چرا نباید از روغن موتور اتومبیل برای موتورسیکلت استفاده کرد؟

0

تفاوت روغن موتور سیکلت با روغن موتور خودرو : تمامی وسایل نقلیه نیاز به روانکاری دارند که این امر توسط روغن موتور صورت می گیرد. همچنین روغن موتور از ساییدگی قطعات و خنک کردن موتور نیز کمک می کند که امری ضروری و مهم می باشد. اما نکته مهم این است که روغن موتورسیکلت و روغن خودرو با همدیگر متفاوت می باشند و ساختار آنها کاملا فرق دارد. در این مقاله به تفاوت روغن موتورسیکلت و روغن خودرو خواهیم پرداخت.

تعویض روغن موتورسیکلت روغن موتورسیکلت اسکوتر دانستنی های جالب دانستنی های جدید اخبار دانستنی روغن مناسب موتورسیکلت هوندا مجله موتورسیکلت

بررسی ویژگی های روغن موتور بنزینی خودرو

اصلی ترین وظیفه روغن موتور خودرو روانکاری، جلوگیری از اصطکاک، خوردگی و ساییدگی قطعات خودرو است. روغن موتور می تواند در بهبود راندمان قطعات خودرو نقش مهمی داشته باشد. علاوه بر تمام این موارد روغن موتور بنزینی خودرو نقش مهمی در پاک کنندگی و تمیز کنندگی رسوبات و آلاینده های قطعات خودرو دارد.

روغن موتور خودرو از یک سری افزودنی های مخصوص تشکیل شده است که موجب می شود وظایف روغن موتور، در خودرو به خوبی اجرا شود. این ترکیبات و افزودنی ها موجب می شود تا حرارت ناشی از فعالیت قطعات خودرو خنثی شود و به سایر قطعات آسیب نرسد. معمولا گرانروی و ویسکوزیته روغن موتورها با یکدیگر متفاوت است و همین موضوع در سطح کیفی روغن تاثیر می گذارد. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید گرانروی و ویسکوزیته روغن در حدی از اهمیت بالا برخوردار است که طبق آنها، استانداردهای روغن موتورهای بنزینی خودرو مشخص می شود.

بررسی ویژگی های روغن موتور سیکلت

موتور سیکلت ها از سیستم ساده تری در مقایسه با موتور خودروها برخوردارند. همین موضوع موجب شده تا روغن موتور سیکلت نیز از افزودنی های ساده تری برخوردار باشد. دقیقا مانند روغن موتور بنزینی خودرو، روغن موتور سیکلت نقش مهمی در روانکاری و کاهش اصطکاک و خوردگی قطعات دارد. با استفاده از روغن موتور، تمامی ذرات و آلاینده هایی که در قطعات موتور سیکلت رسوب کرده اند، پاک می شوند و این روغن می تواند خاصیت تمیز کنندگی برای سایر قطعات داشته باشد.

همانطور که میزان گرانروی و ویسکوزیته روغن در خودرو بسیار اهمیت دارد، در موتور سیکلت نیز این موضوع صدق می کند. شما باید با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی تان از روغن موتور مناسب برای موتور سیکلت خود استفاده کنید. اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید، باید از روغن هایی که رقیق تر هستند و به اصطلاح گرانروی پایین تری دارند استفاده کنید. در مقابل اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید باید از روغن موتور با گرانروی بالاتری استفاده کنید. در این صورت روغن به راحتی در پمپ روغن و سایر اجزای روغن کاری موتور جاری می شود و وظیفه خود را به خوبی انجام می هد.

چرا نباید از روغن موتور اتومبیل برای موتورسیکلت استفاده کرد؟

موارد مشابه بسیار زیادی وجود دارد که افراد به اشتباه از روغن موتور اتومبیل برای موتورسیکلت خود استفاده کرده‌اند. گاهی نیز آن‌ها به دلیل عدم وجود گزینه دیگر مجبور به استفاده از روغن موتور اتومبیل شده اند. هر چند که به شکل اشتباهی و اتفاقی برای یک بار مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، اما تکرار آن می‌تواند باعث مسائل جدی برای موتور شما شود.

کارکرد اصلی روغن موتور محافظت از اجزای داخلی موتورسیکلت است.

زمانی که روغن موتور اتومبیل در خودرو قرار می‌گیرد و اتومبیل روشن می‌شود روغن از مخزن مکیده می‌شود و سپس از طریق فیلتر‌ها برای تمیز کردن سایر بخش‌ها تحویل داده می‌شود و با عبور از مدارهای مختلف به قسمت‌های بحرانی مانند بلبرینگ و سوپاپ می‌رسد.

از آنجا که از بسیاری از این قسمت‌ها به سرعت حرکت می‌کند بسیار مهم است که حتماً آن‌ها را روغن کاری کند تا قطعات را از خطر گرمازدگی و اصطکاک نجات دهد. به این دلیل که حرارت و استفاده بیش از حد باعث شکست و ساییدگی قطعات می‌شود.

در این بین عملکرد موتورسیکلت شبیه به موتور خودرو است.

روغن داخل پمپ و‌مخزن مخصوص ذخیره می‌شود. زمانی که موتورسیکلت روشن می‌شود روغن با عبور از طریق فیلترها و قسمت‌های حیاتی وسیله نقلیه به آن‌ها تحویل داده می‌شود. به دلیل شباهت‌هایی که در عملکرد روغن موتور وجود دارد استفاده از روغن ماشین برای موتورسیکلت مضر نیست. با این حال اگر استفاده از آن طولانی شود، اختلافات بین مواد آن‌ها می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ‌تری برای موتور شما شود.

تفاوت روغن موتور سیکلت با روغن موتور خودرو

برخی از افراد بر این باورند که روغن موتورسیکلت و روغن خودرو با هم هیچ تفاوتی ندارند و روغن خودرو می تواند جایگزین روغن موتورسیکلت شود که حرف اشتباه و غلطی است. ساختار این دو وسیله چه از نظر ظاهری و چه از نظر داخلی کاملا با هم متفاوت می باشد و همچنین اجزای تشکیل دهنده، قدرت و حجم آنها نیز متفاوت می باشد و نمی توان روغن خودرو را به جای روغن موتورسیکلت استفاده نمود.

به طور کلی در خودرو از چند روغن متفاوت استفاده می شود که وظایف خود را دارند و در محفظه ای مجزا ریخته می شوند‌ این روغن ها ویژگی های متفاوت دارند و کارکرد آنها نیز متفاوت می باشد. حال آنکه در موتورسیکلت یک مخزن برای روغن موتور وجود دارد که تمام قطعات و اجزای موتورسیکلت را ساپورت می کند. در روغن موتور از افزودنی های ساده ای استفاده شده است که در موتور خودرو اینگونه نیست و افزودنی های بیشتری در روغن خودرو وجود دارد که موجب بیشتر شدن توان و انرژی خودرو می شود.

در صورتی که از روغن خودرو برای موتورسیکلت استفاده کنید به مرور سیستم کلاچ خراب می شود و وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهد. قطعات دیگر موتورسیکلت نیز در اثر سایش قطعات باید تعویض گردند که هزینه بالایی را در بر دارد.

انواع روغن موتورسیکلت

موتورسیکلت انواع مختلفی دارد که هر کدام برای موتورسیکلت خاصی استفاده می شوند و برای خرید روغن بهتر است است از یک متخصص کمک بگیرید یا دفترچه راهنما موتورسیکلت خود را به طور کامل مطالعه نمایید. در ادامه به انواع روغن موتور خواهیم پرداخت.

روغن موتورهای طبیعیروغن موتورهای طبیعی که به آنها روغن معدنی نیز گفته می شود از روغن های خام تهیه شده است که در آن مواد افزودنی وجود دارد‌. این مواد افزودنی موجب خنثی شدن اسیدهای موجود در روغن می شود. این روغن موجب طول عمر بیشتر موتورسیکلت می شود و به بهبود عملکرد آن کمک خواهد کرد‌. برای موتورسیکلت کم ظرفیت مناسب می باشد.

روغن موتورهای مصنوعیروغن های مصنوعی دارای مواد افزودنی کم یا زیادی می باشد که متمایز از روغن طبیعی است. برای جلوگیری از خرابی قطعات و افزایش عمر موتورسیکلت مناسب می باشد و همچنین قیمت بالایی نیز دارد. برای موتورسیکلت هایی که ظرفیت بالایی دارند مناسب می باشد.

روغن موتورهای نیمه مصنوعینیمی از این روغن طبیعی و نیمی دیگر مصنوعی می باشد که با هم ترکیب شده اند. موتورسیکلت هایی با ظرفیت ۱۲۵ سی سی تا ۱۸۰ سی سی مناسب است و به ماندگاری و طول عمر بیشتر آنها کمک می کند.

نکات مهم قبل از استفاده روغن موتورسیکلت

نکات مهمی را قبل از اضافه کردن روغن موتور باید بررسی کنید که عبارتند از:

  • اطمینان از نبود نشتی
  • تعویض فیلتر روغن
  • عدم اضافه نمودن مواد افزودنی
  • بررسی و تعویض واشر درپوش

جمع بندی تفاوت روغن موتور سیکلت با روغن موتور خودروموتورسیکلت برای روانکاری، جلوگیری از ساییده شدن قطعات و خنک کاری موتور نیاز به روغن مناسب دارد و نباید از روغن موتور خودرو برای این امر استفاده نمود. به طور کلی می توان گفت تفاوت روغن موتورسیکلت و روغن خودرو بسیار زیاد می باشد. در خودرو مخزن های جدایی برای روغن ها وجود دارد و این در صورتی است که‌در موتورسیکلت فقط یک مخزن وجود دارد و روانکاری قطعات را بر عهده دارد. در روغن موتورسیکلت از افزودنی های ساده ای استفاده می شود که در روغن خودرو اینگونه نیست.

روغن موتورسیکلت انواع مختلفی دارد که می توان به روغن طبیعی، روغن مصنوعی و روغن نیمه مصنوعی اشاره کرد. همچنین قبل از ریختن موتورسیکلت در مخزن باید به نکاتی توجه کنید که شامل نشتی نداشتن مخزن روغن، تعویض فیلتر روغن، عدم ریختن مواد افزودنی در روغن و تعویض واشر درپوش می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.