دینام آلترناتور کامیون چگونه کار می کند و علائم خرابی آن چیست ؟

0

دینام یک قطعه مهمی است که تولید کننده برق ماشین است. زمانی که کامیون را روشن می کنید این قطعه به وسیله آرمیچر داخلی که شامل یک سیم پیچ میدان می باشد که به واسطه میدان مغناطیسی ایجاد شده برق لازم را تولید می کند.
دینام از اجزای مختلف همچون یک پوسته فلزی، بوش، دو عدد بالشتک، آرمیچر و چند قطعه زغال تشکیل شده است. هدف اصلی دینام آلترناتور این است که جریان مستقیم برای شارژ باتری و همچنین جریان الکتریکی مورد نیاز کامیون را تامین کند.
یک نکته جالب این است که در زمان استارت فقط باتری ماشین به تنهایی وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد. البته تا زمانی که دینام به درستی کار کند شاید شما متوجه اهمیت و حساسیت این قطعه خودرو نشوید. اما تنها کافیست این قطعه دچار مشکل شود در اینجاست که شما متوجه می شوید چه مشکلاتی برای شما ایجاد می کند.
خلاصه اینکه باید اطمینان حاصل کنید که دینام کامیون شما به درستی کار می کند.

دینام کامیون چیست؟

 دینام کامیون  آلترناتور چیست  علائم خرابی دینام  روشن شدن چراغ باتری  علت شارژ نشدن باطری ماشین  تعمیرات تخصصی کامیون  تعمیر برق کامیون  آموزش باتری سازی

دینام کامیون یک جزء کلیدی در سیستم شارژ و راه اندازی سیستم الکتریکی است. این قطعه است که برای کامیون های شما برق تولید می کند. شارژ کردن باتری ها برای تامین نیروی میل لنگ برای استارت یکی از عملکردهای اصلی و مطمئناً یکی از مهمترین آنها است.

دینام آلترناتور کامیون چگونه کار می کند؟

-هر زمان که موتور در حال کار کردن باشد، قرقره ای که به دینام متصل است را می چرخاند.
-این کار یک هسته مغناطیسی را درون دینام به نام روتور می چرخانند.
-روتور به سرعت (سریع) می چرخد. (درون یک استاتور قرار دارد که با سیم پیچی مسی ثابت شده است).
-این چرخش ایجاد شده یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که توان مورد نیاز باتری برای شارژ شدن را تولید می کند.
-با تخلیه باتری توان ایجاد شده در آلترناتور ولتاژ منتقل می شود. در واقع میزان انرژی ارسالی به باتری را تنظیم می کند.
-این چرخه تا زمانی که باتری شما برای شارژ شدن نیاز به برق داشته باشد تکرار می شود.‍

دینام آلترناتور کامیون تا چه مدت دوام می آورند؟

طول عمر یک دینام کامیون معمولا حدود ۷ سال می باشد.
آلترناتورهای الماس میتسوبیشی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که به طور معمول تا ۱.۶۰۹.۰۰۰ کیلومتر می توانند دوام داشته باشند.
هنگامی که دینام آلترناتورها به درستی نگهداری و استفاده شوند، می توانند مدت زمان زیادی دوام بیاورند. با این حال، اگر به درستی حفظ نشود، طول عمر دینام آلترناتور کم خواهد شد.

عواملی که طول عمر دینام آلترناتور را کم می کنند؟

حرارت و گرما

بزرگترین مقصر کوتاه کردن طول عمر معمولی دینام شما گرما می باشد.
آلترناتورها گرما تولید می کنند، اما آنها نیز توسط گرمای موتور احاطه شده اند. اغلب به همین دلیل است که که برندهای باکیفیت، فناوری و طراحی زیادی را در دینام‌های خود قرار می‌دهند تا به خنک نگه داشتن آن‌ها کمک کنند.

دلکو رمی

دلکو رمی استفاده از خود آلترناتور را به عنوان یک سینک حرارتی برای از بین بردن گرما به کار می گیرد.

اندازه مناسب دینام

اگر آلترناتور به اندازه کافی بزرگ نباشد که بتواند نیاز الکتریکی کامیون شما را برآورده کند، ممکن است خرابی زودرس رخ دهد. بارگذاری بیش از حد در نهایت منجر به خرابی زودرس دینام خواهد شد.

عملکرد سیستم الکتریکی شما ممکن است آسیب ببیند. حتی اگر آلترناتور شما بیشتر و سخت تر کار کند. عمر باتری شما کاهش خواهد یافت. اگر این روند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، هر نوع مشکل الکتریکی ممکن است رخ دهد. به همین دلیل مهم است که آلترناتور با اندازه مناسب برای کامیون خود تهیه کنید.

باتری های معیوب

آلترناتور “شارژر باتری” نیست. اگر باتری های شما در شرایط کاری خوبی قرار ندارند و در واقع خراب هستند، می توانند به آلترناتور شما فشار وارد کنند و حتی دینام را خراب کنند.

اتصالات و کابل های ضعیف

کثیفی و خوردگی از کارایی دینام و توانایی حفظ شارژ باتری کافی جلوگیری می کند. لطفاً اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات شما تمیز و ایمن هستند و کابل های شما خورده نشده اند، پارگی ندارند یا سیم در معرض ساییدگی قرار ندارد

نشانه هایی که باید آلترناتور خود را تعویض کنید

خاموش روشن شدن چراغ ها

اگر چراغ های جلوی کامیون به هنگام روشن کردن RPM ها ناگهان روشن می شوند، این نشانه مطمئنی است که آلترناتور شما نیاز به تعویض دارد.

لرزش موتور

موتور شما در حین رانندگی ناگهان برق را قطع می کند. اگر این اتفاق افتاد، حتما خودروی خود را بلافاصله به مرکز خدمات ببرید. این می تواند یک مساله پی در پی باشد. به طور معمول یک کامپیوتر در حدود ۹.۶ ولت و پایین تر از آن خاموش خواهد شد.

چراغ موتور روشن می شود

زمانی که چراغ “چک موتور” یا “ALT” روشن می شود، آلترناتور شما ممکن است خراب باشد. با این حال، برخی از مانیتورها آیکون باتری را ممکن است نشان دهند که در واقع آلترناتور شما است و نیاز به بازرسی دارد.

صداهای جیغ، غرغر یا ساییدن

با افزایش سن و استفاده مکرر، کمربند سرپانتین مستعد کشش است. ممکن است قرقره دینام آلترناتور را به طور موثری نچرخاند. این منجر به کمبود شارژ می شود. این معمولاً منجر به صدای جیغ می‌شود، اما می‌تواند مانند صدای غرغر یا خراشیدن نیز به نظر برسد.

باتری های در حال مرگ

اگر دینام شما به درستی کار نکند، کامیون شما به سرعت از ذخایر باتری های شما استفاده می کند. هنگام تعویض باتری ها، خروجی دینام باید همیشه بررسی شود تا مطمئن شوید که دینام جریان کافی را ارائه می دهد.

مسائل الکتریکی

شارژر گوشی کار نمی کند؟ صندلی های برقی یا پنجره هایی که به آهستگی حرکت می کنند؟ رادیو ناگهان خاموش می شود؟ این کمبود قدرت نشانه ای مطمئن از این است که سیستم الکتریکی شما به درستی کار نمی کند. در حالی که ممکن است آلترناتور شما نباشد، خود باتری های شما ممکن است مقصر باشند.
نکته : اگر موتور درست بعد از پریدن خاموش می شود، احتمالا آلترناتور شما خراب می باشد.

دینام خود را بررسی کنید

کابل های پشت دینام، استارت و باتری ها را به صورت چشمی بررسی کنید.
اگر اتصال(های) سست یا شکسته ای یافت نشد، دینام ها را می توان با استفاده از یک ولت متر آزمایش کرد.
دینامی که به درستی کار می کند، هنگام شارژ، ولتاژ ۱۳.۶ تا ۱۴.۲ ولت را نشان می دهد.

نتیجه گیری

به انتهای مقاله دلیل خرابی دینام آلترناتور کامیون چیست؟
رسیدیم. دلایل مختلف خرابی آین قطعه ماشین را بازگو کردیم. این قطعه برای کامیون بسیار مهم است و حتما آن را بازرسی کنید. چرا که برق مورد نیاز کامیون را برای شما تامین می کند. همچنین باتری کامیون را چک کنید که به درستی کار کند چرا که اگر خراب باشد باعث خرابی دینام نیز خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.