۱۸ اقدام طلایی برای درمان خانگی سنگ کلیه

0

کلیه ها از اعضای مهم بدنی به حساب می آیند که وظیفه شان دفع ترکیبات مضر بدن از طریق ادرار می باشد. طبیعی است که ایجاد اختلال در این بخش مهم از بدن بسیار درد آور و سخت باشد. در این بخش با ما همراه شوید تا با روش های درمان خانگی سنگ کلیه آشنا شوید.

 درمان سنگ کلیه
 پیشگیری از سنگ کلیه
 مجله دانستنی ها
 مجله سلامت
 طب سنتی
 خواص کاکل ذرت

از رایج ترین بیماری های مربوط به کلیه می توان به ایجاد سنگ کلیه در آن اشاره کرد که اغلب با درد های شدید در ناحیه مورد نظر همراه می باشد. علت پدید آن به عوامل متعددی بستگی دارد که با شناسایی دقیق می توان به رفع و درمان سنگ گلیه با کمک دارو های شیمیایی و خانگی بپردازید.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با این بیماری و درمان خانگی سنگ کلیه به خوبی آشنا شوید، و با آگاهی از علت های بروز آن به تشخیص درست بپردازید. در رابطه با درمان اقدامات پزشکی و طبیعی بسیاری وجود دارد که مطالعه خواهید کرد.

آشنایی با بیماری سنگ کلیه و درمان های خانگی آن

در برخی اوقات کلیه انسان حاوی توده های کریستالی بسیار ریز می شود، که در نهایت منجر به ایجاد سنگ در کلیه می نماید. این سنگ ها به طور کلی در درون کلیه ها قرار می گیرند، اما در مواردی دیگر می توانند در عملکرد های مثانه و میز نای اختلال ایجاد کنند که به طور طبیعی با درد بسیار همراه می شود.

نشانه های ابتلا به این بیماری

در صورت مشاهده علائم زیر بهتر می باشد، به پزشک مراجعه کرده و مشکل خود را در میان بگذارید.

  1. تکرر ادرار
  2. ادرار سخت و درد آور
  3. حالت تهوع
  4. استفراغ
  5. تعرق خارج از حد طبیعی

چکونگی ایجاد بیماری کلیوی

این بیماری دردناک به صورت کلی بر اثر عدم مصرف آب و نوشیدنی کافی بروز پیدا خواهد کرد. حالت طبیعی مصرف آب در طی روز ۸ الی ۱۰ لیوان آب می باشد که در صورت عدم رعایت این فاکتور خود را در تهدید ابتلا به این دسته از بیماری ها می کنید. اگر تامین آب و مایعات بدن به خوبی صورت نگیرد، فرایند تولید اسید اوریک نیز با اختلال مواجه می شود که با هر میزان از رقیق تر شدن، ادرار به سوی اسیدی شدن می رود.

گفتنی است که با افزایش اسیدیت ادرار، سنگ کلیه ایجاد می شود. اگر به این بیماری مبتلا شدید بهتر می باشد سابقه خانوادگی خود را رابطه با این گونه بیماری ها بررسی کنید و اگر این چنین موارد را در خانواده دارا بودید؛ بهتر می باشد در فرایند درمان و پیشگیری سهل انگاری نکنید. همچنین در صورت عدم سابقه، قابل به ذکر است که برخی افراد استعداد ابتلا به این بیماری را دارا می باشند.

چگونگی احتمال ابتلا

در این رابطه گفتنی است ک سنین ۲۰ الی ۵۰ سال بیش از دیگر افراد در معرض ابتلا به بیماری سنگ کلیه هستند. همچنین در بسیاری از موارد دیده شده که مرد ها بیش از زنان به این عارضه مبتلا خواهند شد. در ادامه مواردی را مطالعه خواهید کرد که ریسک ابتلا به این بیماری کلیوی را افزایش می دهد.

  1. دارا بودن سابقه خانوادگی
  2. عدم تامین آب مورد نیاز بدن
  3. مصرف بیش از اندازه غذاهای دارای گلوکز، نمک و پروتئین
  4. ابتلا به انواعی از بیماری های التهابی مربوط به روده و مجاری ادرار
  5. سپری طول درمان بیماری HIV
  6. مصرف دارو های ضد تشنج و آنتی اسید های کلسیمی
  7. افراد چاق و دارای اضافه وزن شدید

روش های درمان خانگی سنگ کلیه

در کنار مصرف دارو های شیمیایی می توانید به درمان خانگی سنگ کلیه روی بیاورید، که در کنار سادگی تاثیرات به سزایی را برایتان به همراه خواهد داشت. برخی از مواردی که در ادامه گفته می شود به منظور پیشگیری از ابتلا می باشد، و دیگر موارد نیز در صورت انجام مرتب به درمان منجر می شود. فراموش نکنید که در کنار مصرف مایعات و نوشیدنی ها، میزان اسیدی ادرار کاهش می یابد که از جمله موارد پیشگیری و درمان خانگی سنگ کلیه به شمار می آید.

آب گندم

استفاده آب گندم به عنوان یکی از روش های طبیعی به منظور درمان سنگ کلیه گزینه بسیار مناسبی است و به دلیل داشتن ترکیباتی باعث افزایش ادرار خواهد شد و کمک زیادی به راحت تر دفع شدن سنگ کلیه  می کند و همچنین خطر ابتلا به آن را نیز کاهش می دهد.

جوش شیرین

یکی از درمان های خانگی به منظور درمان سنگ کلیه جوش شیرین است از این رو، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را همراه با یک لیوان آب ترکیب گرده سپس از ترکیب به دست آمده را هر روز دو یا سه بار استفاده کنید تا سنگ کلیه از ظریق ادرار راحت تر انجام شوذ.

ترب سیاه

یکی از سبزیجات شگفت انگیز در از بین بردن سنگ گلیه ترب سیاه است از این رو، ترب سیاه رنده شده را یا آب ترب را به شکل ناشنا استفاده نمایید از این رو، آن دسته از افرادی که دارای سنگ کلیه درشت هستند و این سنگ باعث مسدود شدن خروج ادرار شده است استفاده از ترب سیاه گزینه بسیار مناسبی است و البته این نکته را به خاطر داشته باشید در در صورتی که از کمبود ید و کم کاری تیروئید رنج می برید بهتر است در استفاده از ترب سیاه احتیاط نمایید.

چای سبز

از دیگر روش های خانگی و تاثیر گذار در درمان سنگ کلیه چای سبز است زیرا، دارای پلی فنول می باشد که نقش مهمی در سلامت سیستم ادراری و کلیه ها دارد و همچنین استفاده از آن سبب پیشگیری از شکل گیری سنگ کلیه و همچنین درمان و دفع آن می شود و همچنین این ترکیب گیاهی به منظور دفع انواع سنگ کلیه اگزالات نیز بسیار مناسب است.

دمنوش کاکل ذرت

استفاده از دمنوش کاکل ذرت از دیگر راهکار های طبیعی در درمان سنگ کلیه می باشد که می توانید بیست و پنج گرم ترکیب کاکل ذرت را به یک لیتر آب جوش بیفزایید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند سپس از یک صافی رد کرده و ترکیب به دست آمده را به شکل روزانه استفاده نمایید.

ترکیب آب لیمو و روغن زیتون

در تهیه این درمان خانگی سنگ کلیه، باید ۴ قاشق غذا خوری از آب لیموی تازه را با ۲ قاشق غذا خوری روغن زیتون طبیعی ترکیب کنید. این ترکیب را بهتر می باشد در طی روز به تعداد مراتب ۲ الی ۳ به همراه آب فراوان میل نمایید. قابل به ذکر است که در برخی موارد این درمان برای بعضی افراد تاثیری ندارد، پس بهتر می باشد قبل از مصرف با پزشک مربوطه مشورت کنید.

انار

در طی درمان بهتر می باشد مصرف ۱ عدد انار را در طی روز فراموش نکنید. همچنین در این رابطه می توانید آب انار تازه را برای مصرف انتخاب کنید و از دانه های آن برای تزئین سالاد خود کمک بگیرید. در روشی دیگر می توانید از انار در تهیه سوپ های خود استفاده کنید.

سرکه سیب

در تهیه این معجون خوراکی نیز می توانید ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب را با ۱ قاشق غذا خوری عسل طبیعی در ۱ فنجان آب ولرم ترکیب کنید. توصیه می شود این نوشیدنی را در طی روز به مراتب بسیاری برای رفع سنگ کلیه خود مصرف کنید.

برگ گزنه

در این رابطه نیز ۲ قاشق برگ گزنه خشک شده را با ۱ فنجان آب گرم دم کنید. به مدت ۱ دقیقه برای سرد شدن نوشیدنی صبر کنید، سپس در طی روز به مراتب ۲ الی ۳ اقدام مصرف کنید.

برگ ریحان

در طی فرایند درمان خانگی سنگ کلیه نیز می توانید از برگ ریحان کمک بگیرید. به این صورت که ۱ قاشق چایی خوری ریحان را با عسل مخلوط کنید و در طی ۵ الی ۶ ماه هر روز صبح اقدام به مصرف آن کنید. اگر مزاج شما با عسل جور در نمی آید می توانید دمنوش آن را تهیه کنید و هر روز به دفعات ۲ الی ۳ آن را بنوشید.

هندوانه

قابل به ذکر است که استفاده مرتب از هندوانه به پیشگیری و درمان سنگ کلیه منجر می شود. همچنین علاوه بر مصرف میوه آن می توانید از دانه هایش برای تیهه دمنوش و چایی استفاده کنید.

جوانه گندم

جوانه گندم با دارا بودن تاثیرات شگفت انگیز دارویی به درمان بیماری های کلیوی و سنگ منجر می شود. در این رابطه می توانید ۱ قاشق چایی خوری آب لیمو، عصاره برگ ریحان و جوانه گندم را با یک دیگر ترکیب کنید. پس از تهیه این معجون درمان خانگی می توانید در طی روز ۲ الی ۳ مرتبه با همراه آب آن را مصرف کنید. گفتنی است که جوانه گندم حاوی مقادیر بالایی از کلسیم، پتاسیم، آهن، اسید آمینه و ویتامین های ضروری بدن می باشد.

سبوس

طبق مطالعات انجام شده توسط تیم پزشکی نفرولوژی آمریکا، وعده های غذایی دارای غلات و سبوس به کاهش ابتلا و پیشگیری از بیماری سنگ کلیه منجر می شود. این دسته از مواد غذایی داری مقادیر بسیاری از ویتامین و مواد معدنی هستند که به رفع بسیاری از بیماری ها در نهایت منجر می شود.

کرفس

برای پیشگیری و درمان این بیماری؛ توصیه می شود که هر روز صبح خود را با نوشیدن آب کرفس آغاز کنید. همچنین در حالتی دیگر به استفاده از دانه های کرفس نیز توصیه می شود که می توانید به تهیه دمنوش و چایی خانگی در منزل بپردازید. این گیاه سبز دارویی به جلوگیری از انباشته شدن اسید اوریک و در نهایت درمان بیماری های کلیوی منجر می شود.

سیاه دانه و عسل

طب سنتی برای رفع این بیماری توصیه به مصرف ترکیب سیاه دانه و عسل کرده است. افراد مبتلا به این بیماری بهتر می باشد، در طول روز به ترکیب ۲ قاشق غذا خوری عسل را با ۳ قاشق چایی خوری سیاه دانه بپردازند و سپس در طی ساعات مشخص در طی روز به دفعات ۲ الی ۳ اقدام به مصرف کنند.

لوبیا

برای تهیه این خوراکی رفع و درمان بیماری های کلیوی، باید مقداری مورد نظر از لوبیا را پوست بکنید و سپس در آبی گرم بریزید. شعله را کم کنید و اجازه دهید که به خوبی پخته و نرم شود. لوبیا را از آبکش کنید و مایع درون ظرف را به ظرفی دیگر  انتقال دهید، حال زمانی را برای خنک شدن اختصاص دهید. در طول روز می توانید به مصرف آب لوبیا در دفعات بسیار بپردازید، اما توصیه می شود که هیچ گاه بیش از ۲۴ ساعت آن را نگه ندارید؛ چرا که خواص دارویی خود را از دست خواهد داد.

لوبیا پخته شده را می توانید در انواعی از سوپ ها استفاده کنید، و به نوعی دیگر از خواص آن بهره مند شوید.

ریشه قاصدک

از دیگر درمان های خانگی و سنتی مربوط به بیماری های کلیوی، استفاده از ریشه قاصدک می باشد. مصرف این گیاه دارویی به بهبود عملکرد های کلیه و تولید صفرا منجر می شود که در نهایت کلیه را به خوبی شستشو داده و به دفع آن ها می پردازد. این مورد به عنوان قطعی ترین روش ها در درمان خانگی سنگ کلیه به حساب می آید.

بادکشی

از تحویز و توصیه های قدیمی افراد اهل طب سنت، بادکشی می باشد. انجام بادکشی در ناحیه های مورد نظر به رفع سنگ و کاهش درد منجر می شود. علاوه بر این موارد سنتی می توانید روغن کنجد و سیاه دانه نیز تهیه کنید و با ماساژ و استفاده از گن های پشمی به گرم نگه داشتن کلیه ها بپردازید.

مواد غذایی مناسب بعد از دفع سنگ کلیه

بعد از جراحی سنگ کلیه باید از مواد غذایی زیر استفاده کنید که عبارتند از :

هیدراته ماندن : نوشبدن حداقل دو تا سه لیتر آب به شکل روزانه توصیه می شود زیرا،  سبب پیشگیری از تشکیل سنگ می شود  و کمک زیادی به از بین بردن باقی مانده سنگ گلیه می کند.

استفاده از محصولات لبنی : می توانید از مصولات لبنی به صورت رقیق استفاده کنید و از مصرف محصولات لبنی پرچرب بعد از دفع سنگ کلیه اجتماب نمایید.

برنانه غذایی ثابت : بهتر است از وعده های غذایی مناسب و به نسبت کم استفاده کنید و از مصرف مواد غذایی سنکین خودداری نمایید و همچنین از غذاهای سرشار از فیبر استفاده نمایید.

خوراکی هایی که پس ازدفع سنگ کلیه باید از مصرف آن پرهیز کرد؟

  • غذاهای حاوی اگزالات و کلسیم
  • غذاهای دارای سدیم
  • کاهش مصرف غذایی حاوی پروتئین حیوانی
  • غذا های مونده و کنسروی
  • فست فود ها

نکاتی که برای پیشگیری از ابتلا باید در نظر داشته باشید

توصیه هایی که در ادامه بیان می شود را به خاطر بسپارید، تا با رعایت هریک از آنان سلامتی خود را تضمین کنید.

پرهیز از برخی خوراکی ها

مواردی که در ادامه بیان می شود به عنوان راهی برای افراد مستعد به این بیماری می باشد، چرا که با عدم رعایت خود را به آن نزدیک تر می کنند. به همین علت توصیه می شود در صورت شناسایی چنین سابقه بیماری در خانواده، نکاتی را جهت پیشگیری رعایت کنید.

  1. از مصرف مواد غذایی دارای ویتامین C به میزان بالا اجتناب کنید.
  2. از نوشیدن بیش از حد مایعات کافئین دار تا حد امکان برای جلوگیری از اختلال کلیه ها، جلوگیری کنید.
  3. مصرف شیرین کننده های مصنوعی  را به حداقل برسانید.
  4. از نوشیدنی های گاز دار کمتر استفاده کنید.
  5. از مصرف گوشت حیوانات دارای اسید اوریک فراوان، جلوگیری کنید.
  6. مصرف خوراکی های فرآوری شده و فست و فود را به حداقل برسانید. این خوراکی ها شامل اسنک، چیپس، پفک و سیب زمینی سرخ کرده می باشد.
  7. همچنین مصرف بیش از حد ساردین ها به افزایش بورین منجر می شود، که به ایجاد سنگ کلیه منجر می شود.

معرفی ویتامین های مناسب

مواردی که در ادامه ذکر می شود را بیش از هر چیز دیگر در وعده های غذایی خود جای دهید تا به هیچ یک از بیماری های کلیوی ابتلا نشوید.

مصرف مواد غذایی دارای ویتامین A به جلوگیری از پیشرفت این عارضه منجر می شود. طبق توصیه پزشکان تغذیه، مصرف حدود ۵۰۰۰ واحد از ویتامین A به کاهش و رفع این دسته از بیماری ها کمک چشم گیری می کند. در ادامه انواعی از مواد غذایی حاوی ویتامین A را مطالعه خواهید کرد.

  1. کدو تنبل
  2. کدو حلوایی
  3. سیب زمینی های شیرین
  4. هویج
  5. کلم بروکلی

همچنین طبق تحقیقات انجام شده؛ مصرف ۲۵ میلی گرم از دسته مواد غذایی دارای ویتامین B6 به کاهش بسیاری از سطح اگزالات در بدن می شود. گفتنی است که در نهایت این فرایند به رفع بیماری منجر خواهد شد.

منبع: آرگا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.