منظور از موتور TU5 چیست ؟
معرفی موتور TU5
موتورهای سری TU یک خانواده از موتورهای چهار سیلندر کوچک مورد استفاده در طیف وسیعی از خودروهای پژو و سیتروئن می باشند. این موتورها در سال ۱۹۸۶ با خودرو Citroën AX معرفی شدند که جایگزین خانواده X در آن زمانه شد. TU ها در هر دو نوع بنزینی و دیزلی بدون توربو – که به نام TUD شناخته میشود در – دسترس هستند.
موتورهای سری TU در اتومبیل های زیر از خانواده پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار گرفته است
Citroën: AX, Saxo, C2, C3, BX, ZX, Xsara, C15, Nemo and Berlingo
Peugeot: 106, 205, 206, 207, 309, 306, 307, 405, Bipper, Partner, Hoggar
انواع مدل موتورهای سری TU
سری tu9
TU9 | ||
توضیح | قدرت | مدل |
FI catalyst | ۵۰ PS (49 hp/36 kW) | TU9 M/Z |
۱-bbl carb | ۴۵ PS (44 hp/33 kW) | TU9/K |
سری tu1
Tu1 | ||
توضیح | قدرت | مدل |
۱-bbl carb | ۶۰ PS (59 hp/44 kW) | TU1 F2/K |
FI catalyst | ۶۰ PS (59 hp/44 kW) | TU1 JP |
FI catalyst | ۶۰ PS (59 hp/44 kW) | TU1 M/Z |
۱-bbl carb | ۵۵ PS (54 hp/40.5 kW) | TU1/K |
سری tu2
Tu2 | ||
توضیح | قدرت | مدل |
twin 2-bbl carb | ۹۵ PS (93 hp/70 kW) | TU2 Â |
twin 2-bbl carb | ۱۰۳ PS (101 hp/76 kW) | TU24 Â/K |
FI, catalyst | ۱۰۰ PS (98 hp/73.5 kW) | TU2 J2/Z |
سری tu3
Tu3 | ||
توضیح | قدرت | مدل |
۱-bbl carb | ۶۵ PS (64 hp/48 kW) | TU3 A (not in use) |
۲-bbl carb catalyst | ۷۵ PS (73 hp/55 kW) | TU3 A (in use after 2007 in Iran, Brazil and China) |
۱-bbl carb | ۷۰ PS (69 hp/51 kW) | TU3 A/K |
۲-bbl carb FI | ۷۵ PS (73 hp/55 kW) | TU3 F2/K |
FI catalyst | ۱۰۰ PS (98 hp/73 kW) | TU3 FJ2/K |
FI catalyst | ۹۵ PS (93 hp/69 kW) | TU3 FJ2/Z |
FI catalyst | ۷۵ PS (73 hp/55 kW) | TU3 JP |
FI catalyst | ۷۵ PS (73 hp/55 kW) | TU3 M/Z |
۲-bbl carb | ۸۵ PS (83 hp/62 kW) | TU3 S |
سری tu5
Tu5 | ||
توضیح | قدرت | مدل |
FI catalyst | ۱۰۵ PS (103 hp/77 kW) | TU5 J2/L3 |
۱۶-valve catalyst | ۱۲۰ PS (118 hp/88 kW) | TU5 J4 |
FI catalyst | ۹۰ PS (88 hp/66 kW) | TU5 JP |
FI catalyst | ۹۶ PS (95 hp/71 kW) | TU5 JP+ |
FI catalyst | ۹۸ PS (97 hp/72 kW) | TU5 JP |
۱۶-valve catalyst | ۱۰۹ PS (108 hp/80 kW) | TU5 JP4 |
۱۶-valve catalyst | ۱۲۲ PS (120 hp/90 kW) | TU5 JP4 S |
موتور TU5 :
موتور TU5 با حجم ۱۵۸۷ سی سی تولید شد. ابتدا در دو مدل ۸ و ۱۶ سوپاپ در دسترس بود اما از این بین تنها گزینه ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۰۹ اسب بخار باقی مانده است، اگر چه مدل اسپورت این موتور نیز با قدرت ۱۲۲ اسب بخار به سیتروئن C2 VTS قدرت بالاتری را می داد. موتور TU5 در مسابقات اتوموبیل رانی نیز توسط سیتروئن و پژو استفاده می شود.
موتور TU5 در ایران:
این موتور توسط شرکت خودروسازی ایرانخودرو در خانواده تولیدی پژو مورد استفاده قرار گرفته است . در ابتدا این موتور با خانواده ۲۰۶ به ایرانیان معرفی شد که بعدها در دیگر محصولات ایرانخودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت. از نکات مثبت قابل ذکر برای این موتور میتوان به صدای کم، قدرت مناسب، استاندارد آلایندگی بالا، شتاب بالا و قیمت رقابتی اشاره کرد. بعد از استقبال از این موتور مدرن، شرکت ایرانخودرو با سرمایه گذاری مناسب این موتور را بومی کرد و در خودرو های ۴۰۵ ، پارس ، رانا ، ۲۰۶ اس دی و نوع صادراتی سمند LX به کار برد. استفاده از این موتور در خودروهای مختلف ایرانخودرو با حرف و حدیث های فراوانی همراه بود اکثر افراد این موتور را مربوط به خودروی ۲۰۶ میدانستند و استفاده در دیگر محصولات را اشتباه ایرانخودرو به حساب می آورند.حال آنکه با نگاه به خودرو سازان بزرگ دنیا میبینیم که آنها نیز یک موتور موفق را در مدل های مختلف خودرو استفاده میکنند. موتور TU5 در محصولات مختلف ایرانخودرو با جعبه دنده های مختلفی به کار برده شده است. جعبه دنده از نوع MA در خودرو ۲۰۶ و جعبه دنده BE در ۴۰۵ ، پارس و رانا استفاده میشود همین موضوع باعث اختلاف در حس رانندگی با این خودرو ها میشود زیرا ضرایب دنده ها در این دونوع جعبه دنده مختلف است همچنین نوع ECU ، نوع دریچه گاز و نسخه نرم افزار ECU نیز بی تاثیر نیست به طوری که حتی باعث تفاوت در مدل های مختلف خودرو ۲۰۶ شده است. پدید آمدن باور نادرست ” این موتور برای بدنه این ماشین مناسب نیست” میتواند از تفاوت در موارد بالا ایجاد شود.
خودروفقط اس دی TU5 V8
خداییش خیلی نرم بی صداپرشتاب کم مصرف خلاصه هرچی بگم کم گفتم
درآخرجمع بندی خدا۲۰ و۲۰۶ صندوقدارTu5اس دی ۱۹.۹۹😉💖
عااااااالی ، من راضی م
سلام معایب پژو تیوفایو سوکتهای ان است مانند سوکت پمپ بنزین سوکت استارت سوکت کولر و علی الخصوص سوکت دریچه گاز است که بعد از مدتی می سوزد و برق درست جریان پیدا نمیکند و دیگر هیچ . بجز اینکه امداد خودرو بیاد و کلی هزینه و آخر کار نیز بجای عوض کردن سوکت پمپ بنزین و درجه گاز و شمعها عوض میشه ولی هنوز ماشینت مشکل داره . من متعجبم چرا از سوکتهای مدل پیکان قدیم که بسیار عالی بود استفاده نمیشه ماشین به این خوبی از این سوکتهای که مفت نمی ارزه استفاده میشه و اکثر آتشوزیها در پزو ها بر اثر همین سوکتهای مزخرف است.