بررسی معایب فنی دنا و سمندLX با موتور ef7 توربو و روش های حل مشکل

0

مشکلات خودرو دنا ،معایب دنا ،خودرو دنا چطوره ،رانندگی با دنا ،خودرو دنا اتوماتیک ،خودرو دنا پلاس ،معایب دنا پلاس

ریمپ دنا، سمند LX و سمند ELX

لازم به ذکر است، که این سطح از کیفیت فنی برای وضع آشفته تولیدات داخلی بسیار خوب است. در آخر، تلاش جدی ایران خودرو برای ارائه محصولی جدید، قابل ستایش است و دنا با امکانات خوب، چهره‌ای جذاب و عملکرد مناسب، می‌تواند به سرعت جای خود را در بازار به دست آورد. اما این نکته فراموش نشود که هنوز دنا امتحان اصلی خود

مشحصات فنی خودروی دنا 

افزایش ۱۰% توان موتور ،افزایش ۱۵ % گشتاور، رفع تاخیر دریچه گاز، بهبود کشش اولیه و ثانویه خودرو, افزایش قدرت موتور درهنگام کولرگیری, تغییر کات آف از ۵۵۰۰ به ۶۵۰۰  و افزایش بوست توربو شارژ. تغییرات در زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ ( برای اولین بار در ایران)

خودروهای نام برده با موتور ملی EF7 که  برپابه توربو و اتمسفر تولید شده اند, توانسته نظر خیلی از دوستداران شتاب و قدرت را به خود جلب کند اما علاوه برجذابیت ها, یک سری مشکلات نیز برای مصرف کننده بوجود آورده اند از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کر

۱- به لیمیتر (محدود کننده) دورموتور:

۲- قدرت پایین نسبت به حجم موتور:

۳- زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ:  بنابراین با تغییرات زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ می توان نمودار گستاور و توان در هر نقطه مورد نظر بهینه سازی کرد. به عنوان مثال تمامی کسانی که در حرفه تیونینگ فعالیت میکنند میدانند که افزایش کاتاف موتور هیچ تاثیری در توان نهایی موتور ندارد و فقط با داشتن لوازم افتر مارکت مانند میل سوپاپ هایی با duration  ، lift و overlap  بیشتر یا توربو شارژ با سایز بزرگتر میتوان تنفس موتور را بهبود بخشید تا از افت راندمان تنفسی و در نتیجه افت توان جلوگیری نمود.

۴- تغییرات بوست توربو :  افزایش بوست توربو شارژتا محدوده ای انجام میگردد که کمپرسور از راندمان مطلوب خارج نشده و در توربین دچار back pressure ، کاهش راندمان موتور و افزایش دما در قطعات نشود. اعضای تیم که قبلاَ در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو فعالیت میکردند، با علم کامل و همکاری با ipco تمامی تغییرات را در محدوده ای انجام می دهند که موتور بهترین راندمان به همراه بهترین دوام را داشته باشد.

۵– کاهش تاخیر توربو شارژ (lag): این روزها خودروهای مجهز به موتور توربو شارژ در بازار زیاد شده است و مورد زیادی از گزارشات مربوط به نارضایتی مشتریان از تاخیر توربو شارژ یاlag  توربو می باشد که باعث می شود که در دورهای پایین تا زمانی که توربو به حالتspool  برسد کاهش توان محسوس و تاخیر و شتاب گیری پله ای داشته باشد. به طور مثال بوست توربو در این خودرو در ۲۰۰۰rpm بوجود می اید که با انجام تغییرات توربو از ۱۶۰۰ درو بر دقیقه به حالت spool  میرسد.

آپدیت و بهینه سازی

  • رفع کپ دریچه گاز: کپ دریچه گاز به ۲ دلیل می آید.
  • a. بدلیل طراحی رزوناتور (مخزن آرامش و ورودی هوا)
  • b. بدلیل استانداردهای آلایندگی (یورو ۴):
  • برای رعایت استانداردهای آلایندگی و کاهش مصرف سوخت از باز شدن ناگهانی دریچه گاز جلو گیری نموده، و باعث تاخیر باز شدن دریچه گاز شده و گاها همین تاخیر باعث کاهش کیفیت رانندگی و دلزدگی مشتریان میگردد. شرکت  باتغییرات جداول مربوط به دریچه گاز برقی تاخیر دریچه را به حد بسیار قابل قبولی کاهش می دهد.
  • حذف خطای سنسور میل سوپاپ :
  • موتورهای EF7 بخاطر حساسیت بالای این سنسور و تامین نبودن شرکت بابت ساخت سنسور با کیفیت, مشکلات متعددی مانند روشن بودن همیشگی چراغ چک, نامیزانی موتور و … را دارند که شرکت با تکیه بر دانش فنی خود, توانست این سنسور را بصورت نرم افزاری از حلقه کارکرد نرم افزاری خارج و موتور را بحالت اولیه بازگرداند.
  • اصلاح دمای فن:
  • این انجین از سری انجین های دما بالا بوده که سبب بروز مشکلاتی در فصول گرم سال و یا زمان رانندگی با سرعت و شتاب بالا، می‌شود. در این خودرو فن دور کند در دمای ۹۵.۳ درجه و دور تند آن در دمای۱۰۲ روشن خواهد شد که برای آب و هوای ایران مخصوصاً در تابستان دمای بسیار بالایی محسوب می‌شود حال توانایی این را داریم که دمای فن را بصورت کاملا نرم افزاری و اصولی برای شرایط مختلف در شهرهای مختلف, اصلاح کنیم.
  • تنظیم دور سلو (آرام) :
  • هنگام کار کرد در دورهای آرام (زیر ۱۰۰۰ RPM) کابین بعضی از این موتورها لرزش شدیدی دارند که اگر از لحاظ سخت افزاری (دسته موتور ,گیربکس و…) مشکل وجود ندارد این مشکل با تغییر دور سلو و افزایش دور از ۷۵۰ به ۸۰۰ و یا ۸۵۰ نیزقابل رفع می باشد.
  • ۷. اصلاح پارامتر های سنسور اکسیژن:
  • موتو ملی یورو ۴ بوده و دارای ۲ سنسور اکسیژن است.
  • مشتریانی که می خواهند کاتالیزور خود را خالی و یا حذف نمایند و یا مجموعه اگزوز خود را تغییر دهند،سنسور دوم اکسیژن رابه صورت نرم افزاری غیر فعال کرده بدون اینکه چراغ چک روشن شده و خطای سنسور اکسیژن دوم در دستگاه دیگ نمایانگر شود.. با این‌کاربه هیچ عنوان چراغ چک روشن نخواهد شد زیرا سنسور دوم کاملاً از حلقه کنترل سوخت خارج شده و خودروی شما همانند یک خودروی یورو ۲ خواهد شد. با این کار شتاب اولیه خودرو نیز افزایش می‌یابد.
  • کاهش ۰.۵ لیتری مصرف سوخت شهری:
  • هر راننده ای می خواهد تا مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهد و برای این اتفاق باید به شرایط آب و هوایی, رطوبت ,بنزین و … دقت بیشتری نمود که با آپدیت و اصلاح نرم افزاری مصرف سوخت کمتر وعمر قطعات نیز بیشتر میگردد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.