رنو تندر ۹۰ ، رنو استب وی ، رنو ساندرو در بازار ایران
خودروهای تندر با شکل و شمایل متفاوت در بازار ایران
تندر۹۰ یکی از محبوبترین خودروهای چند سال اخیر است که توسط خودروسازان داخلی تولید شده است. خودرویی که اگرچه ظاهر جذابی ندارد، اما هر که سوار بر آن شده است از کیفیتش راضی بوده و از انتخاب خود پشیمان نیست. البته این خودرو نیز همانند هر خودروی دیگر ایرادات و کاستیهای فراوان دارد، اما بهطور کلی میتوان آن را خودرویی اقتصادی برای مردم دانست. از مؤلفههای این خودروی دورگه رومانیایی- فرانسوی میتوان به مصرف سوخت پایین و البته قیمت ارزان اشاره کرد که در کشور ما نشانی از ارزانی دیده نمیشود و تندر ۹۰ در رنج بالای قیمتی در میان خودروهای تولیدی است. به هر ترتیب در این گزارش سعی داریم تا مقایسهای بین تندر ۹۰ ، رنو ساندرو و ساندروی استپ وی داشته باشیم.
تندر ۹۰ خودرویی با ظاهر نه چندان زیباست که البته کیفیت مواد به کار رفته درون کابین آن نیز چندان تعریفی ندارد، اما این خودرو برای بازار ایران طراحی شده است، برای همین هم کمتر راهی تعمیرگاه آن هم برای رفع ایرادات جلوبندی میشود. چراکه طراحی جلوبندی آن به گونهای است که ناهمواریهای جادههای ایران را به خوبی دفع کرده و کمترین استهلاک را داشته باشد.
این خودرو کابینی جادار و صندوقی بزرگ دارد که کار را برای خانوادههای ایرانی ساده میکند. از سویی شتاب بالایی داشته و مصرف سوخت پایینی دارد. موتور ۶/۱ لیتری آن با توجه به داشتن گیربکس مناسب به خوبی از پس هر آزمونی بر میآید. بعد از چند سال عرضه این خودرو به بازار ایران به صورت گیربکس دستی، ایرانخودرو تصمیم گرفت تا گیربکس اتوماتیک را جایگزین گیربکس دستی کند که اتفاقاً پروژه موفقی بود و توانست جان تازهای به تندر ببخشد.
از سوی دیگر پارسخودرو نمونه هاچبک این خودرو را با نام ساندرو روانه بازار کرد که با استقبال خوبی همراه بود و چندی بعد هم نمونه کراس اوور آن با نام استپ وی روانه بازار شد، اما این سه خودرو را در حقیقت باید یک خودرو دانست و حتی رنو داستر را نیز میتوان به آن اضافه کرد. همه این خودروها بر روی پلتفرم تندر ۹۰ ساخته میشوند. از این رو تنها در ظاهر با هم تفاوتهایی دارند ولی از نظر موتوری همانند داستر پرقدرت هستند. از داستر فاکتور گرفته و سراغ این سه محصول تولیدی در بازار میپردازیم. تندر ۹۰ به صورت سدان یا صندوقدار روانه بازار میشود، این در حالیست که ساندرو و استپ وی هاچبک بوده و فاقد صندوقی به بزرگی تندر هستند. هر سه خودرو از موتور و گیربکسی مشترک بهره میبرند و در این زمینه با هم تفاوتی ندارند.
روغنریزی یکی از تفاوتهای ال نودیها
در ادامه به ابعاد و وزن هر سه خودرو با گیربکسهای اتوماتیک میپردازیم. این نکته را باید یادآور شد که یکی از بزرگترین نقاط ضعف تندر ۹۰ و ساندرو گیربکس آنها است که به دلیل مهندسی اشتباه دچار آسیبهایی با هزینه گزاف میشود. این همان ایرادی است که در رنو ۲۱ دهه ۷۰ نیز دیده میشد. روغن گیربکس این خودرو درون گردگیر پولوس قرار میگیرد و با آسیب دیدن گردگیر ممکن است سوراخ شده و روغن گیربکس از آن تخلیه شود، این در حالیست که راننده متوجه آن نشده و گیربکس میسوزد اگر هر روز زیر خودرو را چک کنید که روغنریزی نداشته باشد میتوانید از این مشکل پیشگیری کنید، اما این ایراد در ساندروهای استپ وی حل شده و طراحی گیربکس تغییر کرده است که یکی از تفاوتهای بزرگ استپ وی با ساندرو نیز به شمار میرود.
تفاوت ابعادی سه خودرو
تندر ۴۲۵۰ میلیمتر طول دارد، ۱۷۴۰میلیمتر عرض و ۱۵۲۵میلیمتر ارتفاع. فاصله بین محورهای عقب و جلو ۲۶۳۰ میلیمتر بوده و ۱۱۵۵ کیلوگرم وزن دارد. حجم صندوق بار تندر ۵۱۰ لیتر است. این در حالیست که این ابعاد در ساندرو به ۴۰۲۰ میلیمتر طول، ۱۷۴۶میلیمتر عرض و ۱۵۳۴ میلیمتر ارتفاع میرسد. فاصله بین دو محور جلو و عقب ۲۵۸۸ میلیمتر بوده و ۱۱۴۶کیلوگرم وزن دارد همچنین حجم صندوق آن نیز ۳۲۰ لیتر محاسبه شده است. استپ وی نیز ۴۰۲۴ میلیمتر طول دارد، ۱۷۵۳میلیمتر عرض و ۱۵۸۴میلیمتر ارتفاع دارد و ۵ سانتیمتر بلندتر از ساندرو است. فاصله بین دو محور جلو و عقب ۲۵۸۸ میلیمتر بوده و ۱۱۹۳کیلوگرم وزن دارد. حجم صندوق این خودرو همانند ساندرو ۳۲۰ لیتر است.
لازم به ذکر است که وزنهای ذکر شده در این سه مدل مربوط به نمونههایی است که دارای گیربکس اتوماتیک هستند در مدلهای گیربکس دستی حدود ۴۰ کیلوگرم وزن کمتری دارند.
قیمت مدلهای اتوماتیک در بازار
تندر ۹۰ در بازار حدود ۴۸ ، ساندرو معمولی حدود ۵۲ و ساندرو استپ وی حدود ۶۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشوند.
نتیجه گیری
به طور کلی این سه خودرو را می توان یک روح در سه شکل مختلف دانست خودروهایی که از نظر دینامیکی با هم مشترک بوده و از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند .اگر به دنبال خودرویی هستید که فضای زیادی به خصوص برای بار داشته باشد تندر ۹۰گزینه مناسبی است اما با پرداخت مبلغ بیشتری می توانید ساندرو را بخرید که چهره موجه تری داشته اما فضای صندوق بار آن به اندازه تندر۹۰نیست.برخی از افراد هم به دنبال خودرویی قد بلند تر هستند که استپ وی با ۵سانتی متر قد بلند تر و البته داشتن بار بند و زه های گلگیر و سپر قیمتی به مراتب الاتر از این دو خودرو را دارد.جوانترها ترجیح می دهند تا ساندرو بخرند و خانواده های پر جمعیت نیز تندر اما افرادی که پر جمعیت نبوده و کراس اوور را به سواری ترجیح می دهند استپ وی می خرند.
– عمادالدین جعفری