مقایسه ریسپکت پرایم و چری آریزو ۶ از نظر فنی، آپشن‌های رفاهی و ایمنی +عکس

0

بررسی و مقایسه خودرو
با عرضه انواع خودروی کراس‌اوور جدید، روزبه‌روز سهم سدان‌ها در بازار کم می‌شود؛ روندی که در سراسر دنیا هم شاهدش هستیم. متأسفانه سدان‌های سایز متوسط خارجی در بازار ایران نسبت به کراس‌اوورها تنوع زیادی ندارند و در حال حاضر انتخاب‌ خریداران به چند محصول از کرمان موتور، مدیران خودرو و بهمن موتور محدود می‌شود. البته، هنوز هم هستند کسانی که نزدیک بودن به زمین را دوست دارند و معتقدند سدان‌ها حس رانندگی و کنترل بهتری ارائه می‌دهند. من یکی از همین افراد هستم و قصد دارم در این مقایسه دو خودروی سدان مقرون‌به‌صرفه و خانوادگی را روبه‌روی هم قرار دهم؛ با ما در همراه باشید تا چری آریزو ۶ پرو و بهمن موتور ریسپکت را مقایسه کنیم.

معرفی چری آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت

اخبار گروه بهمن محصولات جدید گروه بهمن شرکت بهمن موتور قیمت خودرو فیدلیتی قیمت دیگنیتی قیمت رسپکت تازه های خودرو در ایران جدیدترین خودروهای وارداتی

چری آریزو ۶ پرو در حقیقت فیس لیفت آریزو ۶ است که به جلوپنجره جدید، چراغ‌های خطر جدید و آپشن‌های بیشتری مجهز شده تا بتواند با خودروهای کره‌ای کارکرده مثل هیوندای النترا، مزدا ۳ و کیا سراتو رقابت کند. در سمت مقابل، سدان بهمن موتور به نام ریسپکت پرایم را داریم که برخلاف اسمش، در ابتدا نتوانست احترام درخورش را به‌دست آورد و دلیل اصلی آن، طراحی عجیب خودرو بود. اما ظاهر که همه‌چیز نیست، درست است؟ بیایید مقایسه چری آریزو ۶ پرو و ریسپکت پرایم را آغاز کنیم و ببینیم کدام‌یک از این خودروها انتخاب بهتری برای یک سدان خانوادگی نسبتا لوکس هستند.

مقایسه ظاهری چری آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت پرایم

 شرایط فروش رسپکت  قیمت رسپکت  مشخصات رسپکت  معایب و مزایای رسپکت  مقایسه رسپکت  مشخصات ریسپکت پرایم  امکانات آریزو 6  شرایط فروش آریزو ۶  فضای داخلی آریزو 6  قیمت آریزو 6  معایب و مزایای آریزو 6  مقایسه آریزو 6  موتور آریزو ۶ چیست  مقایسه خودرو

خب، بیایید ابتدا نگاهی به جدول مشخصات ظاهری چری آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت پرایم داشته باشیم تا تفاوت ابعاد دو خودرو را بهتر درک کنیم:

مشخصات چری آریزو ۶ پرو بهمن ریسپکت پرایم
طول ۴,۶۷۰ میلی‌متر ۴,۷۱۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۲۵ میلی‌متر ۱,۸۲۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۳ میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متر ۲,۶۷۰ میلی‌متر
وزن ۱,۴۰۸ کیلوگرم ۱,۴۱۵ کیلوگرم

با نگاهی به جدول کاملا مشخص است که آریزو ۶ پرو و ریسپکت پرایم از لحاظ ابعاد بسیار به هم شبیه‌اند. هر دو خودرو جزو سدان‌های سایز متوسط بازار هستند و کمی بزرگ‌تر از خودروهایی مثل هیوندای النترا ۲۰۱۷ به نظر می‌رسند.

مقایسه نمای جلوی آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت پرایم

از اعداد و ارقام که بگذریم، به طراحی نمای جلوی دو خودرو می‌رسیم. آریزو ۶ پرو در نمای جلو نسبت به آریزو ۶، فیس لیفت نصفه‌ونیمه‌ای را تجربه کرده تا پخته‌تر و باپرستیژتر به نظر برسد. طرح سه‌بعدی جلوپنجره در آریزو ۶ جای خود را به خطوط افقی و پلاستیک پیانویی و براق داده است که سبب شده خودرو حجیم‌تر و لوکس‌تر به نظر برسد. مشکل اینجاست که چنین متریالی با توجه به وضع جاده‌های ایران، ممکن است در طول زمان آسیب ببیند.

در نمای جلویی ریسپکت، با طراحی زیبا و مینیمال‌تری روبه‌رو هستیم؛ جایی که الهام گرفتن طراحان این خودرو از طراحی جلویی پژو ۵۰۸ کاملا مشهود است. دی لایت ها که پایین سپر ماشین هستند، با فرم قلاب‌مانند خود، از المان‌های اصلی طراحی خودرو محسوب می‌شوند. دی‌لایت‌ها در رینگ خودرو هم دیده می‌شوند و گفته می‌شود از سلاحی قدیمی در چین که فرمی داس‌مانند دارد، الهام گرفته شده‌اند.

مقایسه نمای کناری آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت پرایم

به نمای کناری می‌رویم و رینگ‌هایی به‌شدت شبیه به هم را می‌بینیم که این شباهت با توجه به متفاوت بودن سازنده و واردکننده کمی عجیب است! سایز رینگ هر دو خودرو ۱۷ اینچ است و ترکیب نقره‌ای و خاکستری آن‌ها سبب جذابیت نمای کناری آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت شده است. فرم چراغ‌ها و کشیده شدن آن‌ها تا بغل خودرو در آریزو باعث شده تا این خودرو در این نما جذاب‌تر از رقیب خود ظاهر شود. البته، با رینگ‌های بزرگ‌تر می‌توانست از این هم جذاب‌تر باشد.

مقایسه نمای عقب آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت پرایم

نمای عقبی آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت را به نظر شخصی من می‌توان با دو کلمه توصیف کرد: زشت و زیبا! نمای پشتی آریزو ۶ پرو با بهره‌گیری از چراغ‌های خطر بزرگ، دودی و ظاهرا پیوسته، سعی می‌کند خودرو را بزرگ و لوکس نشان دهد. از طرفی خطوط روی لبه صندوق که به‌سمت کناره‌های خودرو امتداد پیدا کرده و تا گلگیر جلو کشیده می‌شوند، این حس ابهت را بیشتر می‌کنند.

در سمت مقابل، طراحی نمای عقب بهمن ریسپکت کاملا گنگ به‌نظر می‌رسد؛ چراغ‌های کشیده و نازک عقب با دیگر قسمت‌های آن همخوانی ندارد، صندوق هم نسبت به کاپوت ارتفاع بیشتری دارد. نکته دیگر اینکه از دو خروجی اگزوز در هر دو خودرو استفاده شده که در آریزو هر دو  خروجی فیک هستند! اما در ریسپکت یکی با پلاستیک پر شده و فیک است، اما دیگری اگزوز واقعی خودروست.

درنهایت، به نظر من طراحی ریسپکت نمره قابل‌قبولی دریافت نمی‌کند و مقصر اصلی، نمای پشتی آن است. در کل طراحی این خودرو چندان پخته نیست و به نظر می‌رسد یک طرح ازپیش‌آماده، روی یک پلتفرم اشتباه با ابعاد نامناسب پیاده شده است. طراحی کلی آریزو ۶ جذاب‌تر است و تنها نکته منفی آن، کیفیت پایین متریال جلوپنجره‌اش است.

مقایسه فنی ریسپکت پرایم و آریزو ۶ پرو

در بخش مشخصات فنی، آریزو ۶ پرو و ریسپکت پرایم شبیه به هم هستند. هر دو خودرو از یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ بهره می‌برند که ۱.۵ لیتر حجم دارند و با استفاده از یک گیربکس cvt خودرو را به حرکت در می‌آورند. نکته جالب درباره گیربکس‌های این دو خودرو این است که در حقیقت گیربکس‌ها ۹ سرعته واقعی نیستند، بلکه نحوه عملکرد یک گیربکس ۹ سرعته را تقلید می‌کنند.

مشخصات فنی آریزو ۶ پرو ریسپکت پرایم
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۹ سرعته cvt ۹ سرعته cvt
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۴۷ اسب‌بخار ۱۵۴ اسب‌بخار
گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر ۲۳۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۵ ثانیه ۱۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر

پیشرانه بهمن ریسپکت، ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد که به ترتیب ۷ اسب بخار و ۲۰ نیوتن‌متر بیشتر از آریزو ۶ پرو است. با همه این‌ها، تنها دستاوردهای ریسپکت، مصرف سوخت و شتاب صفرتاصد بیشتر و حداکثر سرعت کمتر است! اما چرا؟ شاید دلیلش این است که چری می‌داند چگونه گیربکس cvt را با موتور هماهنگ کند و به همین دلیل آریزو ۶ پرو عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد.

حالت‌های رانندگی در هر دو خودرو به eco و sport محدود می‌شود. با انتخاب حالت اسپرت، دور موتور بالا حفظ خواهد شد تا خودرو شتاب بهتری داشته باشد. مزیت ریسپکت در بخش رانندگی، مربوط به سیستم تعلیق عقب مولتی‌لینک است که سواری نرم‌تری ارائه می‌کند. البته، ریسپکت در حذف صدای اضافی موتور هم نسبت به آریزو موفق‌تر عمل می‌کند.

با همه این اوصاف، اگر کاربری این دو خودرو یعنی سدان‌های سایز متوسط خانوادگی را در نظر بگیریم، خواهیم دید که نرمی و سواری بهتر، مهم‌تر از شتاب بیشتر است و سازنده ریسپکت یعنی برند چینی کوین (Cowin) به‌خوبی این موضوع را می‌دانسته. در مجموع این شما هستید که باید بین عملکرد اسپرت و سواری باکیفیت، یکی را انتخاب کنید.

مقایسه امکانات کابین چری آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت

اما کابین ریسپکت در مقایسه با آریزو چطور است؟ در یک جمله: زیباتر و باکیفیت‌تر از آریزو ۶ پرو. البته نباید توقع زیادی از متریال مورد استفاده در ریسپکت و آریزو داشته باشید؛ زیرا در کابین هردو به‌صورت فراوان از پلاستیک استفاده شده است که با توجه به رده قیمتی آن‌ها عجیب نیست. نقطه مثبت ریسپکت آنجاست که سعی کرده با همین متریال یک طراحی مدرن ارائه دهد. بافت رودری و روی داشبورد جذاب است و حس پلاستیک ارزان‌قیمت را منتقل نمی‌کند. اما در آریزو ۶ پرو مجددا همان پلاستیک براق (مشابه جلوپنجره) را داریم که در ترکیب با رنگ قرمز فراوان، موفق می‌شود طراحی کابین را خراب و آن را از حس‌وحال مدرن و مینیمال خارج کند!
طراحی‌های صندلی در بهمن ریسپکت یکی دیگر از قسمت‌هایی است که آن را به‌شدت دوست دارم و در خودروهای بازار ایران کمتر دیده می‌شود. کیفیت صندلی‌های ریسپکت نسبت به آریزو کاملا بهتر است. پشتی‌های صندلی با قسمت تکیه‌گاه یکپارچه شده و کاملا حس یک صندلی اسپرت را به راننده القا می‌کند. کنسول میانی در ریسپکت محکم و باکیفیت است و مثل نمونه موجود در آریزو، شل و نگران‌کننده نیست. هر دو خودرو از فرمان Dکات و صفحه نمایش ۱۰.۵ اینچی استفاده می‌کنند اما ترکیب نهایی همه اجزای کابین در ریسپکت دلنشین‌تر است.

مقایسه بهمن ریسپکت و آریزو ۶ پرو از نظر آپشن‌های رفاهی و ایمنی

آپشن‌ها بخش جذابی برای خریداران ایرانی هستند و خوشبختانه هر دو خودرو بیشترِ آپشن‌های کاربردی را دارند؛ البته، نمی‌توان آن‌ها را با آپشن‌های خودروهای لوکس‌تری مثل تیگو ۸ پرومکس مقایسه کرد.

دوربین ۳۶۰ درجه، اتوهلد، کروز کنترل، گرمکن صندلی، ایربگ ۶تایی، فرمان برقی و شارژر وایرلس هم در آریزو ۶ پرو و هم در ریسپکت دیده می‌شوند. به‌طور کلی، هر دو خودرو از لحاظ آپشن در یک سطح قرار می‌گیرند و از این نظر هیچ‌کدام بر دیگری برتری محسوسی ندارد. سقف پانوراما، سردکن صندلی و تهویه دوکاناله آپشن‌هایی هستند که دوست داشتیم در هر دو خودرو حضور داشته باشند که متأسفانه این‌طور نیست، به خصوص سقف پانوراما برای یک سدان سایز متوسط خانوادگی آپشنی جذاب است که می‌توانست برگ برنده هر کدام از این خودروها در بخش امکانات رفاهی باشد.

آپشن آریزو ۶ پرو ریسپکت پرایم
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
ریموت استارتر دارد ندارد
سنسور جلو و عقب فقط سنسور عقب فقط سنسور عقب
رادار تابلوخوان ندارد ندارد
رادار نقطه کور دارد ندارد
رادار تغییرلاین دارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
چراغ مه‌شکن جلو ندارد ندارد
دی لایت دارد دارد
چراغ چرخشی ندارد ندارد
نوربالا اتومات ندارد ندارد
فرمان برقی دارد دارد
دوربین ۳۶۰ دارد دارد
دوربین جانبی دارد دارد
ایربگ ۶ عدد ۶ عدد
ورود بدون کلید دارد دارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد
سیستم تهویه دوکاناله ندارد ندارد
صندلی‌ راننده ۶ حالته برقی ۶ حالته برقی
گرمکن صندلی دارد – سرنشینان جلو دارد – سرنشینان جلو
شارژر وایرلس دارد دارد
سقف پانوراما ندارد ندارد
آینه عقب الکتروکرومیک ندارد دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد دارد

سخن آخر

در ابتدای مقایسه گفتیم که آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت آمده‌اند تا بازار سدان‌های سایز متوسط را تصاحب کنند و خودروهای کره‌ای و ژاپنی چند سال پیش را به چالش بکشند، اما آیا موفق خواهند شد؟ به نظر من کسانی که در بازار پرشده از کراس‌اوورهای جدید، هنوز هم به‌دنبال سدان هستند، با آپشن‌های زیاد و طراحی ترند سدان‌های چینی، راغب به خرید نمی‌شوند. این افراد، به‌دنبال کیفیت سواری، قابلیت اطمینان بالا و استهلاک کم هستند؛ معیارهایی که هنوز در سدان‌های چینی جدید دیده نمی‌شود.

همان‌طور که در مقایسه دیدیم، آریزو ۶ پرو در قسمت طراحی بیرونی و عملکرد کاملا برتر بود اما در بخش طراحی داخلی و کیفیت سواری تمایل ما به‌سمت ریسپکت است. شما کدام‌یک از این دو خودرو را انتخاب می‌کنید؟ به نظر شما با توجه به موفقیت کراس‌اوورهای چینی، سدان‌های چینی هم می‌توانند موفق ظاهر شوند یا شما همچنان سدان‌های کارکرده ژاپنی و کره‌ای را ترجیح می‌دهید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.