۷ مورد از مهم‌ترین دلایل ترکیدن لاستیک

0

ترکیدن لاستیک اتفاقی است که احتمالاً برای شما پیش‌آمده است. برای مثال، ممکن است هنگام رانندگی در جاده، لاستیک خودروی شما بترکد و ماشین برای مدتی از کنترل شما خارج شود. حتی اگر اتفاق ناگواری هم رخ ندهد، توقف و تعویض ناخواسته تایر، امری سخت و ناامیدکننده است.

در این‌گونه مواقع ابتدا به این فکر می‌کنید که چه اتفاقی منجر به ترکیدن لاستیک شما شد؟ آیا مشکل از قوی نبودن لاستیک بوده است؟ آیا عمر لاستیک به پایان رسیده است؟ یا صرفاً نقص فنی باعث ترکیدن آن شده است؟ جالب است بدانید که نقص فنی تنها در موارد انگشت‌شماری باعث ترکیدن لاستیک می‌شود. آگاهی از دلایل ترکیدن لاستیک باعث می‌شود تا بسیاری از مواقع بتوانید از رخ دادن آن جلوگیری کنید. در این مقاله به مهم‌ترین دلایل ترکیدن لاستیک اشاره خواهیم کرد.

چرا لاستیک‌ها می‌ترکند؟

 ترکیدن لاستیک تیوبلس
 ترکیدن لاستیک سمند
 ترمز کردن هنگام ترکیدن لاستیک
 ترکیدن لاستیک کامیون
 دلایل ترکیدن لاستیک
 علت ترکیدن لاستیک ماشین
 خطرات ترکیدن لاستیک پراید
 علت ترکیدن لاستیک پژو
 نشانه های پنچر شدن تایر
 علت پنچر شدن لاستیک
 آموزش نکات ایمنی

فرسودگی و خراب‌شدن تایر خودرو، به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال، استفاده از تایر بی‌کیفیت، بیش از حد باد کردن تایر، کم بادی بیش از حد، آسیب‌دیدگی زیاد آج و موارد دیگر، هرکدام می‌توانند نقش زیادی در خرابی تایر داشته باشند. طبق تحقیقات، یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات جاده‌ای، ترکیدن تایر یا همان نقص لاستیک خودرو است که سالانه تعداد زیادی کشته و مجروح به جا می‌گذارد.

هنگام ترکیدن لاستیک خودرو باید چه‌کار کرد؟

اگر هنگام رانندگی متوجه شدید که یکی از تایر‌های خودرو شما ترکیده است، نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها احتمال آسیب‌دیدن شما و سرنشینان خودرو تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. در ادامه مهم‌ترین نکاتی را که هنگام ترکیدن تایر خودرو باید در نظر داشته باشید، ذکر کرده‌ایم. سعی کنید این موارد را به‌خاطر بسپارید.

  • از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید. این کار ممکن است خودرو را یک‌باره به یک‌جهت منحرف کند و شما را از مسیر خارج کند.
  • در عوض، به‌جای ترمز یک‌باره، سعی کنید سرعت ماشین را به‌تدریج کاهش دهید.
  • شما باید کنترل خودرو را با هدایت آن به سمتی که مخالف جهت کشش است، حفظ کنید.
  • پس از کم‌کردن سرعت، سعی کنید ماشین را به کنار جاده برده و اگر لاستیک زاپاس همراهتان دارید، لاستیک ترکیده را عوض کنید.

دلایل ترکیدن لاستیک خودرو

چه عواملی باعث ترکیدن لاستیک خودرو می‌شوند؟ دلایل متعددی وجود دارد که باعث ترکیدن لاستیک خودرو می‌شود. از جمله عوامل تأثیرگذار می‌توان به‌وسیله نقلیه، راننده و محیط اشاره کرد.

متداول‌ترین دلایل ترکیدن تایر خودرو، همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، عبارت‌اند از:

  1. کم باد بودن تایر‌ها
  2. سایش نامنظم تایر‌ها
  3. بیش از حد باد کردن تایر‌ها
  4. لاستیک‌های غیراستاندارد
  5. فرو رفتن اجسام تیز در لاستیک‌ها
  6. فرسودگی لاستیک در طول زمان
  7. نقص فنی در تولید تایر توسط کارخانه

  ۱. کم باد بودن تایر‌ها

سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که چرا لاستیک‌های کم باد می‌ترکند؟ هنگامی که یک لاستیک کم باد است، دیواره‌های جانبی آن بیشتر از حالت معمولی خم می‌شوند؛ در نتیجه این باعث می‌شود که حرارت بیشتری در لاستیک ایجاد شود و دمای آن فراتر از دمای معمولی برود. هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها، به دلیل طولانی بودن زمان رانندگی، دمای تایرها تا حدود زیادی افزایش پیدا می‌کند. نتیجه این می‌شود که در دمای بالا، دیواره لاستیک به‌سرعت تحلیل می‌رود و احتمال ترکیدن لاستیک افزایش پیدا می‌کند.

برخلاف تصور عموم، لاستیک کم باد، نه‌تنها باعث کاهش مصرف سوخت نمی‌شود، بلکه باعث ترکیدن لاستیک‌ها و حتی عامل تصادفات نیز می‌شود. در ادامه، برخی از دلایلی که باعث می‌شوند تایرهای کم باد بترکند را ذکر کرده‌ایم:

  • افزایش حرارت تایر
  • سخت کردن هدایت خودرو
  • طولانی‌تر شدن روند توقف خودرو
  • افزایش فشار وارده به بخش‌ها و قطعات دیگر

 ۲. سایش نامنظم تایر‌ها

سایش نامنظم لاستیک‌ها یکی دیگر از دلایل ترکیدن تایر‌ها است که ممکن است به‌خاطر فرسودگی یا نقص در قطعات تعلیق خودرو رخ دهد. این باعث می‌شود که تایر‌های یک طرف خودرو ساییده شوند، درحالی‌که تایر‌های سمت دیگر کاملاً سالم باقی‌مانده‌اند. در این شرایط اگر تایر‌ها را تعویض نکنید، امکان ترکیدن تایر‌های بخش ساییده شده تا حدود زیادی افزایش می‌یابد و شما چاره‌ای جز تعویض آن‌ها نخواهید داشت.

۳. بیش از حد باد کردن تایر‌ها

بیش از حد باد کردن لاستیک‌ها، یکی دیگر از دلایل ترکیدن تایر‌ها است. هنگامی که باد لاستیک‌ها بیش‌تر از حد معمولی باشد، فشار باد بالا می‌رود و انعطاف‌پذیری کاهش می‌یابد. همان‌طور که می‌دانید، در هوای گرم نیز فشار باد لاستیک‌ها بالا می‌رود؛ بنابراین بالا بودن میزان باد تایر‌ها ممکن است احتمال ترکیدن لاستیک‌ها را در هوای گرم تا حدود زیادی افزایش دهد. توجه داشته باشید که خالی‌کردن باد تایر‌ها هنگامی که هنوز خنک نشده‌اند، به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود و باید پس از خنک شدن، توسط دستگاه مجدداً فشار آن‌ها تنظیم شود.

 ۴. لاستیک‌های غیراستاندارد

یکی از مهم‌ترین دلایل ترکیدن لاستیک، استفاده از تایر‌های غیراستاندارد و نامناسب است. بسیاری از لاستیک‌های بی‌کیفیت، ممکن است حتی چند هفته پس از خریدن، دچار آسیب شوند و بترکند. برخی از راننده‌ها برای این که هزینه کمتری بپردازند، لاستیک‌های غیراستاندارد و تأیید نشده‌ای را خریداری می‌کنند که بعداً برایشان مشکل‌ساز شده و حتی حادثه‌آفرین می‌شوند. این کار به‌هیچ‌عنوان به شما توصیه نمی‌شود.

 ۵. فرورفتن اجسام تیز در لاستیک

اگر جزء افرادی هستید که به خودروی خود اهمیت می‌دهید و برای خرید لاستیک، کیفیت را اولویت اول خود قرار داده‌اید، همچنان امکان دارد لاستیک خودروی شما آسیب ببیند و بترکد. یکی از دلایل آن هم می‌تواند فرورفتن اجسام تیز و برنده در تایر خودرو باشد. گاهی رانندگان بدون توجه به سطح جاده، از روی اجسام تیز رد می‌شوند که باعث می‌شود تایر آسیب ببیند و حتی منفجر شود؛ بنابراین همیشه در هنگام رانندگی به سطح جاده دقت کنید و در صورت مشاهده‌ اشیای تیز و برنده، از حرکت روی آن‌ها خودداری کنید.

۶. فرسودگی لاستیک در طول زمان

لاستیک‌ها با هر کیفیت و استانداردی هم که تولید شده باشند، در طول زمان دچار فرسودگی و سایش می‌شوند که باعث می‌شوند از طول عمر آن‌ها کاسته شود. لاستیک‌ها معمولاً باید هر ۴ الی ۶ سال یک‌بار تعویض شوند. اگر از آخرین زمان تعویض تایر‌های شما بیش از ۶ سال گذشته است، خطر ترکیدن آن‌ها حین رانندگی به‌شدت بالا است و باید هرچه سریع‌تر به فکر خرید لاستیک‌های نو و تعویض آن‌ها باشید.

۷. نقص فنی در تولید تایر توسط کارخانه

در طول پروسه تولید هر محصول از جمله تولید لاستیک، ممکن است خطا‌هایی پیش بیاید و محصول نهایی دچار خطا و نقص فنی شود. به دلیل این که بخشی از پروسه تولید محصول، بازبینی و نظارت بر روند تولید آن است، معمولاً تعداد محصولاتی که دچار این مشکل می‌شوند انگشت‌شمار بوده و احتمال آن بسیار پایین است. اما در برخی موارد که این اتفاق می‌افتد، لاستیک‌ها، کارایی که از آن‌ها انتظار ‌می‌روند را ندارند و ممکن است هنگامی که در حال رانندگی در جاده هستید، آسیب ببینند و بترکند. اما همان‌طور که گفته شد، احتمال این اتفاق بسیار پایین است.

نتیجه‌گیری

تایر‌های خودرو بنا به دلایلی که ذکر شد، ممکن است بترکند و مشکل‌ساز شوند. با داشتن آگاهی از رایج‌ترین دلایل ترکیدن لاستیک می‌توان تا حدود زیادی از این اتفاق پیشگیری کرد. با خرید تایر استاندارد و باکیفیتی که دارای تأییدیه‌های لازم باشد، احتمال ترکیدن آن بسیار پایین‌تر می‌آید؛ اما همچنان باید از تایر‌های خودرو مراقبت کنید تا از این حادثه اجتناب کنید. توصیه می‌شود که همیشه و به طور مرتب لاستیک‌های خودروی خود را بررسی کنید تا از بروز اتفاقات ناخواسته در‌ امان باشید.

منبع:hamtire.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.