جک S3 تسمه تایم دارد یا زنجیر تایم ؟

0

کی از سوالات اساسی که برای مالکان خودروی جک اس ۳ پیش می‌آید این است که جک S3 تسمه تایم دارد یا زنجیر؟ اگر تسمه تایم دارد، هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارد؟ و اگر زنجیر تایم دارد، آیا باز باید نگرانی خاصی داشته باشند یا خیر؟ در این مقاله سعی می‌کنیم پاسخ به این سوالات مهم را بدهیم تا دیگر نگرانی در رابطه با این موضوع برای دارندگان خودروی محبوب جک S3 وجود نداشته باشد.

امروز میخواهیم به بررسی تسمه تایم جک s3 دیگر خودرو چینی شرکت جک و عملکرد آن بپردازیم.زمان تعویض تسمه جک اس 3 و علائم خرابی آنرا بهتون میگیم و بهترین مارک تسمه تایم را به شما معرفی می نمائیم.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم در چیست؟

انواع تسمه خودرو آموزش تایم گیری خودرو اجزای سیستم انتقال قدرت انواع سیستم انتقال قدرت روش های انتقال قدرت نسبت انتقال دور چرخ دنده ها نسبت انتقال مکانیکی چیست نسبت انتقال و تسمه ها

اول از همه باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که اصلاً این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند و مزیت‌ها و معایب هر کدام را بیان کنیم. به‌طور کلی این قطعه از تعدادی دندانه تشکیل شده که بر روی پولی‌های میل‌لنگ و میل‌سوپاپ قرار می‌گیرد و زمان‌بندی عملکرد میل‌سوپاپ‌ها را برعهده دارد. بدون وجود این قطعه عملاً موتور خودرو روشن نیز نمی‌شود. اهمیت سلامت این قطعه تا آن جاست که اگر فقط اندکی دندانه‌های آن جابه‌جا شوند، سوپاپ و پیستون با یکدیگر برخورد کرده و در عملکرد سیلندر و در نتیجه موتور، مشکل جدی ایجاد می‌کند. در این شرایط ممکن است آسیب‌های وارده چنان زیاد باشد که مجبور به تعویض قطعات موتور شوید.

 تعویض تسمه تایم تویوتا کمری  زمان تعویض تسمه تایم تویوتا  زمان تعویض تسمه تایم لندکروزر  آموزش تعویض تسمه تایم  علائم خرابی تسمه تایم 206  دلایل خراب شدن تسمه تایم  زمان تعویض تسمه تایم لکسوس

تسمه تایم (به انگلیسی Timing Belt) و زنجیر تایم (به انگلیسی Timing Chain)، دو روش رایجی هستند که در خودروهای امروز استفاده می‌شوند و هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. همان‌طور که گفته شد وظیفه اصلی این دو یکسان است و تفاوت آن‌ها در طول عمر، جنس و محل نصبشان است. در حقیقت تسمه تایم از جنس لاستیک است و زنجیر تایم از فلز ساخته شده است. تسمه تایم بیرون موتور نصب می‌شود اما زنجیر تایم داخل موتور قرار دارد و با توجه به جنس و تماس خود با اجزای دیگر موتور، به روغن‌کاری احتیاج دارد و برای این منظور از روغن پیشرانه استفاده می‌کند. زنجیر تایم در مقایسه با تسمه تایم عمر طولانی‌تری دارد، به طوری که عمر آن را برابر با عمر پیشرانه موتور می‌دانند. اما تسمه تایم با توجه به لاستیکی بودن طول عمر خاصی دارد و به موقع باید تعویض شود. توصیه می‌شود که تسمه تایم در هر ۱۲۰ هزار کیلومتر تعویض شود. مهم‌ترین مزیت تسمه نسبت به زنجیر بی‌صدا بودن آن است. زنجیر تایم به دلیل آهنی بودن سروصدای بیشتری در برابر تسمه تایم ایجاد می‌کند و هزینه‌ بیشتری داشته و تعمیر آن هم سخت‌تر است‌.

یکی از دلایلی که افراد علاقه بیشتری به زنجیر تایم دارند این است که به دلیل آهنی بودن دیگر دغدغه تعویض آن را ندارند و عملاً این نگرانی که ممکن است خودرو در حال حرکت تسمه پاره کند دیگر وجود ندارد. همچنین افزایش قدرت موتور و گشتاوری موتور از دیگر مزایای مهم در استفاده از زنجیر است. به همین دلیل افراد عیب اندک صدای ایجاد شده توسط آن را به جان خریده و ترجیح می‌دهند خودرویی داشته باشند که به جای تسمه تایم از زنجیر استفاده کند.

جک s3 تسمه تایم دارد یا زنجیر:

جک S3 تسمه تایم دارد یا زنجیر تیم ؟

ابتدا باید بدانیم که جک s3 تسمه تایم دارد یا خیر؟ در این مدل خودرو از زنجیر تایم استفاده می شود و تسمه تایم اولویت ندارد.

جک S3 تسمه تایم دارد یا زنجیر؟

جک S3 یک کراس‌اوور جمع و جور دیفرانسیل جلو است که با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس‌طبیعی به حجم ۱۵۹۰ سی‌سی در بازار ایران عرضه شده است. در پاسخ به سوال اصلی موضوع این مقاله باید گفت که خوشبختانه این خودرو به مانند اکثر خودروهای ژاپنی و همچنین مثل فامیل کوچکترش یعنی جک J5 دنده‌ای از زنجیر تایم استفاده کرده است و این یعنی عدم نگرانی از پاره شدن و خرابی موتور و

تسمه تایم خودرو JAC S3 بیرون موتور قرار دارد اما زنجیر تایم داخل موتور نصب می شود.با بالا بردن کاپوت ماشین می توانید تشخیص دهید که کدام یکی قرار دارند و ما تسمه تایم را مشاهده می نمائیم.این موضوع را باید بدانید که کار جفتشون یکی هستش و فقط در جنس تسمه و زنجیر باهم تفاوت دارند.

طول عمر زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم خودرو بیشتر می باشد و علائم خرابی بخصوصی ندارد. دلیلش نیز بخاطر جنس فلزی آن می باشد درصورتی که در تسمه بخاطر جنس پلاستیکی در مدتی پاره می شود. در مقاله تفاوت تسمه و زنجیر تایم گفتیم بصورت ویژه درباره این موضوع صحبت کردیم.

به همین دلیل در این مقاله صرفا به دانستن این موضوع کفایت می کنیم که این خودرو جک اس 3 زنجیر تایم دارد. زمانبندی باز و بست شدن سوپاپ هوا و سوپاپ دود از مهم ترین کارکرد زنجیر تایم می باشد.

جک S3 اتوماتیک سال 1396 – 1402 توسط شرکت کرمان موتور در بازار خودرو ایران پیوست.سایر مدل های جک از تسمه تایم استفاده می نمایند و فقط همین مدل و اس 5 دنده ای از زنجیر استفاده می کند.به همین دلیل این خودش یک مزیت برای این خودرو ها می شود تا با دیگر جک ها فرق کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.