۵ روش تشخیص سلامتی سیستم جلوبندی خودرو

0

برخی افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند که سیستم تعلیق و جلوبندی تنها به داشتن رانندگی نرم برمی‌گردد

برخی افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند که سیستم تعلیق و جلوبندی تنها به داشتن رانندگی نرم برمی‌گردد و بنابراین تعمیر و نگهداری از آن به‌اندازه مسائلی از قبیل تعویض روغن و یا ترمزها اهمیت ندارد.

اما باید گفت سیستم جلوبندی نامناسب می‌تواند بر روی عواملی همچون کنترل خودرو بالأخص در هنگام ترمز و پیچیدن اثرگذار باشد.

سیستم تعلیق و جلوبندی با وضعیت نامطلوب خیابان‌های موجود ، به‌طور متوسط نیازمند دو مرحله بازدید در سال می‌باشند. اگر سیستم تعلیق به‌موقع تعمیر نشود، آسیب‌های بعدی به خودروی شما وارد خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم به ۵ نشانه جهت تشخیص خرابی سیستم جلوبندی بپردازیم.

۱- سواری خشک و خشن خودرو

با گذشت زمان، اجزای سیستم تعلیق خودرو به‌مرور فرسوده می‌شوند. شاید ساده‌ترین و بهترین راه برای تشخیص مشکلات سیستم تعلیق حسی است که خودرو هنگام سوارشدن به سرنشینان منتقل می‌کند. چراکه در صورت خرابی سیستم تعلیق، سواری خشک‌تر شده و تمامی برجستگی‌های جاده را به اتاقک خودرو منتقل می‌گردد که در برخی موارد نیز با صدای زیر شدید (جیغ کشیدن) همراه می‌شود.

۲- کشیده شدن خودرو در پیچ‌ها برخلاف فرمان راننده

اگر شما بهنگام پیچیدن احساس کردید که وسیله نقلیه برخلاف فرمان شما عمل می‌کند ، دلیل این امر به‌احتمال‌زیاد ناشی از خرابی قطعه‌ای در سیستم جلوبندی است. بخش‌های مختلف سیستم تعلیق خودرو می‌توانند بر عواملی از قبیل: نحوه  فرمان دهی، زاویه لاستیک‌ها و مرکز تعادل و بالانس خودرو اثرگذار باشند. وجود نقص فنی در هرکدام از قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق می‌تواند راننده را با دشواری در فرمان دادن روبرو کند. به‌عنوان‌مثال میله رابط فرمان در صورت آسیب‌دیدگی موجب تنبلی در پاسخ سیستم فرمان می‌شود. اساساً این بدین معنی است که خودروی شما توان مقابله برابر نیروی گریز از مرکز پیچ‌ها و پایدار نگه‌داشتن بدنه خودرو را ندارد که موجب افزایش خطر چپ کردن نیز می‌شود. بنابراین حتماً در اولین فرصت خودروی خود را جهت تعمیر سیستم تعلیق و جلوبندی به نزد تعمیرکاری مطمئن ببرید.

۳- وجود آج‌های ناهم‌سطح بر روی تایرها

لاستیک‌های خودرو را وارسی کنید. چنانچه متوجه شدید آج‌ها به‌طور ناهمگون ساییده شده‌اند یا با نقاطی صاف بر روی تایرها مواجه شدید این امر در اغلب موارد نشانه این است که سیستم تعلیق، در بالانس نگه‌داشتن خودرو شما ناتوان است و فشار نامساوی بر روی لاستیک‌ها اعمال می‌کند.

۴- روغن‌زدگی در کمک‌فنر و دیگر قطعات سیستم جلوبندی

درصورتی‌که به قسمت زیرین خودرو دسترسی دارید، به سیستم تعلیق و جلوبندی به‌طور مستقیم نگاهی بیندازید. درصورتی‌که فنر و کمک‌فنرها چرب و روغنی به نظر می‌رسند، این قطعه در حال نشت مایع بوده و درنتیجه به‌درستی کار نمی‌کنند. در این صورت نیاز به تعویض دارند.

۵- پاسخ نامناسب خودرو بهنگام آزمون “تکان”

اگر فکر می‌کنید که سیستم جلوبندی خودرو به مشکل برخورده است (بر اساس یکی از علائم بالا)، این آزمون ساده را انجام دهید:
زمانی که خودرو ایستاده است، وزن خود را روی خودرو بیندازید و آن را از طرف جلوی خودرو به پایین فشار دهید. چند بار آن را بالا و پایین کنید و سپس رها کنید. همین حرکت را در پشت خودرو انجام دهید. اگر پس از رها کردن شما، خودرو بیش از ۲ یا ۳ بار بالا و پایین شد، به این معنی است که سیستم تعلیق خودروتان فرسوده شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.