نحوه استعلام مالیات خودرو و موتورسیکلت

0

برای استعلام مالیات نقل و انتقال باید به سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور در نظر گرفته شده است مراجعه و گزینه استعلام پرداخت مالیات را انتخاب کنید.

برای این کار دو روش وجود دارد: یکی با کمک شناسه استعلام و کد ملی و دیگری با کمک شماره پلاک و کد ملی.

 محاسبه مالیات موتورسیکلت  نحوه پرداخت مالیات موتور  استعلام مالیات خودرو  پرداخت مالیات خودرو  مالیات خرید و فروش خودرو  نحوه محاسبه مالیات خودرو  خودروهای مشمول مالیات  مالیات نقل و انتقال خودرو  جریمه مالیات خودرو  دانستنی های حقوقی

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست

مالیات نقل و انتقال خودرو  مبلغی است که صاحبان خودرو و دیگر وسایل نقلیه مانند موتور باید پیش از مراجعه به دفترخانه و اقدام برای تعویض پلاک بپردازند. همه خودروها فارغ از اینکه تولید خارج یا داخل و یا خودرویی لوکس یا معمولی باشد، مشمول پرداخت این هزینه خواهند شد. البته خودروهای راه‌سازی، خودروهای معدنی و کشاورزی، شناورها و خودروهای کشاورزی از پرداخت این مالیات معاف هستند.

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده کیست

اکنون که فهمیدیم مالیات نقل و انتقال خودرو چیست باید بدانیم که پرداخت آن بر عهده کیست. پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده و صاحب خودرو است. همان طور که گفته شد این هزینه باید پیش از انتقال سند و تعویض پلاک انجام شود. در صورت پرداخت نکردن به موقع، فرد فروشنده در فهرست بدهکاران مالیاتی قرار می‌گیرد. البته بر اساس قوانین مالیاتی مصوب فروردین ۱۴۰۱ پیش از پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک انجام نمی‌شود.

مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه محاسبه می‌شود

مالیات نقل و انتقال خودروهای مختلف یکسان نیست و عوامل مختلفی در محاسبه آن نقش دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر مالیات نقل و انتقال، نوع خودرو است. هرچه کلاس خودرو بالاتر و قیمت بیشتری داشته باشد، فروشنده باید هزینه بیشتری بابت مالیات فروشش پرداخت کند. عامل مهم بعدی سال تولید خودرو است که یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو هم به شمار می‌رود. هرچه تاریخ تولید به تاریخ جاری نزدیک‌تر باشد، باعث در نظر گرفتن مالیات بیشتری برای خودرو در هنگام نقل و انتقال خواهد شد؛ به عنوان مثال مبلغ مالیات خودرویی که سال ساخت آن ۱۴۰۱ است، نسبت به همان مدل خودرو با سال ساخت ۱۳۹۸ بیشتر خواهد بود.

یکی دیگر از عوامل موثر بر تعیین مبلغ این مالیات کشور تولید کننده آن (ایرانی یا خارجی) است. به طور کلی فروشندگان خودروهای خارجی، فارغ از ارزشی که آن‌ها دارند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند. شما می‌توانید پیش از اقدام به فروش خودرو خود از طریق سامانه‌های محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو 1401 اقدام به محاسبه مبلغ این مالیات برای وسیله نقلیه خود کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.