بررسی موتورهای سری GR ساخت شرکت تویوتا

0

قیمت موتور 2gr fse ،مشخصات موتور 1gr ،مشخصات موتور 1ur ،موتور ۲gr ،قیمت موتور تویوتا

آشنایی با انواع موتورهای تولیدی در کارخانجات خودروسازی جهان

 مشخصات موتورهای سری AZ تویوتا
 موتورهای سری GR چیست
 موتورهای سری GR ساخت کجاست
 موتورهای سری AZ تویوتا
 شرکت تویوتا
 موتور تویوتا
 آموزش تایم گیری موتور لکسوس
 مشخصات فنی لکسوس
 مشخصات فنی لکسوس gx
 تعمیرات تخصصی تویوتا
 بهترین روغن موتور تویوتا
 تعمیر موتور تویوتا کرولا
 انواع موتور تویاتا

در این بخش به معرفي موتورهاي سري GR از کمپاني معظم تويوتا مي‌پردازيم. پيشينهٔ اين موتورها که بر روي انواع خودروهاي سواري و اس يو وي تويوتا و لکسس قابل سفارش هستند به سال 2002 بازمي‌گردد. از يکي از نسخه‌هاي موتور GR در خودروهاي لوتوس نيز استفاده شده است. 1GR-FE اين موتور با حجم دقيق 3956 سي‌سي به‌صورت طولي نصب مي‌گردد که آن را براي خودروهاي محرک عقب و 4 چرخ محرک قابل استفاده مي‌کند.

اين موتور با بنزين اکتان 91 توانايي توليد 239 اسب بخار و 377 نيوتون متر گشتاور را داراست. اين موتور از سيستم VVT-i روي ميل‌سوپاپ ورودي استفاده مي‌کند و ضريب کمپرس آن نيز 10 به 1 مي‌باشد. وزن اين موتور با بلوک آلياژي و سرسيلندر تمام آلومينيومي تنها 166 کيلوگرم است. در سال 2010 اين موتور دستخوش تغييراتي شد که اين تغييرات شامل نصب سيستم VVT-i در هر دو ميل سوپاپ ورودي و خروجي مي‌شد.

 آموزش تایم گیری تویوتا کرولا  آموزش تایم گیری خودرو  نحوه تایم گیری موتور 6 سیلندر  تایم گیری موتور 6 سیلندر تویوتا  موتورهای سری GR چیست  موتورهای سری GR ساخت کجاست  آموزش تایم گیری موتور لکسوس  تعمیرات تخصصی لکسوس

نسخهٔ بروز رساني شدهٔ 1GR توانايي توليد 285 اسب بخار قدرت و 392 نيوتون متر گشتاور را دارد. اين موتور اتاق احتراق مخروطي استفاده مي‌کند که با ايجاد توربولانس در هنگام تراکم سبب ترکيب بهتر هوا و سوخت مي‌گردد. در اين‌گونه طراحي‌ها که به Tapper-squish معروف هستند فاصلهٔ پيستون تا سر سيلندر در نقطهٔ مرگ بالايي معمولاً کمتر از يک ميلي‌متر است.

اين طراحي سبب شده تا احتمال خودسوزي در اين موتور بشدت کاهش يابد و موتور به راندمان بالاتري دست پيدا کند. طراحي سوپاپ‌هاي ورودي نيز به گونه اي است که دريچهٔ سوپاپ داراي کمترين سطح مقطع ديواره باشد تا از چسبيدن مولکول‌هاي سوخت به سطح آن جلوگيري شود.

طراحي سيلندرها نيز به‌صورت بوش خشک بوده و به دليل ضخامت کم آن‌ها امکان انجام عمليات تراشکاري روي آن‌ها وجود ندارد و در صورت آسيب ديدن ديوارهٔ سيلندر بايد نسبت به تعويض کل بلوک اقدام کرد. کيت سوپر شاژر TRD نيز براي اين موتور در مدل‌هاي FJ و تاکوما قابل سفارش است. اين موتور در مدل‌هاي فوررانر, لندکروزر, پرادو, تاکوما و لکسس GX400 قابل سفارش است. 2GR اين موتور با 3456 سي‌سي براي نصب به‌صورت عرضي طراحي شده که آن را براي خودروهاي چهار چرخ و محرک جلو قابل استفاده مي‌کند.

 آموزش تایم گیری تویوتا کرولا  آموزش تایم گیری خودرو  نحوه تایم گیری موتور 6 سیلندر  تایم گیری موتور 6 سیلندر تویوتا  موتورهای سری GR چیست  موتورهای سری GR ساخت کجاست  آموزش تایم گیری موتور لکسوس  تعمیرات تخصصی لکسوس

قدرت اين موتور بسته به مدل خودرو متغير است اما به‌طور متوسط 266 اسب بخار قدرت و گشتاور حدود 350 نيوتون متر را توليد مي‌کند. اين موتور نيز داراي سيستم زمان‌بندي متغير سوپاپ‌ها براي هر دو ميل‌سوپاپ ورودي و خروجي است. سرسيلندر اين موتور به 3 قسمت تقسيم شده که شامل کاور سوپاپ‌ها, هوزينگ ميل‌سوپاپ و سرسيلندر است. اين موتور 163 کيلوگرمي در مدل‌هاي آريون, ونزا, کمري, لکسس ES350 و RX350 و تويوتا هايلندر استفاده مي‌شود. جالب است بدانيد که اين موتور با تغييرات نرم‌افزاري که حداکثر دور آن را به 7000 دور افزايش داده در لوتوس Evora نيز استفاده مي‌شود.

2GR-FZE اين موتور همان موتور 2GR است که با نصب سوپرشارژر قدرت آن به 350 اسب بخار افزايش يافته و در خودروهاي لوتوس اگزيج S و لوتوس Evora S و تويوتا آريون TRD نصب شده است. 2GR-FSE اين موتور 3.5 ليتري در مدل‌هاي لکسس GS350 و IS350 استفاده شده و مجهز به سيستم تزريق مستقيم سوخت است.

استفاده از سيستم تزريق مستقيم سوخت نه تنها تمايل به ناک يا خودسوزي را در موتور کاهش داده بلکه با کمک به کاهش دماي هواي ورودي به افزايش راندمان موتور کمک کرده است. در سيستم تزريق مستقيم اين موتور, تويوتا از انژکتورهاي جديدي استفاده کرده که به‌صورت عمودي در سيلندر قرار دارند و کار پخش سوخت را به‌صورت گسترده و يکنواخت انجام مي‌دهند. اين مکانيزم سبب شده تا مخلوط هوا و سوخت نه تنها کاملاً يکنواخت بلکه کاملاً دقيق نيز باشد.

همهٔ اين عوامل دست به دست هم داده تا اين موتور داراي قدرت و گشتاور خروجي عالي در بين موتورهاي تنفس طبيعي باشد. اين موتور 305 اسب بخار و 380 نيوتون متر گشتاور را توليد مي‌کند. اين موتور 174 کيلوگرمي بين سال‌هاي 2006 تا 2009 در ليست ده موتور برتر جهان قرار داشت. 2GR-FXE اين موتور 245 اسب بخاري براي استفاده در مدل‌هاي هيبريدي لکسس آماده شده که تغييرات آن شامل استفاده از چرخهٔ آتکينسون و سيستم بازچرخاني گاز اگزوز (EGR) استفاده مي‌کند. اين سيستم با برگرداندن بخشي از دود به مانيفولد ورودي سبب کاهش دماي موتور و به دنبال آن کاهش آلايندگي مي‌شود.

 مشخصات تویوتا RAV4 هیبریدی  جعبه فیوز تویوتا RAV4  رله های تویوتا RAV4 هیبریدی  تعمیرات تخصصی تویوتا  آموزش برق خودرو  جعبه فیوز خودرو  تعمیر برق تویوتا  تعمیرگاه تویوتا در تهران

ميزان اين دود توسط سوپاپ EGR کنترل مي‌شود. در اين موتور, EGR به سيستم خنک‌کننده نيز مجهز است. 3GR-FE اين موتور 3 ليتري براي استفاده در لکسس هاي کد 300 و تويوتا Reiz است و به سيستم VVT-i مجهز است. ضريب کمپرس اين موتور 10.5 به 1 بوده و قدرت و گشتاور آن به ترتيب 228 اسب و 300 نيوتون است. اين موتور براي بازارهاي آسيا چين و خاورميانه است. 3GR-FSE اين موتور همان گونهٔ FE است که به سيستم تزريق مستقيم سوخت مجهز شده و قدرت آن به 250 اسب بخار افزايش يافته است.

اين موتور در بازارهاي اروپا و آمريکاي شمالي عرضه مي‌شود. 4GR-FSE اين موتور براي بازار داخلي ژاپن است. با قدرت 204 اسب بخار مجهز به زمان‌بندي متغير سوپاپ و تزريق مستقيم سوخت است. اين موتور براي تويوتا کراون و لکسس GS250 و IS250 قابل سفارش است. 5GR-FE 5GR در کشور چين توليد مي‌شود و براي محصولات بازار چين است. اين موتور براي کاهش هزينهٔ توليد و استفاده از خط توليد مشترک از قطر سيلندر مشابه با مدل 3GR-FE استفاده مي‌کند و ضريب تراکم آن 10 به يک است. 5GR بدون سيستم تزريق مستقيم سوخت ولي با VVT-i عرضه مي‌شود./پدال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.