما می توانید سرعت دمنده و توزیع هوا را به صورت دستی تعیین کنید.

سیستم تهویه مطبوع ماشین با خنک کردن هوای تهویه شده با گاز مبرد کار می کند که سپس در داخل خودرو گردش پیدا می کند تا خنک شود و در عین حال به فیلتر کردن گرده‌ها، آلاینده‌ها و باکتری ها نیز کمک می کند.

همچنین لازم به توضیخ است که سیستم کنترل هوا در خودرو به شما اجازه می دهد تا با استفاده از سنسورهای اضافی و یک کامپیوتر، دمای کابین را تنظیم کنید تا امکان مدیریت دقیق تری بر دمای کابین فراهم شود.

کنترل خودکار هوا یا Automatic A/C چیست؟

کنترل خودکار هوا با کنترل خودکار سرعت فن و گردشهوا، کنترل الکترونیکی دما، جریان هوا و توزیع هوا در داخل خودرو را فراهم می کند.

کاربرد دکمه AC در زمستان

تفاوت تهویه مطبوع و کولر چیست دانستنی های فنی خودرو امکانات پژو 206 سیستم تهویه خودرو چیست سیستم تهویه اتوماتیک 206 سیستم کولر پراید دلایل افزایش سوخت ماشین استفاده صحیح از کولر پراید مزایای سیستم تهویه مطبوع

بسیاری از ما فکر می کنیم که دکمه A/C فقط در طول تابستان قابل استفاده است ولی در اصل اینطور نیست! دکمه A/C برای استفاده در تابستان و زمستان طراحی شده است. بنابراین صرف نظر از اینکه می خواهید اتاق ماشین خود را گرم یا خنک کنید، استفاده از دکمه A/C کاملاً بی خطر است.

هنگامی که دکمه A/C همراه با هوای خنک فعال می شود، هوا را مجبور به عبور از کمپرسور کولر ماشین و کندانسور می کند که به خنک شدن هوا و حذف رطوبت اضافی کمک می کند. این دکمه همچنین به جلوگیری از بخار گرفتن شیشه های ماشین شما جلوگیری می کند.

هنگامی که از دکمه AC با هوای گرم یا همان بخاری ماشین استفاده می کنید، هوا از کمپرسور و از روی هسته بخاری عبور می کند که منجر به هوای خشک و گرم می شود. دقیقاً همان چیزی است که برای گرم کردن فضای داخلی خودروی خود نیاز دارید.

به بیان ساده، دکمه AC هم در تابستان و هم در زمستان کاربرد دارد چراکه با فشردن این دکمه سیستم تهویه مطبوع فعال می شود و هوا را چه سرد و چه گرم از طریق کمپرسور ماشین وارد می کند که رطوبت اضافی را از بین می برد و هوای خشک را به داخل اتاق ماشین شما می رساند و در نتیجه رطوبت کمتری ایجاد می کند.

نکات مهمی که باید درباره سیستم تهویه مطبوع خودرو بدانید

  • یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که این تصور غلط وجود دارد که ادعا می کند کارکردن سیستم تهویه مطبوع در حالت چرخش مجدد باعث تخلیه اکسیژن تازه داخل اتاق خودرو می شود و سرنشینان را خواب آلود و بی حال می کند. این موضوع درست نیست، حتی اگر حالت تهویه مطبوع ماشین شما روی هوای تازه تنظیم نشده باشد، ماشین دائماً هوای تازه را در مقادیر کم دریافت می کند.
  • چیزی که هنگام استفاده از حالت هوای تازه باید به آن توجه داشته باشید این است که هر بوی بیرونی دقیقاً از طریق سیستم تهویه مطبوع شما مکیده می شود و به داخل اتاق ماشین دمیده می شود. این بدان معنی است که دود اگزوز و بوهای سایر وسایل نقلیه و… بسیار قوی تر از حالت چرخش مجدد به داخل اتاق خودرو می آید. حالت چرخش مجدد ماشین شما را در برابر این بوها مصون نمی کند، اما شدت آن را کاهش می دهد.
  • همه خودروها دکمه چرخش مجدد ندارند. بسیاری از وسایل نقلیه مدرن مجهز به فناوری هستند که به طور خودکار چرخش مجدد را روشن یا خاموش می کند. این همه حدس و گمان را از تلاش برای فهمیدن اینکه کدام حالت و چه زمانی باید استفاده کنید را از بین می برد. بنابراین اگر دکمه چرخش مجدد را بر در داخل خودروی خود نمی بینید، جای نگرانی نیست.

نکاتی برای خنک نگه داشتن ماشین در تابستان

اکنون که می دانید چگونه از تنظیمات تهویه مطبوع ماشین خود به درستی استفاده کنید، بد نیست چند نکته را برای نگه داشتن ماشین خود در تابستان را بدانید.

  • گاز کولر را در ماشین خود بالا نگه دارید. خودرویی که نشتی دارد یا گاز کولر آن کم است، اتاق خودرو را به خوبی خنک نمی کند. سیستم تهویه مطبوع خود را با سرویس دهی منظم در فرم مناسب نگه دارید.
  • پنجره های ماشین خود را در تابستان پایین نگه دارید تا به فرار گرمای محبوس در اتاق خودرو کمک کنید. البته مطمئن شوید که شیشه ها تا آخر پایین نیستند چرا که اصلاً دوست ندارید کسی دستش را وارد ماشین کند و درهای خودرو را باز کند.
  • یک پنکه کوچک بخرید. این فن ها یا همان پنکه ها برای حذف هوای گرم از داخل ماشین شما و وارد کردن هوای تازه و خنک تر عالی هستند. پنکه ها به هیچ وجه ماشین شما را خنک نگه نمی دارند، اما به کاهش مدت زمان لازم برای کاهش دما کمک می کنند.
  • هنگامی که خودرو را پارک کرده اید و یا از آن استفاده نمی کنید، از یک سایبان آفتابگیر شیشه جلو استفاده کنید. راه اندازی آنها بسیار آسان است. وجود یکی از این ها در شیشه های جلو می تواند دمای داخلی خودرو را به شدت کاهش دهد و در عین حال اشعه های مضر آفتاب را نیز مسدود کند.
  • اطمینان حاصل کنید که کولر ماشین خود را در حالت هوای تازه در اولین راه اندازی قرار می دهید، سپس به آخرین درجه هوای سرد تغییر دهید تا زمان خنک شدن خودرو را کاهش دهید.
  • در صورت امکان خودرو را در مکان های سایه پارک کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله هرماهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به استفاده از کاربردهای دکمه AC دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
20 نظرات
  1. reza می گوید

    درود براین دو غول بزرگ سایپا و ایران خودرو
    ما شین کوییک صفر خریدم صافی بنزین نداره
    هم مرگ برجهان شما نیز بگذرد
    هم رونق زمان شما نیز بگذرد

  2. علی می گوید

    سلام. این مطلب نمیتونه درست باشه. چون وقتیAC را میزنیم، کُمپرسور کولر شروع به کار میکنه. فرقی هم نمیکنه درجه فن روی خنک یا گرم باشه. و قدرت موتور کاهش پیدا میکنه.

  3. مصطفی می گوید

    اطلاعات درست و برای ماشینهای خارجی کاربرد داره

  4. غلامرضا می گوید

    به نام خدا
    در ابتدا تشکر میکنم چون مقاله ای که ارائه شده بود ارزش مطالعه رو داشت.
    وقتی در اوقاتی که رطوبت هوا زیاد است و یا سرنشینان خودرو به هر دلیل با خود رطوبت به داخل خودر وارد میکنند، لذا بسرعت شیشه ها بخار الود میشود.
    بنده مکرر این تجربه را با خودروهای مختلف داشته ام ،بخصوص پژو پارس و کیا اوپتیما که در این حالت سریعترین راه کاهش بخار شیشه ها، همان استفاده از دکمه ACمیباشد.
    ممنون از بابت مقاله خوبتون

  5. قسمی می گوید

    با سلام
    سمند سورن دارم. نظر شمارا درمورد کاربردهای A/Cقبول دارم ، بارها در زمستان از آن استفاده کرده ام و نتيجه گرفته ام،
    اما یک سؤال :
    با زدن دکمه” اَی سی” فضای داخلی خودرو سرد میشه وآزاردهنده است و به ناچارباید مرتبا ای سی راخاموش وروشن کرد،
    آیا این کاربه موتور خودرو آسیب نمی زند؟

  6. مجید می گوید

    کاملا درسته scتو زمستون واسه خشک کردن بخار عالیه من ساینا دارم یه کلید داره که دور تند فن وهوای گرم وacرو روشن میکنه زیر5ثانیه خشک میکنه شمایی که به فکر مصرف سوختی ac رو نزن باپشت دست بخار وپاک کن
    در ضمن اگه مطمئنی acفقط کاربردش واسه کولره توتابستون چرا دنبال کاربردای دیگشی واومدی این مقاله رو بخونی🤣

  7. رضا می گوید

    سلام. کلیدacبه خاطر این زدن که یه 20 میلیونی به قیمت اضافه بشه . هرکلید20 میلیون. ماشین من یه دوکلید اضافی روش نصب کردن. سایپا گفته بعدآ اگه خواستی یه بوقی یا چراغی روش نصب کنی کلید رو برات نصب کردیم ولی باز یه 20 میلیون به حساب ما بریزی. 😂😂😂

  8. فریاد می گوید

    سلام : وجدانن میخام بدونم این اطلاعات ناب رو از کجاتون در میارید به خورد مردم بدبخت میدید آخه فیلسوف توی زمستان وقتی بخاری ماشینت رو با دکمه AC روشن کنی که کمپرسور فعال میشه و از توان و قدرت موتور خودرو کم می‌کنه و کماکان سوخت خودرو هم بیشتر . فیییییللللسسسوووووفففففففففف بزرگ …

    1. هم وطن می گوید

      این دکمه واسه گداها تعبیه نشده که حساب یه لیتر بنزین رو میکنن. مغز اقتصادیتو….

  9. حمید می گوید

    با سلام خدمت هر دو غول خودروساز داخلی که انحصاری هم کار میکنند و تبعاتشم فقط دامن مردم طبق متوسط به پایین را میگیره ،چون پول ندارند ماشین های خارجی استاندارد بخرن …
    دوستان عزیز هیچ نیازی به دکمه ac و غیره نیست
    چون من سمند صفر گرفتم تو زمستان و تابستان از داخلل داشبورد و داخل دستگیره درهای ماشین بقدری باد سرد و گرم میاد داخل که نیازی به هیچ سیستم تهویه هوا نیست 😂🤗😥

  10. محمد می گوید

    من موندم شما نوابغ مقاله نویس را آزمودن زباله دونی میکشندبیرون من بعنوان متخصص وتعمیرکارددراین بخش کلی خندیدم دمتون گرم این طنزه دیکه

    1. هم وطن می گوید

      متخصص خخخخخ
      مطالب گفته شده همه درسته شما از اوستات یه سوال کن متوجه میشی

  11. ناشناس می گوید

    سلام از اینکه راهنمایی وبه نکته خوبی اشاره کردید ممنون

  12. محمد می گوید

    آقا تو صدبار به راننده ها بگو بازم میگن نه این برای کولره و تابستونا باید استفاده بشه

    1. علی می گوید

      سلام. نیازی به خواندن این مطلب نیست، شما خودت دکمه AC را بزن متوجه میشی که حتی در زمستان و روی درجه فن گرم کُمپرسور کولر فعال میشه و توان موتور میاد پایین. واقعأ چرا نسنجیده چیزی که واقعیت نداره را قبول میکنید؟

  13. حمید می گوید

    Ac رو تابستون بخاطر گرما مجبور میشی بزنی کل توان خودرو از بین میره باز پشیمون میشی خاموشش میکنی بعد تو زمستون ac بزنی!
    با مزه و خخیلی علمی بود

    1. اکبر می گوید

      برای رفع بخار روی شیشه ها من همیشه دکمه کولر رو میزنم. بعد برطرف شدن بخار خاموشش میکنم.

    2. بابك می گوید

      راستي ها ، اين نويسنده فراموش كرده كه من تابستون امسال بخاطر فقط چند روز اونم در حد ده دقيقه و يك ربع كولر گرفتن اونم پارس صفركيلومتر چهل هزار دونه كاركرد ، رادياتور تركيد خخخ.

      درحاليكه پاپاجونم يك ميتسوبيشي ٦ دنده شاسي كوتاه دوكابين وارداتي ازكويت داره مدل ١٩٩٣ ميلادي ، كه حدأقل ٣٠ سال در جاده ها تاخته ، تمام تابستون گاهي چندساعت در روز پيوسته كولر روشن ميكنه اولا كه آدم رو منجمد ميكنه دوما آمپردماي موتور هرگز حتي يك بار براي نمونه نديده ام از جايگاه هميشگي خودش جُم بخوره مگر نهايتا يكي دو درجه ،
      درواقع موتور اصلا واسش كولر به عذرميخام تخمش هم نيس؛
      بعدازسي سال هنوز ١٦٠ دونه رو خداشاهده براحتي با سرگاز پر ميكنه ،
      وقتي ميره روي دنده ٦ كاربوراتور دوّم خودرو هم فعّال ميشه تا سوخت بيشتري به موتور وارد بشه و نفس ماشين بيشتربشه. الان ٢٠ ساله كه دست ماست و تمام ٢٠ سال كشاورزي كرده 🐎 بدون أينكه هنوز موتور تعمير كُلّي شده باشه ، داشبورد ماشين خداشاهده به والله هنوز فابريك مثل روز اوّل بدون رنگ رفتگي بدون ترك بدون سرسوزني خط وخش ، بدون اينكه اين بيست سال حتي يكبار واكس داشبورد و اين چيزها خورده باشه،
      تمام پيچ ها و لوازم ماشين هنوز فابريك فابريك. اونوقت پارس كه تنها يك سال كار كرده اونم هفته اي دو سه بار چندساعت با ناز ونوازش راه برديم هنوهيچي نشده يه رادياتور عوض كرده ، الآن هم جلوبندي بطور كامل بايد سرويس باشه. پمپ بنزين و اگزوز و اينها هم بايد سرويس بشن چون ماشين وقتي موتور سرده بايد ده دونه استارت بزني روشن بشه😁😂😂😁

  14. اکبر میرزایی می گوید

    با تشکر از راهنمایی و اطلاع رسانیتون در مورد خودرو

  15. بهرام می گوید

    شیشه جلویی یکی ازعاملین افزایش وکاهش دمامیباشدازشیشه مهمترآهن اتومبیل است که درسرماوگرماموجب کاهش وافزایش دمامیشودطراحان اتومبیل برای این معضل باتدبیرنمایند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.