چک لیست خودرو قبل از سفر چیست ؟

0

آماده سفر هستی؟

بعد از دو سال امسال بالاخره شرایط بیماری کرونا به حدی رسید که سفر کردن بدون هیچ محدودیتی برای مردم آزاد شد. پس برای مسافرت آماده باش.

دانستنی های سفر آماده شدن برای سفر بسته بندی وسایل سفر راهنمای سفر به شمال راهنمای سفر به کیش چه نکاتی را هنگام سفر رعایت کنیم سفرهای نوروزی وسایل مورد نیاز سفر بهترین تور مسافرتی فواید مسافرت مسافرت خانوادگی مسافرت کجا بریم

کارهایی که باید برای مسافرت انجام بدیم به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. چک لیست خودرو قبل از سفر
  2. کارهای ضروری قبل از سفر

بدون شک کاراکتر نقش اول تمام مسافرت های جاده ای ماشینتون هست. به همین دلیل بهتر است برای چکاپ و سرویس خوردو زمان لازم را قرار دهید و فعالیت لازمه را انجام دهید تا در جاده با مشکل روبرو نشوید. در کل برای اینکه سفری راحت و بدون دردسر را داشته باشید حتما چکاپ خودرو را انجام دهید.

تذکر مهم: در روزهای آخر سال، معمولاً تعمیرگاه‌ها شلوغ می‌شوند و باید از مدت‌ها قبل به فکر تعمیرات مربوط به سیستم‌های خودرو باشید.

ایرج حریرچی تبریزی کیست اخبار کرونا سفرهای نوروزی اخبار وزارت بهداشت آمار مبتلایان ویروس کرونا وضعیت جاده های کشور

چک لیست خودرو قبل از سفر شامل چه مواردی است؟

الف) ایمنی اولیه

۱- داشتن خواب کافی

مهم‌ترین نکته ایمنی قبل از حرکت است. همچنین در حین مسافرت نیز هر دو ساعت یکبار توقف کنید و مقداری استراحت کنید تا در مسیر نیز دچار مشکل نشوید.

۲- شستشوی خودرو قبل از سفر

کارواش خودرو شستشوی خودرو کارواش صنعتی معایب کارواش تمام اتوماتیک بهترین کارواش تهران اتفاقات تلخ فیلم حوادث

یکی دیگر از موارد آماده‌سازی خودرو برای سفر، شستشوی بدنه و داخل ماشین است. شستشو ماشین تنها به دلیل زیبایی بدنه خودرو شما نیست بلکه هم به‌خاطر چکردن ظاهری آن است که در مورد بعد توضیح داده می شود و هم دید بهتری را در هنگام رانندگی برای شما ایجاد می‌کند و از طرف دیگر خودروهای مقابل، ماشین شما را بهتر خواهند دید، با این¬حال اگر هم زمان کافی برای کارواش ندارید، حداقل شیشه و آینه ها و چراغ های خودرو را کاملاً تمیز کنید.

۳- بازدید ریزش مایعات

بعد از تمیزکردن زیر و رو و داخل خودرو حالا وقت این است که یک بازدید از داخل و خارج خودرو انجام شود. برای این کار لازم است که خودرو شما چند ساعتی در محل پارک خود قرار داشته باشد. حتماً خودرو از نظر نشتی ها چک شود تا در حین مسافرت دچار مشکل نشوید. این نشتی ها می تواند شامل روغن موتور، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک، روغن ترمز، ضدیخ و مایع خنک کننده، مایع شیشه شور و حتی بنزین باشد.

تشخیص لاستیک سایی دلایل لاستیک سابی چیست رفع لاستیک سابی علت لاستیک سابی پراید علت لاستیک سابی چرخ عقب علت لاستیک سایی از داخل علت لاستیک سایی چرخ عقب پراید لاستیک سابی سمند لاستیک سابی نشانه های لاستیک سابی نشانه های لاستیک سایی ساندرو علت لاستیک سایی چرخ جلو روا آموزش تعمیر جلوبندی پراید ایرادات جلوبندی خودرو ایرادات جلوبندی آموزش عیب یابی جلوبندی خودرو نشانه های خرابی جلوبندی نشانه های خرابی جلوبندی 206 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

۴- بررسی مقدار عاج روی لاستیک‌ها

لاستیک‌های ساییده‌شده، بیشتر در معرض ترکیدن قرار دارند و میزان سطح تماس مؤثر خودرو را نیز هنگام خیس ‌بودن جاده کاهش می‌دهند و در زمان رانندگی با سرعت بالا و ترمز گرفتن شما را دچار مشکل می¬کنند. ‌دنبال علائم کاهش عاج لاستیک‌ها باشید. یک سکه را وارونه در شیار لاستیک قرار دهید و ببینید که چقدر از سکه داخل شیار قرار می‌گیرد. اگر سکه تا یک‌سوم درون شیار فرو رود، لاستیک‌ها باید تعویض شوند. البته در ادامه بحث توضیحات بیشتری داده خواهد شد.

۵- بررسی وضعیت کیسه های هوا

بسیاری از افراد به خاطر اینکه بیشتر زمان خود را در شهر سپری می‌کنند وضعیت کیسه های هوای خود را در حالتی قرار می دهند که می تواند سرنشینان خودرو در صورت بروز اتفاق دچار مشکل نماید. البته این سیستم نیازمند چکاپ جداگانه نیز هست که به صورت کامل در مقالات و پیج اینستاگرام نیز توضیح داده شده است.
ب) بررسی مایعات خودرو

در خودرو سیال‌ها و روان‌کننده‌های مختلفی وجود دارند که از جمله آن می‌توان روغن موتور، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک، روغن ترمز، ضدیخ و مایع خنک کننده، مایع شیشه شور و حتی بنزین نام برد. که قبل از حرکت باید تمام موارد چک و تکمیل شود.

۶– پرکردن باک بنزین و گاز

حتماً یک روز قبل از سفر باک خودرو را کامل پر کنید و این کار را به زمان حرکت موکول نکنید زیرا ممکن است به دلیل شلوغی وقت شمار را بگیرد و از برنامه سفر خود عقب بیفتید. همچنین درصورتی‌که خودرو شما دوگانه‌سوز است حتماً مخزن گاز را نیز پر کنید.

۷- بررسی روغن موتور و فیلتر آن

تعمیر و نگهداری ال 90 تعمیر و نگهداری پراید تعمیر و نگهداری پژو 206 تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های جالب خودرو دانستنی های فنی خودرو افزایش عمر قطعات خودرو کاهش استهلاک خودرو

یکی از مهم‌ترین کارها در ابتدا بررسی روغن موتور و در صورت نیاز، تعویض روغن خودرو قبل از سفر است. حتی دنیم ساعت قبل از سفر هم امکان تعویض روغن در محل وجود دارد. بد نیست وضعیت روغن سوزی را هم بررسی و موقع تعویض روغن، فیلتر روغن را هم تعویض کنید.

۸- چک کردن مایع شیشه‌شور

هیچ گاه فراموش نکنید که مایع شیشه‌پاک‌کن خودرو را چک کنید و نسبت به شارژ مجدد آن نیز اقدام کنید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

تمیز بودن شیشه خودرو بر روی سلامت رانندگی و هشیار بودن شما نسبت به وضعیت جاده نیز بسیار تأثیر دارد. برخی از تصادفات زمانی رخ می‌دهد که شیشه‌های جلو و عقب خودرو کثیف بوده و راننده، دید خوبی نسبت به جده و اطراف آن ندارد. به این فکر کنید که در صورت برخورد حشره یا افتادن لک ناگهانی رو شیشه چطور می‌خواهید آن را در حین حرکت تمیز کنید؟

بسیاری از راننده‌ها فراموش می‌کنند تا منبع شیشه‌شور خودرو را پُر کنند و فکر می‌کنند که کمبود مایع شیشه‌شور، تأثیری در میانه سفر آن‌ها نیست. اما باید تمامی اتفاقات را هرچند نادر و غیرممکن در نظر داشته باشید.

۹- چک کردن سطح آب رادیاتور

آب رادیاتور چیست آموزش تصویری تعویض آب رادیاتور 206 تعویض آب رادیاتور پراید دانستنی های فنی خودرو تعمیر خودرو مکانیک پراید آموزش مکانیک خودرو آموزش تعویض ضدیخ ماشین

مایع خنک کننده رادیاتور در حین مسیر به خنک کردن اجزای موتور بخصوص اگر مدت زمان زیادی و در فصل گرما در حال رانندگی هستند کمک می‌کند و تنظیم بودن میزان آن در مخزن رادیاتور شما بسیار مهم است، بنابراین حتما قبل از سفر میزان مایع خنک کننده و وجود ضد یخ و ضد جوش کافی را چک کنید تا در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

توجه داشته باشید اگر سطح آب رادیاتور خودرو شما بیش از اندازه کاهش یافته، حتما دلیل آن را بررسی کنید تا در طی سفر خودرو شما جوش نیاورد.

۱۰- بازدید سطح مایع ترمز

سیستم ترمز به عنوان یکی از سیستم‌ ایمنی خودرو به حساب می اید و به همین خاطرباید توجه زیادی به آن داشته باشید. این در حالی است که براساس آمار مالکین نیمی از خودروها هرگز مایع ترمز را طی ۱۰ سال اول کارکردن خودرو تعویض نمی‌کنند. حتی در تست‌های سالیانه خودروهای اروپایی بررسی شرایط مایع ترمز در لیست مواردی است که برای اخذ تاییده حضور در جاده‌ها (چیزی شبیه به معاینه فنی) لازم است. حتما توجه داشته باشید که سطح مایع ترمز صرفا نشان دهنده کارایی این مایع نیست. در صورتی که نسبت به تعویض ان شک دارید حتما به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

۱۱- بررسی روغن گیربکس، روغن هیدرولیک

موارد مهم و مورد نیاز در بالا گفته شد اما روغن گیربکس، روغن هیدرولیک نیز از اهمیت بالایی برخورداد است و باید قبل سفر چک شود. چک روغن هیدرولیک تقریبا ساده است اما چک روغن گیربکس تخصص بیشتری لازم دارد و باید به تعمیرگاه مراجعه کنید
ج) بررسی سامانه های خودرو

۱۲- بررسی سیستم برق خودرو

برای چکاپ سیستم برق لازم است تا باتری،دینام، کوئل، شمع و وایرها هم بررسی شود. مجموعه این موارد سیستم برقی خودرو را تشکیل داده است. هر گونه ایراد در این قسمت، می بایست از قبل برطرف شود. برای مثال وقتی کوئل خراب شود، خودرو روشن نمی شود در حالی که خیلی ساده می توان این مشکل را برطرف کرد.

۱۳- چک کردن باتری و دینام ماشین

دلایل ضعیف شدن برق خودرو علت خالی کردن باتری دلایل سوختن فیوز ماشین آموزش باطری سازی آموزش مکانیک و برق خودرو عیب یابی برق خودرو چرا دینام شارژ نمی کند تعمیر و نگهداری خودرو برق و الکترونیک خودرو دلایل برق دزدی خودرو

باطری خوردو اولین قسمت مهم برقی است. معمولا روی باتری های اتمی نشانگر سالم بودن نصب شده و از روی رنگ(سبز:سالم،سیاه یا قرمز:نیاز به شارژ، سفید:خراب) نشانگر می توانید متوجه وضعیت باتری شوید. باتری خالی، خراب و دارای شارژ پایین تر از حد استاندارد، حتما در میانه راه مشکل ساز می شود.

برق مطلوب در زمان خاموشی ماشین برای باتری معمولا باید دارای ولتاژ ۱۲٫۶ و یا بیشتر باشد و همین ولتاژ در زمان روشن بودن خودرو نیز باید مابین ۱۳٫۷ و ۱۴٫۷ باشد (در خودرو های مختلف این ولتاژ متفاوت است)، برای چک کردن باتری، تمامی اتصالات و کابل های آن را چک کنید و باتری را محکم و ایمن در سر جای خود نگه دارید، اگر سر باتری سولفاته داشت، با استفاده از جوش شیرین آن را تمیز کنید و حتما از سلامت دینام ماشین به کمک دستگاه اطمینان حاصل کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما مقالات و پیج را بررسی کنید.

۱۴- چک کردن چراغ ها

چک کردن سلامت تمامی چراغ های خودرو، قبل از مسافرت بسیار مهم است . این چراغ ها شامل: چراغ های جلویی و عقبی، راهنما و چراغ ترمز و مه شکن می باشد ئو اگر دچار ایراد یا سوختگی است حتما آنها را تعمیر نمایید. چراغ در جاده از مهم ترین تجهیزات خودرو است که باید بدون هیچ عیب و نقصی کار کند وگرنه این بخش ساده می تواند مشکلات بزرگی را ایجاد نمایید.

۱۵- بررسی سیستم خنک کننده خودرو

چکاپ سیستم خنک کننده خودرو قبل از سفر شامل بررسی مایع رادیاتور و تانک ذخیره آب رادیاتور می شود. که بخش قبل توضیح داده شد اما علاوه بر آن هر گونه نشتی در شلنگ ها و اتصالات رادیاتور و حتی ترموستات می تواند موجب شود تا ماشین در جاده جوش بیاورد. در این صورت سفر خوش تبدیل یک خاطره ناخوشایند می شود. با بررسی و چکاپ قبل از مسافرت می توانید جلوی خیلی از این اتفاقات را بگیرید.

یادتان باشد جوش آوردن خودرو تنها مربوط به فصل تابستان نیست حتی در زمستان هم امکان این اتفاق هست. بنابراین لازم است تا قبل از اینکه وارد جاده شوید وضعیت سیستم خنک کننده اتومبیل تان را بررسی کنید. بی توجهی در این امر می تواند منجر به سوختن واشر سر سیلندر شده و هزینه ای خیلی زیادی روی دست تان بگذارد.

۱۶- چک کردن سیستم گرمایش و سرمایش

قبل از شروع سفر حتما سلامت کامل سیستم گرمایش و سرمایش خودرو را بررسی کنید و همنطور که قبلاهم گفته شده حتما ترموسات و گاز کولر را بررسی کنید تا به درستی کار کند چرا که طی مسافرت معمولا در جاده با آب و هوا متفاوتی روبرو خواهید شد و باید آمادگی لازم برای مطبوع سازی هوای داخل خودرو را داشته باشید.

۱۷- چک کردن سیستم ترمز

تفاوت روغن موتور مینرال با سنتتیک روغن سنتتیک و نیمه سنتتیک روغن موتور سنتتیک چیست روغن موتور نیمه سنتتیک روغن نیمه سنتتیک بهران سنتتیک بهتره یا نیمه سنتتیک سنتتیک چیست مزایای روغن موتور سنتتیک مشخصات روغن موتور نیمه سنتتیک مشخصات روغن موتور سنتتیک بهترین روغن موتور ایرانی آموزش تعویض روغن موتور

سالم بودن سیستم ترمز خودرو، ایمنی را برای شما در سفر به همراه دارد. هیچکس نمی‌خواهد با خودرویی رانندگی کند که سیستم ترمز سالم ندارد. همچنین رانندگی با ترمزهای ناسالم و خراب می‌تواند خطرناک‌ترین کار ممکن باشد. اگر لنت، ABS یا حتی دیسک خودرویتان نیاز به تراش یا تعویض دارد، خیلی زود اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمایید. زمان‌بر بودن تعمیرات ترمز، می‌تواند شما را به دردسر بیندازد.

چک کردن لنت ترمز را میتوان یکی از مهم ترین قدم های چک لیست ماشین قبل از سفر دانست. داشتن لنت ترمز سالم و در مرحله بعد سلامت کلی سیستم ترمز و سطح روغن ترمز حتما باید قبل از سفر مورد بررسی قرار گیرد تا در صورتی که مشکلی در این سیستم وجود داشت و یا لنت ترمز نیاز به تعویض داشت قبل از شروع مسافرت به آن رسیدگی شود.

اگر بیش از ۲۰۰۰۰ کیلومتر از آخرین باری که لنت‌ترمزهای خودرو را تعویض کرده‌اید می‌گذرد، باید حتماً قبل از سفر آن‌ها را تعویض کنید. هم‌چنین اگر ترمز شدت لازم را نداشت و احساس کردید بعد از گرفتن ترمز خودرو با کمی تاخیر می‌ایستد، باید بدانید لنت‌های جلو اصطکاک لازم را ایجاد نمی‌کنند. هم‌چنین اگر ترمز‌دستی عمل نمی‌کند، باید لنت‌های عقب را تعویض کنید. به‌طورکلی، لنت‌ها یکی از موارد مهم در چک‌لیست خودرو هستند.
د‌) سایر قسمت های مهم

۱۸- چک کردن فیلتر هوا

ورود هوای تمیز و به دور از کثیفی، راندمان و کارایی موتور را بالا می‌برد و در طول سفر با سرعت و شتاب بیشتری شما را به مقصد می‌رساند، به همین دلیل باید چک فیلتر هوا را در لیست بررسی های خود قرار داده و در صورت کثیف بودن، آن را تمیز و یا به کل تعویض کنید.

روغن موتور مناسب پراید یورو 4 قیمت روغن موتور پراید بهترین روغن موتور برای پراید دوگانه سوز روغن موتور بهران رخش برای پراید حجم روغن موتور پراید روغن موتور بهران دوگانه سوز روغن ایرانول برای پراید روغن موتور مناسب برای پراید وانت

۱۹- چک کردن تسمه های خودرو

بررسی همه تسمه های خودرو را در هم موارد بعدی چکاپ خودرو قرار دهید و میزان سفتی، شلی و صاف بودن آن را بررسی کنید. اگر تسمه ها از قبل به صدا درآمده اند ساده از کنار آن نگذشته و قبل از شروع مسافرت نسبت به تعویض به موقع آن اقدام کنید، همچنین به زمان تعویض تسمه تایم دقت دو چندان داشته باشید تا در طی مسیر زیر فشار جاده تسمه تایم خودرو پاره نشود.

۲۰- چک کردن برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب

حتما سلامت برف پاک کن خودرو را بررسی کنید و مطمئن شوید که به خوبی در بارندگی، شیشه خوردو شما را تمیز خواهند کرد،(بخصوص تیغه و چشمی ها را حنما بررسی کنید) همینطور سلامت گرمکن شیشه عقب بسیار مهم است تا در صورت بخار کردن شیشه بتوان از آن استفاده نمود.

۲۱- چک کردن فرسودگی و پارگی تایرها

تایرها حتما می بایست قبل از مسافرت بررسی شوند. شاید یک لاستیک کمی ساییده در داخل شهر مشکلی ایجاد نکند ولی قطعا نمی توانید با خودرویی که لاستیک نامناسبی دارد وارد اتوبان بشوید. پیشنهاد می شود با لاستیک هایی که بیش از ۵ سال عمر دارند اصلا وارد جاده نشوید.

یکی از قسمت های مهم خودرو لاستیک ها هستند و به همین دلیل دوباره اینجا نیز تاکید میکینم که وجود هر گونه پارگی و فرسودگی بر روی لاستیک ها خطرناک است و در مسیر سفر ممکن است شما را به دردسر بیندازد، حتما قبل از سفر با ماشین از بررسی تایر ها و عدم وجود پارگی بر روی آنها اطمینان حاصل کنید، بر همین اساس باید به دنبال پارگی، میخ و ترک بر روی لاستیک خود باشید حتی بعضی مواقع سنگ های کوچک نیز دردسر ساز شود.

سپس به عمق عاج ها دقت کنید و در آخر نیز تاریخ تولید لاستیک ها را چک کنید، اگر پنج سال و بیشتر از تولید آنها می‌گذرد و یا عمق عاج آنها کم شده شاید وقت آن رسیده که تعویض شوند پس بهتر است کاملا هوشیار باشید.

۲۲- چک کردن میزان باد لاستیک ها

کم باد بودن و یا پر باد بودن لاستیک ها هر دو برای خودرو مسئله ساز می‌شود و منجر به بروز مشکلاتی از افزایش مصرف سوخت تا افزایش احتمال پنچری لاستیک و ایجاد مشکل در زمان ترمز خواهد شد، اما تنظیم بودن باد لاستیک موجب، فرمانپذیری و کنترل بهتر خودرو در شیب و پیچ های جاده ای می‌شود. توجه داشته باشید بهتر است باد لاستیک را نسبت به وزن کلی خودرو (مسافران به همراه وسایل) تنظیم کنید.

۲۳- چک کردن لاستیک زاپاس

بررسی سلامت و همراه داشتن لاستیک زاپاس را به هیچ عنوان فراموش نکنید و حتما از میزان بودن باد و عمر مفید آن نیز اطمینان حاصل کنید، همچنین از همراه داشتن و سلامت لوازم و ابزارآلات مورد نیاز برای تعویض زاپاس همانند جک، آچار چرخ و مثلث خطر نیز اطمینان حاصل کنید تا در مواقع ضروری دردسری برای شما ایجاد نشود.

اگر قصد داری به مسافرت بری حتماً این چک لیست خودرو لازمت میشه

لوازم ضروری ماشین برای سفر را فراموش نکنید!

به همراه داشتن برخی لوازم ضروری خودرو در سفر در بروز هر نوع ایراد و حادثه ای به شما کمک می‌کند تا بتوانید در حد امکان نسبت به رفع مشکل ایجاد شده اقدام کنید. لیست تعدای از انها در اینجا اورده شده که شما می توانید با توجه به مکان و زمان مسافرت خود از بین انها مواردی را که برای شما کاربرد دارد انتخاب کنید.

برخی از مهم ترین این لوازم عبارتند از:

  1. لامپ های یدکی
  2. زنجیر چرخ
  3. دستکش مناسب
  4. نقشه خوان موبایل
  5. زاپاس چرخ
  6. کابل باتری به باتری
  7. چراغ قوه
  8. پاور بانک
  9. پیچ و مهره
  10. پیچ گوشتی و انبردست
  11. جعبه کمک های اولیه
  12. پتو یا لباس گرم
  13. کپسول آتش نشانی
  14. به همراه داشتن مواد غذایی
  15. بطری آب
  16. صندلی ایمنی کودک (اگر فرزند یا کودک خردسال در سفر با شما همراه است)
  17. چک کردن جک، آچار چرخ و مثلث اخطار برای تعویض لاستیک
  18. همراه داشتن کپسول آتش نشانی
  19. حتما همراه خود چند بطری آب داشته باشید تا در صورت نیاز در جاده از آنها استفاده کنید.

در اینجا سعی شد نکات مهم قبل از سفر مورد بررسی قرار گرفته شود اگر شما هم نکته ای را می دانید که بسیار حایز اهمیت باشد حتما در نظرات اضافه کنید.

آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های سفر دانستنی های فنی خودرو آموزش تعمیر و سرویس خودرو چکاپ خودرو چک کردن آب رادیاتور چک کردن ماشین قبل از سفر

  • کارهای ضروری
  • قبل از هر چیز مقصد مسافرتت رو تعیین کن. با خانواده مشورت کن در موردش تو اینترنت تحقیق کن، البته میدونم خیلی ها احتمالا فقط میخوان تو این تعطیلات به زادگاهشون برن و در کنار دوستان و اقوام باشن ولی چیزی که مهمه حتما تصمیمت رو بگیر که مقصدت دقیقا کجاست.
  • دومین مورد اینه که مسیر سفرت کدوم وره
    شما اونقدر باید دقیق مسیر مسافرت رو تحلیل و بررسی کرده باشی که حتی آمار تعداد پمپ بنزین ها و استراحتگاه های اون مسیر رو هم داشته باشی باید بدونی دقیقا از کدوم مسیر میخوای به مقصدت برسی شلوغ هست یا خلوت مثلا مبدا اهواز و مقصد مشهد هست. از چندین مسیر میشه به مشهد رسید ولی اینو حتما در نظر داشته باش که اون جاده به هیچ وجه نباید خلوت باشه، مخصوصا اگه با خانواده باشی.
  • سوم اینکه آب هوا رو تا مدت یک هفته چک کنید
    اون فاجعه ای که تو دروازه قرآن شیراز اتفاق افتاد و حدود ۱۹ نفر از هموطنانمان کشته شدن رو یادتون میاد. شاید اگر اون عزیزان از قبل وضعیت دقیق آب و هوا رو چک کرده بودن و بعد به مسافرت میرفتن اون اتفاق براشون نمی افتاد.حتما وضعیت یک هفته آینده آب و هوای کل مسیر رو در نظر داشته باشید چون هر لحظه در حال تغییر هست و تاثیر مستقیمی هم روی رانندگی تون میزاره.
  • شما حتی اگر قرار باشه با هواپیما یا قطار هم مسافرت کنید نباید فقط بلیط بگیرید و بیخیال تو خونه دراز بکشید تا روز و ساعت حرکتتون بشه.پس کارهایی که تو این ویدئو بهت میگم رو تو ذهنت داشته باش و قبل از مسافرت انجام بده.

حالا بریم سراغ چند تا کار غیر خودرویی قبل از سفر:

نحوه تست باتری خودرو چک کردن موتور خودرو ۵ نشانه خرابی باتری آموزش باتری سازی باتری چیست تعویض باتری پراید دلایل خراب شدن باتری دلایل خالی شدن باتری آموزش مکانیکی و باطریسازی

همراه داشتن شارژر و پاور بانک

یه اصطلاح علمی و ثابت شده برای یک نوع از استرس های شدید هست به نام موبو فوبیا.
این حالت شامل تمام کسانی میشه که گوشی یا وسیله الکترونیکیشون ازشون فاصله میگیره یا شارژ خالی میکنه یا آنتن نمیده و تمام مواردی از این قبیل چه بخوایم چه نخوایم تکنولوژی به شدت حتی روی لذت بردن از مسافرت تاثیر گذاره پس همیشه شارژر های گوشی و یه پاور بانک پر از شارژ همراهتون باشه چون واقعا خیلی از جاها گوشی موبایل به کارتون میاد.

یادداشت شماره های ضروری

هر شماره که احتمال داره در سفر نیاز بشه مثل اورژانس، امداد خودرو، هواشناسی و راهداری را هم تو گوشی همراه خود ذخیره نموده و هم داخل دفترچه ای بنویس.

يه بار که رفته بودیم سفر یادم میاد مقصدمون تهران بود. نیمه های شب به شهر قم رسیدیم و به شدت خسته بودم دیگه واقعا نمیتونستم رانندگی کنم.گفتم اینجا استراحت میکنیم و صبح راه میفتیم. اما دیدم نه شماره هتل نه مسافرخانه و نه هیچ جای دیگه رو تو این شهر ندارم. پس همیشه شماره های لازم رو همراه داشته باشید مثل هتل. مسافرخانه. اورژانس و هر جایی میدونید که تو مسافرت به دردتون میخوره.

مدارک مهم را از پیش آماده نمایید

البته همچنین بهتر است مدارک را داخل چمدان و میان انبوهی از لباس ها قرار ندهید. همه ی مدارک شامل را جداگانه داخل کیف دستی یا کمری خود قرار بدهید. یا حتی می توانید عکس آن را در گوشی ذخیره کنید.

تو این شرایط بد گرونی و تورم، نداشتن دفترچه بیمه برای رفتن به بیمارستان مثل یه کابوس میمونه چون اون موقع هست که باید ۲ تا ۶ برابر بیشتر هزینه کنی برای یه سرما خوردگی ساده. همیشه آرزو می کنم که سفر های بی خطر و در سلامت کامل رو داشته باشید ولی احتمالات رو همیشه باید در نظر گرفت.به غیر از دفترچه مدارک شناسایی هم واقعا حیاتی هستن چون در واقع هویت ما رو مشخص می‌کنند.

مثل گواهینامه کارت ماشین ، بیمه ماشن ،کارت ملی، دفترچه درمانی و هر مدرکی که فکر می کنید ممکن به نیاز پیدا کنید

حفظ سلامتی وسایل خونه:

خودتون میدونید قیمت لوازم خونگی چقدر گرونه. بذارید یه خاطره دیگه تعریف کنم. یه بار که به یه مسافرت اتفاقاً کوتاه رفته بودیم، یادم رفت کولر گازی رو خاموش کنم بعد که برگشتیم دیدم که تلویزیون به خاطر چکیدن آب از اسپپیلت سوخته بود. حالا چند تا نکته مهم در مورد ایمنی خونه بگم.

خیلی ها فراموششون میشه یا شاید براشون مهم نیست، بستن شیر فلکه گاز و خاموش کردن وسایل برقی، چقدر میتونه مهم باشه. به دو دلیل اول اینکه خدای نکرده ممکنه گاز به هر دلیلی نشتی کنه و باعث انفجار بشه، لوازم برقی هم با به اتصالی کوچیک ممکنه بسوزن یا با ایجاد جرقه باعث آتیش سوزی بشن. دلیل دوم هم به خاطر مصرف بیشتر برق و گاز هست که اون موقع می‌بینید که سر ماه یه هزینه سرسام آور گاز و برق واستون اومده در صورتیکه شما اصلا خونه نبودید.

پس این موارد فراموش نشه: خاموش کردن وسایل گرمایشی و کشیدن پرده ها و پرداختن قبوض و قرار دادن تلفن بر روی حالت بی صدا یا دایورت کردن آن

اینا مهمترین نکاتی بود که بهتون گفتم اما اگه میخوای که خودروی شما در سفر دچار مشکل نشه

  • البته هنوز تموم نشده و در پایان چند تا نکته کوتاه دیگه هم بهتون بگم که ممکنه خیلی بدرتون بخوره:
  • باک ماشین را حتماً از یک روز قبل پر کنید
  • حتماً مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید
  • اگر کودک یا نوزاد همراه خود دارید حتما تجهیزات و وسایل مورد نیاز کوچولوتون رو به همراه داشته باشید تا اونم از سفر لذت ببره
  • از قبل موسیقی مورد علاقتو دانلود کن تا از رانندگی لذت ببری
  • حتماَ استراحت کافی قبل از سفر و حین رانندگی را داشته باشید
  • جعبه کمک های اولیه به همراه مقداری غذای خشک و کنسرو فراموش نشه

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.