تویوتا هایلوکس کارکرده بخریم یا آمیکو آسنا؟ کدام یک بهتر است ؟

0

شرکت ” آمیکو ” که یکی از فعال ترین خودروسازان در حوزه محصولات کار و تجاری است، چند وقتی است خودرویی پیکاپ با قابلیت های به نسبت بالای آفرودی را به خط تولید خود آورده است.

مقایسه تویوتا هایلوکس با آسنا قیمت تویوتا هایلوکس تست تویوتا هایلوکس مشخصات تویوتا هایلوکس معایب تویوتا هایلوکس امکانات تویوتا هایلوکس مشخصات فنی تویوتا هایلوکس مقایسه پیکاپ و هایلوکس امکانات پیکاپ آسنا قیمت پیکاپ آسنا مشخصات پیکاپ آسنا گیربکس پیکاپ آسنا تجربه رانندگی با آسنا آسنا بهتره یا تویوتا هایلوکس پیکاپ آمیکو محصولات آمیکو ASENA AMICO TOYOTA HILUX

این شرکت با مونتاژ و عرضه این خودرو به بازار توانسته نام خود را بیش تر به مشتریان معرفی کند. همچنین با توجه به ویژگی های این پیکاپ چینی تولید داخل، برنامه های صادرات آمیکو آسنا در دست انجام است و نمونه هایی از این خودروی دو دیفرانسیل برای انجام تست ها به کشورهای مختلف رفته است. اما پیکاپ آمیکو آسنا به هیچ وجه مانند دیگر خودروهای کار و تجاری چینی چندان ارزان قیمت نیست. با این که قیمت بازار جهانی آسنا مشابه خودروهایی همچون فوتون تونلند و دانگ فنگ ریچ است، اما آمیکو همیشه بهای این خودرو را با اختلاف قیمت زیادی نسبت به رقیب ها انتخاب کرده است. در آخرین شرایط فروش آمیکو آسنا، قیمت نسخه دو کابین این خودرو برای تحویل فوری ۲۰ روزه ۲۱۷ میلیون تومان اعلام شده است، اما این قیمت شاید در شرایط کنونی بازار برای یک پیکاپ آفرودی چه بسا چینی آنچنان بالا نباشد زیرا به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و عرضه نشدن خودروهای پیکاپ آفرودی همچون تویوتا هایلوکس قیمت این ژاپنی محبوب در نسخه های مشابه خودروی صفر فراتر از ۶۵۰ میلیون تومان شده است. اما از نگاه کارشناسان، اگر واردات خودرو مانند گذشته برقرار باشد و بهای ارزان را بر اساس شرایط کنونی در نظر بگیرم، مشتریان ایرانی می توانند کامل ترین نسخه تویوتا هایلوکس دو کابین اتوماتیک را با مدل ۲۰۱۸ با قیمتی کم تر از ۵۲۰ میلیون تومان خریداری کنند. همچنین نسخه دنده ای این خودروی ژاپنی می تواند با قیمتی کم تر از ۴۵۰ میلیون تومان در بازار تهران باشد.
از سویی دیگر با آغاز دوباره واردات و طی نمودن فرآیندهای قانونی برای آوردن محصولی جدید به بازار ایران، نیسان، ناوارا را با بهایی کم تر از ۴۵۰ میلیون تومان در نسخه اتوماتیک و قیمتی کم تر از ۳۵۰ میلیون تومان در نسخه دنده ای عرضه کرد. همچنین میتسوبیشی L200 را هم می توان در نسخه ۵ دنده دستی با بهایی کم تر از ۳۳۰ میلیون تومان در بازار ایران در اختیار داشت.
اما شرایط کنونی این گونه حکم کرده که آمیکو آسنا به عنوان تنها پیکاپ فول سایز آفرودی بازار ایران باشد. با این که دانگ فنگ ریچ و کاپرا۲ هم در بازار وجود دارند، اما با توجه به قیمت و همچنین قابلیت های فنی، این آسنا است که می تواند هنگام خرید، گزینه هایی دیگر را به خاطر ما آورد. امروز می توان با قیمت یک آسنای صفر کیلومتر به سراغ یک دستگاه تویوتا هایلوکس نسل هفتم رفت که در بازار ایران با مدل های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ یافت می شود. این خودروی ژاپنی نیز در نسخه های کارکرده با مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ نیز قیمتی مشابه به پیکاپ آسنا را دارد. البته در اعلام قیمت این خودرو، شرایط فنی و
بدنه ای سالم در نظر گرفته شده و کارکرد هایلوکس های مورد نظر در این بازه قیمتی حدود ۹۰ تا ۱۸۰ هزار کیلومتر است. بنابراین می توان این خودروها را با توجه به سال تولید و همچنین کارکرد با قیمتی حدود ۱۸۰ تا ۲۴۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش کرد. اکنون می خواهیم ببنیم با بودجه تا ۲۵۰ میلیون تومان بهتر است برای داشتن یک پیکاپ آفرودی به سراغ آسنا برویم یا این که یک هایلوکس ۸ تا ۱۲ سال کارکرد را خریداری کنیم؟

ویژگی های فنی کدام یک بهتر است؟
 مقایسه تویوتا هایلوکس با آسنا  قیمت تویوتا هایلوکس  تست تویوتا هایلوکس  مشخصات تویوتا هایلوکس  معایب تویوتا هایلوکس  امکانات تویوتا هایلوکس  مشخصات فنی تویوتا هایلوکس  مقایسه پیکاپ و هایلوکس  امکانات پیکاپ آسنا  قیمت پیکاپ آسنا  مشخصات پیکاپ آسنا  گیربکس پیکاپ آسنا  تجربه رانندگی با آسنا  آسنا بهتره یا تویوتا هایلوکس  پیکاپ آمیکو  محصولات آمیکو  ASENA AMICO  TOYOTA HILUX
آمیکو آسنا به موتور ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر مجهز است که فن آوری و مهندسی آن به ” میتسوبیشی ” ژاپن بر می گردد. این پیشرانه می تواند ۱۴۳ اسب بخار را با گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر تولید کند. یکی از مهم ترین موارد مهم درباره پیشرانه خودروهای پیکاپ و آفرودی، زمان استفاده حداکثری از گشتاور پیشرانه است که متاسفانه نه شرکت ” Huanghai ” چین و نه شرکت آمیکو اطلاعات دقیق این موتور را منتشر نکرده اند. تنها اطلاعاتی که در فضای رسانه ای برای مشتریان و مردم وجود دارد، این است که آمیکو آسنا یک موتور ۲٫۴ لیتری میتسوبیشی دارد. اما با پیگیری های انجام شده متوجه شدیم که آسنا به موتور سری ۴G69S4N میتسوبیشی مجهز است. کمپانی میتسوبیشی ژاپن از این پیشرانه در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ بیش ترین استفاده را کرده است. اما در نهایت تا سال ۲۰۱۲ استفاده این موتور در محصول به روز میتسوبیشی متوقف شد و دیگر روی خودروی جدیدی قرار نگرفت. به همین دلیل این پیشرانه کم کم به شرکت های چینی همچون جیلی، لندویند، گریت وال، مکسوس و… فروخته شد. این موتور در خودروهای میتسوبیشی توان تولید تا ۱۶۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۹ نیوتن متر دارد، اما در
نسخه های بازار چین که از آن روی خودروهای شان استفاده می کنند، حداکثر توان ۱۴۳ اسب بخار با گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر قابل بهره برداری از این پیشرانه است. به گفته شرکت میتسوبیشی ژاپن، می توان حداکثر گشتاور موتور سری ۴G69 را در دور موتور ۳۵۰۰rpm استفاده کرد. همچنین اسب بخار حداکثر این موتور در ۵۷۵۰rpm آزاد می شود.
تویوتا هایلوکس نسل هفتم نیز به یک موتور ۲٫۷ لیتری ۴ سیلندر مجهز است که می تواند ۱۵۸ تا ۱۶۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۴۶ نیوتن متر تولید کند. حداکثر گشتاور هایلوکس در دور موتور ۳۸۰۰rpm قابل بهره برداری است و در ۵۲۰۰rpm حداکثر اسب بخار از این موتور آزاد می شود.
هر دوی این خودروها می توانند توان موتور را از طریق جعبه دنده ۵ دنده دستی به چرخ های عقب برسانند و در صورت انتخاب راننده با وضعیت چهار چرخ سبک یا سنگین، تمام توان پیشرانه از طریق جعبه دنده دستی به دو محور خودرو منتقل می شود.
در بحث کیفیت هیچ فردی نمی تواند منکر آن شود که تویوتا به مراتب در بحث خودروهای سخت جان بهتر از بسیاری از برندهای مطرح دنیا عمل می کند، چه رسد که بخواهیم خودرویی همچون هایلوکس را با پیکاپی چینی مقایسه کنیم. با توجه به پیشینه ای که از تویوتا هایلوکس در تمام دنیا وجود دارد و به راحتی قابل درک و لمس است، می توان با اطمینان بسیار گفت در بحث استهلاک فنی، کیفیت، دوام و افت خودرو به مراتب تویوتا هایلوکس بالاتر از آمیکو آسنا قرار می گیرد. اما با توجه به این که با بودجه یک دستگاه آسنای صفر کیلومتر می توانید نسخه کارکرده هایلوکس را بخرید، باید توجه کنید که سلامت فنی در خودرو وجود داشته باشد. در صورت سالم بودن تویوتا هایلوکس کارکرده حتا با عمر ۱۲ سال، می توان گفت که با در نظر گرفتن افت، این خودرو همچنان گزینه ای کم دردسرتر و مقاوم تر از آسنا است.
از سویی دیگر اگر افت توانایی حرکتی را در یک هایلوکس ۸ تا ۱۲ سال در نظر بگیریم، باز هم در بحث انتقال قدرت به
چرخ ها، اتلاف توان موتور، عملکرد جعبه دنده، سرعت رسیدن به توان حداکثری و میزان قدرت، این خودروی کارکرده ژاپنی می تواند بهتر از پیکاپ آسنا ظاهر شود.
از نگاه دیگر، تویوتا هایلوکس قدرت بیش تر با وزنی کم تر از آسنا دارد که همین اصل باعث می شود هایلوکس ژاپنی را چابک تر از آمیکو آسنا بدانیم.
نکته ای که باید در این بخش به آن اشاره شود، قابلیت استفاده از گاز CNG در آسنا است. این خودرو به صورت استاندارد یک مخزن گاز زیر خودرو دارد و می توانید برای کاهش هزینه های سوخت به جای بنزین از گاز CNG در آسنا استفاده کنید. اما بدیهی است که گاز نسبت به بنزین افت توان را برای این پیکاپ به همراه می آورد و بسیار احتمالش ضعیف است که یک راننده آفرود با خودرویی گازسوز به سفرهایش برود!

اندازه کدام یک مناسب تر است؟
https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2018/09/hilux-vs-amico-5.jpg
اگر قصد شما از خرید یک پیکاپ دو دیفرانسیل، داشتن خودرویی باری و بزرگ است، بی شک آمیکو آسنا گزینه ای مناسب برای شما خواهد بود، زیرا فضای بار و فضای کابین این پیکاپ چینی به مراتب بزرگ تر از تویوتا هایلوکس نسل هفتم است. اما اگر قصدتان از خرید یک پیکاپ دو دیفرانسیل، بیش تر استفاده آفرودی و طبیعت گردی است، باید بگوییم که هایلوکس
می تواند در بحث عملکردی مناسب تر از آسنا باشد. با این که فضای آسنا می تواند در سفرها بسیار کاربردی تر از هایلوکس باشد، اما فاصله محوری کم تر تویوتا هایلوکس نسبت به آسنا قابلیت حرکت و مانور این خودرو را در آفرودهای کویری و جنگلی افزایش می دهد. یکی از عوامل موثر در برتری قابلیت های آفرود، فاصله محوری خودروها است، زیرا هرچه قدر یک خودروی آفرودی قوی باشد، اما فاصله محوری زیادی داشته باشد، باعث می شود خودرو در آفرود روی هر تیغه کوچک و بزرگی بنشیند و به دلیل نوسان طولی کم اتاق، همیشه بخشی از قسمت زیرین شاسی درگیر باشد. البته با افزایش ارتفاع خودرو و استفاده از کیت های مختلف می تواند تا حدی از گیرکردن خودروهایی با فاصله محوری زیاد، جلوگیری کند. اما می توان نتیجه گرفت که ذات گیر کردن آمیکو آسنا روی تیغه ها به مراتب جدی تر و بیش تر از تویوتا هایلوکس نسل هفتم است.

سواری و قابلیت حرکتی کدام یک بهتر است؟
https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2018/09/hilux-vs-amico-2.jpg
نباید این مسأله را نادیده بگیریم که با توجه به ابعاد آمیکو آسنا و بازی عرضی این خودرو هنگام حرکت، می توان تا حدی این پیکاپ چینی را نرم تر از هایلوکس دانست. فاصله محوری بیش تر این خودرو نسبت به هایلوکس که در آفرود شاید انتقادهایی را به آن وارد کند، این بار در بحث سواری های شهری و استفاده های رایج باعث می شود نرمی بیش تری برای سرنشینان قابل لمس باشد. اما در نظر بگیرید که هیچ گاه ردیف دوم یک پیکاپ شاسی مستقل نمی تواند مانند یک خودروی سواری یا SUV قابل تحمل باشد.
در بحث قدرت و چالاکی، همان گونه که اشاره شد تویوتا هایلوکس کارکرده می تواند بهتر از یک آمیکو آسنای صفر کیلومتر عمل کند. از سویی فاصله محوری این خودرو بیش تر از آسنای چینی برای آفرود مناسب است. بنابراین می توان گفت در موارد قابل توجه ای، تویوتا هایلوکس قابلیت حرکتی بالاتری از آمیکو آسنا دارد. اما آمیکو آسنا هم تا حدی به دلیل ارتفاع بیش تر از سطح زمین، می تواند نسبت به نمونه های استاندارد هایلوکس نسل هفتم، مسیرهای ناهموار را با استرس کم تر بگذراند. از سویی دیگر آسنا به سیستم قفل هوشمند دیفرانسیل عقب یا همان LSD مجهز است. این سیستم باعث می شود هنگام هرزگردی یکی از چرخ های محور عقب، انتقال نیرو به صورت یکپارچه به چرخ های عقب منتقل شود و گاهی ضریب ها به صورت
لحظه ای تغییر کند. این اتفاق باعث می شود در بسیاری از موارد، آسنا بدون گیر کردن مسیرها را بگذراند. همچنین در بحث حرکت های عرضی که باعث سه چرخ شدن خودرو می شود، آسنا با این سیستم هوشمند می تواند زودتر به حالت پایدار خود بازگردد، اما تویوتا هایلوکس این سیستم را به صورت فابریک ندارد. البته نبود قفل دیفرانسیل الکتریکی در هایلوکس به معنی استفاده نکردن تویوتا از این سیستم نیست، چرا که کمپانی تویوتا یکی از صاحبان فن آوری قفل های دیفرانسیل استاندارد روی خودروها است و روی بسیاری از محصولات آفرودی خود این امکان را به صورت فابریک قرار داده است. اما به دلیل سیاست های این کمپانی ژاپنی و نوع سلیقه مشتریان، در نسل هفتم هایلوکس، قفل دیفرانسیل برقی به صورت پایه روی این پیکاپ نصب نبود. این نکته را هم در نظر بگیرید که شما به عنوان مالک یک دستگاه تویوتا هایلوکس، می توانید قطعه های اضافه با کیفیت و استانداردی را با برندهای مطرح دنیا در زمینه آفرود برای خودروی خود خریداری کنید. قفل دیفرانسیل عقب هم جزو امکاناتی است که برخی از راننده های آفرود هایلوکس روی خودروی شان نصب می کنند و با توجه به نوع قطعه و کاربردش، هزینه ای حدود ۵ تا ۱۵ میلیون تومان را دارد.
اما در بحث سر و صدا و آرامش کابین، حتا نسخه های کارکرده تا ۱۵۰ هزار کیلومتر تویوتا هایلوکس می تواند تا حد قابل قبولی از یک آسنا بهتر باشد و در دراز مدت این مسأله بیش تر قابل لمس است.

امکانات هایلوکس بیش تر است یا آسنا؟
https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2018/09/hilux-vs-amico-1.jpg
واقعیت این است که آسنا در بحث امکانات رفاهی نسبت به تویوتا هایلوکس نسل هفتم قوی تر است. در هایلوکس انتخاب وضعیت انتقال قدرت به صورت مکانیکی از کنار دسته تعویض دنده انجام می شود و در آسنا این قابلیت مانند بسیاری از خودروهای روز به صورت الکتریکی انجام می شود. در آسنا امکاناتی مانند نمایش گر، GPS، دوربین عقب، سیستم تهویه الکتریکی، چراغ روز، تریم داخلی چرم مصنوعی و… وجود دارد، اما در بسیاری از پیکاپ های نسل هفتم بازار ایران حتا
دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان هم وجود ندارند. البته اگر گشت و گذاری در بازار انجام دهید، می توانید
نسخه های به نسبت فول فابریک یا غیر فابریک هایلوکس را پیدا کنید. اگر هم خودروی سالم و خوش قیمتی را پیدا کردید که امکاناتش تکمیل نبود، می توانید با هزینه حدود ۵ میلیون تومان امکاناتی مانند کروزکنترل، دکمه های سیستم صوتی روی فرمان، بلوتوث روی فرمان، سیستم صوتی حرفه ای با نمایش گر، تلویزیون، دوربین دنده عقب و… برخی امکانات دیگر را با استفاده از قطعه های فابریک یا با کیفیت روی آن نصب نمایید. در بحث امکانات ایمنی همچون کیسه هوا و سیستم های ترمز، هر دو خودرو برابر هستند و به دو کیسه هوا مجهزند.

هایلوکس بخرید یا آسنا؟
 مقایسه تویوتا هایلوکس با آسنا  قیمت تویوتا هایلوکس  تست تویوتا هایلوکس  مشخصات تویوتا هایلوکس  معایب تویوتا هایلوکس  امکانات تویوتا هایلوکس  مشخصات فنی تویوتا هایلوکس  مقایسه پیکاپ و هایلوکس  امکانات پیکاپ آسنا  قیمت پیکاپ آسنا  مشخصات پیکاپ آسنا  گیربکس پیکاپ آسنا  تجربه رانندگی با آسنا  آسنا بهتره یا تویوتا هایلوکس  پیکاپ آمیکو  محصولات آمیکو  ASENA AMICO  TOYOTA HILUX
همیشه انتخاب با خودتان است، اما از نگاه کلی می توان این گونه گفت که اگر به دنبال خودرویی پیکاپ هستید و امکانات رفاهی بیش تر، ابعاد بزرگ تر، ظاهر به روزتر و ارتفاع بیش تر برای تان اهمیت دارد و می خواهید سالی یک یا دو بار سفرهای آفرودی سبک و نیمه سنگین را تجربه کنید، آسنا می تواند گزینه ای معقول برای شما باشد، زیرا چنین سلیقه ای بیش تر استفاده یک خودروی سواری یا شاسی بلند معمولی را از یک پیکاپ می خواهد و صرف علاقه داشتن به خودروهای شاسی مستقل و پیکاپ به سمت چنین محصولاتی می رود. از سویی دیگر نبود تنوع قطعه های فنی پیشرفته تر، شما را از مجهز کردن خودرو محروم می کند که با توجه به سلیقه شما آن چنان برای تان خوشایند نیست، مگر این که بخواهید تنها ظاهر آن را آفرودی کنید یا تغییرات جزیی را در آن اعلام نمایید که می توانید این کار را هم با آسنا انجام دهید.
اما اگر هدف تان خرید یک پیکاپ شاسی مستقل و دو دیفرانسیل برای سفرهای آفرودی و تجربه های متفاوت است، باید گفت که در انتخاب تویوتا هایلوکس کارکرده نسبت به آسنا شک نکنید، زیرا ذات تویوتا هایلوکس برای آفرود است و شما می توانید بهترین به روزرسانی ها را روی این خودروی ژاپنی به صورت استاندارد انجام دهید. کمپانی های بنام ساخت قطعه های آفرودی هم همیشه برای هایلوکس بیش ترین تنوع محصولات را دارند و مانند آسنا نیست که مجهز کردن آن محدود باشد. از سویی دیگر هنگامی که بحث استفاده آفرودی از یک خودرو می شود، کیفیت، دوام، استهلاک، هزینه های جاری و قطعه های یدکی نیز اهمیت به مراتب بیش تری را پیدا می کند. احتمال آن ضعیف است که بگویید کیفیت، استهلاک، هزینه های جاری، عمر مفید و تامین قطعه های آسنا به نسبت خودرویی همچون تویوتا هایلوکس بهتر است. برای همین باز هم می گوییم که اگر این موارد برای تان اهمیت دارد در خرید هایلوکس شک نکنید. یکی از موارد دیگر که بیش تر مشتریان ایرانی به آن اهمیت
می دهند، ارزش خودرو و افت قیمت آن است. آسنا با این که یکی از کامل ترین پیکاپ های آفرودی صفر کیلومتر بازار است، اما خواه ناخواه خودرویی چینی با هویت نه چندان معروف است و هیچ گاه نمی تواند در دراز مدت ارزش مالی خود را حفظ نماید. یکی از دلایل اصلی این اتفاق این است که آسنا پس از چند سال بی شک مانند روز اول نخواهد بود و همین مسأله در بیش تر خودروهای چینی باعث می شود که مشتریان سخت تر از دیگر گزینه ها به خرید نسخه های کارکرده خودروهای چینی راضی شوند.
بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که همچنان یکی از برترین پیکاپ های آفرودی بازار ایران با اختلاف زیاد از نسخه های چینی صفر کیلومتر، تویوتا هایلوکس است و حتا نسخه های کارکرده آن با عمری بیش از ۱۰ سال نسبت به بهترین پیکاپ چینی آفرودی در بازار ایران برتری دارد.

گروه مستند اسب بخار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.