۱۶ صدای خودرو که نباید نادیده گرفته شوند

0

عیب یابی خودرو از روی صدا
آج های تایر خودرو روی آسفالت سر و صدا می کنند، باد با عبور از روی آینه های خودرو صدا ایجاد می کند، قسمت های پلاستیکی جلوی داشبورد با ساییدن روی یکدیگر صدای جیرجیر اندکی تولید می کنند. بیشتر افراد بعد از مدتی به این صداهای بی ضرر عادت کرده و توجهی نمی کنند. اما برخی سر و صداها بی خطر نیستند و نباید نادیده گرفته شوند؛ اینجاست که بحث عیب یابی خودرو از روی صدا اهمیت پیدا می کند؛

صداهایی که به خصوص از پیشرانه (موتور) خودرو شنیده می شوند مثل تق تق، کلیک کلیک (چق چق) و… یا حتی صدای کشیده شدن دو فلز روی هم هنگامی که فرمان را به یک سمت می چرخانیم و غیره… در این مقاله تلاش شده با ۱۶ صدای خودرو (و منشا ایجاد آن ها) که نباید نادیده گرفته شوند، همچنین عیب یابی خودرو از روی این صداها آشنا شویم.

تعمیر موتور و برق خودرو دانلود کتاب برق خودرو دروس رشته برق خودرو دروس رشته مکانیک خودرو هنرستان کتاب های رشته مکانیک معرفی رشته مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

عیب یابی خودرو از روی صدا

به سروصداهای ناهنجار به دقت گوش بدهید. اگر هر روز تکرار می شوند به این معنی است که مشکل جدی شده و وقت اقدام کردن است. با بی توجهی مشکل خود به خود رفع نخواهد شد و باید عیب یابی خودرو از روی صدا را جدی گرفت؛ چرا که تعلل در انجام تعمیر مشکل را حادتر می کند که به معنی تعمیرات گران قیمت تری هم خواهد بود.

در ادامه با برخی از متداول ترین سروصداهای ناهنجار و مضر خودرو  آشنا می شویم:

۱- هر صدای اضافه ای که در هنگام پیچیدن شنیده می شود:

بیشتر مواقع صداهای اضافه، مربوط به سیستم فرمان و پلوس ها می شود. احتمالاً روغن رسانی به درستی انجام نمی شود، یا به طور کلی آسیب وارد شده و باید قطعات تعویض شوند.

برای عیب یابی خودرو از روی صدا کافی است در هنگام دور زدن یا پیچیدن، کمی توجه کنید و اگر در این مواقع صدایی شنیدید، احتمالا با مشکل سیستم فرمان روبرو شده اید.

عیب یابی و بررسی علل خرابی کولر خودرو ؛ چرا کولر ماشین باد گرم می‌زند

بیشتر مواقع صداهای اضافه، مربوط به سیستم فرمان و پلوس ها می شود. احتمالاً روغن رسانی به درستی انجام نمی شود، یا به طور کلی آسیب وارد شده و باید قطعات تعویض شوند
۲ -صدای تقه هنگام ترمزگیری:

کالیپر ترمز و یا دیگر قسمت ها آسیب دیده و یا از بین رفته اند و یا به درستی نصب نشده اند.
۳– صدای چلپ چلپ:

این صدا به احتمال زیاد مربوط به فن ها است و یا یکی از تسمه ها پاره پاره شده است.
۴– سر و صدای گیربکس در هنگام تعویض دنده (گیربکس دستی):

این مشکل قطعاً مربوط به کلاچ است. کلاچ از بین رفته و یا نیاز به تنظیم دارد. البته احتمال مشکل بزرگ تر در گیربکس هم به جای خود باقی است. (منظور تیز کردن دنده ها، کچل کردن دنده ها، از بین رفتن دنده برنجی ها، نشتی و کمبود واسکازین گیربکس و دیگر عوامل خرابی گیربکس می باشد).

۵– صدای هیس هیس یا جلزوولز زیر درب موتور:

اگر هنگام خاموش کردن پیشرانه این صدا شنیده شد، حتماً جایی نشتی وجود دارد. مایع خنک کننده (آب و ضدیخ) و یا روغن از جایی روی محل های داغ پیشرانه خودرو مثل مانیفولد اگزوز نشت می کند که نتیجه آن جوش آوردن موتور خواهد بود. در حالت دیگر لوله مکش (وکیوم) جایی نشتی دارد که باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود.

۶– صدای ضربه در ناحیه موتور خودرو (صدای ناک در پیشرانه):

در بین برخی رانندگان خودروها در مورد محاسن استفاده از سوخت با اکتان بالاتر از مقدار توصیه شده در دفترچه هر خودرو باورهای وجود دارد که البته اشتباه هستند. باید بدانید که استفاده از سوخت با اکتان پایین تر نیز موجب ضربه زدن (ناک) در پیشرانه خواهد شد.

نکته: جهت اطلاع از فشار تایر، درجه اکتان سوخت و روغن و متناسب با خودروی خود به دفترچه راهنمای هر خودرو مراجعه نمائید.

۷– صدای انفجار بلند:

برای عیب یابی خودرو از روی صدا ، همیشه نباید به صداهای داخل پیشرانه اتومبیل توجه کرد؛ گاهی وقتها سرو صداها از بخش های دیگری از ماشین از جمله اگزوز شنیده می شود؛ اگر صدای شنیده شده مانند صدای انفجاری بلند داخل اگزوز خودرو باشد پدیده بکفایر اتفاق افتاده است. احتمالاً مخلوط سوخت و هوا بیش از اندازه غنی است. همچنین دلیل دیگر این پدیده می تواند عملکرد ناقص و نادرست کاتالیزور اگزوز باشد.

پ.ن: بکفایر در واقع اشتعال سوخت و هیدروکربن های نسوخته خارج از محفظه احتراق (قبل و بعد) که بر اثر از تنظیم خارج شدن مقدار سوخت و هوای موتور اتفاق می افتد. در مورد ذکر شده بالا این گازها به صورت خود به خود داخل لوله اگزوز مشتعل می شوند.
بکفایر همیشه هم بد نیست! در خودروهای اسپرت و تیونینگ (تقویت) شده بسیار پرقدرت این پدیده بسیار طرفدار دارد و از اجزای جدانشدنی نمایش ها و همایش های خودرویی دنیا است.

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده

دریافت این خدمت از استادکار

۸– صدای خفیف و بم یا زوزه در زیر خودرو:

عوامل مختلفی می توانند منجر به تولید این صدای ناهنجار در خودرو شوند. اگر با تغییر در شتاب خودرو صدا نیز تغییر می کند احتمالاً دیفرانسیل نیاز به روغن دارد؛ گیربکس مشکل پیدا کرده، سیبک ها پوسیده شده اند و یا بلبرینگ چرخ ها مشکل پیدا کرده اند. مشکل اینگونه صداها این است که در زیر خودرو تشدید شده و پژواک پیدا می کنند در نتیجه تشخیص درست منبع آن ها کمی مشکل است.

پنج ایراد رایج جلوبندی ماشین؛ عیب یابی سیستم تعلیق خودرو

۹- صدای ترکیدن (صدای انفجار ریز و سریع) در محفظه موتور (پیشرانه):

عوامل متعددی می توانند در ایجاد این صدا نقش داشته باشند، خصوصاً موقعی که با وقفه های موتور ترکیب می شوند. موارد مختلفی در چنین موقعیتی می بایست بررسی شوند از جمله: مشکل در سیستم جرقه زنی، گرفتگی فیلتر بنزین، شمع های کثیف یا فرسوده، وایر شمع های آسیب دیده و یا کاتالیزور اگزوز خراب.

۱۰- صدای خس خس از اعماق خودرو:

منشاء این صدا می تواند سیستم اگزوز خراب و یا حتی لنت ترمز خراب باشد.

۱۱– صدای غرشی که با شتابگیری افزایش می یابد:

اولین چیزی که باید چک شود سیستم اگزوز خودرو است؛ ممکن است در یک یا چند قسمت آسیب دیده باشد.
عامل دیگر می تواند گیربکس باشد. در یک خودروی دنده اتوماتیک احتمالاً دنده به دنده بالاتر تعویض نمی شود. همچنین در یک خودرو دنده دستی کلاچ احتمالاً لیز می خورد ( کلاچ اصطکاک لازم را ایجاد نمی کند و می لغزد).

۱۲- صدای قیژقیژ موقع شتابگیری با خودرو:

این صدا نشان دهنده شل بودن تسمه یا تسمه ها است. عامل دیگر ایجاد این صدا همچنین می تواند از تنظیم خارج شدن پولی گرداننده دستگاه هایی مثل واترپمپ باشد.

۱۳– صدای قیژقیژ بعد از ترمزگیری:

تولید این صدا نیز می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. از عوامل ساده ای چون کثیفی روی روتور ترمز، لنت ها و کفشک ها گرفته تا عوامل پیچیده تری چون خرابی بسیار زیاد لنت ها و یا کفشک های ترمز. همچنین می تواند منشا صدا تمام شدن لنت و برخورد نشانگر فلزی تمام شدن لنت با دیسک ترمز باشد که نشان می دهد وقت تعویض لنت فرا رسیده است.
فارغ از این که منشا این صدا کجاست به خاطر حفظ ایمنی سرنشینان می بایست فوراً به آن رسیدگی شود.

عیب یابی خودرو از روی صدا ی لنت های ترمز: عامل عمده صدای جیغ ترمز تمام شدن عمر لنت ها و یا جنس بد لنت ها است.
۱۴– صدای شبیه کشیده شدن دو فلز روی یکدیگر در هنگام ترمزگیری:اگر صدای جیغ لنت ها تبدیل به صدای آهن قراض شده نشان دهنده کشیده شدن دو فلز روی یکدیگر می باشد. لنت ها مقصر اصلی هستند و با هر بار ترمزگیری یکی از روتور ها آسیب می بیند.

۱۵- صدای ضربات آهسته و پیوسته یا کلیک در محفظه موتور:

شایع ترین علت این مشکل کمبود روغن در موتور است که می تواند به راحتی برطرف شود. نخست میزان روغن موتور خودرو را بررسی کنید. اگر میزان روغن موتور به اندازه است پس عامل مشکل از دست رفتن فشار روغن جایی در سیستم روغن رسانی است. همچنین عامل دیگر می تواند گرفتگی حاصل از تجمع آلودگی ها داخل سیستم باشد. اگر مشکل مربوط به روغن نباشد پس حتماً از میل سوپاپ ها است. احتمالاً سوپاپ ها نیاز به تنظیم دارند و یا اهرم ها دارای گیر هستند.
۱۶– صدای زوزه:

منشا این صدا معمولاً مشکل در دیفرانسیل و یا گیربکس می باشد.

سخن پایانی

خیلی وقتها عیب و ایرادات خودرو ، خودش را با ایجاد سروصداهای مختلفی نشان می دهد و در اینجاست که عیب یابی خودرو از روی صدا اقدام با ارزشی خواهد بود. کافی است شما محل ایجاد سرو صدا را شناسایی کرده و با مراجعه هرچه سریعتر به تعمیرگاه و یا نشان دادن خودرو به فرد متخصص، مانع از شدت گرفتن مشکل و در نتیجه هزینه های بیشتر برای تعمیر اتومبیل تان شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.