بررسی سر شمع های موتور/علت سیاه شدن شمع ماشین

5

بررسی سر شمع های موتور ،علت روغن زدن سر شمع ها در سمند ،روغنی شدن رزوه شمع ،علت سیاه شدن شمع ماشین ،علت دوده زدن شمع ،علت سوختن شمع ماشین ،علت خیس شدن شمع خودرو ،علت روغن زدن سر شمع پراید ،علت روغنی شدن رزوه شمع

بررسی سر شمع های موتور

شمع سالم ظاهر سر شمع :

۱-نوک چینی عایق سفید متمایل به خاکستری یا زرد متمایل به خاکستری تا قهوه ای باشد:

 گویای این است که موتور میزان است ، دامنه حرارتی شمع صحیح میباشد سیستم سوخت و برق موتور تنظیم است موتور ریپ نمی زند و ساسات درست عمل میکند.اثری از مکمل های سربی بنزین و یا سایر ترکیبات متعلقه روغن موتور روی سطح چینی دیده نمی شود موتوردر دمای مناسب کار می کند.

۲- شمع سالم با سر قرمز :

ظاهر سر شمع :چینی به رنگ صورتی مایل به قرمز علت : مواد افزودنی به بنزین بدون سرب برای بالا بردن اکتان ، شمع سالم محسوب می شود. ۳- شمع آغشته به بنزین : ظاهر سر شمع : سر شمع آغشته به بنزین بوده و معمولا بوی بنزین کاملا به مشام می رسد

۳.معمولا چینی سر شمع به رنگ زغال در آمده است.

علت: تنظیم نبودن ساسات و خفگی، پاشش مخلوط سوخت و هواغلیظ ،مشکل در سیستم جرقه زنی، استفاده از شمع سرد ،نشت انژکتور سوخت نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن موتور . راه حل : کنترل مخلوط هوا و بنزین ،چک کردن سیستم برق و شمع ها، چک کردن انژکتور ها

۴- کوبش ( دتونیشن) :

ظاهر سر شمع : معمولا چینی سر شمع ترک خورده ،قسمتی از آن خورده یا کنده شده است،الکترود منفی نیز خورد یا کنده شده است. علت : اکتان پایین سوخت، تایم موتور بیش از حد آوانس می باشد،صدای ناک شنیده می شود(چق چق) راه حل : سوپاگ EGR چک شود،سنسور ناک یا دتونیشن چک شود،ارزش حرارتی شمع با کاتالوگ چک شود.

۵ – فرسودگی شدید الکترود ظاهر سر شمع :

معمولا الکترود مرکزی شمع کاملا و یا تا حد زیادی از بین رفته و لبه های آن گرد شدهو چینی دور الکترود سوخته است. علت : عدم تعویض شمع ها در زمان تعیین شده نتیجه: ریپ زدن به ویژه به هنگام شتاب گرفتن . بد روشن شدن موتور به علت زیاد شدن فاصله دو الکترود راه حل : تعویض شمع ها

۶ – سر شمع براق – رسوبات سربی نقاطی از چینی به رنگ لعابی زرد متمایل به قهوه ای و گاهی هم سبز رنگ در می آید.

علت : وجود ترکیبات سربی در بنزین ، این لایه لعابی معمولا” هنگامی ایجاد میشود که مسافتی طولانی در حالت تخته گاز رانندگی شود نتیجه : در حالت رانندگی در حالت تخته گاز ، لایه لعابی از نظر الکتریکی هادی گشته و سبب ریپ زدن میگردد. راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت خنک تر ، پاک کردن شمع معیوب فایده ای ندارد .

۷– شمع دوده زده – زغال گرفته ظاهر سر شمع :

نوک چینی عایق ، الکترود ها و پوسته شمع ، با لایه ای از دوده سیاه مخملی پوشیده میشود . علت : میزان نبودن مخلوط هوا و بنزین ( کاربراتور و یا انژکتور ) غلظت مخلوط هوا و بنزین ، گرفتگی فیلتر هوا ، تنظیم نبودن ساسات اتوماتیک یا زیاده از کشیدن ساسات دستی.بکار بردن شمع سرد،نشت بودن سیستم وکیوم کاربراتور،کنیستر کربنی خراب،رانندگی در مسافتهای بسیار کوتاه نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن در حالت سردی موتور . راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت گرم تر ، کنترل مخلوط هوا و بنزین و کنترل ساسات ، هواکش کثیف را تعویض گردد

۸ – پیش احتراق )Pre Ignition( ظاهر سر شمع :

الکترود مرکزی و منفی شمع ذوب شده ، چینی سر شمع صدمه دیده است. علت : شمع بسیار گرم برای موتور ، برق دزدی وایر های شمع از یکدیگر ،آوانس بیش از حد سیستم جرقه ،مخلوط سوخت و هوای بسیار رقیق، سوپاپ EGR معیوب، پر شدن اتاق انفجار با باقیمانده های سوخت بد، وجود نقاط بسیار داغ در اتاق انفجار بدلیل سیستم خنک کاری ضعیف در سر سیلندر،بستن شمع با گشتاور نا مناسب و یا خرابی واشر سر سیلندر نتیجه : ریپ زدن ، افت قدرت موتور و آسیب دیدن آن . راه حل : تنظیم سیستم سوخت و برق موتور . نصب شمع های جدید و با کیفیت با دامنه حرارتی صحیح،استفاده از وایر های مناسب،چک سیستم خنککاری موتور

۹ – تجمع خاکستر ظاهر سر شمع :

سر الکترود مثبت و منفی به همراه سر سرامیکی آن بوسیله لایه ضخیمی از خاکستر طلایی مایل به سفید پوشانده شده است. علت : ، استفاده از بنزین سرب دار و استفاده از مکمل های سرب دار بنزین و مکمل بی کیفیت روغن. نتیجه : ریپ زدن ، افت قدرت موتور بدلیل عایق شدن سر شمع با خاکستر . راه حل :. نصب شمع های جدید و با دامنه حرارتی صحیح استفاده ازبنزین و مکمل های مرغوب.

۱۰ –آغشته شدن سر شمع به روغن ظاهر سر شمع :

ایجاد لایه ضخیمی از خاکستر ملحقات روغن و بنزین روی چینی ، الکترود مرکزی و الکترود منفی، ساختار این خاکستر نرم و نیمسوز مانند است . علت : روغن به اتاقک احتراق نفوذ کرده است ،رینگ های رو غن پیستون سوخته یا شکسته است ،گیت سوپاپ سوخته است. نتیجه : گداختگی این خاکستر منجر به احتراق پیش از وقت مخلوط هوا و بنزین در اتاقک احتراق شده و سبب افت قدرت موتور میگردد. راه حل : تعمیر موتور ، تعویض شمع ها .

۱۱ – آسیب مکانیکال ظاهر سر شمع : الکترود مثبت و منفی دفرم شده و سرامیک سر شمع شکسته یا پریده است. علت :

آسیب دیدگی فیزیکی ناشی از ضربه یا زمین افتادن حین نصب یا بد نصب کردن ، مناسب نبودن اندازه شمع و برخورد آن با پیستون، شکستن یا لب پر شدن پیستون یا سوپاپ نتیجه : ریپ زدن و از دست دادن جرقه راه حل : تعویض شمع ها و تعمیر موتور در صورت نیاز ۱۲-مکانیک شمع آغشته به سرب ظاهر سر شمع : سر سرامیک شمع زرد مایل به قهوه ای براق گشته است علت : داشتن سرب در بنزین و یا مکمل های سرب دار نتیجه : بد کار کردن موتور و از دست دادن جرقه بدلیل عایق شدن سر شمع راه حل : تعویض شمع ها و استفاده از بنزین بدون سرب

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام حدودا ۲۰روزه پیش. ۱/۵روغن زیادتر از مقدار لازم توی موتور پرایدم ریختم. تقریبا ۲۰کیلومتر که رفتم متوجه شدم. موتور افتضاح شد. بخار روغن همه جا بود. کل روغنو تخلیه و روغن جدید ریختم. بعد ۳-۴روز ماشین شروع کرد به ریپ زدن. شمع ماشین زود کثیف میشه. شمع تمیز کردم. تعویض کردم تقریبا ۱۰-۱۵کیلومتر خوبه ولی بعدش دوباره ریپ میزنه و شتابش کم میشه.
    ممنونم

  2. Ali می گوید

    سلام‌ماشین‌۴۰۵‌هست‌glxروغن‌کم‌میکنه‌وبجز‌‌سر شم‌دور شم‌هم‌ روغن‌زیادی‌میرنه‌موقع‌که‌باز‌میکنم‌‌‌چیک‌و‌چیک‌‌میریزه‌علتش‌چی

  3. جعفر می گوید

    سلام اشتباهی یکی از سرکار روغن ریخته بود توی باک بعد استارت زده بود کشیده بود داخل کاربراتورتا چند روز سر شمعها روغنی میشد به هر که میگفتی میگفت یارینگ یا سوپاپ واین حرفا ولی من توجه نکردم بعد چند بار بنزین ریختن خودبخود درست شد

  4. مهدی می گوید

    خیس بودن شمع دلایل متفاوتی داره. می تونه از وایر شمع باشه. می تونه دهانه شمع تنظیم نباشه و ….

  5. Arasto می گوید

    سلام.
    امروز وقتی سواره ماشینم شدم احساس کردم یکمقدار بد کارمیکنه تا اینکه وقتی کولر روشن میکردم ماشین ریپ میزد
    شک کردم به شمع هام وقتی اولی رو باز کردم دیدم نوک شم که داخل سرسیلندر میشه خیس هست.ماشینم پرشیا مدل ۸۸هست
    لازم بذکر هست دیشب هم آب رادیاتمو عوض کردم.
    بنظرتون مشکل چی هست که شمع اولی خیس بود؟؟
    باتشکر از راهنماییهاتون ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.