نقشه مترو تهران ۱۴۰۲ + لیست خطوط فعال و غیرفعال و ساعت حرکت مترو

0

ایستگاه های خط 1 مترو تهران ،نقشه مترو تهران با کیفیت بالا ،نقشه مترو تهران ۱۴۰۲ ،برنامه مترو تهران ،سایت مترو تهران ،دانلود نقشه مترو تهران ،نقشه مترو تهران ۱۴۰۱ ،نقشه مترو تهران جدید

نقشه مترو تهران روی گوگل مپ در سال ۱۴۰۲

همان طور که گفتیم، در ادامه این مطلب نقشه مترو تهران را بررسی خواهیم کرد، اما قبل از آن می‌خواهیم نقشه تهران با مترو را هم ببینید. می‌دانید چرا؟ چون که اگر کل نقشه تهران با مترو ۱۴۰۲ یا به‌عبارت‌دیگر ایستگاه های مترو تهران روی نقشه را با جزییات بیشتر ببینید، می‌توانید یک تصویر کلی از پوشش متروی تهران را در نظر داشته باشید.

این موضوع به شما کمک می‌کند بفهمید در کدام مناطق تهران خطوط ایستگاه مترو فعال‌اند و می‌توانید برای تردد از آن‌ها استفاده کنید.

 ایستگاه مترو  ایستگاه مترو دروازه دولت  ایستگاههای خط 3 مترو تهران  ایستگاههای خط 4 مترو تهران  ایستگاههای خط 7 مترو تهران  ایستگاههای خط یک مترو تهران  ایستگاههای خط دو مترو تهران  دانلود نقشه مترو تهران  قیمت بلیت مترو  قیمت بلیت مترو کرج  مدیرعامل مترو تهران  نقشه کامل مترو و بی آر تی تهران  مترو تهران  ایستگاههای خط 6 مترو تهران  اخبار تهران  ایستگاه های brt راه آهن تجریش

همان طور که در نقشه مترو تهران می‌بینید، تراکم خطوط مترو در بخش مرکزی شهر بیشتر است، اما بخش‌های دیگر هم تا حدی بی‌نصیب نمانده‌اند. بااین‌حال شاید ناچار باشید در بعضی مسیرها از اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.

همراه با لیست خطوط فعال و غیر فعال

شهر تهران، به عنوان یکی از شهرهای بسیار پرجمعیت ایران، بیشترین میزان حجم جابجایی و تردد روزانه را در خود جای داده است، درنتیجه؛ مردم در شهر تهران با حجم غیرقابل تحمل ترافیک‌های روزانه روبرو هستند که باید ساعات طولانی از وقت خود را در این ترافیک سرسام‌آور بگذرانند. بر همین اساس؛ مترو تهران یکی از بهترین وسیله‌های حمل و نقل و جابه‌جایی در شهر مملو از جمعیت تهران به حساب می‌آید؛ به‌طوری که با استفاده از مترو در کمترین زمان به مقصد مدنظرتان در شهر تهران می‌رسید و از ترافیک و شلوغی به دور هستید. البته گاهی اوقات هم در مترو تهران، ازدحامی از جمعیت به چشم می‌خورد که بستگی به ساعت فعالیت مترو دارد. اگر با خطوط متروی تهران در سال 1401 آشنایی ندارید، در این مطلب با ما همراه باشید تا به اتفاق هم با کامل‌ترین نقشه مترو در پایتخت آشنا شویم.

اگر مترو تهران را برای رفت و آمد در شهر انتخاب کرده‌اید؛ پس قطعا نیاز به یک نقشه کامل و جامع دارید تا به وسیله آن به راحتی در تهران رفت و آمد کنید. شاید با خودتان بگویید که ما برای استفاده از مترو جهت تردد در مسیر مورد نظر، به نقشه مترو تهران نیازی نداریم و با مراجعه به مترو، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب می‌کنیم. در همین راستا لازم است به این نکته توجه داشته باشید که نقشه‌های قرار گرفته در مترو، هنوز در بخش‌هایی از مسیر ناقص هستند و تکمیل نشده‌اند.

از طرفی، گاهی اوقات ممکن است برای رسیدن به مقصد مورد نظر عجله داشته باشید و فرصت لازم جهت مراجعه به نقشه در مترو و پیدا کردن مسیر درست از طریق این نقشه را نداشته باشید؛ بنابراین ضروری است که یکسری از  اطلاعات لازم را کسب کنید تا برای رسیدن به مقصد با استفاده از مترو به مشکل برنخورید. در ادامه این مطلب با تمامی مسیرهای مترو در پایتخت آشنا می‌شویم.

 ایستگاه مترو  ایستگاه مترو دروازه دولت  ایستگاههای خط 3 مترو تهران  ایستگاههای خط 4 مترو تهران  ایستگاههای خط 7 مترو تهران  ایستگاههای خط یک مترو تهران  ایستگاههای خط دو مترو تهران  دانلود نقشه مترو تهران  قیمت بلیت مترو  قیمت بلیت مترو کرج  مدیرعامل مترو تهران  نقشه کامل مترو و بی آر تی تهران  مترو تهران  ایستگاههای خط 6 مترو تهران  اخبار تهران  ایستگاه های brt راه آهن تجریش
نگاهی به خطوط و مسیر مترو تهران

درصورتی که به نقشه تهران نگاه کرده باشید متوجه می‌شوید که مترو تهران شامل هفت خط اصلی و سه انشعاب است که این خطوط تقریبا تمامی بخش‌های استان تهران و قسمت‌هایی از استان البرز را دربر می‌گیرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مترو تهران، بسیار گسترده است و با استفاده از مترو، به راحتی می‌توانید به هر قسمت از شهر تهران رفت و آمد  داشته باشید. البته لازم به ذکر است که برخی از خطوط متروی تهران هنوز غیرفعال هستند و برای رفتن به سمت برخی از بخش‌های تهران نیاز هست که از وسایل نقلیه دیگری همچون اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. با شناختن ایستگاه‌های غیرفعال در پایتخت، آسان‌تر می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و مسیر حرکت خود را در میان سایر خطوط مترو پیدا کنید. ایستگاه‌های غیرفعال در تهران عبارت‌اند از:

  • میدان کتاب در خط هفت
  • شهید دادمان در خط هفت
  • کوهسار در خط شش
  • شهدای کن در خط شش
  • شهران در خط شش
  • شهر زیبا در خط شش
  • آیت‌الله کاشانی در خط شش
  • شهر پرند در خط یک
  • واوان در خط یک
  • ورزشگاه تختی در خط هفت
  • شهدای هفده شهریور در خط هفت
  • کارگر در خط شش
  • بوستان لاله در خط شش
  • شهید نجات الهی در خط شش
  • بهار شیراز در خط شش
  • سرباز در خط شش
  • شهدای هفتم تیر در خط شش
  • میدان حضرت ولیعصر در خط شش
  • میدان خراسان در خط شش
  • چشمه علی در خط شش
  • ابن بابویه در خط شش
  • میدان حضرت عبدالعظیم در خط شش
  • حرم حضرت عبدالعظیم در خط شش

حال که با ایستگاه‌های غیرفعال در متروی پایتخت آشنا شدید، در ادامه این مطلب با تمامی خطوط فعال مترو در پایتخت آشنا می‌شویم تا بهتر بتوانیم با این اطلاعات کاربردی، مسیر درست رفت و آمد روزانه خود با استفاده از مترو را پیدا کنیم.

 ایستگاه مترو  ایستگاه مترو دروازه دولت  ایستگاههای خط 3 مترو تهران  ایستگاههای خط 4 مترو تهران  ایستگاههای خط 7 مترو تهران  ایستگاههای خط یک مترو تهران  ایستگاههای خط دو مترو تهران  دانلود نقشه مترو تهران  قیمت بلیت مترو  قیمت بلیت مترو کرج  مدیرعامل مترو تهران  نقشه کامل مترو و بی آر تی تهران  مترو تهران  ایستگاههای خط 6 مترو تهران  اخبار تهران  ایستگاه های brt راه آهن تجریش
خط یک نقشه مترو تهران: از تجریش تا کهریزک

خط یک تهران جزء طولانی‌ترین مسیر مترو تهران به حساب می‌آید که با رنگ قرمز، بر روی نقشه قابل مشاهده است و از تجریش؛ شمال تهران شروع شده و به کهریزک؛ جنوب تهران ختم می‌شود. جالب است بدانید که اگر قصد داشته باشید از ابتدا تا انتهای خط یک مترو تهران را طی کنید، حدود 71 دقیقه زمان می‌برد تا از تجریش به کهریزک برسید. خط یک نقشه مترو تهران که از 5:30 دقیقه صبح تا 22:00 شب فعال است و 29 ایستگاه را شامل می‌شود است به ترتیب عبارت است از:

  1. تجریش
  2. قیطریه
  3. شهید صدر
  4. قلهک
  5. دکتر شریعتی
  6. میرداماد
  7. شهید حقانی
  8. شهید همت
  9. مصلی امام خمینی
  10. شهید بهشتی
  11. شهید مفتح
  12. شهدای هفتم تیر
  13. طالقانی
  14. دروازه دولت
  15. سعدی
  16. امام خمینی
  17. پانزده خرداد
  18. خیام
  19. میدان محمدیه
  20. شوش
  21. پایانه جنوب
  22. شهید بخارایی
  23. علی‌آباد
  24. جوانمرد قصاب
  25. شهر ری
  26. پالایشگاه
  27. شاهد- باقرشهر
  28. حرم امام خمینی
  29. کهریزک

برنامه حرکت قطارهای خط یک را هم می‌توانید در عکس زیر ببینید:

خط دو مترو تهران: از صادقیه تا فرهنگسرا

خط دو مترو (خط آبی) در پایتخت از سمت غرب؛ صادقیه شروع شده و به فرهنگسرا؛ سمت شرق تهران منتهی می‌شود. این خط معمولا جزء شلوغ‌ترین خط‌های تهران محسوب می‌شود. به‌طور کلی مسافت فرهنگسرا تا صادقیه حدود 22 کیلومتر است و طی کردن آن، 45 دقیقه زمان می‌برد. خط دو مترو تهران از 5:30 صبح فعال است و  تا 22:00 شب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. خط دو مترو تهران از 22 ایستگاه تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

  1. صادقیه
  2. طرشت
  3. دانشگاه شریف
  4. شادمان
  5. شهید نواب صفوی
  6. میدان حر
  7. دانشگاه امام علی
  8. حسن‌آباد
  9. امام خمینی
  10. ملت
  11. بهارستان
  12. دروازه شمیران
  13. امام حسین
  14. شهید مدنی
  15. سبلان
  16. فدک
  17. جانبازان
  18. سرسبز
  19. دانشگاه علم و صنعت
  20. شهید باقری
  21. تهرانپارس
  22. فرهنگسرا

برنامه حرکت قطارهای آن را هم در عکس زیر ببینید:

خط سه مترو: از قائم تا آزادگان

خط سه مترو تهران از قائم؛ شمال تهران شروع شده و به آزادگان؛ جنوب تهران ختم می‌شود. این خط بر روی نقشه به صورت آبی کم رنگ مشخص شده است و حدود 33 کیلومتر طول دارد که طی کردن این مسیر از قائم تا آزادگان حدود 60 دقیقه زمان می‌برد. خط سه مترو شهر تهران از 5:30 دقیقه صبح تا 22:00 شب فعال است. این 25 ایستگاه خط سه نقشه مترو تهران عبارت‌اند از:

  1. قائم
  2. شهید محلاتی
  3. اقدسیه
  4. نوبنیاد
  5. حسین‌آباد
  6. میدان هروی
  7. شهید زین‌الدین
  8. خواجه عبدالله انصاری
  9. شهید صیاد شیرازی
  10. شهید قدوسی
  11. سهروردی
  12. شهید بهشتی
  13. میرزای شیرازی
  14. میدان جهاد
  15. میدان ولیعصر
  16. تئاتر شهر
  17. منیریه
  18. مهدیه
  19. راه‌آهن
  20. جوادیه
  21. زمزم
  22. شهرک شریعتی
  23. عبدل‌آباد
  24. نعمت‌آباد
  25. آزادگان

برنامه حرکت قطارهای خط ۳ را در عکس زیر برای شما آماده کرده‌ایم:

خط چهار مترو: از شهید کلاهدوز تا ارم سبز

یکی دیگر از مسیرهای پرتردد در نقشه مترو تهران، خط چهار مترو است. این خط زرد رنگ که شامل 19 ایستگاه است  از شهید کلاهدوز شروع شده و به ارم سبز منتهی می‌شود که طی کردن این مسیر طولانی معادل 21 کیلومتر مسافت، حدود 42 دقیقه زمان می‌برد. خوب است بدانید خط چهار مترو که یک انشعاب نیز به سمت فرودگاه مهرآباد دارد، از 5:30 دقیقه صبح تا 22:00 شب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ایستگاه‌های خط چهار مترو تهران عبارت‌اند از:

  1. شهید کلاهدوز
  2. نیروی هوایی
  3. نبرد
  4. پیروزی
  5. ابن سینا
  6. میدان شهدا
  7. دروازه شمیران
  8. دروازه دولت
  9. فردوسی
  10. تئاتر شهر
  11. میدان انقلاب اسلامی
  12. توحید
  13. شادمان
  14. دکتر حبیب‌الله
  15. استاد معین
  16. میدان آزادی
  17. بیمه
  18. شهرک اکباتان
  19. ارم سبز

برنامه حرکت قطارهای خط چهار هم در عکس زیر آمده است.

خط پنج نقشه مترو: گلشهر تا صادقیه

خط پنج در نقشه که به رنگ سبزرنگ نمایش داده شده است جزء کوتاه‌ترین مسیر مترو تهران محسوب می‌شود که از گلشهر شروع شده و به صادقیه ختم می‌شود؛ شما به واسطه این خط سبز رنگ می‌توانید به شهر کرج رفت و آمد داشته باشید. خط پنج نقشه مترو تهران، 42 کیلومتر طول دارد و طی کردن آن حدود 57 دقیقه طول می‌کشد. خط پنج مترو تهران از 5:30 دقیقه صبح شروع به فعالیت می‌کند و تا 22:00 شب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 11 ایستگاه خط پنج نقشه مترو پایتخت به شرح زیر است:

  1. گلشهر
  2. محمد شهر
  3. کرج
  4. اتمسفر
  5. گرمدره
  6. وردآورد
  7. ایران خودرو
  8. چیتگر
  9. ورزشگاه آزادی
  10. ارم سبز
  11. صادقیه

برنامه حرکت قطارهای خط 5 هم در عکس زیر آمده است.

خط شش مترو: خط‌های دولت‌آباد، امام حسین، شهید ستاری و دانشگاه تربیت مدرس

خط شش در پایتخت که به رنگ صورتی کم رنگ مشخص شده، که شامل دو نیمه شرقی و غربی است و جزء جدیدترین خطوط مترو محسوب می‌شود. نیمه غربی این خط شامل 6 ایستگاه با مسافت 10 کیلومتر است و نیمه غربی خط شش مترو پایتخت را نیز 7 ایستگاه با مسافت 5/6 کیلومتر شامل می‌شود. در واقع طی کردن مسیر نیمه غربی خط شش مترو شهر تهران، حدود 15 دقیقه زمان می‌برد و  طی کردن مسیر نیمه شرقی خط شش نیز حدود 18 دقیقه به طول می‌انجامد. نیمه غربی و شرقی خط شش مترو پایتخت که بیشتر ایستگاه‌های آن هنوز غیرفعال هستند، از ساعت 5:30 دقیقه صبح تا 22:00 شب فعال است.

ازجمله ایستگاه‌های نیمه شرقی خط شش مترو در پایتخت عبارت‌اند از:

  1. دولت‌آباد
  2. کیان شهر
  3. بعثت
  4. امیرکبیر
  5. میدان شهدا
  6. امام حسین

ازجمله ایستگاه‌های نیمه غربی خط شش مترو در پایتخت عبارت‌اند از:

  1. شهید ستاری
  2. شهید اشرفی اصفهانی
  3. یادگار امام
  4. دانشگاه تربیت مدرس

برنامه حرکت قطارهای خط 6 هم در عکس زیر آمده است.

خط هفت مترو: میدان صنعت به بسیج

خط هفت مترو به رنگ بنفش است و جزء خطوط تازه تأسیس شده در پایتخت به حساب می‌آید. این خط حدود 20 کیلومتر طول دارد و طی کردن کل مسیر آن، حدود 33 دقیقه طول می‌کشد. این خط از 5:30 دقیقه صبح تا 22:00 شب فعال است. 16 ایستگاه خط هفت مترو تهران عبارت‌اند از:

  1. میدان صنعت
  2. برج میلاد
  3. دانشگاه تربیت مدرس
  4. توحید
  5. شهید نواب صفوی
  6. رودکی
  7. کمیل
  8. بریانک
  9. هلال احمر
  10. مهدیه
  11. میدان محمدیه
  12. مولوی
  13. میدان قیام
  14. چهل تن دولاب
  15. آهنگ
  16. بسیج

برنامه حرکت قطارهای خط 7 هم در عکس زیر آمده است.

خط انشعابی فرودگاه مهرآباد: خط بیمه و پایانه 4 و 6 فرودگاه مهرآباد

خط انشعابی فرودگاه مهرآباد؛ انشعاب خط زرد رنگ مترو در پایتخت است. این خط، فاصله 2 کیلومتر مسافت را تنها در 4 دقیقه زمان طی می‌کند. ساعت کاری این خط انشعابی از 5:37 دقیقه صبح تا 22:30 دقیقه شب است. ایستگاه‌های این خط عبارت‌اند از:

  1. بیمه
  2. پایانه یک و دو فرودگاه مهرآباد
  3. پایانه چهار و شش فرودگاه مهرآباد

خط انشعابی هشتگرد: خط گلشهر و شهید قاسم سلیمانی

خط انشعابی هشتگرد به رنگ سبز؛ در انشعاب خط پنج در نقشه مترو پایتخت است. این خط به‌طور کلی 26 کیلومتر مسافت دارد و طی کردن آن حدود 40 دقیقه زمان می‌برد. ساعت کاری این خط از 8 صبح تا 15:40 دقیقه بعد از ظهر است. ایستگاه‌های خط انشعابی هشتگرد عبارت‌اند از:

  1. گلشهر
  2. شهید قاسم سلیمانی

خط انشعابی فرودگاه امام خمینی: خط شاهد و فرودگاه امام خمینی

خط انشعابی فرودگاه امام خمینی یک انشعاب از خط قرمز رنگ مترو تجریش به کهریزک است. این خط شامل 30 کیلومتر خطوط ریلی ست که طی کردن این مسیر حدود 40 دقیقه زمان می‌برد. خط انشعابی فرودگاه امام خمینی از ساعت 7:20 دقیقه صبح تا 19:20 دقیقه شب فعالیت می‌کند. ایستگاه‌های خط انشعابی فرودگاه امام خمینی عبارت‌اند از:

  1. شاهد- باقرشهر
  2. نمایشگاه شهر آفتاب
  3. فرودگاه امام خمینی

ایستگاه‌های تقاطعی در نقشه مترو پایتخت

برخی از خطوط در متروی پایتخت هستند که به وسیله آن‌ها می‌توانید مسیر خود را عوض کنید و وارد خط‌های دیگر شوید. این خطوط تحت عنوان ایستگاه‌های تقاطعی نامیده می‌شوند. ازجمله ایستگاه‌های تقاطعی مترو در پایتخت عبارت‌اند از:

  • ارم سبز در خط چهار
  • صادقیه در خط دو
  • شادمان در خط دو و چهار
  • توحید در خط دو و هفت
  • تئاتر شهر در خط دو و سه
  • دروازه دولت در خط چهار و یک
  • دروازه شمیران در خط دو و چهار
  • امام حسین در خط دو و شش
  • میدان شهدا در خط چهار و شش
  • میدان محمدیه در خط یک و هفت
  • مهدیه در خط هفت و سه
  • امام خمینی در خط یک و دو
  • دانشگاه تربیت مدرس در خط هفت و شش
  • شهید بهشتی در خط یک و سه
  • تئاتر شهر در خط سه و چهار
  • شهید نواب صفوی در خط دو و هفت

اپلیکیشن نقشه مترو تهران

اپلیکیشن مترو تهران جزء پرکاربردترین وسایل حمل و نقل عمومی در پایتخت به حساب می‌آید. در این اپلیکیشن نقشه کل متروی پایتخت وجود دارد و شما در یک نگاه می‌توانید تمامی خطوط مترو را مشاهده کنید. به علاوه در این اپلیکیشن کاربردی، خدماتی همچون موقعیت سنجی، پیشنهاد ایستگاه، ساعت حرکت ایستگاه‌های مترو و زمان رسیدن خطوط مترو به ایستگاه مدنظرتان وجود دارد. با در اختیار داشتن این اپلیکیشن هم به راحتی می‌توانید به گوشه گوشه پایتخت سفر کنید. درنهایت ناگفته نماند که اگر در مترو اینترنت ندارید؛ اصلا جای نگرانی نیست، این اپلیکیشن به صورت آفلاین هم کار می‌کند و به راحتی می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن، مسیر مدنظرتان را پیدا کنید.

 کدام ایستگاه‌های مترو تهران برای گردشگران مناسب هستند؟

اگر عاشق گشت و گذار در جاهای دیدنی تهران هستید؛ به وسیله مترو به آسانی می‌توانید به جاذبه‌های دیدنی پایتخت دسترسی داشته باشید. بر همین اساس در ادامه این مطلب با برخی از جاذبه‌های گردشگری اطراف ایستگاه‌های مترو در پایتخت آشنا می‌شویم.

جاذبه‌های اطراف خط یک:

  • مقبره جوانمرد قصاب (ایستگاه جوانمرد قصاب)
  • پارک شهر، موزه پست و ارتباطات، موزه عبرت، موزه ملک، موزه سکه، سردر باغ ملی و بازار بزرگ تهران (ایستگاه تجریش)
  • موزه بانک مرکزی و موزه جواهرات (ایستگاه سعدی)
  • کاخ موزه گلستان (ایستگاه پانزده خرداد)
  • موزه دفاع مقدس، باغ کتاب، پل طبیعت، بوستان آب و آتش (ایستگاه شهید حقانی)
  • پارک هنرمندان (ایستگاه طالقانی)
  • بوستان قیطریه و امامزاده علی اکبر (ایستگاه قیطریه)
  • حسینه ارشاد، کاخ موزه سعدآباد، موزه دکتر حسابی، موزه موسیقی، موزه سینما و باغ فردوس، خانه موزه سیمین و جلال، موزه زمان، باغ ایرانی، پارک ملت، امامزاده صالح (ایستگاه تجریش)

جاذبه‌های اطراف خط دو:

  • پارک جنگلی سرخه حصار (ایستگاه فرهنگسرا یا تهرانپارس)
  • عمارت مسعودیه و موزه ملی (ایستگاه ملت)
  • باغ نگارستان و موزه مجلس (ایستگاه بهارستان)
  • باغ موزه مینیاتور (ایستگاه جانبازان)

جاذبه‌های اطراف خط سه:

  • موزه رضا عباسی (ایستگاه شهید قدوسی)
  • بوستان لویزان (ایستگاه شهید زین‌الدین)

جاذبه‌های اطراف خط چهار:

  • خانه هنرمندان (ایستگاه فردوسی)
  • میدان آزادی (ایستگاه آزادی)
  • پارک لاله و موزه هنرهای معاصر (ایستگاه انقلاب اسلامی)
  • تالار وحدت و تئاتر شهر (ایستگاه تئاتر شهر)

جاذبه‌های اطراف خط پنج:

  • بام لند و دریاچه چیتگر (ایستگاه چیتگر)
  • شهربازی و باغ وحش ارم (ایستگاه ارم سبز)
  • موزه عروسک‌های ملل (ایستگاه فردوسی)

جاذبه‌های اطراف خط شش:

  • فاز دو پارک نهج‌البلاغه (ایستگاه یادگار امام)
  • پارک ترافیک (ایستگاه آزمایش)

جاذبه‌های اطراف خط هفت:

  • موزه حیات وحش و هفت چنار (ایستگاه بریانک)
  • برج میلاد (ایستگاه برج میلاد)
  • موزه دکتر چمران (ایستگاه مترو قیام)
  • بوستان گفتگو (ایستگاه بوستان گفتگو)

کدام ایستگاه‌های مترو تهران برای معلولین مناسب هستند؟

برخی از ایستگاه‌های مترو در پایتخت هستند که برای رفت و آمد معلولین و افراد دارای ویلچر، بسیار مناسب هستند. با مستر بلیط همراه باشید تا با ایستگاه‌های مناسب برای معلولین و دارای ویلچر در هر خط مترو تهران بیشتر آشنا شویم:

  • ایستگاه‌های خط یک: قلهک، دکتر شریعتی، میرداماد، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهدای هفت تیر، سعدی، امام خمینی، خیام، میدان محمدیه، شوش، پایانه جنوب، شهید بخارایی، علی‌آباد، جوانمرد قصاب، شهر ری، شاهد، فرودگاه امام خمینی، حرم امام خمینی، کهریزک
  • ایستگاه‌های خط دو: صادقیه، طرشت، دانشگاه شریف، شادمان، میدان حر، امام خمینی، امام حسین، شهید مدنی، جانبازان، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت، شهید باقری، تهرانپارس
  • ایستگاه‌های خط سه: شهید بهشتی
  • ایستگاه‌های خط چهار: شادمان و ارم سبز
  • ایستگاه‌های خط پنج: صادقیه، ارم سبز، ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو، وردآورد، گرمدره، اتمسفر، کرج، محمدشهر و گلشهر
  • ایستگاه‌های خط شش: شهدای هفت تیر و امام حسین
  • ایستگاه‌های خط هفت: برج میلاد، میدان محمدیه و بسیج

کدام ایستگاه‌های مترو تهران برای نابینایان مناسب هستند؟

به‌غیر از ایستگاه‌های مناسب افراد کم‌توان؛ اغلب ایستگاه‌های مترو (به ویژه خطوط یک و دو) در پایتخت برای افراد نابینا هم مناسب هستند. در این ایستگاه‌ها، مسیرهای ویژه‌ای برای افراد نابینا در نظر گرفته شده است؛ به علاوه برای راحتی رفت و آمد افراد نابینا و کم‌توان، در بخش‌های مختلف مترو، آسانسور نیز قرار داده شده است. این آسانسورها به چهار طریق عمل می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • آسانسور از سطح خیابان به یک سکو
  • آسانسور از سطح خیابان به دو سکو
  • آسانسور از سالن فروش بلیط به یک سکو
  • آسانسور از سطح خیابان به سالن فروش بلیط و از سالن به سکو

 ایستگاه مترو  ایستگاه مترو دروازه دولت  ایستگاههای خط 3 مترو تهران  ایستگاههای خط 4 مترو تهران  ایستگاههای خط 7 مترو تهران  ایستگاههای خط یک مترو تهران  ایستگاههای خط دو مترو تهران  دانلود نقشه مترو تهران  قیمت بلیت مترو  قیمت بلیت مترو کرج  مدیرعامل مترو تهران  نقشه کامل مترو و بی آر تی تهران  مترو تهران  ایستگاههای خط 6 مترو تهران  اخبار تهران  ایستگاه های brt راه آهن تجریش

ایستگاه‌های مترو تهران برای نابینایان

 ایستگاه مترو  ایستگاه مترو دروازه دولت  ایستگاههای خط 3 مترو تهران  ایستگاههای خط 4 مترو تهران  ایستگاههای خط 7 مترو تهران  ایستگاههای خط یک مترو تهران  ایستگاههای خط دو مترو تهران  دانلود نقشه مترو تهران  قیمت بلیت مترو  قیمت بلیت مترو کرج  مدیرعامل مترو تهران  نقشه کامل مترو و بی آر تی تهران  مترو تهران  ایستگاههای خط 6 مترو تهران  اخبار تهران  ایستگاه های brt راه آهن تجریش

ایستگاه‌های دارای آسانسور مترو تهران

هزینه مترو را چگونه می‎‌توان پرداخت کرد؟

بهترین روشی که می‌توانید جهت پرداخت هزینه مترو اقدام کنید، خرید کارت اعتباری مترو از باجه‌های فروش هر ایستگاه است. شما با در دست داشتن کارت اعتباری، هر مرتبه می‌توانید مبلغ دلخواه خود را شارژ کرده و به آسانی رفت و آمد کنید. اگر در مترو رفت و آمد کمتری دارید، می‌توانید بلیط رفت و برگشت مترو را به صورت کاغذی از باجه‌های مخصوص در مترو تهیه کنید. لازم است بدانید که هزینه یک بلیط رفت مترو در سال 1401، حدود 2500 تومان است. البته ناگفته نماند که سفر به حومه شهر، حدود 2850 تومان هزینه دارد. به علاوه قیمت بلیط تک سفر به هشتگرد و امام خمینی به ترتیب شامل 7500 و 12500 می‌شود.

افتتاح 4 ایستگاه مترو در خطوط 6 و 7 با حضور رئیس جمهور+عکس

رئیسی صبح امروز سه‌شنبه با حضور در ایستگاه شهید آرمان علی‌وردی در منطقه کوهسار، ضمن افتتاح رسمی این ایستگاه در خط 6 مترو تهران، با قطار به ایستگاه شهران رفت تا این ایستگاه نیز به شکل رسمی افتتاح شود.

 افتتاح مترو تهران  ایستگاههای خط 7 مترو تهران  مترو تهران  قیمت بلیت مترو تهران  شهردار تهران کیست  علیرضا زاکانی کیست  شورای شهر تهران  اخبار تهران

مراسم افتتاح ایستگاه شهید علی‌وردی با حضور خانواده وی برگزار شد و رئیس جمهور پیشنهاد کرد تابلویی از زندگی‌نامه این شهید والامقام در ورودی ایستگاه نصب شود.

همزمان با این مراسم ایستگاه‌های شهر زیبا در خط ۶ و میدان کتاب در خط ۷ متروی تهران نیز به بهره‌برداری رسیدند.

در مراسم امروز همچنین عملیات حفاری مکانیزه تونل خط ۱۰ متروی تهران از کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس نیز آغاز می‌شود که این خط به سمت شرق پایتخت ادامه می‌یابد.

طول این خط ۴۵ کیلومتر و دارای ۳۳ ایستگاه است که جابجایی مسافران در مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۲۲ را پوشش خواهد داد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.